Hejsa
Som nogle af jer, så også jeg et indslag i Godaften Danmark om at børn kan starte i skolen som 4årige. Okay, en blød opstart med 4 timers undervisning om ugen.
Min søn var meget ked af at gå de sidste år i børnehaven. Han kedede sig. Han var SÅ træt af at tegne hele tiden. Bevares, jeg skal ikke sige at hans børnehave var ideel, og at der sikkert findes meget bedre.
Hans sult på at lære så vi dog derhjemme. Han ÅD ordene i "dine første 500 ord". Han regnede så det var en lyst, som 4-årig. Han er så velsignet(?) med en fotografisk opfattelse af ord.
Jeg mener helt sikkert at han var understimuleret i børnehaven. Det er min overbevisning at han var klar i 4-5 års alderen til indlæring. Hans sult på det gør mig sikker. Vi har ikke pacet ham, han ville så afgjort selv.
Når det er sagt, så kan jeg godt forestille mig at nogle børn ville få nederlag alt alt for tidligt i livet hvis det blev en generel ordning. Men de børn som viser tegn på at være modne/parate - hvorfor så lade dem kede røven i laser i noget de ikke gider?
Jeg ved ikke hvordan det skal foregå. Men jeg kan bestemt godt se at nogle af motiverne holder.
Hvad er din mening? Lad os få en sober og kreativ debat - tak :o)
Mvh Preacher
tilføjet af hljkhjklh
3/4-årig? Altså 9 måneder gammel?
Jeg synes måske skolestart efter 9 måneder er at presse citronen lidt.
tilføjet af Preacher
Er du startet?
Det var præcist den slags indlæg jeg håbede at undgå. Men jeg - fejlen er min.
Tak for dit store arbejde med at forfatte et indlæg. Det må have krævet en overmenneskelig (for dig) indsats.
tilføjet af Duddi logget ud
jeg syntes at ..............
det er alt for tidlig, netop fordi de ikke får lov til at være børn,
bevares vel er der da nogle børn der er hurtigere, men det er da lige lidt tidligt nok,
men det er bare min mening, både som kommende pæd. og som mor,
børn er meget forskellige det ved jeg, men syntes at det er synd for de børn som ikke kan nå at følge med, de får en dårligere start på skolelivet end de andre børn, og det piner mig at de allerede i børnehavealderen skal gemmengå de nederlag det er at have svært ved at koncentrere sig,
nu er der jo også i de fleste institutioner lavet læreplaner for børnenes udvikling og derfor er det jo nødvendigt at se på det enkelte barn, gud ske lov, men det er for tidlig...
Jeg mener at vi skal lade vore børn have lov til at være børn, de bliver sgu hurtigt nok store, så nej jeg kan ikke gå ind for det.....
tilføjet af Wonderwoman
Jeg vil godt give dig ret i
at nogle børn er egnede til undervisning i 4-års alderen.
Jeg havde ikke noget problem med min datter i børnehaven, da jeg valgte Montessori børnehave til hende - og der er "undervisning" en del af ugens begivenheder.
Jeg syntes at det fungerede fint, var glad for at min datter trivedes i børnehaven; problemet kom i børnehaveklassen, hvor de fleste fra min datters børnehave inkl. min datter havde et større forspring end de børn, der kom fra andre børnehaver.
Dette resulterede i "parallel" undervisning, for at en del af børnene ikke skulle kede sig og de andre ikke skulle føle sig pacet frem.
Det, jeg vil sige er:
Som undervisningssektoren er strikket sammen idag, vil det ikke (efter min opfattelse)kunne lade sig gøre.
Der skal en drastisk strukturændring af hele skolevæsenet til, hvis tanken om at 4 årige bør undervises skal aktualiseres.
Ydermere skal der findes en løsning m.h.t. hvem der skal træffe bestemmelser og hvordan det skal undersøges, hvorvidt pågældende barn er undervisningsmodent eller ej.
Hvis man følger denne tankegang til ende, vil man se en udemokratisk undervisning (ikke fordi jeg er imod, men kan forestille mig en del, som vil finde det usmageligt)i form af at klasserne bliver sat sammen efter evner og præstationer - og ikke efter alfabetet.
tilføjet af rosalilje
Man kan sige.......
..at de fik det ind med modermælken *G*
tilføjet af LasyMy
nemt for tidligt - aldrig for sent
Hej
Lad os nu holde den gode tone, hvor du startede. Han kunne nok bare ikke lige nære sig. *S*
Jeg har faktisk en meget modsat oplevelse. Jeg har tre børn og min stakkels datter som er den ældste har jo så i flere tilfælde ageret "prøveklud" og den håbefulde blev da også sendt i børnehaveklasse 5 år og 11 mdr. gammel. Hun havde det såmænd fint nok med at være i klassen og klasselæren blev da også hurtigt det nye "orakel", MEN man skulle jo ikke lære at læse og man skulle jo ikke lære at regne, og i det hele taget var de færdigheder man skulle tilegne sig i kategorien "før skolestart". Sidde stille, tale ordentligt, vaske sine hænder og binde sine sko kunne hun altså inden, hun kom der, så hun kedede sig bravt. Ud-af-huset ture, var meget begrænset. Èn dag på biblioteket, én dag på engen og samle blomster, og én dag på rutebils-skovtur. Når vi foreslog (til forældremøderne) at der fandt lidt flere udadvendte aktiviteter sted, var svaret, at det var der ikke økonomi til.
Belært af den erfaring var overvejelserne noget sejere, da det blev drengenes tur. Nu skal det så siges - som du selv er inde på - der er forskel på institutioner. Og deres var bare ganske fantastisk. Den kunne jeg skrive en hel bog som, men som om det ikke var fint, det de allerede gjorde, invilligede de i at lave en "børnehaveklasse" i børnehaven, således at de børn der egentlig skulle afsted, blev overført til en ny gruppe, hvor man så "legede børnehaveklasse" et tilsvarende antal timer om dagen. Det vil sige, at det tilbud deres søster egentlig havde fået i skolen fik de nu her i børnehaven, men den store forskel var så afgjort det udadvendte aktivitetsniveau. Hvor mange gange de i løbet af det skole år var udenfor instutionen har jeg ikke tal på, men de besøgte Politistationen, skadestuen, Falck, posthuset, banken, bibliotektet, egnsteateret, flyvepladsen - og fik iøvrigt en flyvetur, Djurs Sommerland, friluftsbadet og de respektive skoler de nu skulle gå på. Så var der der foruden alle de småture til engen, skoven og stranden, som den øvrige del af børnehaven også deltog i.
Årsagen til de forskelle kan du selvfølgelig finde i engagement o.lign bløde værdier, men en meget afgørende ting er, at i børnehaven er aktiviteterne underlagt de sociale budgetter og i skolerne er det skoleforvaltningens budget og der gives simpelthen ikke så meget til de sidst nævnte.
Så vil jeg lige til sidst sige at 2. barn kom i 1. klasse, da han var 7 og 6 md. Han er født i februar og 3. barn var 6 år og 11 md. som min datter. Mit 2. barn har altså være den der var senest i skole og jeg syntes han havde det nemmere i 3. og 4. klasse, derefter har tingene vel egentlig jævnet sig.
Min holdning er: Lad dem være små lå længe som muligt. Jeg har hørt om masser af børn der kom for tidligt i skole - men aldrig om én der kom for sent.
tilføjet af Preacher
I Køge...
Hej til dig :o)
Mange tak for dit nuancerede og positive indlæg. Jeg læste det meget nøje, og jeg må give dig ret. Det vil give problemer, helt sikkert. Jeg kan bare have svært ved at indse at din datter og min søn skal gå og være understimulerede fordi andre børn i samme alder kunne lide et nederlag.
Jeg er den der skælder ud over stigende individualisme i vort samfund. Og så virker det måske dobbeltmoralsk at kræve individuelle løsninger af denne karakter.
Ikke desto trods ser det jo ud til at man på den skole i Køge viser at man vil forsøge sig. Så det er vel ikke i den forstand forbudt?
Børn har krav på udfordringer, og jeg giver gerne mine disse derhjemme. Og det er da ikke for at tryne andre. Jeg synes bare det er spild af talent, og spild af tid at min søn skulle gå og kede sig noget så gudsjammerligt. Desværre var vi ikke så heldige at have en børnehave til rådighed som den du beskriver.
Endnu engang, tak for dit indlæg.
Preacher
tilføjet af LasyMy
Tilføjelse
Du skriver i ikke havde sådan en børnehave til rådighed.
Jeg startede altså allerede da de skulle i børnehave med at "shoppe" og fik mine unger skrevet op der, hvor jeg syntes det bedste tilbud var. At jeg så måtte have en del diskussioner med kommunalt ansatte, der mente jeg boede "udenfor distriktet" er en anden sag. Den tog vi så derfra, men jeg kan da fortælle dig at jeg har et 5-årigt barnebarn der skriver både sit og mit navn læseligt og korrekt samt en masse andre ting. Regner gør vi også, men det er jo fremkommet ved at barnet har spurgt og hans mor har svaret ham. Jeg synes alligevel ikke han skal i skole i år. Han skal være jævnaldrende med de andre. At han så måske får det lidt nemmere, synes jeg ikke er forfærdeligt.
tilføjet af Wonderwoman
Selv tak, da
jeg synes du bringer et vigtigt emne op - for børn er jo vores fremtid og jo bedre forudsætninger vi kan give dem til at tackle deres fremtid, desto bedre voksne bliver de.
Men hvoromend alting er, så har du ret - kedsomhed er årsag til mange "uvorne" unger.
Jeg har selv om barn gået i skole i USA hvor vi var sorteret efter evner. Det var en skolegang der passede mig, for jeg havde adskillige fag som jeg ikke var god til og som ville kræve mere end jeg var villig til og kunne give faget, hvis jeg skulle være på samme "højere" niveau som andre.
Til gengæld var der fag, som jeg var rigtig god til og der var niveauet højere end gennemsnittet.
Så alt i alt var de 2 år i skolen derover en rigtig positiv oplevelse.
Det system ville jeg ønske blev indført også herhjemme - for de fleste af os har forskellige evner til forskellige ting; og disse burde tilgodeses - både til de "dårlige" fag og til de "gode" fag.
P.S. Montessori var en Italiensk lærerinde efter hvem børnehaverne er opkaldt. Dvs. efter hendes undervisningsprincipper.
tilføjet af Hende der smiler
Tidlig skolestart
Hej Preacher.
Nu er der jo mere i ordet "skole-moden" end det rent faglige. Barnet skal være klar til socialt at begå sig,i dette tilfælde iblandt børn der er 2-3 år ældre end barnet selv. Du skal være opmærksom på, at med så stor en aldersforskel vil det barn der kommer tidligt i skole, være mere udsat som "mobbe-offer", samt udvikle sig langt senere end sine klassekammerater, i de senere år.
Desuden er der undersøgelser der viser, at nogle børn går i stå i deres faglige udvikling, og senere må springe et klassetrin ned...dette er et ret stort nederlag for et barn, der altid har været vant til at være i toppen.
Derfor kan det være bedre at undersøge f.x. det franske skolesystem (L´ecole Francais) på Frederiksberg, hvor børnene godt nok starter i "skole" som 3-årige, men det er en blanding af leg og egentlig indlæring. Eller simpelthen forsøge at hjælpe dit barn på vej, ved at give udfordringer derhjemme, samt bede din nuværende børnehave om at stimulere mere i børnehaven.
Hende der smiler (der selv startede i skole som 5-årig og 6 mdr)
tilføjet af Preacher
Undervisning - leg
Hejsa "smilende pige"
Tak for dit indlæg. Det var interessant at høre om dine erfaringer, som fra alle andre der har lavet indlæg.
Det man vil lave i Køge er netop en blanding af let undervisning og leg. Som jeg forstod det vil man tage højde for det store behov børnene har i den alder for at bevæge sig. Vi ved alle at det er et umuligt krav at sådan nogle størrelser bør sidde stille i timevis. Det er ikke-lade-sig-gørligt og urimeligt. Det vil heller ikke føre noget godt med sig.
Den franske model tiltaler mig, og så vidt jeg ved er også denne model forbilledet for Køge skolen.
Elitær tænkning er ikke lige mig. Men jeg kan bare ikke lide at se min søn komme hjem og fortæller HVER dag at han har kedet sig. Vi har ikke haft muligheden for at pille ham ud af den børnehave da vi begge arbejdede.
Preacher
tilføjet af tulle.jensen
Forskelligt fra barn til barn
Jeg synes det er en god ide hvis man gør det sådan at børn godt må starte tideligere i skole, men det skal være forskelligt fra barn til barn, hvad der nu passer, så dem der ikke er klar, kan starte som 6 årige som nu. men god ide at nedsætte alderen da der er mange børn der gerne vil og kan starte tidligere, men det skal os bare være sådan at de godt må starte senere hvis de vil, ellers tror jeg det vil gå galt, for der er jo stadig nogle hvor det er for tidligt at starte som 6 årig.
tilføjet af QwDaffy
Helt enig :-)
Hvis de børn som er på det stadie hvor de kan få noget ud af skolen allerede som 4-årig kom i skolen, ville vi måske få meget dygtige børn, og måske endda hurtigere. Men der skal helt klart passes på at man ikke presser resten af børnene til det samme, det skal kun være dem som man VIRKELIG kan se mangler udfordring. Ikke bare forældre-ønsketænkning :-)