19tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Du fører dig frem som 100% autentisk bibelfortolker.
Du har sagt om Zakarias 14,4
" På den dag skal han stå på Oliebjerget, som ligger øst for Jerusalem.
Oliebjerget skal spaltes i to dele fra øst til vest, så der dannes en meget stor dal. Den ene halvdel af bjerget skal rykke mod nord, den anden mod syd"
Det vil ske som der står. Oliebjerget revner i to dele. Det mener du står til troende.
Det er jeg så ikke enig i skal tolkes bogstaveligt. Men du fastholder det jo.
Derfor vil jeg spørge om hvad DIN EGEN tro er, (ikke alle mulige andres links og skriverier) på det der står om bjerge i salme 97,5 - din bibel for der ikke skal være tvivl.
Jeg går ud fra du har en tro der passer med det der står i din bibel, og du naturligvis kan forklare det for os andre. 🙂
salme 97,5
Bjergene smelter som voks foran Herren,
foran hele jordens Herre.
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Jeg er enig med dig i at Zak 14:4 næppe skal forstås bogstaveligt. Derimod mener jeg din reference til bjerge der smelter som voks er en åbenlys reference til vulkanudbrud.
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Faktisk fortolker jeg ikke Bibelen, jeg citerer den - det er bare kedeligt, at du altid bliver så led og modbydelig - af at se hvad jeg citerer 😕 det er en dårlig tone du lægger an, jeg forstår ikke, at Guds Ord kan få dig til, at reagere på den måde [???]
I min tråd, citerede jeg jv-biblen, men desværre fik jeg ikke noget ud af det, du begyndte at skrive om andre skriftsteder .. som sædvanlig.

Jeg fokuserede på :

4 Og den dag skal hans fødder stå på Oliebjerget
Men du vil hellere snakke om bjerge og dale, det går jeg ikke så højt op i, det vigtigste for mig er, at jeg skal [sun] se Jesus [sun] - det står også i din biblen, men det tror du ikke på.
Faktisk fortjener du slet ikke et svar, jeg burde ignorerer dig, når du begynder at blive hadefuld.
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

"sk" jeg har det sådan med dig og Bibelen efterhånden, at jeg forstår simpelthen ikke, hvordan du hele tiden og så igen ikke forstår, de skriftsteder Lyjse viser dig.
Når jeg læser en sammenhæng i de skriftsteder Lyjse citerer kan jeg udlede svaret alene på bagrund af disse citater fra Bibelen.
Og også når det er fra din egne Jv-oversættelse.
Så jeg ser ofte dine indlæg som en form for forfølgelse af Lyjse. Jeg har virkelig tit tænkt på, at det er sådan det er.
Jeg indrømmer blankt, at der er steder i Bibelen jeg ikke er særlig velbevandret i. Dette ang. disse bjerge og denne dal og oliebjerget har jeg ikke meget kendskab til. Men for mig er det vigtigste også, frelsen i Jesus.
Ikke at jeg ikke gerne vil forstå disse skriftsteder fordi jeg finder det interessant og det er bibelhistorie. Men jeg tager tingene som de kommer og jeg skal nok forstå dette og hint en dag.
Vi kan ikke være velbevandret i det hele "sk". Lyjse ser jeg som et meget kærligt menneske som jeg sætter stor pris på at kende. Hun beriger mit liv.
Jeg bliver altså trist over, når vi mennesker står overfor hinanden som vi gør når det kommer til religion.
Du og ftg har jeres tro. Lyjse og jeg har vores. Vi er ikke og bliver nok heller aldrig enige. Men det burde ikke være sådan at vi nedgør hinanden og forsøger at ramme hinanden via vores dyrebare tro.
Vi er ikke fuldkomne og vi forsvarer, hver især vores tro med næb og klør. Men kan vi ikke finde et punkt, hvor vi gør det på en mere værdig måde?
Jeg forstår godt Lyjse at hun reagerer som hun gør. Du er altså ikke altid særlig sød i din måde at formulere dig på. Andre har altså også bemærket det. Kunne du ikke beherske dit danske sprog lidt mere med empati og respekt for andres tro?
Jeg ser for mig nu, hvordan du vil forsvare dig selv og fremhæver citater skrevet af Lyjse som bevis for dine uhøfligheder.
Lad mig derfor fortælle dig denne lille historie.
En mand talte med en anden mand. Eller talte og talte som jeg hører det blev han verbalt overfaldet i en time.
Præsten, der her fortæller historien var en ung mand og hele tiden tænkte han, så nu må du da forsvare dig. Nu må du da sige fra. DET DER fandt jeg mig godt nok ikke i. Da manden, som verbalt overfaldt den anden mand gik, kom den forurettede mand hen til Jens Peder. Som tænkte, nå hvad vil han nu fortælle mig om denne personage.
Han sagde: Er det ikke et flot sæt tøj han har på? Kom lad os bede for ham.
Du kan høre den på Åben kirkes hjemmeside. Prædiken hedder: Vejen til et lykkeligt liv.
Men, kom lad os bede for ham!!!
Det var en ydmyg men også en lykkelig mand. Hvis du hører hele prædiken finder du ud af, hvorfor.
Og jeg tænker bare her, at kunne vi mennesker da bare lære, at vise hinanden værdighed og respekt. Og ikke lade fjenden komme ind og overtage vore tanker og tale/skriblerier, så var meget vundet.
Jeg er ganske sikker på, at du her ved, hvad jeg mener.
Hvorfor kan det ikke lade sig gøre, at have en god og dyb og seriøs snak om Bibelen uden at det ender i personligheder og gåen efter manden istedet for bolden.
Vi er simpelthen nødt til, at styre os selv. Ellers er det netop, at vi ender her gang på gang.
Jeg håber rigtig meget, at du tænker over det her. For jeg syntes det er synd for en ellers god dialog når den brydes af disse personligheder. Jeg har faktisk efterlyst vore gamle dialogers dybder fordi de var interessante og belærende. Det er for mig langt mere værd end overfladiske skriblerier indeholdende personlige fornærmelser, der intet gavner.
Mvh
Manjana

Du fører dig frem som 100% autentisk bibelfortolker.
Du har sagt om Zakarias 14,4
" På den dag skal han stå på Oliebjerget, som ligger øst for Jerusalem.
Oliebjerget skal spaltes i to dele fra øst til vest, så der dannes en meget stor dal. Den ene halvdel af bjerget skal rykke mod nord, den anden mod syd"
Det vil ske som der står. Oliebjerget revner i to dele. Det mener du står til troende.
Det er jeg så ikke enig i skal tolkes bogstaveligt. Men du fastholder det jo.
Derfor vil jeg spørge om hvad DIN EGEN tro er, (ikke alle mulige andres links og skriverier) på det der står om bjerge i salme 97,5 - din bibel for der ikke skal være tvivl.
Jeg går ud fra du har en tro der passer med det der står i din bibel, og du naturligvis kan forklare det for os andre. 🙂
salme 97,5
Bjergene smelter som voks foran Herren,
foran hele jordens Herre.
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Tak Manjana
Som jeg skrev i min tråd, så er det trist, at Bibelen kan få så meget vrede op i "sk" ..så han bliver spydig og hånende - når jeg citerer Bibelen.
Jeg har altid fået skyld for, at jeg ikke bruger mine egne ord, men når nu det står så lysende klart for mine øjne, så tror jeg også det gør for ham 🙂
Det har ingen betydning for vores frelse i Jesus Kristus, om et bjerg deler sig, eller ikke, men det der betyder noget, det er - om vi tror vi skal se ham igen - ansigt til ansigt, som Bibelen siger.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2557912-jehova-skal-vaere-konge-
Citat "sk"
"Fri for forvirret tale, iblandede elementer fra overtro og usand lære."
Citat slut
Og bemærk, det var jv-biblen jeg citerede .. [???]
"sk" citat :
- "lukker af og får en halleluja oplevelse,"
"Med hensyn til at "se Jesus" igen
Åb. 1,7
Se! Han kommer med skyerne, og hvert øje skal se ham.
Hvis det skal opfattes bogstaveligt, vil det være alle menneskene på jorden der skal se Jesus komme i skyerne. Det vil betyde at Jesus må kredse rundt om jorden som en anden satellit da jorden som bekendt er rund, og temmelig stor."

Citat slut
Jeremias.23
v23 Er jeg kun Gud her på stedet? siger Herren,
er jeg ikke også Gud langt borte?
v24 Hvem kan skjule sig på steder,
hvor jeg ikke kan få øje på ham?
siger Herren.
Er det ikke mig, der fylder
både himmel og jord?
siger Herren.
[f] [sun] [f]
tilføjet af

Re. omgangstonen på [sol]

🙁
. . . Det virker lidt underligt, vi har lige haft en debat om bedring af dialogen, Men det åbenbart kun er os udenfor JW'Organisationen der skal forbedre omgangstonen.
jalmar
tilføjet af

Spørgsmål om omgangstonen - Hvordan ses her

🙁
Hvordan får man en bedre debat ?
Lad Jehovas Vidner få lov til at skrive det de vil, uden at de hver eneste gang skal svines til.
Med venlig hilsen, ftg.

Det har aldrig været et ønske om dialog, eller en bedring af omgangstonen, men alene
et egocentrisk ønske om at få uindskrænket ret til uhindret at reklamere for pseudosamfundet!
jalmar
tilføjet af

Herren er Israels Klippe.

Kan du forestille dig, at Gud taler til dig om fortiden i lyset af fremtiden eller fremtiden i lyset af fortiden? Når du således bliver gjort opmærksom på din fortid, mener du så, at ”der er noget at komme efter”?
For mit eget vedkommende ja, men nu kender jeg ”nådens Gud”. Så, min frimodighed er grænseløs i denne sammenhæng og jeg svare Gud: ”Tal til mig”.
Sådan var det også for Zakarias, præsten Addo`s søn.
520 B.C
Addo was one of the chief priests who, in the first year of the reign of Cyrus 538 B.C., returned with Zorobabel from captivity (Nehemiah 12:4).
Sixteen years thereafter, during the high priesthood of Joacim (verse 12), Zacharia, of the family of Addo (Heb. of verse 16), is listed as a chief priest. This Zacharia is most likely the Prophet and author of the canonical book of the same name.
http://www.newadvent.org/cathen/15741b.htm
_____________________________________________________

I den sammenhæng taler Gud nu til os i dag gennem sine profeter og sit Ord og derfor er det Jesus (Ordet) der ”kommer til os”.
HERREN var fuld af Harme imod eders Fædre. Men sig til dem: Så siger Hærskarers HERRE:
Vend om til mig, lyder det fra Hærskarers HERRE, så vil jeg vende om til eder, siger Hærskarers HERRE.
På den fire og tyvende dag i den ellevte Måned, det er Sjebat Måned, i Darius's andet Regeringsår kom HERRENs Ord til Profeten Zakarias, en Søn af Berekja, en Søn af Iddo, således:
Jeg skuede i Nat, og se, en Mand på en rød Hest holdt mellem Bjergene ved den dybe Kløft, og bag ham var der røde, mørke, hvide og brogede Heste.
HERRENs Engel tog da til Orde og sagde: "Hærskarers HERRE! Hvor længe varer det, før du forbarmer dig over Jerusalem og Judas Byer, som du nu har været vred på i halvfjerdsindstyve År?"
Derfor, så siger HERREN: Jeg vender mig til Jerusalem og forbarmer mig over det; mit Hus skal opbygges der, lyder det fra Hærskarers HERRE, og der skal udspændes Målesnor over Jerusalem.
Tal videre: Så siger Hærskarers HERRE: Mine Byer skal atter strømme med Velsignelse, og HERREN vil atter trøste Zion og udvælge Jerusalem.
_____________________________________________________________
Jeg vil selv, lyder det fra HERREN, være en Ildmur omkring det og herliggøre mig i det.
Den, som rører eder, rører min Øjesten.
Jubl og glæd dig, Zions Datter! Thi se, jeg kommer og fæster Bo i din Midte, lyder det fra HERREN."
Og mange Folk skal på hin Dag slutte sig til HERREN og være hans Folk og bo i din Midte, og du skal kende, at Hærskarers HERRE har sendt mig til dig.
Og HERREN tager Juda til Arvelod på den hellige Jord og udvælger atter Jerusalem.
__________________________________________________________________________
Men HERREN,sagde til Satan: "HERREN true dig, Satan, HERREN true dig, han, som udvalgte Jerusalem. Er denne ikke en Brand, som er reddet ud af Ilden?"
Josua havde snavsede Klæder på og stod foran Engelen; men denne tog til Orde og sagde til dem, som stod ham til Tjeneste: "Tag de snavsede Klæder af ham!" Og til ham sagde han: "Se, jeg har taget din Skyld fra dig, og du skal have Højtidsklæder på."
Og han sagde: "Sæt et rent Hovedbind på hans Hoved!" Og de satte et rent Hovedbind på hans Hoved og gav ham rene Klæder på. Så trådte HERRENs Engel frem,
Så siger Hærskarers HERRE: Hvis du vandrer på mine Veje og holder mine Forskrifter, skal du både Råde i mit Hus og vogte mine Forgårde, og jeg giver dig Gang og Sæde blandt dem, som står her"
Josua, du og dine Embedsbrødre, som sidder for dit Ansigt: de er Varselmænd! Thi se, jeg lader min Tjener Zemak komme.
Thi se, den Sten, jeg lægger hen for Josua - på den ene Sten er syv Øjne - se, jeg rister selv dens Indskrift, lyder det fra Hærskarers HERRE, og på een Dag udsletter jeg dette Lands Skyld.
På hin Dag, lyder det fra Hærskarers HERRE, skal I byde hverandre til Gæst under Vinstok og Figenfræ.
__________________________________________________________________________
Engelen, som talte med mig, vakte mig så atter, som man vækker et Menneske af hans Søvn, og spurgte mig: "Hvad skuer du?"
Jeg svarede: "Jeg, skuer, og se, der er en Lysestage, helt og holdent af Guld, og et Oliekar ovenpå og syv Lamper og syv Rør til Lamperne, desuden to Olietræer ved Siden af den, et til højre, et andet tilvenstre for Oliekarret."
Dette er HERRENs Ord til Zerubbabel: Ikke ved Magt og ikke ved Styrke, men ved min Ånd, siger Hærskarers HERRE.
Hvem er du, du store Bjerg? For Zerubbabel skal du blive Slette! Han skal hente Topstenen, medens der råbes: "Nåde, Nåde være med den!"
Hine syv er HERRENs Øjne, som søger ud over hele Jorden. Derpå spurgte jeg ham:"Hvad betyder de to Olietræer der til højre og venstre for Lysestagen?"
Så sagde han: "Det er de to med Olie salvede, som står for al Jordens Herre."
____________________________________________________________________________________
"Så siger Hærskarers HERRE: Se, der kommer en Mand, hvis Navn er Zemak under ham skal det spire, og han skal bygge HERRENs Helligdom.
Han skal bygge HERRENs Helligdom, og han skal vinde Højhed og sidde som Hersker på sin Trone: og han skal være Præst ved hans højre Side, og der skal være fuld Enighed mellem de to.

Men Kronen skal blive i HERRENs Helligdom til Minde om Heldaj, Tobija, Jedaja og Hen, Zefanjas Søn.
Langvejs fra skal man komme og bygge på HERRENs Helligdom; og I skal kende, at Hærskarers HERRE har sendt mig til eder. Og dersom I adlyder HERREN eders Gud - - -
______________________________________________________________________________
Zakarias 8
Så siger HERREN:
Jeg vender tilbage til Zion og fæster Bo i Jerusalem; Jerusalem skal kaldes den trofaste By, og Hærskarers HERREs Bjerg det hellige Bjerg.
Atter skal gamle Mænd og Kvinder sidde på Jerusalems Torve, alle med Stav i Hånd for deres Ældes Skyld, og Byens Torve skal vrimle af legende Drenge og Piger.
Så siger Hærskarers HERRE:
Se, jeg frelser mit Folk fra Østerleden og Vesterleden og fører dem hjem, og de skal bo i Jerusalem og være mit Folk, og jeg vil være deres Gud i Trofasthed og Retfærd.
Så siger Hærskarers HERRE:
Endnu skal det ske, at Folkeslag og mange Byers Indbyggere skal komme, og den ene Bys Indbyggere skal gå til den andens og sige: "Lad os vandre hen og bede HERREN om Nåde og søge Hærskarers HERRE; også jeg vil med."
Og mange Folkeslag og talrige Folk skal komme og søge Hærskarers HERRE i Jerusalem for at bede HERREN om Nåde.
______________________________________________________________________________
Zakarias 9
thi nu har jeg set det med mine egne Øjne.
Fryd dig såre, Zions Datter, råb med Glæde, Jerusalems Datter! Se, din Konge kommer til dig. Retfærdig og sejrrig er han, ydmyg, ridende på et Æsel, på en Asenindes Føl.
___________________________________________________________________________________
Zakarias 10
thi Hærskarers HERRE ser til sin Hjord. Han ser til Judas Hus; han gør dem til en Ganger, sin stolte Ganger i Strid.
Jeg ynkes og fører dem hjem, som havde jeg aldrig forstødt dem: thi jeg er HERREN deres Gud og bønhører dem.
Efraim bliver som en Helt, deres Hjerte glædes som af Vin, deres Sønner glædes ved Synet. Deres Hjerte frydes i HERREN; jeg fløjter ad dem og samler dem; thi jeg udløser dem, og de bliver mange som fordum.
Blandt Folkeslag strøede jeg dem ud, men de kommer mig i Hu i det fjerne og opfostrer Børn til Hjemfærd.
Jeg fører dem hjem fra Ægypten, fra Assur samler jeg dem og bringer dem til Gilead og Libanon, som ikke skal være dem nok.
________________________________________________________________________________
Zakarias 11
Og jeg sagde til dem: "Om I synes, så giv mig min Løn; hvis ikke, så lad være!" Så afvejede de min Løn, tredive Sekel Sølv.
Men HERREN sagde til mig: "Kast den til Pottemageren", den dejlige Pris, de har vurderet mig til!" Og jeg tog de tredive Sekel Sølv og kastede dem til Pottemageren i HERRENs Hus.
_____________________________________________________________________________________
Zakarias 1
Et Udsagn; HERRENs Ord om Israel. Det lyder fra HERREN; som udspændte Himmelen, grundfæstede Jorden og dannede Menneskets Ånd i dets Indre:
Se, jeg gør Jerusalem til et berusende Bæger for alle Folkeslag trindt om; også Juda skal være med til at belejre Jerusalem.
Så giver HERREN først Judas Telte Sejr, for at Davids Hus og Jerusalems Indbyggere ikke skal vinde større Ry end Juda.
På hin Dag værner HERREN om Jerusalems Indbyggere, og den skrøbeligste iblandt dem skal på hin Dag blive som David, men Davids Hus som Gud, som HERRENs Engel foran dem.
På hin Dag vil jeg søge at tilintetgøre alle de Folk, som kommer imod Jerusalem.
Og så udgyder jeg over Davids Hus og Jerusalems Indbyg- gere Nådens og Bønnens Ånd, så de ser hen til ham, de har gennemstunget, og sørger over ham, som man sørger over en enbåren Søn, og holder Klage over ham, som man holder Klage over den førstefødte.
På hin Dag skal Sorgen blive stor i Jerusalem som Sorgen over Hadadrimmon i Megiddos Dal.
________________________________________________________________________
Zakarias 14
Og HERREN drager ud og strider mod disse Folk, som han fordum stred på Kampens bag.
På hin Dag står hans Fødder på Oliebjerget østen for Jerusalem, og Oliebjerget skal revne midt over fra Øst til Vest og danne en vældig Dal, idet Bjergets ene Halvdel viger mod Nord, den anden mod Syd.
I skal flygte til mine Bjerges Dal, thi Bjergdalen når til Azal. I skal fly, som l flyede for Jordskælvet i Kong Uzzija af Judas Dage. Og HERREN min Gud kommer og alle de Hellige med ham.
På hin Dag skal der ikke være Hede eller Kulde og Frost.
Det skal være een eneste Dag - HERREN kender den - ikke Dag og Nat; det skal være lyst ved Aftentide.
På hin Dag skal rindende Vand vælde frem fra Jerusalem; det halve løber ud i Havet mod Øst, det halve i Havet mod Vest, og det både Sommer og Vinter.
Og HERREN skal være Konge over hele Jorden. På hin Dag skal HERREN være een og hans Navn eet.
Og hele Landet bliver en Slette fra Geba til Rimmon i Sydlandet; men Jerusalem skal ligge højt på sit gamle Sted. Fra Benjaminsporten til den gamle Ports Sted, til Hjørneporten, og fra Hanan'eltårnet til de kongelige Vinperser skal det være beboet.
Men alle de, der bliver tilbage af alle Folkene, som kommer imod Jerusalem, skal År efter År drage derop for at tilbede Kongen, Hærskarers HERRE, og fejre Løvhyttefest.
På hin Dag skal der stå på Hestenes Bjælder "Helliget HERREN". Og Gryderne i HERRENs Hus skal være som Offerskålene for Alteret;
Citat slut.
Min kommentar:
Hvem er det der fordunkler Herrens Ord? Jeg vil sige til jer: Glæd jer over Herrens ord for den der læser dette (i uddrag) vil Helligånden selv tale til din sjæl og give dig den forståelse Herren vil du skal ha`. Herren vil selv tale til dig og åbne skriften for dig.
Ingen kan tage Ordet ud af munden på Herren
Platoon
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Faktisk fortolker jeg ikke Bibelen, jeg citerer den - det er bare kedeligt, at du altid bliver så led og modbydelig - af at se hvad jeg citerer 😕 det er en dårlig tone du lægger an, jeg forstår ikke, at Guds Ord kan få dig til, at reagere på den måde [???]
I min tråd, citerede jeg jv-biblen, men desværre fik jeg ikke noget ud af det, du begyndte at skrive om andre skriftsteder .. som sædvanlig.

Jeg fokuserede på :
4 Og den dag skal hans fødder stå på Oliebjerget
Men du vil hellere snakke om bjerge og dale, det går jeg ikke så højt op i, det vigtigste for mig er, at jeg skal [sun] se Jesus [sun] - det står også i din biblen, men det tror du ikke på.
Faktisk fortjener du slet ikke et svar, jeg burde ignorerer dig, når du begynder at blive hadefuld.

Jeg starter med din slutning:
"Faktisk fortjener du slet ikke et svar, jeg burde ignorerer dig, når du begynder at blive hadefuld"
Jeg ved ikke om du selv mener det her er et svar, det gør du måske. ihvertfald indeholder det overhovedet ingen brugbar information om hvad du selv tror.
Jeg har svært ved at se hvordan jeg optræder "modbydeligt" ved at spørge ind til din forklaring af et skriftsted fra din egen bibel, der har direkte relation til du tror om oliebjerget bogstaveligt vil blive flækket i to dele så der opstår en dal.
Du kan ikke sige dig fri for ved flere lejligheder at virke overlegen i din "belæring" af Jehovas vidner om vi ikke evner at svare eller kommenteree i stribevis af skriftsteder.
Du nedgør også Jehovas vidners bibel, selvom den har direkte ligheder med folkekirkens, og i tæt ved 100% holder sig til grundteksten, hvor jeg meget aprospos kan bevise sort på hvidt at folkekirkens bibel ikke gør, og har direkte modstridende bibelvers fra da31 til da92. Hvilket du aldrig nogensinde har ville kommentere eller diskutere.
Når noget er korrekt beskrevet burde du acceptere det, istedet for at "koge over"
Så lidt mere respekt for det skrevne tak!
Derfor pointerer jeg din sædvane med at linke til forskellige oplysninger der tilfældigvis dukker op på nettet, at det er aldeles uinteressant, når det ikke bruges som underbygning af din egen forklaring med egne ord, men står istedet for.
Alt hvad du gør her, er en afvisning når du skriver:
"Faktisk fortolker jeg ikke Bibelen, jeg citerer den"
Paulus udlagde teksterne for jøderne. Hvis de umiddelbart forstod teksten, havde det vel ikke været nødvendigt. Hvad skal vi med præsterne, missionærerne forkynderne hvis alt er enkelt at forstå for alle. Kan du forklare mig det?
Javel, hvorfor i alverden forsøger du så at påstå du er inde i forklaringer, og Jehovas vidners i særdeleshed er helt forkert på den, og vi ikke forstår vor egen bibel.
Ved du hvad jeg tror. Jeg tror du ikke KAN forklare dig. Så indrøm det,dog det er da en ærlig sag.
Det her er heller ikke spydigt, spottende eller modbydeligt, men hvad min opfattelse er, uden at lægge nogen videre følelse i det.
I Min trådstart var der intet som helst uforskammet fra min side.
Det ville være befordrende hvis du lige ud skrev,du ved ikke hvad det og det betyder.
Jeg ved da heller ikke alt om alle skriftsteder i biblen. Dog ved jeg meget i biblen er skrevet med den kultur for sprog og fortælleevne, der fandtes og stadig findes i mellemøsten, hvor der bruges symboler og metaforer. Biblen er fuld af dem.
Jeg tror ikke oliebjerget deles i to, eller en tro kan flytte bjerge. Det skal forstås på et højere plan. At bjergene smelter som voks betyder at verdens riger opløses overfor Guds vilje og handlinger, den dag opgøret kommer. Sebl skrev det kunne være vulkanudbrud og det var ikke nogen dårlig tanke. Sådan kunne du også have svaret hvis du ville og kunne.
Du citerer min bibel, og forventer måske, at jeg skal bryde sammen og vedgå min tro er ude af tridt med det skrevne. Muligvis fordi de svar jeg giver ikke passer med det du gerne vil høre, eller slet ikke forstår mine oplysninger. Hvad jeg bestemt mener du ikke gør, men så spørg ordentligt. Jeg kan begrunde alt hvad jeg skriver, logisk.
Hvis jeg er blank, så lægger jeg ikke skjul på det, og undersøger det, det er klart.
Hvis du mener oliebjerget deles i to, jamen så værs så god
Det ville bare være befordrende hvis du have en logisk ide om hvorfor du mener det er sådan. Evt med henvisning til parallel og nøgleskriftesteder, som jeg går ud fra du er klar over mange gange rummer den helt rigtige forklaring, der ikke er afhængig af forudfattede meninger.
Jeg er godt klar over jeg ofte går dig på klingen, men det her er en debat og det er tilladt at spørge ind til og svare på hvordan man gør sig en bestemt opfattelse, stillet overfor Jehovas vidners tro.
Jeg har intet imod man stiller spørgsmål ved Jehovas vidners tro. Det gør vi selv og undersøger om det forholder sig således som meningheden i Berøa gjorde.
Men det nytter ikke man bliver hidsig når vi leverer en forklaring.
Hvis en person der ikke kan fordrage Jehovas vidner påstår vi tvinges til at give møde som i en diktaturstat, så er det løgn, og man skal ikke kaste sig over mig, og beskylde mig for at være løgneren.
Der må man afprøve og indrømme det forholder sig som afsløret.
Det samme når det gælder bibelske mener.
Jehovas vidner eller jeg skal ikke nødvendigvis have ret ialt, men når fakta er sådan,så
skal vi. Hvis nogen siger Jesus ikke var andet end en fiktiv person, så undrer det at flere historikere skriver om ham. Og det er ret mærkeligt mange var villige til at gå i døden for en fiktiv person.
Den slags er helt ude af proportioner. Det er i mine øjne det rene vås, og det siger jeg ligeud.
Det var min reaktion på dit indlæg.
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

jv-biblen skriver og jeg markerer :

Zakarias.B.14
4 Og den dag skal hans fødder stå på Oliebjerget som ligger over for Jerusalem, mod øst; og Oliebjerget skal revne midt igennem, fra solopgangen og mod vest.
Der bliver en meget stor dal; og halvdelen af bjerget skal flytte sig mod nord og halvdelen af det mod syd.
5 Og I skal flygte til mine bjerges dal, for bjergenes dal vil nå til A´zel. Og I skal flygte som da I flygtede for jordskælvet i kong Uzzi´ja af Judas dage. Og Jehova min Gud skal komme, [og] alle de hellige er med ham.
6 Og på den dag vil der ikke være noget kosteligt lys — alt vil stivne. 7 Og det skal være én eneste dag, en der er kendt som Jehovas. Det vil ikke være dag og ikke nat, og ved aftenstid vil der være lyst. 8 Og på den dag vil der strømme levende vand ud fra Jerusalem, halvdelen af det til havet i øst og halvdelen af det til havet i vest.
Det vil være der sommer og vinter. 9 Og Jehova skal være konge over hele jorden.
På den dag skal Jehova være én og hans navn ét.
Citat slut
Så citerer jeg igen jv-biblen og markerer :
Daniel.7
.. Med himmelens skyer kom en der var som en menneskesøn, og han fik foretræde for den gamle af dage, og man førte ham frem foran ham. 14 Og der blev givet ham herredømme og ære og kongemagt, og alle folkeslag, folkestammer og tungemål skal tjene ham
hans herredømme er et varigt herredømme der ikke skal forsvinde, og hans rige er et som ikke vil blive ødelagt.
Citat slut
Og jv-biblen :
Johs.12
12 Den næste dag da de mange mennesker som var kommet til højtiden hørte at Jesus var på vej til Jerusalem, 13 tog de grene fra palmetræerne og gik ud for at møde ham.
Og de begyndte at råbe: „Frels dog! Velsignet er den der kommer i Jehovas navn, ja, Israels konge!
Og jv-biblen :
Ejajas.44
6 Således har Jehova sagt, Israels Konge og dets Genløser, Hærstyrkers Jehova: ’Jeg er den første og jeg er den sidste, og ud over mig er der ingen Gud.
Citat slut
_______________________
Mon ikke vi alle kan blive enige om, at Jesus er Israels Konge, og det er Jesus der kommer igen - og sætter sine fødder på Oliebjerget 🙂
Det er hvad der står i Bibelen, så det må jo være sandt.
Apost.G.1
Jesu himmelfart
v9 Da han havde sagt dette, blev han løftet op, mens de så på det, og en sky tog ham bort fra deres øjne. v10 Som de nu stirrede mod himlen, mens han fór bort, se, da stod der to mænd i hvide klæder hos dem.
v11 De sagde: »Hvorfor står I og ser op mod himlen, galilæere?
Den Jesus, som er blevet taget fra jer op til himlen, skal komme igen på samme måde, som I har set ham fare op til himlen.«
v12 Så vendte de tilbage til Jerusalem fra Oliebjerget, som ligger tæt ved Jerusalem, kun en sabbatsvej derfra.
__________
Det betyder jo, at jehovas vidner kalder Jesus for Jehova... og det er jo sådan set rigtigt nok, men kristne kalder ham for Jesus.
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Hvem venter jehovas vidner skal komme igen - venter de 2 Guder 😕
Jv-biblen min markering :
Titus.B.2
13 mens vi venter på det lykkelige håb og den store Guds og vor Frelsers, Kristi Jesu, herligheds tydelige fremtræden,
14 [Kristus Jesus,] der gav sig selv for os, for at han kunne udfri os fra enhver form for lovløshed og rense sig et folk der var helt hans eget, nidkært for gode gerninger.
Citat slut[/quote]


Jv-biblen :
Åb.22
20 Han som vidner om disse ting siger: ’Ja; jeg kommer hurtigt.’“
„Amen! Kom, Herre Jesus.“
Citat slut
Åb.21
3 Så hørte jeg en høj røst fra tronen sige: „Se! Guds telt er hos menneskene, og han vil bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv vil være hos dem.
4 Og han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, heller ikke sorg eller skrig eller smerte skal være mere. Det som var før er forsvundet.“
Citat slut
[quote="lyjse" post=2557942]Jv-biblen :

5 „For den Mægtige som frembragte dig er din ægtemand; hans navn er Hærstyrkers Jehova. Og Israels Hellige er din Genløser; han kaldes Hele Jordens Gud. 6 For Jehova har kaldt på dig som på en hustru der var forladt og bedrøvet i ånden, ja, som på en ungdomshustru der var vraget,“ har din Gud sagt.
Citat slut
Men her er Brudgommen Jesus Kristus :
Jv-biblen
Johs.3

28 I vidner selv om mig at jeg sagde: Jeg er ikke Messias, men jeg er blevet udsendt forud for ham.
29 Den der har bruden er brudgom. Men brudgommens ven, som står og hører på ham, føler stor glæde på grund af brudgommens stemme.
Derfor er denne min glæde blevet hel og fuld. 30 Han må nødvendigvis være i stadig fremgang, men jeg i stadig tilbagegang.“
Citat slut
Jv-biblen
Åb.22
17 Og ånden og bruden bliver ved med at sige: „Kom!“ Og lad enhver som hører, sige: „Kom!“ Og lad enhver som tørster, komme; lad enhver som ønsker det, frit tage af livets vand.
„Amen! Kom, Herre Jesus.
Citat slut
______________
Enten tror jehovas vidner der kommer 2 Guder i skyerne, eller de bliver nød til at indrømme, at Jehova = Jesus
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Johs.1,29 siger Johannes Døberen: "Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd!"
Det er jo [l] Jesus [l] .
Åb.19
Herren vor Gud, den Almægtige, har taget magten,
v7 lad os glæde os og juble og lovprise ham,
for nu skal Lammets bryllup stå,
og hans brud har gjort sig rede,
_________________
_________________

Jv-biblen
De sagde: „Lovsyng Jah, for Jehova vor Gud, den Almægtige, er begyndt at herske som konge.
7 Lad os fryde os og juble, og lad os give ham æren, for Lammets bryllup er kommet og hans hustru har gjort sig rede.
Johs.1
29 Den næste dag så han Jesus komme hen imod sig, og han sagde: „Se, Guds lam som tager verdens synd bort!
Esajas.54
5 „For den Mægtige som frembragte dig er din ægtemand; hans navn er Hærstyrkers Jehova. Og Israels Hellige er din Genløser; han kaldes Hele Jordens Gud.
Citater slut
Hvad kan vi se.. jo vi kan se, at vi ikke skal adskille Guddommen - Jesus er Gud.

Det var "ordene" - og så begyndte der at "rasle brænde ned" 😃 😃
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

🙂
Dette med bjerget, der deler sig føler jeg at jeg var med til at starte. Det var mit spørgsmål om dalen, der bragte dette op. Jeg bliver bare så ivrig når jeg finder noget i Bibelen jeg ikke lige har tænkt på før så jeg måtte kommentere på det.
Og det vil jeg blive ved med. "sk" må bare acceptere at vi tror på Bibelen og jeg syntes ærlig talt, at det er respektløst af ham, at komme med udtalelser som:
]"lukker af og får en halleluja oplevelse,"[/
Det med en pæn debattone, gælder åbenbart ikke for Jehovas vidner. Dem, der ellers altid vil fremstå som værende pæne og høflige mennesker. Det er de da heldigvis også for det meste. "sk" er reglen der ...... Åbenbart.
Men vi læser Bibelen på to forskellige måder. Han skriver godt nok et sted, at vores Bibeler er ens. Men nej det er vist synd at sige.
Så når tingene ikke står klart for hans øjne som for dine er det fordi, han læser med Vagttårnets menneskelige overleverede fortolkninger. Og ikke med Helligåndens hjælp til, at fatte dybden af Guds ord.
At vi så ikke har svar på alt, går åbenbart ud over hans forstand. Jeg har søgt på emnet men det er svært at finde noget om. Jeg er ikke selv helt på plads i min tro på dette. Noget skal jo opfattes symbolsk. Men jeg er på starten i min vandring så det kommer nok engang.
Det vigtigste for mig er også troen på frelsen i Jesus. Og troen på, at Jesus er vores Gud. Det er alt jeg behøver p.t.
Men jeg syntes også det er vigtigt for min tro, at jeg vokser i den. Og det vil jeg fortsætte med. Men alt kommer jo ikke på en dag. 🙂
Mht. til at alle skal se Jesus når Han kommer igen.
Jeg kan kun sige, synd for Jv, at de forsøger at fortælle Gud, hvad Han kan. Gud er allestedsnærværende og er i stand til alt. Man kan ikke lukke Gud inde i himlen, som en anden tråd har haft en dialog om. Alle ved naturligvis når Jesus kommer igen. Og alle vil se Ham.
Men det ligger langt udenfor Jv's rækkevidde. De tror jo forøvrigt også, at Jesus er kommet igen. Så det giver altså nogen snørklede veje i deres forståelse.
Knuzz fra Manjana

Tak Manjana
Som jeg skrev i min tråd, så er det trist, at Bibelen kan få så meget vrede op i "sk" ..så han bliver spydig og hånende - når jeg citerer Bibelen.
Jeg har altid fået skyld for, at jeg ikke bruger mine egne ord, men når nu det står så lysende klart for mine øjne, så tror jeg også det gør for ham 🙂
Det har ingen betydning for vores frelse i Jesus Kristus, om et bjerg deler sig, eller ikke, men det der betyder noget, det er - om vi tror vi skal se ham igen - ansigt til ansigt, som Bibelen siger.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2557912-jehova-skal-vaere-konge-
Citat "sk"
"Fri for forvirret tale, iblandede elementer fra overtro og usand lære."
Citat slut
Og bemærk, det var jv-biblen jeg citerede .. [???]
"sk" citat :
- "lukker af og får en halleluja oplevelse,"
"Med hensyn til at "se Jesus" igen
Åb. 1,7
Se! Han kommer med skyerne, og hvert øje skal se ham.
Hvis det skal opfattes bogstaveligt, vil det være alle menneskene på jorden der skal se Jesus komme i skyerne. Det vil betyde at Jesus må kredse rundt om jorden som en anden satellit da jorden som bekendt er rund, og temmelig stor."

Citat slut
Jeremias.23
v23 Er jeg kun Gud her på stedet? siger Herren,
er jeg ikke også Gud langt borte?
v24 Hvem kan skjule sig på steder,
hvor jeg ikke kan få øje på ham?
siger Herren.
Er det ikke mig, der fylder
både himmel og jord?
siger Herren.
[f] [sun] [f]
tilføjet af

Spørgsmål om omgangstonen - Hvordan ses her

Bare helt enig jalmar. Det gælder åbenbart kun for os, at opføre os høfligt og have en pæn omgangstone.
Det er godt nok svært, at vende den anden kind til når man oplever det man gør her på debatten.
Måske det ville hjælpe at bede for dem? 😉
Mange hilsner
Manjana
🙁
[quote]Hvordan får man en bedre debat ?
Lad Jehovas Vidner få lov til at skrive det de vil, uden at de hver eneste gang skal svines til.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
Det har aldrig været et ønske om dialog, eller en bedring af omgangstonen, men alene
et egocentrisk ønske om at få uindskrænket ret til uhindret at reklamere for pseudosamfundet!
jalmar
tilføjet af

Herren er Israels Klippe.

Tak for mange gode tanker. Personligt er mine tanker angående Zakarias Bog 14:4 noget i retning af dette:
Den geografiske ide er at vejen fra Jerusalem gennem Joshafats dal forlænges ved at oliebjerget deles i to, så den ene halvdel rykker mod nord, den ande mod syd. Herved åbnes en flugtvej fra Jerusalem i vest imod Jordan i øst. Jeg knytter med andre ord citatet sammen med Joels Bog kapitel 4:
Råb blandt folkene:
»Udråb en hellig krig,
væk heltene,
lad alle krigerne rykke ud!
v10 Smed jeres plovjern om til sværd
og jeres vingårdsknive til lanser!

Selv svæklingen skal sige: Jeg er en helt!
v11 Skynd jer, kom, alle folkeslag rundt om.
I skal samles dér,
så Herren kan knuse jeres helte!«
v12 Folkene skal vækkes og rykke frem
til Joshafats dal.
Dér sætter jeg mig for at dømme
alle omboende folk.


v13 Sving seglen,
for kornet er modent;
kom, træd persen,
for den er fyldt,
persekarrene flyder over.
Ondskaben er stor!
v14 Hør de larmende skarer
i Afgørelsens Dal!
Herrens dag er nær
i Afgørelsens Dal.

v15 Sol og måne formørkes,
og stjernerne skinner ikke længere.
v16 Herren brøler fra Zion,
fra Jerusalem løfter han røsten,
så himlen og jorden skælver.
Men Herren er tilflugt for sit folk,
et værn for israelitterne.

v17 Så skal I forstå, at jeg er Herren jeres Gud,
som bor på Zion, mit hellige bjerg;
Jerusalem skal være et helligt sted,
hvor fremmede ikke længere færdes.

Jeg ser stedet allegorisk: belejringen af Jerusalem er det ondes magt over de trofaste, mens udfrielsen fra øst (hvor solen står op) er Guds Riges åbenbarelse. Dermed har jeg også sagt at jeg tolker krigen i de dage (Harmageddon) allegorisk - havde jeg tolket Oliebjergets splittelse i to bogstaveligt ville jeg derimod også have troet Harmageddon var et konkret fysisk slag.
tilføjet af

Herren er Israels Klippe.

[???]
Dermed har jeg også sagt at jeg tolker krigen i de dage (Harmageddon) allegorisk - havde jeg tolket Oliebjergets splittelse i to bogstaveligt ville jeg derimod også have troet Harmageddon var et konkret fysisk slag.

Hvilket den jo også var for de faldne i de 3 slag ved Megiddo, henholdsvis i:
1.Slag ved Megiddo BC1479 - http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Megiddo_(15th_century_BC)
2.Slag ved Megiddo BC 609 - http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Megiddo_(609_BC).
3.Slag ved Megiddo AD1918 - http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Megiddo_(1918)
Sorry hvis det ikke har noget med sagen at gøre -
jalmar
tilføjet af

Spørgsmål til Lyjse om bjerge

Georg Brandes Skrev:
Det anfægter ikke guddommelige Væsener, at de har
deres sande Liv, deres eneste Liv, i Menneskenes Sind[/quote]
Fakta:
Jesu Fødsel ukendt
Alder ved henrettelse ukendt
Men et hint får man muligvis i:
[quote]▬ Johannes 8:57
Da sagde jøderne til ham: »Du er endnu ikke halvtreds år, og du har set Abraham?«

En udtalelse der burde tilfalde en mand medio 40'erne.

Kristus Jesus nævnes ikke med et eneste pennestrejf af datidens mest citerede skribent, der, som sjældent var i det fag, var en 100% uafhængige Historiker Philon af Alexandria[ca.15BC - ca. AD45] - Philon skrev ivrigt om Toraen hvis allegorisk indhold han var fascineret af - Og som han skrev en del epistler om, hvori Philon beskriver Jødernes Messias som værende Guds legemliggjorte ORD -
Hvorfor nogle historikere og Teologer betragter Philon som værende den skribent som lagde kimene til Johannes Ordet
Henrettelses metode ukendt
Men angives som Hængning af Rabinere
http://illvid.dk/spoerg-os/er-jesus-en-historisk-person
Det påstås at ovenstående link ikke altid er lige nøjagtig.
Hvilket jeg hverken kan af-eller bekræfte.
Jesu virke blev primært kendt via Paulus
Paulus mødte aldrig Jesus, og hans missioneren var ofte i strid med de 11/12 disciples. Men uden Paulus, er der flere der mener, at vi sandsynligvis heller ikke havde Kristus Jesus og Kristendommeb..
Jesus var også dengang et ganske almindeligt navn, hvorfor nogle skribenter har luftet den ide at Kristus Jesus rygter/historier og mirakler skyldtes flere personer med navnet Jesus.
jalmar
tilføjet af

"Paulus mødte aldrig Jesus"

Du har ret Jalmar - og dog 🙂 Paulus forfulgte de kristne :
"Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?"

Jesus er Gud, dette er endnu et eks.
5.Mose.B.5
v23 Da I hørte røsten inde fra mørket, mens bjerget stod i lys lue, kom alle jeres stammehøvdinge og ældste hen til mig
v24 og sagde: [sun] »Nu har Herren vor Gud [sun] ladet os se sin herlighed og sin storhed, og vi har hørt hans røst inde fra ilden.
I dag har vi oplevet, at Gud taler med mennesker, og at de alligevel bevarer livet.
Apost.G.26
v13 Undervejs, konge, så jeg midt om dagen et lys fra himlen stråle om mig og mine ledsagere, et lys med stærkere glans end solens.
v14 Vi faldt alle til jorden, og jeg hørte en røst tale til mig på hebraisk: Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?
Det bliver hårdt for dig at stampe mod brodden. v15 Jeg spurgte: Hvem er du, Herre?
Og Herren svarede: [sun] Jeg er Jesus [sun] , som du forfølger.
____________
🙂
tilføjet af

Herren er Israels Klippe.

Ja, det er et godt svar og en fin forståelse efter min mening.
Nu taler Gud jo til os alle, men vi befinder os jo vidt forskellige steder indadtil og udadtil og derfor har vi ofte forskellig forståelse af samme sag.
Det betyder så ikke, at du f.eks. ikke har ret eller at kun jeg har ret, men vi ser på samme sag i forskellig øjenhøjde.
Det fungere godt for så vidt Gud velsigner os hver især. Nu vil jeg gå et skridt videre og dermed acceptere din forståelse både profetisk, alegorisk og ja, hvad synspunkt man nu kan anlægge, men Jalmar har også et pointe i sin udtalelse.
Så for mit vedkommende handler det om flere ting samtidig. Her er så en anden synsvinkel, som ikke fjerner det profetiske eller alegoriske, men som tilføjer en ekstra dimension.
"What is so interesting about Mount of olive"?
http://www.biblewalks.com/sites/MountOlives.html
Når Jordens ”skorpe” falder, betyder det, at fundamentet for jordens skorpe bevæger sig. Den kan bevæge sig til siderne, op og ned eller - dele i to.
(den geologiske forklaring her; se billederne. http://en.wikipedia.org/wiki/Fault_(geology) )
______________________________________________________________

Nu kan man jo så spørge om hvilket kendskab man havde på Zakarias` tid til disse fænomener, men uden at gå i dybden vil jeg mene, at man tolkede naturfænomener troværdigt og relaterede disse til store begivenheder og især til Guderne.
Således ingen forskel på Israel og ”de omkringboende nationer” i den sammenhæng.
I dag forbløffes man af den præcision og nøjagtighed de jødiske skrifters forudsigelser og ikke mindst de refleksioner i forhold til judaismen, altså jødernes tro og jødernes Gud JHVH.
Man skrev faktisk ”lige ud i luften” og senere viste det sig, at alt enten skete eller kom til at ske nøjagtigt som forudsagt.
Ikke nok med det, men senere tolkning af de jødiske skrifter og især med hensyn til jødernes Gud JHVH, har vist med forbløffelse, at det man ikke kunne vide - var nøjagtig viden.
Derfor vil jeg gerne pege på de geofysiske forhold lige præcis på ”bjerget”, altså Mount olives.
ZECHARIAH 14:4 And his feet shall stand in that day upon the mount of Olives, which is before Jerusalem on the east, and the mount of Olives shall cleave in the midst thereof toward the east and toward the west, and there shall be a very great valley; and half of the mountain shall remove toward the north, and half of it toward the south.

The geological institute in Tel Aviv discovered a major fault line running right through the Mount of Olives.
It takes a line from the Mount Olives over to the Kidron valley all the way into the valley of Hinnom .
The fault line follows the Kidron Brook which empties into the Dead Sea.
http://www.abbaswatchman.com/PAGE%2023%20DEAD%20SEA%20PAGE%202.htm
____________________________________________________________________________

Nu er der det mærkelige fænomen, at Jehovas Vidner mener at kende til profetisk tydning (og det har de udført lige siden 1884 med 100% fejlslagen tolkning), men når det kommer til en direkte virkelig betydningsfuld faktuel kendsgerning i forbindelse med en profetisk udsagn af profeten Zakarias omkring år 520 f. Kr. - og grebet af Jesu disciple, der jo var velbevandret i Det Gamle Testamente, ja så ved Jehovas Vidner ikke hvad det betyder og er vel heller ikke interesseret.
Det ser imidlertid ud til, at gentagne gange i Bibelen benytter jødernes Gud JHVH sig af naturen til at manifestere sin almagt og forudsiger det ved sine profeter.
Derfor skal man ikke blive forbavset over naturfænomenerne der støtter de profetiske udsagn.
Platoon
tilføjet af

"Paulus mødte aldrig Jesus"

[(:]
og dog 🙂 Paulus forfulgte de kristne [/quote]
Jeg har en næsten sikker regel (som dog af og til kan smutte da jeg er et menneske) der er intet givet uden det er verificeret fra mindst to sider helst 3.
Vi har kun Saulus/Paulus udmelding at det det "møde" fandt sted.
Men til hans forsvar er, hvorfor skulle Saulus/Paulus begive
sig ud i noget der førte til den sikre død ved henrettelse.
Mod er Historikeren og Arkitekten Philon en anerkendt Græsk Jødisk filosof der endda var utrolig velhavende, så velhavende at han ikke behøvedes at løfte en finger hele livet. Philon's bror var en af verdens rigeste mænd om ikke den rigeste, selvom Philon kunne feste hele livet, valgte han at tage eksamen som Arkitekt, og nærstudere Den Jødiske Tro, da han var af den overbevisning, at Platon havde hentet mange af sine filosofiske ideer fra Toraen.
Om det er rigtigt, kan jeg ikke udtale mig om.
Forøvrigt siges dette at være Paulus Tidslinie I:
http://www.biblestudy.org/apostlepaul/timeline-life-of-paul-from-birth-to-first-missionary-journey.html
Forøvrigt siges dette at være Paulus Tidslinie II:
http://www.biblestudy.org/apostlepaul/timeline-life-of-paul-from-first-missionary-journey-to-death.html
Jeg er ikke intelligent nok til at sætte spørgsmålstegn eller påstå de er 100% korrekte ved nogen af dem.
jalmar

[quote][/quote]
[quote="lyjse" post=2559613]
Du har ret Jalmar - og dog 🙂 Paulus forfulgte de kristne :
"Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?"

Jesus er Gud, dette er endnu et eks.
5.Mose.B.5
v23 Da I hørte røsten inde fra mørket, mens bjerget stod i lys lue, kom alle jeres stammehøvdinge og ældste hen til mig
v24 og sagde: [sun] »Nu har Herren vor Gud [sun] ladet os se sin herlighed og sin storhed, og vi har hørt hans røst inde fra ilden.
I dag har vi oplevet, at Gud taler med mennesker, og at de alligevel bevarer livet.
Apost.G.26
v13 Undervejs, konge, så jeg midt om dagen et lys fra himlen stråle om mig og mine ledsagere, et lys med stærkere glans end solens.
v14 Vi faldt alle til jorden, og jeg hørte en røst tale til mig på hebraisk: Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?
Det bliver hårdt for dig at stampe mod brodden. v15 Jeg spurgte: Hvem er du, Herre?
Og Herren svarede: [sun] Jeg er Jesus [sun] , som du forfølger.
____________
🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.