Stop for optagelse uden et alderssvarende dansk.
Stop for optagelse uden et alderssvarende dansk.
Hvert andet indvandrerbarn med ikke-vestlig baggrund og to ud af tre børn med arabiske rødder forlader folkeskolen uden at kunne læse.
Det viser en ny omfattende undersøgelse af læsefærdighederne blandt børn på 112 skoler med en høj andel af tosprogede børn, den såkaldte PISA Etnisk, som Rockwool Fondens Forskningsenhed (RFF) offentliggjorde her onsdag den 9. maj.
Det vidner om et problem, som vil noget:
Endnu værre ser det ud, hvis man alene fokuserer på børn, der har en baggrund i et ikke-vestligt land:
Her er det 53 pct. af alle og 64 af de arabiske børn, der forlader skolen som uden funktionelle læsekompetencer, som det hedder i fagsproget.
Der bør gøres noget fra de skoleansvarliges side.
Et første skridt kunne være, at man ikke lader børn starte i første klasse, før de har et aldersvarende dansk sprog – at de kan klare sig og forstå og tale normalt dansk.
For et par uger siden viste en Aarhus-undersøgelse, at hovedparten af de kommende, såkaldte to-sprogede elever havde intet eller et meget manglende dansk sprog ved skolestart.
Det giver godt nok problemer – ikke kun for eleverne, som må opleve det ene nederlag efter det andet.
Også lærerne må opleve en opgivelse overfor problemerne.
Og for de andre elever, vil de tunge elever trække undervisningen i stå.
Lad os allerede nu tage et initiativ.
I denne tid er man i fuld gang med at indskrive børnene til det nye skoleår.
Brug de regler der allerede nu eksisterer.
Kan en elev ikke klare sig på alderssvarende niveau – så udsæt optagelsen et år.
Lad ikke elever starte uden et elementært dansk sprog.
Udsæt optagelsen og lad forældrene i det ekstra år sørge for at barnet får lært, hvad det burde have gjort inden skolestart.
Det vil give mere modne børn, så man straks kan gå i gang med undervisningen - og ikke ”spilde” tiden med at få alle børn op på begyndelsesniveau.
Hvert andet indvandrerbarn med ikke-vestlig baggrund og to ud af tre børn med arabiske rødder forlader folkeskolen uden at kunne læse.
Det viser en ny omfattende undersøgelse af læsefærdighederne blandt børn på 112 skoler med en høj andel af tosprogede børn, den såkaldte PISA Etnisk, som Rockwool Fondens Forskningsenhed (RFF) offentliggjorde her onsdag den 9. maj.
Det vidner om et problem, som vil noget:
Endnu værre ser det ud, hvis man alene fokuserer på børn, der har en baggrund i et ikke-vestligt land:
Her er det 53 pct. af alle og 64 af de arabiske børn, der forlader skolen som uden funktionelle læsekompetencer, som det hedder i fagsproget.
Der bør gøres noget fra de skoleansvarliges side.
Et første skridt kunne være, at man ikke lader børn starte i første klasse, før de har et aldersvarende dansk sprog – at de kan klare sig og forstå og tale normalt dansk.
For et par uger siden viste en Aarhus-undersøgelse, at hovedparten af de kommende, såkaldte to-sprogede elever havde intet eller et meget manglende dansk sprog ved skolestart.
Det giver godt nok problemer – ikke kun for eleverne, som må opleve det ene nederlag efter det andet.
Også lærerne må opleve en opgivelse overfor problemerne.
Og for de andre elever, vil de tunge elever trække undervisningen i stå.
Lad os allerede nu tage et initiativ.
I denne tid er man i fuld gang med at indskrive børnene til det nye skoleår.
Brug de regler der allerede nu eksisterer.
Kan en elev ikke klare sig på alderssvarende niveau – så udsæt optagelsen et år.
Lad ikke elever starte uden et elementært dansk sprog.
Udsæt optagelsen og lad forældrene i det ekstra år sørge for at barnet får lært, hvad det burde have gjort inden skolestart.
Det vil give mere modne børn, så man straks kan gå i gang med undervisningen - og ikke ”spilde” tiden med at få alle børn op på begyndelsesniveau.