Tåbelig skat
For et stykke tid siden skrev jeg et indlæg om, hvor tåbelig registreringsafgiften på nye biler er. Fordi folk låner penge for at købe en ny bil, så i virkeligheden låner de penge for at betale en skat, nemlig registreringsafgiften. Jeg foreslog, at man i stedet kunne hæve ejerafgiften på bilerne (den halvårlige afgift for at bruge bilen, der tidligere hed vægtafgiften).
Men nu viser det sig, at min ide er endnu bedre end jeg selv troede. Erhversbladet kan i dag fortælle, at alene Byggerisektoren årligt bruger 10 millioner arbejdstimer (svarende til 6000 fuldtidsstillinger) på at medarbejderne først kører til arbejdspladsen og dernæst kører kassevognen hen til det sted, hvor de skal bygge - om aftenen går hele turen tilbage igen. Det ville jo være noget enklere, hvis medarbejderen bare kunne køre kassevognen direkte til byggepladsen om morgenen og om aften køre den hjem igen.
Men det kan man ikke, fordi firmabiler er fritaget for registreringsafgiften. For at forhindre misbrug er man derfor nødt til at have en regel der siger, at medarbejderne ikke må bruge firmabilen i fritiden. Men det problem forsvinder jo, hvis registreringsafgiften forsvinder. Prisen for at have registreringsafgiften i stedet for en højere ejerafgift er altså:
1) Folk låner dyre penge i banken for at betale ekstraprisen på bilen, som registreringsafgiften medfører
2) Byggeriets medarbejdere bruger 6000 mandår på at køre firmabilen frem og tilbage - i en tid, hvor landet skriger på arbejdskraft!
3) Byggeriets virksomheder bruger 3.6 milliarder ekstra om året på udgiften til medarbejdernes timeløn når de kører kassevognen frem og tilbage.
4) Al den ekstrakørsel slider også på vejene og miljøet - i myldretiden! Det er da for dumt....
Det kan kun gå for langsomt med at få afskaffet registreringsafgiften - eventuelt skal den erstattes af en højere ejerafgift....
Men nu viser det sig, at min ide er endnu bedre end jeg selv troede. Erhversbladet kan i dag fortælle, at alene Byggerisektoren årligt bruger 10 millioner arbejdstimer (svarende til 6000 fuldtidsstillinger) på at medarbejderne først kører til arbejdspladsen og dernæst kører kassevognen hen til det sted, hvor de skal bygge - om aftenen går hele turen tilbage igen. Det ville jo være noget enklere, hvis medarbejderen bare kunne køre kassevognen direkte til byggepladsen om morgenen og om aften køre den hjem igen.
Men det kan man ikke, fordi firmabiler er fritaget for registreringsafgiften. For at forhindre misbrug er man derfor nødt til at have en regel der siger, at medarbejderne ikke må bruge firmabilen i fritiden. Men det problem forsvinder jo, hvis registreringsafgiften forsvinder. Prisen for at have registreringsafgiften i stedet for en højere ejerafgift er altså:
1) Folk låner dyre penge i banken for at betale ekstraprisen på bilen, som registreringsafgiften medfører
2) Byggeriets medarbejdere bruger 6000 mandår på at køre firmabilen frem og tilbage - i en tid, hvor landet skriger på arbejdskraft!
3) Byggeriets virksomheder bruger 3.6 milliarder ekstra om året på udgiften til medarbejdernes timeløn når de kører kassevognen frem og tilbage.
4) Al den ekstrakørsel slider også på vejene og miljøet - i myldretiden! Det er da for dumt....
Det kan kun gå for langsomt med at få afskaffet registreringsafgiften - eventuelt skal den erstattes af en højere ejerafgift....