18tilføjet af

24 sange, 1.500.000$ bøde

Link:
http://new.music.yahoo.com/blogs/amplifier/148/minnesota-mom-hit-with-15-million-fine-for-downloading-24-songs/

Ok, så jeg spørger mig selv hvad der sker for retssystemet i USA. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre at få så stor en bøde baseret på så få sange, bare ved at downloade dem? Der står ingen gang noget om at vedkommende har distribueret dem
Det er ulovligt, det ved vi alle, men måske tingene er røget lidt ud af proportioner i USAs retssystem? Eller har det altid været sådan?
Hvad er jeres mening?
tilføjet af

Landet med de ubregrænsede tåbeligheder

Er dæleme glad for jeg ikke bor der
Undre mig altid over at andre lande SÅ GERNE vil ligne USA..
Nogle ting kunne man ønske sig højere straffe for men det her er sgu for hjernedødt
tilføjet af

Hov-hov....

Amerika, guds eget land som de selv har stjålet fra de oprindelige indbyggere....
Med de lange straffe, de mange fængsler og det effektive politi de gode amerikanere råder over virker 100% efter hensigten....
Amerika er det land i verden med den laveste kriminalitet, landet hvor alle kan færdes sikkert døgnet rundt alle steder....
Landet hvor du kan få helt vildt store erstatninger hvis en stakkels fabrikant glemte at skrive i sin brugervejledning at det er en dum ide at stikke fingrene i sin nyindkøbte rundsav...
Landet hvor de nu bruger advokater som forsøgsdyr: De vil gøre ting som selv rotter ikke vil....(Eller det sagde Victor Borge ihvertflad)
Forresten, ironi KAN have været anvendt under produktionen af dette indlæg 😉
tilføjet af

Der er maerkvaerdigheder

i alle lande. Ogsaa i DK. Jeg er glad for at bo i USA. Kunne ikke droemme om at flytte
derfra igen.
Det er landet med de uendelige muligheder. Jeg forstaar udmaerket, at alle andre forsoeger at efterligne dem.
tilføjet af

Landet, hvor menneskeliv

har en vaerdi. Slaar du een ihjel ender du maaske med en sproejte i armen selv - eller maa boede med 50 aar i skyggen.
Modsat DK, hvor et mord typisk kan betales med 3-8 aar. Hvad goer det ved den menige danskers retsfoelelse?
Det er super, at der i USA straffes haardt og effektivt.
tilføjet af

Sådan har de altid været de amerikanere

Efter det jeg læste på en hjemlig side så var downloadningen foretaget via Kazaa og så har hun distribueret sangene videre, da andre "tapper" fra hendes filer mens hun selv downloader.
På den måde kan bødens størrelse være afgjort af hvor mange der har downloadet af hendes filer.
Men jeg tror at vi alle, undtagen RIAA, kan se at bødens størrelse er helt hen i vejret tåbelig, men amerikanerne har åbenbart et eller andet med enorme bødestørrelser.
tilføjet af

Svært sprog :)

"Der står ingen gang noget om at vedkommende har distribueret dem "
Njaaaa, det gør der vel sådan set nok alligevel 😃
"sharing 24 songs on the peer-to-peer file-sharing network Kazaa"
betyder, at hun har sat dem ud til deling på Kazaa, og dermed kan der kun skønnes om det antal, der har hentet dem derfra.
Hvorfor skal det altid komme som en overraskelse, når man selv bliver ramt for pirateri ?
tilføjet af

Nu har jeg ikke læst linket

Jeg læste om det på en dansk avis side og der står der kun at det var Kazaa der var brugt.
Kazaa virker ved fildeling så alle kan tappe fra alle så det er sikkert grunden til bødens størrelse.
Ved distribution kan der menes salg eller anden form for mangfoldiggørelse som ikke nødvendigvis inkluderer nettet.
tilføjet af

Så kan de lære det

At hente copyrightbeskyttet materiale er at STJÆLE.
Der er også andre tjenester såsom Limewire hvor der er fuld hammer på ulovlighederne, hvis man tænkte sig at der blev stjålet lige så meget i butikkerne af butikstyve som der blev hentet ville de vel mangle 10 % af varerne hver dag ved lukketid.
Mange klaphatte mener så at musik og skulle være gratis at hente på nettet, når man spørger dem om de ikke vil have løn for det arbejde de selv udfører er de ikke i stand til at svare 😃😃😃
tilføjet af

Det er ikke en bøde på 1,5 mio. $.

De 1,5 mio. dollars er en erstatning der tildeles pladeselskaberne, som har været udsat for tyveriet.
tilføjet af

info

At have noget liggende på en p2p er ingen garanti for at andre har downloaded fra en.
tilføjet af

m.m.

Desuden kan man sætte p2p programmer op på en måde så andre ikke kan downloade fra ens computer.
tilføjet af

Tja

Det er ikke helt det samme som ordinært tyveri som vi kender det. Det er ikke som at stjæle en bil, hvor der står en person tilbage uden hans/hendes bil. Det er at tage en kopi af noget. Det skader kunstneren som har lavet musikken hvis man ville have købt musikken i en butik, i tilfælde af at man ikke kunne kopiere musikken fra nettet. Men så kan man sige, det er jo ikke sikkert at man ville have købt musikken hvis man ikke kunne hente den på nettet, men istedet kunne det være at man ville have undværet ;)
Min pointe er bare at det ikke er helt det samme som ordinært tyveri som vi kender det :)
tilføjet af

Det lyder skam fornuftigt nok

Hvis straffen for download af sølle 24 sange stod
mål med selve forbrydelsen. Hvis hun har lagt sangene
ud på hendes egen hjemmeside, så giver straffen mening.
Ellers er straffen himmelråbende tåbelig, og må være
afsagt en en person uden de nødvendige kompetencer.
tilføjet af

Dødsstraf virker jo....

Det ser vi jo tydeligt i tilfældet USA...
De har en alarmerende lav mordrate i staterne...Eller det....
Men jeg er da fuldstændig enig med dig i, at menneskeliv har en værdi.
Det kunne jo være rart om den ide slog igennem i staterne, så de fattigste og svageste i deres drømmesamfund også kunne få et værdigt liv, i stedet for at skulle leve på gaden uden nogen form for hjælp.
Men selvfølgelig, som jeg forstår på dit nick er du udvandret til USA, og er glad for dit nye nye fædreland.
Det respekterer jeg 100%, at du er loyal over for dit nye land, modsat visse indvandrere vi slås med her i "det gamle land."
Jeg har selv puslet lidt med ideen om at emigrere for snart mange år siden, men jeg må være ærlig og tilstå at USA kun opnåede en plads på listen over "lande jeg absolut ikke vil bo i.."
Jeg har en del familie som har boet i USA gennem et par generationer, og jeg må indrømme at når jeg besøger dem, bliver jeg ikke ovenud fristet.
Men du har valgt, og det respekterer jeg!
Jeg håber at du får et godt liv med masser af fremgang og lykke
tilføjet af

Nu er jeg jo rigtig glad for....

at jeg ikke hedder alle....
tilføjet af

For snart mange år siden

Var jeg telefonmontør i et større dansk teleselskab som var baseret i København 😉
Jeg har været med til at lave et hav af teleforbindelser rundt om i landet, og det ville da være super hvis jeg fik en form for royalities hver gang en af "mine" forbindelse blev brugt...
Et bedre eksempel er vel det hus som murermester Mörthel har bygget.
Er det ikke rimeligt at han får en afgift hver gang huset sælges?
Hvis de kære kunstnere nu kunne finde ud af at sælge deres varer til en ordentlig pris, og deres pladeselskaber fik lavet en ordentlig kopisikring, så et købt nummer aldrig kunne kopieres, så ville meget være vundet...
tilføjet af

Til dels enig...

Du kan se et andet indlæg fra min hånd hvor jeg forklarer hvorfor jeg kun er delvist enig med dig.
En sjov ting ved internettet er at vi vel allesammen forventer at alt hvad vi henter skal være gratis. Egentlig mærkeligt at vi ikke har den samme indstilling omkring de varer vi henter i SuperBrugsen....
tilføjet af

Ja ja og ja

At man selv downloader fra en anden er ikke ensbetydende med at man selv bliver tappet, men det vil ofte ske, særligt ved de mere populære numre.
Alle de fildelingstjenester jeg har prøvet da den slags var sjovt og nyt, kunne alle sættes op til at man ikke selv delte sine filer, men så var der som regel heller ikke ret mange der ville dele noget med dig.
Der er faktisk en del selvjustits på det område.
De folk der overvåger steder som Kazaa kan se på nøjagtig hvilket tidspunkt, hvor længe og hvilke numre der bliver fildelt, så de har en del at gå efter når der skal anlægges en sag.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.