Jeg havde den besynderligste oplevelse med min treårige (snart 4) forleden.
Han er begyndt at interessere sig meget for bogstaver...
Vi havde fået en af de der plakater med alfabetet, hvor der er tilknyttet billeder til de enkelte bogstaver.
Han viste mig T og V og O - disse bogstaver skriver han også tit, når han tegner. Jeg har ikke tænkt videre over det, da de alle tre er i hans navn.
Men denne her plakat - synes han var rigtig spændende, så vi snakkede lidt om den - og det viste sig, at han faktisk kender rigtig mange af bogstaverne.
hmm... tænkte jeg.
Så prøvede jeg at spørge ham lidt ind til om han kunne høre, hvilke bogstaver nogle af ordene startede med. Samtlige ord som startede med vokaler kunne han sagtens høre, men ikke dem som startede med konsonanter.
Jeg synes det er utroligt at han kan - da det ellers ikke er noget vi har "trænet" herhejemme, og det gør de heller ikke med de små børn i hans børnehave.
Han er ellers på mange måder en helt normal treårig og meget udadvendt. Han fungerer fint med sine jævnaldrene i børnehaven og pædagogerne beskriver ham også som en super velfungerende dreng.
Han har altid været meget glad for bøger og puslespil og har længe med lethed lavet puslespil, som egentlig burde være for svære i forhold til hans alder. Og han har en utrolig god hukommelse.
Er der nogen som har erfaringer med børn, som er forud for deres alder, på denne måde?
Jeg har det sådan, at jeg ikke vil begynde at træne det med ham - da der jo er længe til han skal i skole.
tilføjet af Flue Ulf
Gifted Children
De har netop holdt en uges sommerlejr ved Båring Vig.
Prøv at køre en tur dertil og se, om I kan finde eventuelt efterladenskaber fra dem. http://www.giftedchildren.dk/news.php
tilføjet af T-bone323
giv ham blot
Jeg tror alle eksperter er enige om at man skal ikke forsøge at pace børnene (dvs presse og tvinge lærdom ind).
Omvendt er de lige så enige om at barnets naturlige interesser skal plejes - dvs udviser din knægt interesse for bogstaver og ord, bør du ikke ignorere det.
Det ignorerer det i børnehaven. De har ikke resourcer til at følge op på særlige børns interesser. Fair nok.
Du skal blot være klar over at hans interesse for ord kommer og går, og du skal passe på med at forvente for meget af ham mht hvad han kan huske du siger, og hvorlænge af gangen du kan holde hans interesse fanget. Han vil formentlig blive distraheret af noget andet lige pludselig - mens du lige er ved at komme op og køre fordi han havde vist gode evner. :)
God fornøjelse... Husk det skal være sjovt for både dig og ham!!! Det sidste du ønsker er at give ham en indtryk af at bogstaver og ord er noget kedeligt noget - og mor bliver altid sur og frustreret når vi leger med ord :)
tilføjet af pianissimo
den søn er ikke overbegavet
har selv 2 sønner, der i den alder var i stand til at kende bogstaverne og gætte ord . så slap du bare af , din søn er bare normal.
tilføjet af Barnløs
Jamen er det unormalt?
Jeg er helt almindelig, men kunne da også skrive mit navn, da jeg var tre.
tilføjet af hopeless_angel
3 - næsten 4...
Undskyld for at tage illusionerne fra dig, men det er altså ualmindeligt almindeligt :o)
Min nu så sløve 16 årige søn kunne hele alfabetet + opdeling i vokaler og konsonanter + stave til alle de ting, han interesserede sig for (f-i-a-t, f-o-r-d, o-p-e-l, s-u-z-u-k-i m.v. - han var totalt interesseret i biler + en masse andre ord) da han var 3 år.
Alle spåede ham en gevaldig fremtid og vi fik ham Mensa-testet m.v., for blot at konstatere at han er sådan cirka ligeså normal som en gammel støvle. Evnen til at tænke logisk og løse problemstillinger er ikke fremherskende (langt fra), men da han har fotografisk hukommelse klarer han sig overbevisende i mange situationer.
Kan f.eks. høre en musiktekst én gang, og kan så sætte sig og skrive den ned... - men genialitet er der altså langt fra tale om.
tilføjet af KonteduN
Ikke usædvanligt...
..at børn interesserer sig for det..
Reggio Emilia, der kommer fra Italien, kunne i sikkert have glæde af til jeres barn, der allerede nu viser interesse - sluk den endelig ikke, interessen! hvis du overhovedet kan.
Det er ikke sikkert der er institotioner i nærheden af jer, der går ind for Reggio, men forhør jer, hvis det vækker interesse...
I blandt andet sverige er de langt fremme, hvor de har forsøgsklasser, og helt nede fra 1 års alderen indlærer tal og bogstaver.
Her er et par link, men der er meget mere på nettet om forskellige pædagogiske filosofier. Nu var det lige din 3 årige og bogstaver :o) så derfor Reggio http://www.forskolebarn.nu/Reggioemilia.htm http://www.malmo.se/skolautbildning/resurscentrumformangfaldensskola/skolornasegnaprojekt/lasochskrivlek.4.d2883b106e53ae64c80003827.html
tilføjet af Anonym
Kender det!
Min nu 15 årige datter var også ekstremt hurtig i børnehavealderen. Kunne alting meget hurtigere end de andre. Cykle, binde snørrebånd, tegne, klippe osv. Talte flydende da hun var 2 år.
Det fortsatte i de første par år i skolen, men nu? Håbløs teenager der bare ikke gider bruge tid på lektierne, og kan derfor kun snige sig op på et 8-tal - det er hvad man kan få når man overhovedet ikke bruger tid på forberedelse.
I følge skolen er det åbenbart meget godt. I hvert fald er hun selv tilfreds, så hvis ikke hun ændrer indstilling her i 9. klasse - ja så kommer hun ud af skolen adskille trin (alderskorrigeret) under det niveau hun startede på for 9 år siden.
Jeg havde nok forventet lidt mere må jeg indrømme. Har aldrig betragtet hende som ekstraordinært intelligent, bare hurtigt har med let til tingene. Hun har stadig let til tingene, men hun er simpelthen så ludhamrende doven, hun nægter at bruge tid på skolen. SUUUK... Det er så min lille kvikke pige der er ved at være voksen.
tilføjet af mor til drengene
tak for responsen
... og tak for linkene - dem vil jeg lige tjekke.
Jeg er ikke af den overbevisning at jeg har et vidunderbarn. Jeg blev bare utrolig overrasket over - specielt det der med at han kunne fortælle mig hvad ordene starter med, ved at jeg nævner et f.eks. ål - og han så kan sige at det starter med å. Billedet på plakaten var en åre, så det var ikke fordi han kiggede på det.
Han har en storebror som er helt anderledes hvad det angår - og vi har mange børn i familien, som heller ikke i den alder har haft de "evner" eller hvad man nu skal kalde det.
Ha' en fortsat god weekend allesammen
tilføjet af klarsyns-klumpen
Ikke unormalt for børn af den nye tid.. he-he
Prøv at følge det link jeg har på min profil ang. Auratransformation..
Jeg har selv en 6 årig dreng (min ex-kones, nye skud på stammen) Som jeg kalder min "Guro" eller min bedste Ven.. fordi han i den grad viser sin frygtløse kærlighed til livet.. .. så ham der Jesus, var altså ikke så dum.
Venligst Klaus
tilføjet af Burren,fru
lige kort
for at sige
hvor er det godt du accepterer
at din søn måske udvikler sit hurtigere end flertallet,, så længe han fungerer godt socialt og er en glad dreng,, så vær du bare stolt og fyld alt den viden på som drengen ønsker.
Jeg har arbejdet en del med børn også med særlige behov,, at der er mange af problembørn der i virkeligheden bare keder sig og mangler udfordringer, alene fordi de som din søn suger til sig konstant af ny lærdom.
Disse børn har med større udfordringer fået en hel anden adfærd, og blev pludselig i flere sammenhænge læremestere for mindre
Andre var bare fra starten ualmindeligt kloge,, efter min mening fordi de har fået lov at lære
Intet i denne verden er mere videbegærligt end et barn
Held og lykke,,
og så et lille pif herfra
husk så snart knægten viser mindste interesse for fx fodbold eller andet,, at tilmelde ham en sport, så ikke kroppen bliver glemt i den selvvalgte jagt på lærdom..
Sidste pif får du fordi jeg har mødt nogle børn som virkelig var boglige i tidlig alder,, men i guder en motorik de havde.
Hilsen en mor til 5 med vidt forskellig niveau bogligt,, men som alle fungerer socialt og er både kloge,, smukke,, og enestående
Fortsat god dag
tilføjet af Aaaanonym
Hej ;o)
Ja, det lyder til at din søn er godt med mentalt. Min datter er også snart fire og hun både skriver og staver ord. Hun var også meget meget tidligt ude med tale, skrift og læsning (hun kunne stave da hun var 2½). Hvis jeg må give dig et råd, så skal du ikke holde dig tilbage med at stimulere din søn. Det er de råd jeg har fået af både hendes dagplejemor og hendes børnehave pædagoger. Jeg har aldrig talt om det, fordi jeg ikke ville have det til at lyde som om, at jeg er sådan en der pæcer min datter frem. Derfor blev de meget forundret i starten i børnehaven, da hun pludselig begynder at skrive ord på tavlen. Og jeg blev nærmest lidt flov over ikke at have fortalt dem noget. Men det er så fint at du åbner op for emnet. På den måde, blev jeg også selv klogere på, hvad man stiller op med sådan en størrelse. Så...læs med ham, øv bare bogstaver, skrift eller hvad han nu lige ellers synes er spændende. Det gør absolut ingen skade, så længe han viser tegn på, at det er leg fra hans side, og ikke at han skal præstere. Og gør det kun, hvis det er hans initiativ! Jeg kan fortælle, at min egen datter til gengæld ikke er så udadvendt, som din søn lyder til at være. Hun er den stille, forsigtige og generte type, men en glad pige. Om det så har noget med ovenstående at gøre, er svært at vide præcist. Det er der nogle, der mener, det har....
Held og lykke med din søn ;o)
-A
tilføjet af mig...
Har et par spørgsmål
Kan han se på et puslespil hvad der er hjørnebrikker og kantbrikker? Hvis ja hvornår fangede han dette?
Jeg spørger fordi min normale 3 årige ikke forstår det, når jeg forklare, men hun kan godt samle puslespil alligevel.
Hvorfor vil du ikke lade dit barn modtage undervisning nu? Hvis barnet er parat nu, skal du benytte dig af det for at styrke hans intelligens. Han kan stadig lege mange timer dagligt, selvom der bruges tid på at undervise ham. Faktisk kan du som forældrer begrænse hans pottentiale på sigt, ved ikke at benytte dig af, at han er parat til at lære nu.
tilføjet af mor tiol drengene
puslespil
Hans system, når han laver puslespil, er ikke at starte med at samle kanten. Han finder nogle brikker, som passer sammen - og har typisk 3 eller flere dele af samlede brikker, før han sætter dem sammen til sidst.
Men jeg tror sagtens han ville kunne sortere brikkerne op i kanter og hjørner og midterbrikker
tilføjet af hab
ole kyed
tester børn og har skrevet bøger om dette ... de inteligente børn er den nyeste ...