5 måder at stoppe mobning på
5 måder at stoppe mobning på
Som mange ved, kan man blive alkoholiker, kriminel og psykisk syg af at blive mobbet
gennem længere tid, uanset om det er i skolen eller på arbejdet.
Der findes mange måder at mobbe andre på.
Jeg mener at vi alle fra fødslen af, er født med et mobbegen der gør, at alle mobber alle
op igennem barndommen og ungdommen, uden at vi tænker over hvor farligt det er.
Hvis man mobber en person der mobber igen så står man lige, det kan skabe stærke
mennesker. Mobber man en person der ikke mobber igen, så skal man holde op for det kan skabe en taber.
Fra naturens side tror jeg, at mobbegenet er skabt for at lave hierarki i abeflokken, og for at sortere de svage aber fra.
Måder at mobbe på:
1. At man kritiserer en persons udseende og dermed ydmyger personen
2. At man lukker personen ude fra samvær med de andre
3. At man fortæller historier om personen som udstiller personen.
4. At man fortæller løgne om personen til andre
5. At man med sin krop viser at man synes dårligt om det den anden siger
f.eks med at rulle med øjnene, når den anden taler, eller dreje hoved væk
når den anden svarer.
6. At man kritiserer den andens mening, i stedet for at argumentere for sit eget synspunkt.
7. At man kommer med trusler om konsekvenser hvis man siger sin mening
Desværre gør folkeskolen ikke ret meget for at stoppe mobningen og det sammen gælder erhverlivet.
Der er mange måder at begrænse mobningen på, afhængig af om det er børn, unge eller voksne, der skal begrænses i mobning af andre.
Metoder til at stoppe mobning:
1. Man lærer mobbeofferet at svare igen på en intelligent og morsom måde der gør, at mobberne
mister interessen. Man bruger rollespil til at træne offeret.
”Mobbetræneren” spiller offeret og offeret spiller mobberne i 10 min. De sidder på 2 stole overfor
hinanden. Efter 10 min bytter de roller. Mobbetræneren svarer det han ville svare, hvis han
var i samme situation.
En forælder overtager træningen ca. 15 min hver anden dag med deres barn.
Hvis det er en voksen, skal det være en meget bevidst person der er mobbertræner, så
situationen ikke bliver værre.
2. Man laver en hemmelig afstemning hvor formålet er, at give guld, sølv og bronzemedaljer til
klassens bedste mobber, hvilket er en ambivalent medalje at få.
Alle eleverne skriver 3 navne på en lille seddel som kommer ned i en papkasse.
Det øverste navn giver 6 point, det næstøverste navn giver 4 point og det nederste navn giver
2 point. Læren tager en seddet op adgangen og skriver navn og point op på tavlen.
Det ender så med at Hans får 80 point, sofie får 55 point og frederik får 44 point. Resten får
under 43 point. Hans bliver kaldt op til tavlen og får overrakt en guldmedalie som hænges på
hans hals. Alle klapper af hans, som på den måde får noget af den smerte tilbage som han har
påført andre, hvilket giver ham en øget indlevelsesevne i hvordan andre føler når de bliver
mobbet. Hans følelsesmæssige oplevelse vil ændre hans fremtidige adfærd. Det samme gør
sølv og bronzemedaljer vinderne.
Læren samler op under processen og meddeler medaljevinderens forældre om situationen,
der skal føre til et møde med forældrene.
3. Man invitere en person som er blevet mobbet i skolen til at holde foredrag om hvordan det var,
og hvilke konsekvenser det har haft for vedkommendes liv. Eleverne kan stille spørgsmål
til foredragsholderen, så der kommer en dyb og meningsfuld debat om emnet.
4. En professionel foredragsholder holder et morsomt og alvorligt foredrag om alle de fordele og
ulemper der er ved at mobber andre. Der er mindst 5 fordele og mindst 5 ulemper ved at
mobbe andre.
5 Fordele.
A. At bruge mobning til at opdrage andre til at opføre sig socialt.
B. Som kontaktform for at komme i kontakt med f.eks det modsadte køn.
C. At hjælpe en ven der bliver mobbet, ved at mobbe , mobberne.
D. At øge sin indlevelsesevne , ved at mærke på sin egen krop hvordan mobninger virker.
E. At sætte sig i respekt overfor andre, så man kan være ifred.
5 Ulemper.
F. At man mobber andre der ikke kan mobbe igen og det skader personen
G. At man skaber utryghed blandt de andre
H. At offerene bliver kriminelle og misbrugere
I. At dem der mobber køre vrede og sorg af på uskyldige, istedet for at tage konflikten op
dem der er skyld i at man har brug for at mobbe andre.
J. At mobberen får skyldfølelser senere i livet over sine onde gerninger.
5. At mobbeofferet tager kontakt med sin mobber under 4 øjne og på en bestemt måde informerer
mobberen om hvad det gør ved offerets følelsesliv.
F.eks. Hans, der er noget jeg gerne vil fortælle dig. Hans lytter interesseret.
Jeg ved godt du ikke gør det i ond mening og bare vil lave sjov med mig. Hans, jeg bliver ked af når du driller mig, fordi det har jeg prøvet for meget. Hans ser overrasket ud og siger, jeg var ikke klar over at du tog det så nært, fordi du griner hver gang jeg driller dig, så jeg troede du kunne lide det. Hans når jeg griner, er det for at skjule min sårbarhed , så de andre ikke opdager at jeg er sårbar. Han siger, ok det kan jeg godt forstå, så vil jeg kontakte dig på andre måder fremover, fordi jeg synes godt om dig.
Mobbeofferet har nu informeret mobberen på en taktisk måde ved at fortælle mobberen at vedkommende er uskyldig og uvidende om hvordan det virker, for så bagefter at fortælle om sine følelser.
Hvis man bare angriber mobberen, så vil der være en risiko for at det bliver værre.
Hvad mener du om denne metode?
hilsen
carl-mar
Som mange ved, kan man blive alkoholiker, kriminel og psykisk syg af at blive mobbet
gennem længere tid, uanset om det er i skolen eller på arbejdet.
Der findes mange måder at mobbe andre på.
Jeg mener at vi alle fra fødslen af, er født med et mobbegen der gør, at alle mobber alle
op igennem barndommen og ungdommen, uden at vi tænker over hvor farligt det er.
Hvis man mobber en person der mobber igen så står man lige, det kan skabe stærke
mennesker. Mobber man en person der ikke mobber igen, så skal man holde op for det kan skabe en taber.
Fra naturens side tror jeg, at mobbegenet er skabt for at lave hierarki i abeflokken, og for at sortere de svage aber fra.
Måder at mobbe på:
1. At man kritiserer en persons udseende og dermed ydmyger personen
2. At man lukker personen ude fra samvær med de andre
3. At man fortæller historier om personen som udstiller personen.
4. At man fortæller løgne om personen til andre
5. At man med sin krop viser at man synes dårligt om det den anden siger
f.eks med at rulle med øjnene, når den anden taler, eller dreje hoved væk
når den anden svarer.
6. At man kritiserer den andens mening, i stedet for at argumentere for sit eget synspunkt.
7. At man kommer med trusler om konsekvenser hvis man siger sin mening
Desværre gør folkeskolen ikke ret meget for at stoppe mobningen og det sammen gælder erhverlivet.
Der er mange måder at begrænse mobningen på, afhængig af om det er børn, unge eller voksne, der skal begrænses i mobning af andre.
Metoder til at stoppe mobning:
1. Man lærer mobbeofferet at svare igen på en intelligent og morsom måde der gør, at mobberne
mister interessen. Man bruger rollespil til at træne offeret.
”Mobbetræneren” spiller offeret og offeret spiller mobberne i 10 min. De sidder på 2 stole overfor
hinanden. Efter 10 min bytter de roller. Mobbetræneren svarer det han ville svare, hvis han
var i samme situation.
En forælder overtager træningen ca. 15 min hver anden dag med deres barn.
Hvis det er en voksen, skal det være en meget bevidst person der er mobbertræner, så
situationen ikke bliver værre.
2. Man laver en hemmelig afstemning hvor formålet er, at give guld, sølv og bronzemedaljer til
klassens bedste mobber, hvilket er en ambivalent medalje at få.
Alle eleverne skriver 3 navne på en lille seddel som kommer ned i en papkasse.
Det øverste navn giver 6 point, det næstøverste navn giver 4 point og det nederste navn giver
2 point. Læren tager en seddet op adgangen og skriver navn og point op på tavlen.
Det ender så med at Hans får 80 point, sofie får 55 point og frederik får 44 point. Resten får
under 43 point. Hans bliver kaldt op til tavlen og får overrakt en guldmedalie som hænges på
hans hals. Alle klapper af hans, som på den måde får noget af den smerte tilbage som han har
påført andre, hvilket giver ham en øget indlevelsesevne i hvordan andre føler når de bliver
mobbet. Hans følelsesmæssige oplevelse vil ændre hans fremtidige adfærd. Det samme gør
sølv og bronzemedaljer vinderne.
Læren samler op under processen og meddeler medaljevinderens forældre om situationen,
der skal føre til et møde med forældrene.
3. Man invitere en person som er blevet mobbet i skolen til at holde foredrag om hvordan det var,
og hvilke konsekvenser det har haft for vedkommendes liv. Eleverne kan stille spørgsmål
til foredragsholderen, så der kommer en dyb og meningsfuld debat om emnet.
4. En professionel foredragsholder holder et morsomt og alvorligt foredrag om alle de fordele og
ulemper der er ved at mobber andre. Der er mindst 5 fordele og mindst 5 ulemper ved at
mobbe andre.
5 Fordele.
A. At bruge mobning til at opdrage andre til at opføre sig socialt.
B. Som kontaktform for at komme i kontakt med f.eks det modsadte køn.
C. At hjælpe en ven der bliver mobbet, ved at mobbe , mobberne.
D. At øge sin indlevelsesevne , ved at mærke på sin egen krop hvordan mobninger virker.
E. At sætte sig i respekt overfor andre, så man kan være ifred.
5 Ulemper.
F. At man mobber andre der ikke kan mobbe igen og det skader personen
G. At man skaber utryghed blandt de andre
H. At offerene bliver kriminelle og misbrugere
I. At dem der mobber køre vrede og sorg af på uskyldige, istedet for at tage konflikten op
dem der er skyld i at man har brug for at mobbe andre.
J. At mobberen får skyldfølelser senere i livet over sine onde gerninger.
5. At mobbeofferet tager kontakt med sin mobber under 4 øjne og på en bestemt måde informerer
mobberen om hvad det gør ved offerets følelsesliv.
F.eks. Hans, der er noget jeg gerne vil fortælle dig. Hans lytter interesseret.
Jeg ved godt du ikke gør det i ond mening og bare vil lave sjov med mig. Hans, jeg bliver ked af når du driller mig, fordi det har jeg prøvet for meget. Hans ser overrasket ud og siger, jeg var ikke klar over at du tog det så nært, fordi du griner hver gang jeg driller dig, så jeg troede du kunne lide det. Hans når jeg griner, er det for at skjule min sårbarhed , så de andre ikke opdager at jeg er sårbar. Han siger, ok det kan jeg godt forstå, så vil jeg kontakte dig på andre måder fremover, fordi jeg synes godt om dig.
Mobbeofferet har nu informeret mobberen på en taktisk måde ved at fortælle mobberen at vedkommende er uskyldig og uvidende om hvordan det virker, for så bagefter at fortælle om sine følelser.
Hvis man bare angriber mobberen, så vil der være en risiko for at det bliver værre.
Hvad mener du om denne metode?
hilsen
carl-mar