32tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Min søn kom hjem med et regnestykke idag, som jeg simpelthen ikke aner, hvad jeg skal stille op med.
Problemet er :
Sæt parenteser så udsagnet er sandt.
42+5-6-4+2=11
Lige meget hvor jeg sætter paranteserne, kan jeg virkelig ikke få stykket til at stemme.
Håber nogle gider hjælpe.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Er du SIKKER på, at du har skrevet opgaveteksten rigtigt ind her i solen?
Rollo.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Er du SIKKER på, at du har skrevet opgaveteksten rigtigt ind her i solen?
Rollo.

Hundrede 100%
Altså den eneste måde jeg kan regne det ud er hvis jeg laver gange og plus om, så den ser sådan her ud.
(42+5)-(6x(4+2))= 11
Er jeg helt idiot her, eller har læreren stillet et umuligt stykke op ?
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Du har indsat tre parenteser, heraf to minusparenteser. Når man sætter minusparentesen, ændres fortegn inde i parentesen, det har du også gjort i den ene. Hmmm...
Men så har du også indsat et gangetegn, det sagde opgaven ikke noget om. Men den sagde selvfølgelig heller ikke, at man ikke må sætte gangetegn.
Det ser umuligt ud, eller læreren har ikke formuleret det rigtigt, eller sønnikke har ikke skrevet opgaveteksten rigtigt.
Eller også er vi bare ikke dygtige nok.
Rollo.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Når det er plus minus stykker kan ingen mængde af parenteser ændre på resultatet.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Det kræver vist at man er 'kreativ'
4(2)+5-6-(4+2)=1(1)
tilføjet af

Mener du det?

Når det er plus minus stykker kan ingen mængde af parenteser ændre på resultatet.

En plus-parentes er en parentes, som har et plus foran sig (hvad der kom­mer efter parentesen har ingen betydning). En plus-parentes er overflødig og kan uden videre fjernes. Fx er
3 + (2 – 1) – 5
det samme som
3 + 2 – 1 – 5 .
Man bør fjerne plus-parenteser – de forvirrer kun.

En minus-parentes har et minus foran sig. Fx kan den se sådan ud:
4 + 2 – (3 – 7) + 5 .
Man fjerner (eller 'hæver', som man osse siger) en minus-parentes ved at skifte fortegn for leddene i pare­ntesen, så vi udregner tallet sådan:
4 + 2 – 3 + 7 + 5 .
Læg mærke til, at der er skiftet fortegn for leddene 3 og –7 i parentesen. De var før +3 (selvom +-tegnet ikke står der) og –7, og efter at parentesen er fjernet er de forvandlet til –3 og +7.
http://fc-web.supportcenter.dk/~dorte_tranberg_/Forklar%20Parenteser.htm
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

=39 [!]
tilføjet af

Det kan heller ikke lade sig gøre

Det er måske meningen, at den kvikke elev skal bevise det.

Min søn kom hjem med et regnestykke idag, som jeg simpelthen ikke aner, hvad jeg skal stille op med.
Problemet er :
Sæt parenteser så udsagnet er sandt.
42+5-6-4+2=11
Lige meget hvor jeg sætter paranteserne, kan jeg virkelig ikke få stykket til at stemme.
Håber nogle gider hjælpe.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Hovsa, det har du ret i, det havde jeg da glemt. Hæ, hæ.
Rollo.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Yep - eller:
(4)(2)+(5-6)-(4+2)=(1)(1)
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Uha ja det er så den slags mattematik jeg hader da jeg ikke kan forstå hvad det skal bruges til. Jeg forstår det ganske enkelt ikke, men håber nogle af de andre fatter hvad det går ud på.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

...Der jo strengt taget er det samme. ;)
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Opgaven kan ikke løses, sådan som den står opskrevet.
Hvis der kun må sættes parenteser, er opgaven uløselig. Med den matematikfaglige uddannelse, jeg har, kan jeg ikke løse denne opgave.
Hvis opgaven er skrevet rigtig af, må man ikke lave om på de krav, der er stillet i forbindelse med opgaveløsningen.
Man skal i øvrigt huske på, at hvis man sætter parenteser, er det heller ikke ligegyldigt, om det er + eller - parenteser, der sættes. Er det en minusparentes, ændres alle fortegnene inde i parentesen.
Og så må man ikke lave om på de regnetegn, der allerede er i opgaven. Således må et + ikke ændres til et gangetegn osv.
Den løsning, du foreskriver, er ganske kreativ.
Enten har dit barn skrevet opgaven forkert af, med mindre han har fået den udleveret på tryk - eller også har læreren ikke været omhyggelig nok, da han gav eleverne opgaven. Er han/hun linjefagsuddannet lærer?
tilføjet af

Nej - det havde han ikke ret i - Hæ, hæ.

🙂
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Mja man kan jo diskuttere om det er matematik, eller ikke snarere en pusleopgave. Hvor man så ganske vist skal bruger de elementære matematik-regler
Lidt som fx Sudoku.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Ja, jeg ved godt at vi startede med Ole Lukøje i min tid 😉

tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Jeg tilslutter mig koret af folk der siger det ikke kan lade sig gøre, medmindre der er tale om andre talsystemer, og det orker jeg ikke prøve igennem lige nu, eller medmindre der er en fælde/drillepind.
På den anden side, så har jeg i et ældre amerikansk "drilleblad", set tallene fra 0 til 100 udtrykt med 4 firtaller.
Det krævede så også nogle matematiske funktioner og tegn jeg aldrig er stødt på før eller siden.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Har heller aldrig kunne lide soduku.
tilføjet af

Jo det er muligt...

Det kræver bare lidt kreativitet.
4(2)+5-6-(4+2)=1(1)
Som jeg postede et par timer efter spørgsmålet blev stillet.
....Men det er jo 'lidt snyd'
tilføjet af

Jo det er muligt...

Kan du forklare det meget simplet? Fordi jeg forstår intet af det der.
tilføjet af

Jo det er muligt...

Tusinde tak for alle svarene :-)
Så det er ikke mig som er idiot :-)
Jeg hiver fat i læren når han kommer tilbage. Min søn er lige startet i 5 klasse, så de er lige begyndt at lærer, at sætte paranteser.
Synes det tarveligt, at give stykker for, der ikke kan regnes ud.
tilføjet af

Jo det er muligt...

Som min bedste lære jeg fik på efterskolen sagde. Man ved kun det man har lært.
tilføjet af

Jo det er muligt...

Implicit gange ved tal foran parenteser
4(2)+5-6-(4+2)=1(1)
er det samme som
4*2 +5-6- 6 =1*1
eller
8 +5-6- 6 =1
:)
tilføjet af

Jo det er muligt...

Aha, ja det er da til og forstå.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Min hjerne nægter simpelthen matematik, men til gengæld bruger jeg kun lommeregner til de store sager.
tilføjet af

Jeg er glad for, at jeg kan gøre dig glad

Men kunne du tænke dig at svare på dette:
http://sol.dk/debat/243-udenrigspolitik/2839397/2839679
Rollo.
tilføjet af

Jo det er muligt...

Som du selv skriver, så er det jo lidt snyd på den måde.
Jeg er ikke særlig velbevandret i matematik, men kan godt lide indimellem at beskæftige mig med den slags matematiske problemer, og her kunne jeg bare ikke finde nogen mulig løsning.
Junk har også et bud længere nede på siden, men al respekt for at skolen har ændret sig siden jeg gik der, så synes jeg ikke nogen af løsningerne passer til en femteklasses elev.
Men jeg ser frem til at trådstarter kommer med den korrekte løsning eller opklarer om der er skrevet fejl i opgaven.
tilføjet af

Jo det er muligt...

Ja lad os håbe vi får svaret på hvad der var tanken, og helt enig, det er 'snyd', og nok ikke lige hvad man vil kunne forvente af en i femte....
tilføjet af

Skrivefejl, facit-bog fundet

Svaret er heri:
http://matematik.dk/trixfiler/5/facit/facit_grundbog5.pdf
Der skulle have stået et GANGE
(42 + 5) – 6·(4 + 2) = 11
Så skal vi ikke gætte på at læreren har lavet en lidt sjusket prik efter sekstallet på tavlen der lignede en streg...
tilføjet af

Skrivefejl, facit-bog fundet

Så var der trods alt en forklaring, så man slipper for at tænke mere på det.
Vi må omgående have sendt den lærer på efteruddannelse og skrivekursus.
tilføjet af

Akut matematikhjælp kan nogen hjælpe

Tom Lehrer forstår det heller ikke......
http://www.youtube.com/watch?v=UIKGV2cTgqA
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.