8tilføjet af

At forsvare sin projektopgave

Hej med jer
Jeg har skrevet en projektopgave i dansk, på 10 klasses niveau. Jeg skal snart til mundtlig eksamen, og her skal jeg blandt andet bedømmes på min projektopgave. Jeg er okay skriftlig, men lidt dårligere mundtlig. Det hedder sig, at jeg skal "forsvare" min opgave overfor lærer og censor.
Så er det jeg gerne vil høre, hvordan man egentlig skal gøre det? Min lærer er meget kryptisk, og vil ikke af med så mange informationer. Selvfølgelig kan man bare tale om hvordan man har arbejdet, hvorfor man har valgt emnet osv. Men er der en bedre måde? Jeg har ikke særlig lang eksaminationstid, så det skal være kort og meget konkret. Det drejer sig måske om 10 min. og her kan jeg endda forvente spørgsmål fra lærer og censor.
Jeg vil meget gerne høre folks ideer samt tips og tricks, for selvom jeg har en ide om hvad jeg vil snakke om, er jeg ikke helt sikker på man kan kalde det at "forsvare sin opgave".
På forhånd mange tak for hjælpen.
tilføjet af

rædsomt

udtryk "forsvare eens opgave".... se på det sådan her: du skal forklare din opgave....De går ikke til angreb på den - og du skal forklare den somom de er for tumpet til at se fornuften i den :-)
Pøj med det...
tilføjet af

Hvis13 er godt nok

Da jeg har været censor på et lidt højere niveau, må du tage mit tip med et gran salt.
Du skal tre ting:
1> Du skal kunne din opgave og de teorier, den hviler på
2> Du skal forberede en præsentation af nogle områder, du ikke har gravet så dybt i indenfor opgaven. Stadig indenfor emnet og teorierne
3> Du skal fremlægge præsentationen og forklare hvorfor du uddyber det og måske tilføje lidt i den mundtlige fremlæggelse
Så skulle den tocifrede karakter være hjemme - hvis du har lavet den skriftlige opgave godtnok. Den mundtlige fremlæggelse tæller normalt 1/3 men kan veje lidt mere, hvis den er suveræn
Og husk: DET ER DISPOSITIONEN DER BÆRER OPGAVEN! Altid
MVH
GL
tilføjet af

du skal kende

din opgave ud og ind, alle facts, alle detaljer, årstal, og i den dur. Ellers er det ikke så slemt. De har på forhånd læst din opgave, og hvis de synes at du kommer godt rundt om det hele, og har en finkonklusion, er det ikke sikkert at de stiller spørgsmål. Hvis der er noget de er i tvivl om, så stiller de spørgsmål, som du skal besvare. Forresten skal du have noget i ærmet, noget nyt at komme med, nogle oplysninger du ikke har skrevet i opgaven. Andet er det det ikke. Til min afsluttende eksamen på handelsskolen havde de ingen spørgsmål, så jeg var bare inde i 2-3 min. Det kan lade sig gøre. Held og lykke.
tilføjet af

og....

konklusionen...
tilføjet af

Udtrykket at "forsvare"

i den sammenhæng er lidt højtragende stjålet fra det man gør med sin disputas, når man vil erhverve en doktorgrad i et eller andet. På 10. klassetrin er det meget præcist som "kontormus" forklarer dig det.
Et godt fif: - Tal afbrudt, så slipper du for spørgsmål du ikke kender svaret på.
tilføjet af

Good point

Selvfølgelig skal der en konklusion med bravour til sidst. Godt!
MVH
GL
tilføjet af

ingen gode fif

han skal kende sin opgave så han kan svare
tilføjet af

Projektopgave

Gør det meget overordnet.
Fortæl, hvilket emne du har skrevet om, og hvilke temaer og problemstillinger du har skrevet om din opgave.
Du kan eventuelt beskrive eventuelt de sidstnævne meget kort.
Vær præcis i dine formuleringer.
Og husk at tage det roligt - det er næsten det vigtigste.
Held og lykke.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.