Betyder det noget hvad man tror på?
Mange mener ikke at det har nogen betydning hvad man tror på, så længe man elsker sin næste og er overbevist om at ’der findes en højere magt oppe i himmelen’. Nogle har måske undersøgt de forskellige trossamfunds modstridende teorier om Gud, hans hensigt og hvordan han skal tilbedes, og konkluderet at der blot er tale om overfladiske forskelle — ligesom en person der skifter tøj stadig er samme person. De mener måske endda at folk der gør et stort nummer ud af sådanne forskelle fuldstændig har misforstået ånden i kristendommen.
Ifølge Bibelen er det ikke alle drøftelser om religiøse lærespørgsmål der er værd at bruge tid på. I sine inspirerede breve til Timoteus omtaler apostelen Paulus for eksempel mænd der ophidsede til „voldsomme kævlerier“. Paulus beskriver dem som værende „[syge] i sindet med hensyn til diskussioner og skænderier om ord“. (1 Timoteus 6:4, 5) Han sagde til Timoteus: „Afvis tåbelige og dumme diskussioner, idet du ved at de afføder stridigheder.“ Derefter sagde han at Timoteus skulle belære menighederne om ikke at „skændes om ord, noget som slet ikke er nyttigt“. (2 Timoteus 2:14, 23) Mange religiøse diskussioner i vor tid passer på denne beskrivelse og har vist sig at være tidsspilde.
Betyder det at alle religiøse drøftelser er værdiløse? Nej, der er vel ingen af os som helt vil holde op med at bære tøj blot fordi noget tøj ikke falder i vores smag. Hvorfor skulle vi da betragte alle religiøse emner som uvæsentlige blot fordi nogle lærespørgsmål ikke er værd at bruge tid på? Sammenhængen i Paulus’ udtalelser ovenfor viser at han anså det for vigtigt at beskæftige sig med lærespørgsmål. Gentagne gange advarede han imod falsk lære som kunne resultere i at man blev ført bort fra troen, og han bad Timoteus om at „befale visse folk ikke at føre en anden lære“. (1 Timoteus 1:3-7; 4:1; 6:3-5; 2 Timoteus 2:14-18, 23-26; 4:3, 4) Paulus ville afgjort ikke have fremsat sådanne fyndige udtalelser medmindre det var vigtigt hvad disse kristne i det første århundrede troede på.
Men hvis dét er tilfældet, hvorfor bliver vi da rådet til at afvise diskussioner om lærespørgsmål? Det skyldes at der på Paulus’ tid var visse mænd — han beskriver dem som nogle der er „fordærvede i sindet og har mistet sandheden“ — som stillede religiøse spørgsmål udelukkende for at nedbryde andres tro. (1 Timoteus 6:5) Det var sådanne spørgsmål fra fordærvede mænd Paulus havde i tanke da han rådede Timoteus til at undgå diskussioner af religiøs art.
Nogle tvivler imidlertid på at en religiøs overbevisning kan have nogen indflydelse på hvordan man er som menneske — ens egenskaber og adfærd. De betragter måske tro og adfærd som to adskilte dele der ikke har nogen forbindelse med hinanden, ligesom en jakke og et par bukser der kan sættes sammen efter den enkeltes smag. Ifølge Bibelen er tro og adfærd dog nærmere som en habit hvor jakke og bukser hører sammen.
Bibelen viser at der er en direkte forbindelse mellem det vi tror på og det menneske vi bliver. De selvretfærdige farisæere på Jesu tid var et eksempel på hvordan fejlagtige lærespørgsmål påvirker adfærden. (Mattæus 23:1-33; Lukas 18:9-14) I Kolossenserne 3:10 får vi derimod denne formaning: „Ifør jer den nye personlighed, som gennem nøjagtig kundskab fornys efter billedet af ham som skabte den.“ Læg mærke til at et gudhengivent liv forbindes med dét at have nøjagtig kundskab om Gud.
Det græske udtryk der er oversat med „nøjagtig kundskab“, anvendes 20 gange i De Kristne Græske Skrifter og betyder indgående, nøjagtig eller fuld kundskab. Den græske sprogforsker Nathanael Culverwel forklarer det som at blive „bedre kendt med noget jeg i forvejen vidste; mere indgående at betragte noget som jeg havde set på lang afstand“. Ligesom en juvelér undersøger en værdifuld ædelsten for at vurdere dens kvalitet og værdi, må en kristen undersøge Guds ord for at få indgående, nøjagtig og fuld kundskab om den Gud han tjener. Det indebærer at man lærer at kende Guds personlighed, hans hensigt, hans normer og hele den lære der udgør et „mønster af sunde ord“ — hvilket er meget forskelligt fra blot at tro at ’der findes en højere magt oppe i himmelen’. — 2 Timoteus 1:13.
I Romerbrevet, kapitel 1, er der nævnt et eksempel på den form for adfærd som et overfladisk kendskab til Gud afstedkommer. Her omtales mennesker der „skønt de kendte Gud . . . ikke syntes om at holde fast ved Gud i nøjagtig kundskab“. Apostelen Paulus beskriver konsekvenserne af deres fejlagtige opfattelser: „Gud [overgav] dem til en sindstilstand han ikke synes om, til at gøre hvad der ikke sømmer sig, fyldt som de var med al slags uretfærdighed, ondskab, havesyge, slethed; fulde af misundelse, mord, strid, svig, ondsindethed; sladderagtige, bagtalere, gudshadere, uforskammede, hovmodige, pralende, opfindsomme med hensyn til at gøre fortræd, ulydige mod forældre, uden forstand, ikke ordholdende, uden naturlig hengivenhed, ubarmhjertige.“ — Romerne 1:21, 28-31.
Det kan ikke bestrides at den lære som disse mennesker troede på, hindrede dem i at leve et kristent liv. På samme måde kan tro og adfærd i dag sammenlignes med en klædning uden sømme hvis tråde er vævet ind i hinanden. Alle der ønsker at opnå Guds godkendelse må derfor forvisse sig om at deres tro er sand, det vil sige fuldstændig baseret på Guds ord. For „[Gud] vil at alle slags mennesker skal frelses og komme til nøjagtig kundskab om sandheden“. — 1 Timoteus 2:4.
Ifølge Bibelen er det ikke alle drøftelser om religiøse lærespørgsmål der er værd at bruge tid på. I sine inspirerede breve til Timoteus omtaler apostelen Paulus for eksempel mænd der ophidsede til „voldsomme kævlerier“. Paulus beskriver dem som værende „[syge] i sindet med hensyn til diskussioner og skænderier om ord“. (1 Timoteus 6:4, 5) Han sagde til Timoteus: „Afvis tåbelige og dumme diskussioner, idet du ved at de afføder stridigheder.“ Derefter sagde han at Timoteus skulle belære menighederne om ikke at „skændes om ord, noget som slet ikke er nyttigt“. (2 Timoteus 2:14, 23) Mange religiøse diskussioner i vor tid passer på denne beskrivelse og har vist sig at være tidsspilde.
Betyder det at alle religiøse drøftelser er værdiløse? Nej, der er vel ingen af os som helt vil holde op med at bære tøj blot fordi noget tøj ikke falder i vores smag. Hvorfor skulle vi da betragte alle religiøse emner som uvæsentlige blot fordi nogle lærespørgsmål ikke er værd at bruge tid på? Sammenhængen i Paulus’ udtalelser ovenfor viser at han anså det for vigtigt at beskæftige sig med lærespørgsmål. Gentagne gange advarede han imod falsk lære som kunne resultere i at man blev ført bort fra troen, og han bad Timoteus om at „befale visse folk ikke at føre en anden lære“. (1 Timoteus 1:3-7; 4:1; 6:3-5; 2 Timoteus 2:14-18, 23-26; 4:3, 4) Paulus ville afgjort ikke have fremsat sådanne fyndige udtalelser medmindre det var vigtigt hvad disse kristne i det første århundrede troede på.
Men hvis dét er tilfældet, hvorfor bliver vi da rådet til at afvise diskussioner om lærespørgsmål? Det skyldes at der på Paulus’ tid var visse mænd — han beskriver dem som nogle der er „fordærvede i sindet og har mistet sandheden“ — som stillede religiøse spørgsmål udelukkende for at nedbryde andres tro. (1 Timoteus 6:5) Det var sådanne spørgsmål fra fordærvede mænd Paulus havde i tanke da han rådede Timoteus til at undgå diskussioner af religiøs art.
Nogle tvivler imidlertid på at en religiøs overbevisning kan have nogen indflydelse på hvordan man er som menneske — ens egenskaber og adfærd. De betragter måske tro og adfærd som to adskilte dele der ikke har nogen forbindelse med hinanden, ligesom en jakke og et par bukser der kan sættes sammen efter den enkeltes smag. Ifølge Bibelen er tro og adfærd dog nærmere som en habit hvor jakke og bukser hører sammen.
Bibelen viser at der er en direkte forbindelse mellem det vi tror på og det menneske vi bliver. De selvretfærdige farisæere på Jesu tid var et eksempel på hvordan fejlagtige lærespørgsmål påvirker adfærden. (Mattæus 23:1-33; Lukas 18:9-14) I Kolossenserne 3:10 får vi derimod denne formaning: „Ifør jer den nye personlighed, som gennem nøjagtig kundskab fornys efter billedet af ham som skabte den.“ Læg mærke til at et gudhengivent liv forbindes med dét at have nøjagtig kundskab om Gud.
Det græske udtryk der er oversat med „nøjagtig kundskab“, anvendes 20 gange i De Kristne Græske Skrifter og betyder indgående, nøjagtig eller fuld kundskab. Den græske sprogforsker Nathanael Culverwel forklarer det som at blive „bedre kendt med noget jeg i forvejen vidste; mere indgående at betragte noget som jeg havde set på lang afstand“. Ligesom en juvelér undersøger en værdifuld ædelsten for at vurdere dens kvalitet og værdi, må en kristen undersøge Guds ord for at få indgående, nøjagtig og fuld kundskab om den Gud han tjener. Det indebærer at man lærer at kende Guds personlighed, hans hensigt, hans normer og hele den lære der udgør et „mønster af sunde ord“ — hvilket er meget forskelligt fra blot at tro at ’der findes en højere magt oppe i himmelen’. — 2 Timoteus 1:13.
I Romerbrevet, kapitel 1, er der nævnt et eksempel på den form for adfærd som et overfladisk kendskab til Gud afstedkommer. Her omtales mennesker der „skønt de kendte Gud . . . ikke syntes om at holde fast ved Gud i nøjagtig kundskab“. Apostelen Paulus beskriver konsekvenserne af deres fejlagtige opfattelser: „Gud [overgav] dem til en sindstilstand han ikke synes om, til at gøre hvad der ikke sømmer sig, fyldt som de var med al slags uretfærdighed, ondskab, havesyge, slethed; fulde af misundelse, mord, strid, svig, ondsindethed; sladderagtige, bagtalere, gudshadere, uforskammede, hovmodige, pralende, opfindsomme med hensyn til at gøre fortræd, ulydige mod forældre, uden forstand, ikke ordholdende, uden naturlig hengivenhed, ubarmhjertige.“ — Romerne 1:21, 28-31.
Det kan ikke bestrides at den lære som disse mennesker troede på, hindrede dem i at leve et kristent liv. På samme måde kan tro og adfærd i dag sammenlignes med en klædning uden sømme hvis tråde er vævet ind i hinanden. Alle der ønsker at opnå Guds godkendelse må derfor forvisse sig om at deres tro er sand, det vil sige fuldstændig baseret på Guds ord. For „[Gud] vil at alle slags mennesker skal frelses og komme til nøjagtig kundskab om sandheden“. — 1 Timoteus 2:4.