Buddhas Fire Sandheder
Kort efter Buddha nåede denne erkendelse gav han sin belæring om de fire ædle sandheder:
Alt er lidelse (Duha), dette fanger mennesker i en endeløs cirkel af fødsel, lidelse, død og genfødsel.
Årsagen til lidelsen er begær (Samudaya).
Undertrykkelse af begær kan eliminerer lidelse (Nirodha).
Vejen til at undertrykke begær er den otte-foldige vej (arya ashtangika marga).
Den Otte-foldige Vej:
Korrekte tanker, den korrekte måde at tale til andre, den korrekte måde at opføre sig på, den korrekte livsstil, de korrekte bestræbelser, den korrekte åndsnærværhed (engelsk: mindfullness) og den korrekte centrering af sindet igennem meditation.
Det lyder måske meget simpelt, men det er det selvfølgelig ikke. Da Buddhismen først kom til den koreanske halvø var der ikke forskellige religiøse sekter, Buddhismen bestod af hovedsagligt af svær forståelig skriftlig teori (i form af sutraer, dvs). Men der har i Korea, som i resten af verden, udviklet sig utallige forskellige Buddhistiske sekter med hver deres vægt på forskellige doktriner. Mange sekter fokuserer på en speciel tekst eller Buddhistisk doktrin (f.eks. Hjerte Sutraen eller Diamant Sutraen), andre mener at alle doktriner og tekster er lige vigtige. Nogle sekter fokuserer på at opnå viden igennem dybe strukturerede intellektuelle og filosofiske studier af skrifterne, andre at skrifterne er unødvendige og at oplysningen i stedet skal findes inde i personen selv igennem meditation.
Nogle sekter mener at alle kan opnå Indsigt i dette liv, mens andre mener at kun få udvalgte har muligheden i denne eksistens, alle andre må opføre sig så godt som muligt og håbe de genfødes til en højere position hvor de får muligheden for at bryde hjulet. Samtidig er der i Buddhismen opstået et stort system af mange forskellige "paradiser" og de modsvarende mange helveder befolket af guder, ånder og andre himmelske væsener. En stor del af Buddhisterne bekymrer sig således ikke om at opnå Nirvana, men stiler i stedet efter et Buddhistisk paradis.
Alt er lidelse (Duha), dette fanger mennesker i en endeløs cirkel af fødsel, lidelse, død og genfødsel.
Årsagen til lidelsen er begær (Samudaya).
Undertrykkelse af begær kan eliminerer lidelse (Nirodha).
Vejen til at undertrykke begær er den otte-foldige vej (arya ashtangika marga).
Den Otte-foldige Vej:
Korrekte tanker, den korrekte måde at tale til andre, den korrekte måde at opføre sig på, den korrekte livsstil, de korrekte bestræbelser, den korrekte åndsnærværhed (engelsk: mindfullness) og den korrekte centrering af sindet igennem meditation.
Det lyder måske meget simpelt, men det er det selvfølgelig ikke. Da Buddhismen først kom til den koreanske halvø var der ikke forskellige religiøse sekter, Buddhismen bestod af hovedsagligt af svær forståelig skriftlig teori (i form af sutraer, dvs). Men der har i Korea, som i resten af verden, udviklet sig utallige forskellige Buddhistiske sekter med hver deres vægt på forskellige doktriner. Mange sekter fokuserer på en speciel tekst eller Buddhistisk doktrin (f.eks. Hjerte Sutraen eller Diamant Sutraen), andre mener at alle doktriner og tekster er lige vigtige. Nogle sekter fokuserer på at opnå viden igennem dybe strukturerede intellektuelle og filosofiske studier af skrifterne, andre at skrifterne er unødvendige og at oplysningen i stedet skal findes inde i personen selv igennem meditation.
Nogle sekter mener at alle kan opnå Indsigt i dette liv, mens andre mener at kun få udvalgte har muligheden i denne eksistens, alle andre må opføre sig så godt som muligt og håbe de genfødes til en højere position hvor de får muligheden for at bryde hjulet. Samtidig er der i Buddhismen opstået et stort system af mange forskellige "paradiser" og de modsvarende mange helveder befolket af guder, ånder og andre himmelske væsener. En stor del af Buddhisterne bekymrer sig således ikke om at opnå Nirvana, men stiler i stedet efter et Buddhistisk paradis.