Bør togdrift udliciteres
I den nuværende situation, hvor DSB ikke længere kan opfylde deres forpligtigelser, er det muligt at afvikle hele togdriften uden væsentlige offentlige omkostninger.
De tog DSB i øjeblikket har til rådighed vil, i en kort overgangsperiode, kunne sikre et mindste niveau af togdrift. Med mindre der sker et mirakel i forhold til IC4, vil der ikke efterfølgende være en løsning, hvorfor DSB ikke længere kan være aktør på området.
Vil man i fremtiden have togdrift i Danmark, er det derfor bydende nødvendigt, at man finder en alternativ løsning.
Udlicitering, hvor man ikke længere tilgodeser DSB, men bare udliciterer de strækninger som findes, synes den eneste mulighed for at sikre togdrift i fremtiden. Yderligere er det den billigste mulighed, da Staten så kun skal koncentrerer sig om licitationsmaterialet.
De tog DSB i øjeblikket har til rådighed vil, i en kort overgangsperiode, kunne sikre et mindste niveau af togdrift. Med mindre der sker et mirakel i forhold til IC4, vil der ikke efterfølgende være en løsning, hvorfor DSB ikke længere kan være aktør på området.
Vil man i fremtiden have togdrift i Danmark, er det derfor bydende nødvendigt, at man finder en alternativ løsning.
Udlicitering, hvor man ikke længere tilgodeser DSB, men bare udliciterer de strækninger som findes, synes den eneste mulighed for at sikre togdrift i fremtiden. Yderligere er det den billigste mulighed, da Staten så kun skal koncentrerer sig om licitationsmaterialet.