DF mener Det Kgl. Teater viser politisk plat?
Må Det Kgl. Teater tage klart politisk stilling i sine forestillinger?
Nej, mener Dansk Folkepartis Martin Henriksen, der har været til forpremiere på nationalscenens forestilling Fremtidens Historie.
Forestillingen handler om den menneskelige samvittighed, og om hvordan afviste asylansøgere har det. Og det er ikke godt i Christian Lollikes iscenesættelse.
- Til sidst sidder man tilbage med det indtryk, at det er et plat politisk indlæg forklædt som kunst. Jeg synes godt, at de (statskroner, red.) kunne blive brugt på en bedre måde, siger Martin Henriksen til DR Nyheder.
Kvaliteten bestemmer
Han medgiver, at kunsten og teatret skal have bredde rammer, men grænsen går ifølge politikeren ved, "hvor man dedikerer et helt skuespil til at komme med et langt politisk indlæg". Og det mener Martin Henriksen er tilfældet med Fremtidens Historie.
Teaterchef på Teater Mungo Park, Martin Lyngbo, er træt af at høre om, hvad teatrene skal og ikke skal. Og det gælder i særdeleshed Det Kgl. Teater, som han mener i forvejen er underlagt mange krav i den kontrakt, som teatret har indgået med kulturministeren.
- Generelt synes jeg ikke, at teatret har ansvar over for nogen. Alting er okay, så længe det er godt. Den eneste grund til, at noget ikke er okay, er, hvis det er kunstnerisk dårligt. Og kun derfor, siger Martin Lyngbo til DR Nyheder.
Nationalscene forpligter
Martin Henriksen vil for så vidt heller ikke blande sig, men mener, at det i sidste ende er publikum afgørelse, om de vil spendere deres penge på det
- Det synes jeg ikke, man skal, siger Martin Henriksen og uddyber:
- Jeg håber, der kommer noget refleksion efterfølgende, så folk forstår, at når man bruger en offentlig institution som Det Kongelige Teater, så skal man ikke komme med et politisk indlæg, men at det i stedet er kunst og teater, som er det, det bør handle om.
Spørgsmål om samvittighed
Skuespilchef på Det Kgl. Teater Emmet Feigenberg understreger, at han ikke laver politik, men kunst. Og her har nationalscenen ansvaret for at sætte sig i spidsen, når det handler om at forsvare den frie kunst. Så længe den er god, bemærker skuespilchefen.
- Hvis jeg med et ord skulle beskrive, hvad stykket handler om, så er det samvittighed. Men de spørgsmål, der optager vores samvittighed er også af politisk art, siger Emmet Feigenberg til DR Nyheder.
Hvad siger du til, at Martin Henriksen håber, at der kommer en refleksion efterfølgende?
Skuespilchef enig med DF
- Jeg er paradoksalt enig. Jeg ønsker mig også refleksion, men ikke over, hvad Det Kongelige Teater må og ikke må. I stedet skal vi tænke over verdens grusomhed, mener Emmet Feigenberg.
Forestillingen Fremtidens Historie har premiere i aften fredag med Bodil Jørgensen i hovedrollen.
Nej, mener Dansk Folkepartis Martin Henriksen, der har været til forpremiere på nationalscenens forestilling Fremtidens Historie.
Forestillingen handler om den menneskelige samvittighed, og om hvordan afviste asylansøgere har det. Og det er ikke godt i Christian Lollikes iscenesættelse.
- Til sidst sidder man tilbage med det indtryk, at det er et plat politisk indlæg forklædt som kunst. Jeg synes godt, at de (statskroner, red.) kunne blive brugt på en bedre måde, siger Martin Henriksen til DR Nyheder.
Kvaliteten bestemmer
Han medgiver, at kunsten og teatret skal have bredde rammer, men grænsen går ifølge politikeren ved, "hvor man dedikerer et helt skuespil til at komme med et langt politisk indlæg". Og det mener Martin Henriksen er tilfældet med Fremtidens Historie.
Teaterchef på Teater Mungo Park, Martin Lyngbo, er træt af at høre om, hvad teatrene skal og ikke skal. Og det gælder i særdeleshed Det Kgl. Teater, som han mener i forvejen er underlagt mange krav i den kontrakt, som teatret har indgået med kulturministeren.
- Generelt synes jeg ikke, at teatret har ansvar over for nogen. Alting er okay, så længe det er godt. Den eneste grund til, at noget ikke er okay, er, hvis det er kunstnerisk dårligt. Og kun derfor, siger Martin Lyngbo til DR Nyheder.
Nationalscene forpligter
Martin Henriksen vil for så vidt heller ikke blande sig, men mener, at det i sidste ende er publikum afgørelse, om de vil spendere deres penge på det
- Det synes jeg ikke, man skal, siger Martin Henriksen og uddyber:
- Jeg håber, der kommer noget refleksion efterfølgende, så folk forstår, at når man bruger en offentlig institution som Det Kongelige Teater, så skal man ikke komme med et politisk indlæg, men at det i stedet er kunst og teater, som er det, det bør handle om.
Spørgsmål om samvittighed
Skuespilchef på Det Kgl. Teater Emmet Feigenberg understreger, at han ikke laver politik, men kunst. Og her har nationalscenen ansvaret for at sætte sig i spidsen, når det handler om at forsvare den frie kunst. Så længe den er god, bemærker skuespilchefen.
- Hvis jeg med et ord skulle beskrive, hvad stykket handler om, så er det samvittighed. Men de spørgsmål, der optager vores samvittighed er også af politisk art, siger Emmet Feigenberg til DR Nyheder.
Hvad siger du til, at Martin Henriksen håber, at der kommer en refleksion efterfølgende?
Skuespilchef enig med DF
- Jeg er paradoksalt enig. Jeg ønsker mig også refleksion, men ikke over, hvad Det Kongelige Teater må og ikke må. I stedet skal vi tænke over verdens grusomhed, mener Emmet Feigenberg.
Forestillingen Fremtidens Historie har premiere i aften fredag med Bodil Jørgensen i hovedrollen.