23tilføjet af

DOT 4.

Jeg mangler 1,8-liter 80-90-olie DOT 4, hvor pokker får man det fra, til en ordenlig pris, de der 400-500-Kr Pr. liter de godt kunne tænke sig at "stjæle" fra mig, det syntes jeg er LIDT groft.
Det er til den forreste gearkasse på min VW syncro med Dif. spær, og en "Visc" kobling, som Pt olien "skrider", så den "låser" ikke 100%, men OK der har jeg en anden, den vil "de" jo gerne havde 15.000-Kr for, så der var jeg heldig, men olien?, jeg syntes det er groft at forlange 4-500-Kt Pr liter. kan I hjælpe mig til en billigere løsning.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

DOT 4.

Du bor jo tæt på Tyskland.
tilføjet af

'DOT 4'...er det ikke bremsevædske....?

- nå, dig om det...
T. Svansen sælger skidtet til 49,- for en halv liter....
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3130105375&n=1199132129&pn=778434867
- eller Castrol... - DOT 4 - stadig bremsevædske - men til 115,- for en liter...
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-brake-fluid-299p.html
[(:]
tilføjet af

DOT 4.

DOT betegnelsen er bare de specifikationer olien skal overholde, og hvis jeg husker rigtig, så er DOT betegnelsen den tyske version, og alle andre steder hedder det API.
Hvis man googler DOT 4, så kommer der ganske rigtig flest hits angående bremsevædsker, men det kan måske skyldes at man har ændret oliens betegnelser fra DOT til API.
T svansen er som foreslået en alternativ leverandør, hvis man bryder sig om "servicen".
Ellers vil jeg mene at du kan bruge en hvilken som helst transmissions olie der overholder viscositeten og DOT/API normerne gældende for den olie motoren kræver.
Prøv oliebiksen, og se hvad de har at byde på.
http://www.oliebiksen.dk/shop/frontpage.html
Der er ovenikøbet telefonservice, så du får det rette.
tilføjet af

bremsevædske....?

Nej det er ikke bremsevæske, der er tale om gearkasseolie 80-90-olie, men det skal være DOT 4, inde i gearkassen er der en viskositetskobling, det er svært at forklare hvad der er i den, men noget al-al en kobling fra en knallert, der er bare ingen belægning på pladerne, men de ligger i noget ret specialt fedt, hvis man løfter det ene hjul op, så kan man dreje det rundt, meget stille, men hvis man drejer det hurtigt rundt, så låser det, så skal alle hjulene dreje rundt samtidig.
Det fedt kan ikke tåle almindeligt gearkasseolie, det skal smøres med DOT 4 olie, hvis det får almindeligt olie, så kan det ikke låse, også trækker vognen kun med Ca. 10-20% på forhjulene.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Den klobing det smører.

Den koster 15.000-Kr, i tyskland, jeg har engang fået forkert olie, det kostede lige en kobling, men den måtte det værksted som jeg købte olien betale, jeg har ikke råd til at forsøge mig frem, jeg har en anden kobling, og den skal helst ikke ødelægges.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Tyskland !.

Ja!, men man bør nu kunne få den olie her i Danmark.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

DOT 4.

Jeg har ikke råd til at forsøge mig frem ?
Så køb dog det rigtige olie først som sidst,
i stedet for at spilde din tid med at lede.
tilføjet af

Sidste gang købte jeg det rigtige olie.

Det viste sig bare, at det IKKE var det rigtige olie, men der stod det rigtige navn på dunken da jeg købte og betalte det, så statoil, måtte lige sende gearkassen til tyskerland og få den lavet.
Jeg har flere af de syncro koblinger liggende, med fedtet er ødelagt i dem, men jeg finder nok noget en dag, jeg ved det kan købes i "tuber", jeg kan bare ikke huske hvor.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

DOT 4 _ER_ bremsevædske.....

DOT betegnelsen er bare de specifikationer olien skal overholde, og hvis jeg husker rigtig, så er DOT betegnelsen den tyske version, og alle andre steder hedder det API.
Hvis man googler DOT 4, så kommer der ganske rigtig flest hits angående bremsevædsker, men det kan måske skyldes at man har ændret oliens betegnelser fra DOT til API.
T svansen er som foreslået en alternativ leverandør, hvis man bryder sig om "servicen".
Ellers vil jeg mene at du kan bruge en hvilken som helst transmissions olie der overholder viscositeten og DOT/API normerne gældende for den olie motoren kræver.
Prøv oliebiksen, og se hvad de har at byde på.
http://www.oliebiksen.dk/shop/frontpage.html
Der er ovenikøbet telefonservice, så du får det rette.

Nu ved jeg godt at emnet nogle dage gammelt, men faldt lige over det...
Phusker, ked af det, men du er galt afmarcheret, DOT, Department Of Transportation, er noget usanerne opererer med.
Link til Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_4
tilføjet af

DOT 4.

Jeg mangler 1,8-liter 80-90-olie DOT 4, hvor pokker får man det fra, til en ordenlig pris, de der 400-500-Kr Pr. liter de godt kunne tænke sig at "stjæle" fra mig, det syntes jeg er LIDT groft.
Det er til den forreste gearkasse på min VW syncro med Dif. spær, og en "Visc" kobling, som Pt olien "skrider", så den "låser" ikke 100%, men OK der har jeg en anden, den vil "de" jo gerne havde 15.000-Kr for, så der var jeg heldig, men olien?, jeg syntes det er groft at forlange 4-500-Kt Pr liter. kan I hjælpe mig til en billigere løsning.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Poul, DOT 4 er bremsevædske, er du sikker på at du ikke får rodet et par begreber sammen?
Jeg kender ikke noget til din transmission, men jeg tvivler på at der skal bremsevædske i, og det at du angiver en viskositet på 80-90 udelukker vel egentlig også at det er bremsevædske du leder efter.
Se eventuelt mit svar til Phusker, med link til Wiki. Det er godtnok på "det andet sprog," men mon ikke du kan tilstrækkelig meget engelsk til at fange budskabet.
Thansen har et produkt, som jeg ikke ville hælde på et køretøj som i handel og vandel er mere værd end hvad du skal betale for olien.
Biltema har også et produkt, og dem stoler jeg ligegodt mere på. De har en butik i Næstved.
Jeg har ikke tjekket Mekonomen, men det ville ikke forbavse mig hvis de har noget som dur. Generelt synes jeg de er dyre med deres ting, men som jeg hører det ude i byen, så er deres kvalitet OK. De har en butik i Nykøbing F.
Johnnies Autodele (tror jeg det hedder) i Nakskov kan helt sikkert skaffe det til dig hvis det ikke er hyldevare, og de er rimelige på prisen, ikke de billigste, men jeg har aldrig oplevet at få noget skrammel fra dem, heller ikke selv om det har været uoriginale stumper.
Den pris du har, er det fra Folkevogn?
Jeg havde i sin et par LT'er, og de var fanden brøleme dyre i stumper hvis man købte dem originalt...
tilføjet af

Det er DOT 4 80-90-olie ?.

Her er et link til koblingen, det er den til højre øverst oppe, den sidder inde i den forreste gearkasse, jeg vil tro, det er Pga. olieringene i koblingen ikke kan tåle den syre der er i Alm. olie, for DOT 4 olie er syrefrit.
Men olien skal smøre selve gearkassen, og et eller andet sted er der også en video af en der splitter en kobling ad, som også er ødelagt, det har jeg nu også prøvet, bare for at se hvad der var i den, men jeg kunne ikke finde det fedt der skulle i den.
Og jeg tør ikke bare prøve noget olie, jeg vil betale den pris det koster, men der skal være en garanti på at det også virker, for jeg har ikke råd til at købe en ny kobling, og resultatet viser sig hurtigt hvis det er forkert olie, 100-Km så duer koblingen ikke mere, hvis det er forkert olie, og jeg tror ikke T-Hansen vil yde den garanti på noget de sælger.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det er DOT 4 80-90-olie ?.

Her er et link til koblingen, det er den til højre øverst oppe, den sidder inde i den forreste gearkasse, jeg vil tro, det er Pga. olieringene i koblingen ikke kan tåle den syre der er i Alm. olie, for DOT 4 olie er syrefrit.
Men olien skal smøre selve gearkassen, og et eller andet sted er der også en video af en der splitter en kobling ad, som også er ødelagt, det har jeg nu også prøvet, bare for at se hvad der var i den, men jeg kunne ikke finde det fedt der skulle i den.
Og jeg tør ikke bare prøve noget olie, jeg vil betale den pris det koster, men der skal være en garanti på at det også virker, for jeg har ikke råd til at købe en ny kobling, og resultatet viser sig hurtigt hvis det er forkert olie, 100-Km så duer koblingen ikke mere, hvis det er forkert olie, og jeg tror ikke T-Hansen vil yde den garanti på noget de sælger.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Poul,du glemte vist linket...
Men bortset fra det, så er DOT en standard for bremsevædske, kig på det link jeg gav til "Phuskeren"
Jeg har lige prøvet at gokle på "DOT 4 80-90-olie" og der kommer bare intet som helst op som antyder at et olieprodukt kan klassificeres efter DOT-standarden.
Jeg kender som tidligere nævnt intet til din transmission, så jeg skal ikke kunne udelukke at der er bremsevædske i den.
Kunne du evt oplyse hvor du har fundet en specifikation som siger at der skal et DOT produkt i koblingen? Jeg siger jo ikke at du tager fejl, jeg siger bare at jeg ikke kan forene DOT 4 med olie, så hvis vi skal komme nærmere vil det være rart med en specifikation fra Folkevogn el. lign.
Men som du selv skriver, så er det sikreste nok at bruge de penge som det nu engang koster... I sidste ende er det nok det billigste.
tilføjet af

DOT 4.

På min MC er både bremse og koblingsvæske mærket DOT
tilføjet af

Bremsevæske er.

Tyndt hydraulikolie, men det er syrefrit, Pga. det ellers vil æde slangerne op, Osv.,.
Prøv engang at tage en Alm. oliering, uanset om den er til DOT 4 olie eller ej, også tag et glas og kom RAPS olie i, og læg så olieringen i glasset i bare EN dag/24-timer, så er den lige så blød som en sømandsp.. efter 8 dage i land i et fremmedet land.
Jeg tror, jeg ved det ikke, men det er sandsynligt, at de olieringe og pakdåser der er brugt i syncro-koblingen er af en for dårlig kvalitet, men de er i en special størrelse som man ikke kan få andre steder.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Bremsevæske er.

Tyndt hydraulikolie, men det er syrefrit, Pga. det ellers vil æde slangerne op, Osv.,.
SNIP
Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Poul, Hydraulikolie og bremsevædske er i den grad ikke det samme!
Jeg arbejder med hydrauliksystemer til daglig, og vi har systemer hvor der også indgår bremsevædske, og tro mig, hvis man vil lave lort i den skal man blot blande de to ting sammen!
Marquien's bemærkning fik mig til at tænke på om bremsevædsken blot virker som aktuator?
I nogle biler og på nogle MC'er bruger man et hydraulisk system som erstatning for koblingskabler.
Vædsken i disse systemer er sommetider bremsevædske, bl-a- fordi bremsevædskes viskositet og udvidelseskoefficient er forholdsvis uafhængigt at temperatur, hvilket gør det nemmere at dimensionere et system uden alle mulige (og dyre) foranstaltninger der skal tage hæjde for hvor meget eller lidt den aktive vædske udvider sig eller trækker sig sammen ved temperaturændringer.
Disse systemer virker kort fortalt ved at et stempel trykker på vædsken, som så igen via et rør trykker på et andet stempel. Så pumpen i systemet er altså koblingspedalen/håndtaget.
I disse tilfælde gør man meget ud af at bremsevædsken ikke kommer ind i selve koblingen fordi det så vil skabe en masse problemer, bl.a. pakninger som opkøses.
Bremsevædske er en udmærket erstatning for malingsfjerner, du skal blot lade det virke på lakken eller malingen et stykke tid, så er det lige til at fjerne...
Men som du beskriver det, så tvivler jeg på at det er tilfældet her, eftersom du åbenbart har fået brændt en transmission af pga forkert olie.
Jeg har stadig svært ved at tro at bremsevædske indgår som en aktiv del i din transmission, men for at være ærlig, så er biler ikke lige mit fagområde selvom jeg fusker en del med dem når jeg ikke er til søs. Kan du ikke prøve at styre mig i retning af en specifikation som angiver hvad det helt præcist der skal hældes på og det skal hældes på?
På den måde kan jeg nok bedre hjælpe dig.
tilføjet af

Der er ikke tale om bremsevæske.

Men om noget gearkasseolie 80-90, men som er et DOT 4 produkt, der er samme type olie på forreste og bagerste gearkasse, men på den forreste skal det være DOT 4 80-90 olie.
Jeg ved så ikke hvorfor, ud over, at hvis man kommer alm. 80-90 olie på, så ødelægger det koblingen, og ens økonomi, for koblingen koster 15.000-Kr, den eneste mulige forklaring jeg kan se, er at det må være for at beskytte olieringene i koblingen, at man har valgt en DOT 4 80-90 olie ?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

De kunne skaffe den olie.

WV i maribo kunne pludseligt godt skaffe den olie og det fedt.
De skulle bare lige gøres opmærksom på, at det er den samme olie og fedt man bruger i de nye WV X4 trækker og X4 personbiler.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

JA!. Olien kunne de skaffe, men.

De kunne ikke skaffe cilikonefeddet som skal ind i koblingen, også er jeg kommet lige langt, nu har jeg så prøvet at få fat i en specialist hos CHELL, de må da kunne skaffe det fedt.
WV maribo kunne kun sælge mig en ny kobling til 13.800-Kr,,,,,,,,,,,,,,,,,,,PLUS MOMS, eller 17.250-Kr, de må være gale lige oven i hovedet, også er der ikke engang tale om en NY kobling, men om en ombytter.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

DOT 4.

Har bla. lavet biler i en 20-30år og har aldrig hørt andet end at DOT4 er bremsevæske med lavt kogepunkt.
Jydsk reservedele i Kolding http://www.jad.dk/, har jeg købt mange WV originale / renoverede reservedele og har aldrig været ude for, at de ikke kunne skaffe en reservedel / tilbehør
tilføjet af

DOT 4.

Mente selvfølgelig, at dot4 har et højt kogepunkt!!!
tilføjet af

DOT 4.

Hvis en kobling koster 15000, er det da billiger,
at købe olie for 500 600 kr så den får det rigtige
tilføjet af

Jeg har lavet biler i 40-år.

Og jeg havde heller ikke hørt om DOT 4 Olie, og JA, DOT4 er syrefrit olie, og det skal min forreste gearkasse bruge, Pga., der i den er X-antal "O"ringe som ikke kan tåle syreolie, plus den fedt som låser gearet ikke kan tåle syreolie, som der er i normal gearkasseolie, men PYT, OLIEN har jeg skaffet.
Nu mangler jeg bare det forbandet FEDT, men OK!, nu må jeg se hvad CHELL siger.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det er ikke olien jeg mangler.

Der er tale om noget special "fedt", om der i virkeligheden er tale om fedt, det ved jeg ikke, men!, prøv at forestille dig 2 plader, der ligger oven på hinanden, du kan dreje den ene plade stille og roligt rundt, men prøver du at dreje pladen hurtigt rundt, så låser pladen, og du vil trække begge plader med rundt.
Min bil har et specialt 4X4 træk, jeg køre med 4X4 hele tiden, men, det er ikke låst, men skrider et af mine hjul, så låser alle 4 hjul automatisk, Pga, det speciale "fedt",.
Der for er det ret vigtigt at jeg får det rigtige fedt, og jeg har undersøgt det, det OLIE WV i maribo har fået hjem til mig, det er noget forkert olie, det er ikke DOT4 olie.
Nå men PYT, så må jeg på den igen.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.