SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
3tilføjet af Nuuk sailer
er der en sikker havn her.
jeg har undret mig over hvorfor at visse specielle ingenører går rundt og "måler spændinger i havnemolen, jeg har hørt at der er noget med saltvand og koriosion, og skibe har jo også zink anoder påsat, men hvordan kommer der "spændinger i en havn.
på Thule basen har de konstant luft pumper der pumper omkring den kunstige mole "skibsvrag" om vinteren for at undgå at isen sætter sig fast til "molen, og evt. flytter den, men der er også 3 m. is deroppe, og vi kan køre rundt på isvejen til den nærmeste bygd 32 km væk, Moriussaq, med 6 indbyggere, samt naturligvis til Dundas, det gamle Thule som kun ligger ca. 5 km. væk på is vejen, over nordbjerget er der 26 km.
tilføjet af Annonym
De bruger spunsvægge nu.
Disse består jo af jern, men om de også er påsat anoder er jeg ikke klar over.
De skal jo også tjekke om armeringen i beton er udsat for hurtig korrosion.
tilføjet af nuuk sailer
kan beton koridere
hvad så med de kæmpe dæmninger de har lavet ved de tre slugter i Kina, i Themsen, hvor de har sat nogle kæmpes store porte op, så de kan lukke for højvande, det samme gælder i Venedig.
USA bluff har også Hoover dæmningen som er lavet af beton.
det siges at da de byggede dæmningerne omkring Nilen i Ægypten måtte de støbe om natten på grund af den meget høje varme om dagen, nogle påstår at Ægypten har næsten frostvejr om natten.
tilføjet af Annonym
Det er saltvandet
En betonkaj bliver jo udsat for stød og slag, og så trænger saltvandet ind.
Det er jo varmen der gør at de må støbe om natten, ellers hærder betonen for hurtigt og bliver porøs, i meget varme områder hvor de ikke kan udskyde en støbning få timer grundet byggeforsinkelser må de ind imellem tilsætte flydende kvælstof i betonblandingen lige inden den bliver hældt på støbestedet.
Nu nævner Du Hooverdæmningen som jo er fandens tyk især ved foden, der skulle støbningen også forceres og helst gå glidende hvilket betød at betonen ikke kunne slippe af med varmen før næste lag blev lagt ovenpå og isolerede, man lagde så kølerør der hvor der skulle støbes.
Og man har faktisk regnet ud at havde man ikke lagt de kølerør ville betonen IKKE den dag i dag være kølet helt, altså heller ikke have hærdet ordentligt........utroligt her 80 år efter at den blev bygget 😮