FDM brug jeres 290.000 stemmer.
Forsikringsselskaberne skovler penge ind. Dette kan ikke komme som den store overraskelse for os der betaler til denne bundløse kasse. Men nu er der blevet sat tal på indtjeningen, og FDM har meldt ud at vi bilister især, betaler for meget.
Samlet set har forsikringsselskaberne øget deres samlede præmiere indtægter med 38% i 2004, samtidig er udgifterne steget med 17% - dette er samlet set. På bilforsikringerne er der tale om at selskaberne kan stikke 31% i lommen som ren fortjeneste.
Der er flere aspekter i denne sag, det ene er at efter min mening burde FDM med 290.000 medlemmer står stærkt i forhold til at forhandle en samlet rabat til sine medlemmer hos de etablerede selskaber. En anden mulighed ville være at logge udenlandske selskaber der ønsker at træde ind på det danske marked – jeg mener 290.000 potentielle kunder foræret er vel en god start. Og såfremt forsikringerne kunne blive bare 20% billigere så var 290.000 nok kun starten.
Et andet problem er at man ikke fra folketinget har sat et loft for ansvarsforsikringernes størrelse. Det kan ikke være rigtigt at man udskriver en blanco check til en branche på en lovpligtigt forsikring. Herefter kan kunder afkræves hvad man nu ellers finder rimeligt, og hvis der ikke betales så har selskabet magt til at aftvinge dig retten til at føre din bil. Jeg mener at det er uacceptabelt at man fra denne side har givet denne branche vilkår ingen andre har. Spørgsmålet er så om der er fri konkurrence på dette marked, og om forbrugerne bliver snydt?
Vi bekæmper ulovlige aftaler i VVS branchen med argumentet om at forbrugerne bliver snydt, og jeg er helt enig. Men man lader forsikringsselskaber flå forbrugere i lovpligtige forsikringer med uhørte priser. Hvis man skulle give en håndsretning til bilisterne burde man dels sætte et loft for præmiernes størrelse på den lovpligtige ansvarsforsikring –
Bilister bør også refunderes afgiften på bilen hvis denne totalskades, jeg kan ikke se hvordan disse regler hænger sammen i dag. Men det må være på sin plads at afgiften er et lån fra bilisten til staten, og at staten ”tjener” på at bilerne bliver ældre og afgiften falder. Men hvis en bil forulykker og totalskades, ville det være fair at disse penge svarende til den aktuelle afgift, tilbagebetales til ejeren. På denne måde vil forsikringerne kunne holdes endnu mere nede på de store skader. Samtidig vil disse penge føres tilbage til staten ved køb af en ny bil efter skaden.
Jeg mener bilens prise er 1/3 af den samlede pris og afgift 2/3 så forsikringerne kan stryge 2/3 af udgiften til erstatning.
Jeg efterlyser en interesseorganisation der modsat FDM vil stille sig mere skarp på banen og holde ved. Om det gælder billigere forsikringer, eller lavere afgifter. Så ville jeg ønske at se en mere aggressiv debat, og et større pres fra FDMs side – jeg mener 290.000 bilister har vel en mulighed for at bile hørt.
Samlet set har forsikringsselskaberne øget deres samlede præmiere indtægter med 38% i 2004, samtidig er udgifterne steget med 17% - dette er samlet set. På bilforsikringerne er der tale om at selskaberne kan stikke 31% i lommen som ren fortjeneste.
Der er flere aspekter i denne sag, det ene er at efter min mening burde FDM med 290.000 medlemmer står stærkt i forhold til at forhandle en samlet rabat til sine medlemmer hos de etablerede selskaber. En anden mulighed ville være at logge udenlandske selskaber der ønsker at træde ind på det danske marked – jeg mener 290.000 potentielle kunder foræret er vel en god start. Og såfremt forsikringerne kunne blive bare 20% billigere så var 290.000 nok kun starten.
Et andet problem er at man ikke fra folketinget har sat et loft for ansvarsforsikringernes størrelse. Det kan ikke være rigtigt at man udskriver en blanco check til en branche på en lovpligtigt forsikring. Herefter kan kunder afkræves hvad man nu ellers finder rimeligt, og hvis der ikke betales så har selskabet magt til at aftvinge dig retten til at føre din bil. Jeg mener at det er uacceptabelt at man fra denne side har givet denne branche vilkår ingen andre har. Spørgsmålet er så om der er fri konkurrence på dette marked, og om forbrugerne bliver snydt?
Vi bekæmper ulovlige aftaler i VVS branchen med argumentet om at forbrugerne bliver snydt, og jeg er helt enig. Men man lader forsikringsselskaber flå forbrugere i lovpligtige forsikringer med uhørte priser. Hvis man skulle give en håndsretning til bilisterne burde man dels sætte et loft for præmiernes størrelse på den lovpligtige ansvarsforsikring –
Bilister bør også refunderes afgiften på bilen hvis denne totalskades, jeg kan ikke se hvordan disse regler hænger sammen i dag. Men det må være på sin plads at afgiften er et lån fra bilisten til staten, og at staten ”tjener” på at bilerne bliver ældre og afgiften falder. Men hvis en bil forulykker og totalskades, ville det være fair at disse penge svarende til den aktuelle afgift, tilbagebetales til ejeren. På denne måde vil forsikringerne kunne holdes endnu mere nede på de store skader. Samtidig vil disse penge føres tilbage til staten ved køb af en ny bil efter skaden.
Jeg mener bilens prise er 1/3 af den samlede pris og afgift 2/3 så forsikringerne kan stryge 2/3 af udgiften til erstatning.
Jeg efterlyser en interesseorganisation der modsat FDM vil stille sig mere skarp på banen og holde ved. Om det gælder billigere forsikringer, eller lavere afgifter. Så ville jeg ønske at se en mere aggressiv debat, og et større pres fra FDMs side – jeg mener 290.000 bilister har vel en mulighed for at bile hørt.