Nu er der jo som bekendt nærmest gået sport i at brokke sig over handværkere, men tit er klagerne decideret urimelige. En fra min nærmeste famillie er tilfældigvis tømrer så jeg har haft fornøjelsen af at høre nogle af disse sager fra håndværkerens synspunkt. Dog vil jeg skynde mig at de fleste opgaver han har påtaget sig har resulteret i tilfredse kunder, men der har været en lille håndfuld kværulanter imellem. Disse sager har næsten alle drejet sig om en komunikationsbrist. Kunden har stået og fortalt hvad han ønsker mundtligt. Håndværkeren ser på tilbuddet laver nogle tegninger og giver et prisskøn. Hvad angår disse tegninger er det tit at kundens ønsker ikke kan realiseres 100 % pga. byggetekniske årsager m.m. I den næste fase skal håndværker og kunde diskutere håndværkerens udkast og her kan det ske at kunden ikke rigtig kan forstå tegningen og bare siger "ja ja det er fint" hvorefter håndværkeren gå igang. Når håndværkerens arbejde nærmer sig afslutningen vil kunden måske kunne se at det så ikke er blevet lige nøjagtig som det billede kunden har haft i hovedet og så har man balladen. Pointen her må være at kunden må sætte sig lidt ind i hvad der skal ske og samtidig forstå at de ikke kan få en nøjagtig kopi af det køkken de har set i bo bedre.
Der har også været nogle mere groteske sager hvor kunden har skiftet mening om hvad der skulle laves midt i udførelsen af opgaven og nægter at betale fordi det der allerede er lavet som pga. ændringerne må rives ned igen. Det har heddet sig at håndværkeren burde have kunnet forudse at det kunden havde forestillet sig ikke alligevel faldt i kundens smag. En anden kunde blev skruphysterisk over at det svinede med træstøv og murestøv, men hvad fanden forventer de, at håndværkeren skulle gøre hovedrent i kundens hus hver gang han holder fyraften.
tilføjet af paladinbee
nemlig
nogle mennesker kan bare ikke bestemme sig.
og når man så dummer sig, giver man andre skylden.
tilføjet af wiseguy40
Kender de kunder..
Det er ganske ufatteligt hvad man skal stå model til i de service orienterede brancher. Og på din beskrivelse kan jeg forstå at håndværkere bør kunne læse kundernes tanker?
Jeg arbejder med IT, og heriblandt med design af hjemmesider. Vi har en deadline, men igen og igen oplever vi at der hen ad vejen kommer ændrings forslag fra kunden. Vi har desværre efterhånden et ry for at vi overskrider deadline den ene gang efter den anden. Er der nogen som kommer med et bud på hvorfor vi mon gør det?
Jeg respekterer kunden, alle kunder. Men det ville være rart med selv at opleve lidt respekt.
tilføjet af oldpills
Fra en kundes side
I mit lange liv har jeg, når jeg skulle bruge håndværkere, haft et utroligt bøvl med at få dem til at overholde aftalerne tidsmæssigt.
Sidst i halvfemserne fik jeg nyt tag. Dette tag mister tagsten ustandselig. Håndværkeren er ophørt, og jeg har bedt en anden om at lægge en tagsten på. Han lovede at komme inden stormen, der var i anmarch, men han kom ikke, og tagstenen faldt ned og beskadigede et carporttag. Håndværkeren mødte op, brokkede sig over, at jeg ikke havde en tagsten liggende. Han ville komme tilbage med en ny og en egnet stige. Siden har jeg ikke hørt fra ham- SUK!!!!
Hvad gør man, når man skal have hjælp fra en håndværker?
tilføjet af wiseguy40
Synes ikke at T-rex
siger at alle håndværkere er engle, som gør det yderste for at kunden bliver tilfreds. For der er sgu håndværkere nok som er skyld i den skepsis den branche bliver mødt med.
En bekendt som opførte en ny stald, oplevede at et ellers fint gulv lød lidt hult når man gik hen over det, og stampede let. Det viste sig at der VAR hulrum under det, og lortet måtte laves om.
Så der er rødder på begge sider. Forskellen er bare at det er kunden som betaler.
tilføjet af Pug
Ikke altid
Håndværkeren betaler skam også når han mister løn pga en dårlig kunde.
tilføjet af wiseguy40
Ja for pokker....
..sådan var det heller ikke ment. Og når han må eftergive kunden og må rive det han har lavet ned igen, så er det jo i HØJ grad håndværkeren som betaler.
Det jeg ville sige var, at kunden jo qua det at han betaler for en ydelse, også har en ret til at være kritisk over det som han betaler for.
tilføjet af Bimmer
I bruger en kontrakt
Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening har udarbejdet en standarkontrakt for webdesign, desuden skal I
altid lave et tilbud med en sikkerhedsmargin. Så I dels kan
planlægge jeres tid, og sikre at I ikke arbejder gratis.
Prøv at regne ud, hvad I bruger af mertid på en serie opgaver, og
lave nogle gennemsnitsberegninger. Derefter kan i lave
et kvalificeret skøn på en sikkerhedsmargin.
tilføjet af Bimmer
Prøver lige igen
Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening har
udarbejdet en standardkontrakt for webdesign, desuden skal I
altid lave et tilbud med en sikkerhedsmargin. Så I dels kan
planlægge jeres tid, og sikre at I ikke arbejder gratis.
Prøv at regne ud, hvad I bruger af mertid på en serie opgaver, og
lave nogle gennemsnitsberegninger. Derefter kan i lave et kvalificeret
skøn på en sikkerhedsmargin.
tilføjet af XX-rex
Brug vingummi
Hvis man er en gammel chokoladegris er det jo vigtigt at man bruger vingummi som vi allesammen ved - tænk også på Holly her! Ser man på hendes nødder vil enhver jo forstå hvorfor det er vigtigt at man bestiller den rigtige pizza til håndværkerne også før fyraften for at stille dem tilfreds og frø til forårssåning. Forbrugerrådet siger jo meget i disse år det samme - noget også folk som Lykketoft og Henriette Kjær vil kunne skrive under på - tænk bare på markisesagen. Så pizza skal der til! Og så havde han en promille på næsten 1,5 da påsejlingen skete. Det kom frem da metroen var forsinket her økologisk til morgen mens han var på vej til arbejde (jeg så ham faktisk). Så håndværker eller Henriette Kjær foren jer til fælles kamp i denne svære tid når bare vi husker på at spise godt (Smarties-pizza fx.) og så vi lige indser at skadesudbedringerne ikke realiseres i samråd med kunden uden forbrugerrådets indblanden. Havde det sket _først_ var mistanken vakt og Kongekabale og byggesjusk var helt undgået ved selve påsejlingen! Husk det håndværkere! Hvad mener I andre?
tilføjet af wiseguy40
Griner Meget Højt
Det var sguda urimelighed så det var til at forstå. Og ja, jeg tror at din post kan være meget utaknemmelig, da du indtager øretævernes holdeplads.
Tak for underholdende læsning. Og tro mig, når jeg engang skal ringe til en hotline, så skal jeg beholde dit indlæg i baghovedet. For, det må sgu ærligt talt ikke være så fedt at have været sådan en kunde? *SS*
Og tak til jer der står model til den slags, men alligevel tager fonen med et smil i stemmen hver gang.
tilføjet af T-rex
Nej da
jeg skriver netop ironisk, "at det har heddet sig at håndværkeren skulle have forudset at kundens ønske ikke faldt i kundens smag".
Hermed mener jeg at håndværkeren får at job som han udfører uden at det skal være hans opgave at bestemme hvad der er god eller dårlig smag. Det må man formode at kunden selv har overvejet inden de har bestilt et arbejde til oftest mange tusinde kroner.
tilføjet af T-rex
Brådne kar
vil der selvfølgelig altid være og dem må man om muligt gå langt uden om. Men her må det vel gælde som med så meget andet at man som kunde finder en handlende man stoler på.
Den omtalte håndværker fra min famillie har en rimeligt fast kundekreds bestående af kunder som tidligere har fået udført arbejde de er tilfredse med, jeg ved også at han af til siger nej til opgaver så han ikke har mere arbejde end han kan overkomme. Det at en håndværksmester påtager sig for mange opgaver ved jeg at han siger er ret almindeligt og det vil selvfølgelig gå ud over kvaliteten af arbejdet. Et andet problem han også nævner er at kunder såvel som håndværksmestre tit er parate til at gå på kompromis med kvaliteten da tingende ikke må koste noget.