SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
8tilføjet af prof on paska
Flere lærere bliver invalidepensionister
"Stadig flere lærere får invalidepension
Fra 2004 til 2008 er der sket en tredobling i antallet af lærere, som får invalidepension. Lærerformand: Arbejdsgivernes ansvar, at der gribes ind for sent."
Mon det har noget at gøre med kulturberigernes uopdragede yngel, som hetzer ikke bare danske børn men også lærerne? Jeg kender flere som har været lærere i de betændte ghetto områder, men er nærmest flygtet derfra i panik.
tilføjet af UHA
Selv om du har ret
bliver dit indlæg nok slettet, for sandheden kan være ilde hørt.
tilføjet af fruppe
Vi har har jo selv mobbet lærerne
Men med måde, sproget var anderledes og vi gjorde som regel hvad der blev sagt.
I dag lægger nogle forældre hele ansvaret for opdragelsen over på skolen, og skælder personligt læreren ud hvis ungen er utilfreds, derudover er lærerne nok lige så trætte af nedslidte skoler som eleverne.
Og så er der flere interne møder på skolerne, samt mere papirarbejde som ministerierne skal "hygge" sig med.
Hvem undgår stress under de forhold ?
tilføjet af studt
Ærligt talt:
Jeg er lærer på en skole med 600 elever. Der går p.t. en - EN - elev af anden etnisk herkomst på skolen. God og velopdragen dreng, i øvrigt. De sidste tre år har jeg oplevet fire kolleger gå ned med stress. En af dem kommer næppe tilbage i jobbet nogensinde.
Der er ikke kun én årsag til, at lærere brænder ud, og det skyldes heller ikke nødvendigvis elevernes adfærd, selv om det ofte er en medvirkende årsag - og danske børn kan i øvrigt være præcis lige så stride og umedgørlige som elever med anden etnisk baggrund!
Bureaukrati, dokumentation af alting, ændrede prøveformer, som vi først får besked om i sidste øjeblik og oplevelsen af, at man aldrig kan holde helt fri, er bestemt også faktorer, der spiller ind.
Sidst, men ikke mindst, udgør urimelige forældre med horrible krav om særlig hensyntagen til deres poder en alvorlig stress-faktor. Og det er igen danske forældre, der er eksperter på dette område.
tilføjet af Anonym
Bare pussigt
at ikke kun lærere men også andre pædagoger i fx børnehaver osv i rigtigt mange år har haft tendens til at blive førtidspensionerede fordi de går ned psykisk.
Mon ikke årsagen er ungerne. de unger som er opvokset uden søskende har vel problemer med at indpasse sig andre mennesker da de er vokset op med at være i centrum altid.
tilføjet af Rektor
Hvilken skole?
Med den fordeling, så kan det vist kun være en privatskole og de har vel hævet sig højt over kommuneskolernes kummerlige forhold. Er du på en privatskole, så burde lærerne da være klar over at der vil være et øget pres på grund af brugerbetalingen. 😉
Er der en eneste kommuneskole i DK hvor fordelingen etnisk er 600/1? 😮
Og nok ikke mange pædagoger er helt sikre på at de kan arbejde samme sted i flere år, kommunerne tænker jo konstant kreativt og flytter samt nedlægger.
Dertil kommer larmen fra børnene som kan overstige anbefalet støjniveau, det går ud ovr både voksnes og børns ører.
Jeg har siddet i tog med larmende børnehaver, pædagogerne siger scyh hele tiden når børnene råber, det hjælper kun i to sekunder.
Ikke at det generer mig, børn er børn og skal have lov til at snakke og lege, men de forstår ikke at dæmpe sig og prøver konstant at overdøve hinanden.
tilføjet af studt
En kommunal skole
- som ikke er enestående i dette tilfælde. Du kan finde temmelig mange skoler med ingen eller ganske få elever af anden etnisk herkomst. Måske har du hørt om provinsen?
Min arbejdsplads ligger i Midtjylland i en mindre, men meget attraktiv by, primært beboet af meget veluddannede og velhavende familier. Huspriserne er kolossalt høje, og der er ingen almennyttige boliger, etagehuse el. lign.
Det er således børn fra de "pæne" familier, vi møder - og det er bestemt ingen garanti for, at der ikke er uro, ballade og snotforkælede børn, som er opdraget til at tro, de er verdens centrum.
Personligt kunne jeg ønske mig, at der sad to-tre elever af anden etnisk baggrund i hver eneste klasse.
I øvrigt har jeg tidligere været privatskolelærer, og her var arbejdspresset alt i alt mindre. Det er ti år siden, og i den forløbne periode har Undervisningsministeriet tæppebombet skolerne med nye krav og regler, ikke sjældent selvmodsigende eller ikke gennemtænkte.
Når Haarder får en ny ide, skal den føres ud i livet prompte - se blot farcen med de nationale test! Herefter fejer han al kritik af bordet - for så efter et par år at ændre på procedurerne igen eller helt aflive projektet. Tilmed kan Undervisningsministeriets konsulenter ikke besvare konkrete spørgsmål vedrørende nye tiltag, og jævnligt får man ét at vide af én fagkonsulent og det stik modsatte af en anden, fx i forbindelse med nye afgangsprøver.