4tilføjet af

Fremtidsskolen - hvorfor er det et problem?

Det har tidligere været oppe i medierne, at skolen skal være mere fri, gælder det ferier mv. Ikke alle forældre har mulighed for at holde ferie i industriferieperioden. Nogle skal jo blive tilbage og passe fabrikken. Derfor er denne forholdsvise lille procentdel nødsadigt til at holde ferie på et andet tidspunkt af året. Også selvom ungerne har holdt deres sommerferie. Man talte om, at skolen skulle tillade mere frie rammer. En egentlig løsningsmodel kom aldrig frem på bordet.
Der er også flere og flere forældre, med åbne grænser, udstationeringer og andre erhvervslignende mødegymnastisk øvelser, der flyver verdenen rundt. At kunne tage sin familie med på en til eksempelvis 2 mdrs udstationering, er og skal selvfølgelig ikke være op til en rektor på en given skole.
Det kan også være at forældrene skal på en jordomrejse tre uger, og børnene skal selvfølgelig med. Det problematiske heri, og som de forgående eksempler er selvfølgelig at barnet går glip af pensum, som barnet eventuelt senere vil have vanskeligheder ved at opnå.
Det har været oppe på SOL, at det som lærer at vanskeligt at planlægge et undervisningsforløb, når elever er væk. Det er hele filosofien med et fysisk klasserum, som jeg gerne vil tage op til diskussion. For hvem siger, at klasserummet ikke kan være til stede, selvom elever fra nær og fjern lytter med over et konferencesystem via computeren. Det er slet ikke en gang op til debat, - det vil blive fremtiden.
Spørgsmålet er hvornår vi herhjemme i lille Danmark indser, at det er nødvendigt at åbne op for forældrenes mulighed for at rejse land og rige rundt, mens deres unger uagtet hvor de måtte befinde sig i verdenen, forsat går i skole.
Har vi udstyret til det? Har vi og politikerne gjort os nogle tanker på området? Slet ikke… Kunne vi ikke give dette felt en indsprøjtning, så vi kunne blive forgangsland indenfor skoleområdet. At en given lærer skal sidde alene i et klasserum (worst case scenario), er fuldstændig underordnet, hun eller han har fortsat et ansvar ihh. til pensum.
Der skal naturligvis programmeres en serie applikationer til klasseværelset, mange af dem eksisterer stort set allerede.
Dernæst skal lovgivningen på skoleområdet opjusteres så den passer til vores tid, her tænker jeg på at elever godt kan rejse jorden rundt, og dermed ikke sidde fysisk i et klasselokale.
tilføjet af

Inden man klamper noget kode sammen...

Tror jeg lige man bør overveje hvordan undervisningen skal foregå.. Er det nødvendigt at læren er online, og hvornår skal han vare det (hvis der skal tages højde for tidszoner m.m.). Hvad er det i det hele taget vi vil, og hvordan...
I det hele taget er der så mange ting der skal afklares at det er for tidligt at sige at mange applikationer allerede eksisterer.. Der er allerede taget noget fjerundervisning i brug ved nogle universiteter, men det er ikke ensbetydende med at det er specielt motiverende for børn at bruge, eller måske direkte fordummende for nogles vedkommende (selv om de måske bliver pokkers gode til at søge på google som jo er nemmere end at huske).
Prototyping kunne måske være en vej frem for at få afklaret hvad der er behov for og hvad der dur og hvad der ikke dur for den yngre aldergruppe (nå, ja også for den ældre).
tilføjet af

Fysiske lærer til stede

Der er ikke tale om en lærer, der er online. Han fungerer fortsat, som han altid har gjort. Der er elever i den fysiske klasse. Forestille dig 10-15 elever i klassen, de resterende 10 elever følger med fra hotelrum som Himalaya, Nepal, USA og Madagaskar, blot for at nævne nogle lande. Men du har ret i at tidszoner kan være, ikke et problem, men en udfordring, skal eleven være aktiv i klassen, men hvorfor er det vigtigt for dig, du som er i debatforum, hvor jeg som person, kan svarer på dit indlæg, når jeg har tid? Og ligeså kan eleven også deltage i klassen når han/hun er stået op.
Som jeg skrev, der er applikationer, der skal udvikles, men at udvikle disse applikationer kan umuligt være en hæmsko. I virkeligheden "piece of cake", blot politikere og skoler giver ordren.
Du kommer ind på noget interessant. Er det fordummende at være på en computer. Det minder mig lidt om forstadierne, da man sagde at bogen var fordummende, siden hen tegneserien og her efter mere end 20 år, er der fortsat nogle som synes computeren er fordummende. Mærkeligt nok, eftersom at man ikke finder et eneste kontor uden putere i dag.
Hvad angår Google og likvid kildesøgning, så gøres der en ekstraordinær indsats i at lære de unge at skelne på landets gymnasier. Noget som jeg også synes bør være en del af pensum fra de mindste klassetrin i folkeskolen. Naturligvis!
Prototyping - og det kan ikke gå stærkt nok – hvorfor ikke prøve med de elever, der allerede er ude i den blå verden?
tilføjet af

Du skal til at tænke dig om.

Hvis din ide skal kunne bruges til noget, forudsætter du jo, at der er fri internetadgang overalt i verden. Sådan er det jo bare ikke, og det er jo heller ikke nemt, at skulle fra en lille landsby uden offentlig trafik, at komme ind til nærmeste storby, hvor der er et hotel med fri internetadgang.
I virkeligheden "piece of cake", blot politikere og skoler giver ordren. Okay, men hvem skal betale for at få det lavet, regner du med, at alle forældre har råd til det? Eller vil du tvinge regeringen, (som sidder hådt på pengene) for skolerne og kommuner har bestemt ikke penge til det.
Så find ud af hvem der skal betale, så begynder det at ligne noget, og løs lige problemet med den frie internetadgang fra alle verdens lande.
tilføjet af

Afh. af hvad man vil

Det er rigtigt at det er "Piece of cake" hvis der er tale om at man bare vil optage hvad der sker i klassen (Det kan klares med et webcam og så over i en AVI der kan downloades når man synes), og så evt. korrespondance kan ske via email eller noget andet.
Dette kunne gøre meget undervisning meget effektiv og strømlinet. Men der er masser af andre muligheder.
Men hvad der skal laves ud over det afh. af hvad man vil. Skal det være interaktivt, så skal der tages stilling til på hvad måde det skal være interaktivt, og så skal det laves, afprøves og rettes til (eller laves helt om) hvis ikke det fungerer som ønsket.
Men hele humlen er, at det ikke er nok at politikerne og skolerne beslutter sig for at lave noget, de skal også (i samarbejde med nogle der kan lave det) beslutte hvad der skal laves, hvordan det skal fungere og beslutte at der skal afsættes tid og ressourcer til at fremstille det materiale der skal i.
Hvad ang. fordummende... Jeg tænker her på det pædagogiske.. Forestil dig at du får en opgave, fx matematik eller kemi - hvor stor er motivationen til virkeligt at sætte sig ind i opgaven og prøve sig frem indtil man har overvejet og taget stilling - frem for den hurtige løsning - at søge på nettet efter lige netop løsningen på det problem. Hvor mange overvejelser kommer man igennem med sin egen tankevirksomhed (det man lære mest af her i verden er sine egne fejl). Jeg siger ikke det behøver være et problem, men muligheden er der og det skal tages med i overvejelserne.

En mulighed ville være at begynde at ligge materiale fra skolerne på nettet, materiale i en form hvor det vil være muligt at udtrække det der er behov for på en systematisk og ensartet måde. Dette materiale kunne så bruges af folk der har lyst til at lave applikationer (for sjov eller for alvor).. På den måde kunne man motivere prototyping uden af det koster for meget, og uden af vi får flere projekter som det offenlige er så gode til (Man laver et projekt som man godt ved bliver dyrre end bugetet, men for at få noget igennem ligger man prisen laverer for at få godkendelse til at gå igang (Noget rigtigt møj der gør at ALT skrider i de offenlige budgeter)).
Der er masser af udviklere herude i landet som kunne lave noget til undervisning, men de skal også bruge materiale til deres applikationer og det er her arbejdet bliver uoverskueligt for mange tror jeg.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.