Fremtidsskolen - hvorfor er det et problem?
Det har tidligere været oppe i medierne, at skolen skal være mere fri, gælder det ferier mv. Ikke alle forældre har mulighed for at holde ferie i industriferieperioden. Nogle skal jo blive tilbage og passe fabrikken. Derfor er denne forholdsvise lille procentdel nødsadigt til at holde ferie på et andet tidspunkt af året. Også selvom ungerne har holdt deres sommerferie. Man talte om, at skolen skulle tillade mere frie rammer. En egentlig løsningsmodel kom aldrig frem på bordet.
Der er også flere og flere forældre, med åbne grænser, udstationeringer og andre erhvervslignende mødegymnastisk øvelser, der flyver verdenen rundt. At kunne tage sin familie med på en til eksempelvis 2 mdrs udstationering, er og skal selvfølgelig ikke være op til en rektor på en given skole.
Det kan også være at forældrene skal på en jordomrejse tre uger, og børnene skal selvfølgelig med. Det problematiske heri, og som de forgående eksempler er selvfølgelig at barnet går glip af pensum, som barnet eventuelt senere vil have vanskeligheder ved at opnå.
Det har været oppe på SOL, at det som lærer at vanskeligt at planlægge et undervisningsforløb, når elever er væk. Det er hele filosofien med et fysisk klasserum, som jeg gerne vil tage op til diskussion. For hvem siger, at klasserummet ikke kan være til stede, selvom elever fra nær og fjern lytter med over et konferencesystem via computeren. Det er slet ikke en gang op til debat, - det vil blive fremtiden.
Spørgsmålet er hvornår vi herhjemme i lille Danmark indser, at det er nødvendigt at åbne op for forældrenes mulighed for at rejse land og rige rundt, mens deres unger uagtet hvor de måtte befinde sig i verdenen, forsat går i skole.
Har vi udstyret til det? Har vi og politikerne gjort os nogle tanker på området? Slet ikke… Kunne vi ikke give dette felt en indsprøjtning, så vi kunne blive forgangsland indenfor skoleområdet. At en given lærer skal sidde alene i et klasserum (worst case scenario), er fuldstændig underordnet, hun eller han har fortsat et ansvar ihh. til pensum.
Der skal naturligvis programmeres en serie applikationer til klasseværelset, mange af dem eksisterer stort set allerede.
Dernæst skal lovgivningen på skoleområdet opjusteres så den passer til vores tid, her tænker jeg på at elever godt kan rejse jorden rundt, og dermed ikke sidde fysisk i et klasselokale.
Der er også flere og flere forældre, med åbne grænser, udstationeringer og andre erhvervslignende mødegymnastisk øvelser, der flyver verdenen rundt. At kunne tage sin familie med på en til eksempelvis 2 mdrs udstationering, er og skal selvfølgelig ikke være op til en rektor på en given skole.
Det kan også være at forældrene skal på en jordomrejse tre uger, og børnene skal selvfølgelig med. Det problematiske heri, og som de forgående eksempler er selvfølgelig at barnet går glip af pensum, som barnet eventuelt senere vil have vanskeligheder ved at opnå.
Det har været oppe på SOL, at det som lærer at vanskeligt at planlægge et undervisningsforløb, når elever er væk. Det er hele filosofien med et fysisk klasserum, som jeg gerne vil tage op til diskussion. For hvem siger, at klasserummet ikke kan være til stede, selvom elever fra nær og fjern lytter med over et konferencesystem via computeren. Det er slet ikke en gang op til debat, - det vil blive fremtiden.
Spørgsmålet er hvornår vi herhjemme i lille Danmark indser, at det er nødvendigt at åbne op for forældrenes mulighed for at rejse land og rige rundt, mens deres unger uagtet hvor de måtte befinde sig i verdenen, forsat går i skole.
Har vi udstyret til det? Har vi og politikerne gjort os nogle tanker på området? Slet ikke… Kunne vi ikke give dette felt en indsprøjtning, så vi kunne blive forgangsland indenfor skoleområdet. At en given lærer skal sidde alene i et klasserum (worst case scenario), er fuldstændig underordnet, hun eller han har fortsat et ansvar ihh. til pensum.
Der skal naturligvis programmeres en serie applikationer til klasseværelset, mange af dem eksisterer stort set allerede.
Dernæst skal lovgivningen på skoleområdet opjusteres så den passer til vores tid, her tænker jeg på at elever godt kan rejse jorden rundt, og dermed ikke sidde fysisk i et klasselokale.