0tilføjet af

Guds overdådigheder

Bhagavad Gitas Kapitel 10 – Det Absoluttes overdådighed.
Den Højest ePersonlige Guddom sagde: Hør nu igen, O du stærk armede Arjuna. Fordi du er Min kære ven, vil jeg for din skyld oplyse dig yderligere, og levere en viden, der er endnu bedre end den, Jeg allerede har forklaret. (Bg 10.1)
Hverken halvgudernes skare eller de store vismænd kinder min oprindelse eller overdådigheder, for Jeg er I enhver henseende selve kilden til halvguderne og vismændene. (Bg 10.2)
Den, der kender Mig som den ufødte, som den uden begyndelse, som den almægtige Herre over alle verdener – kun han, oplyst blandt mennesker, er fri for al synd. (Bg.10.3)
Intelligens, viden, frihed fra tvivl og vildfarelse, tilgivelse, sandfærdighed, kontrol over sanserne, kontrol over sindet, lykke og lidelse, fødsel og død, frygt, frygtløshed, ikke-vold, mental balance, tilfredshed, forsagelse, gavmildhed, berømmelse og vanære – alle disse forskellige egenskaber hos de levende væsener, er helt og holdent skabt af Mig. (Bg 10.4-5)
De syv vismænd, og de fire store vismænd, der kom før dem, og Manu’erne (menneskehedens forfædre) kommer fra Mig født fra Mit sind, og alle andre levende væsener, der beboer de forskellige planeter, nedstigger fra dem. (Bg. 10.6)
En, der er fuldt overbevist om disse Mine overdådigheder og mystiske krafter, beskæftiger sig i Min udelte hengivne tjeneste; om dette hersker der ingen tvivl. (Bg 10.7)
Jeg er kilden til alle åndelige og materielle verdener. Alting udstrømmer fra Mig. De vise, der ved dette til fulde, beskæftiger sig i Min hengivne tjeneste og tilbeder Mig af hele deres hjerte. (Bg 10.8)
De rene hengivnes tanker dvæler i Mig. Deres liv er helt hengivet til Min tjeneste, og de oplever stor tilfredsstillelse og glæde ved altid at oplyse hinanden og konversere om Mig. (Bg 10.9)
Til dem, der er konstant viet til at tjene Mig i kærlighed, giver jeg den forståelse, gennem hvilken de kan komme til Mig. (Bg 10.10)
For at vise dem særlig nåde, ødelægger Jeg, der dvæler i deres hjerter, med kundskabens lys det mørke, der er født af uvidenhed. (Bhagavad Gita 10.11)
Arjuna sagde: Du er Guddommens Højeste Personlighed, den endelige bolig, den reneste, den Absolutte Sandhed. Du er den evige, transcendentale, oprindelige person, den ufødte og den største. Alle de store vismænd så som Narada, Asita, Devala of Vyasa bekræftiger denne sandhed om Dig, og nu forkynder Du den selv for mig. (Bg. 12-13)
O Krishna, jeg accepterer fuldstændig alt hvad Du har fortalt mig som sandhed. O Herre, hverken halvguderne eller dæmonerne kan begribe din personlighed. (Bg 10.14)
O Du højeste Person, Du er I sandhed den eneste, der kender Dig selv gennem Din indre kraft, O du altings oprindelse, Herre over alle væsener, gudernes Gud, Herre over universet! (Bg 10.15)
Fortæl mig venligst I detaljer om Dine guddommelige overdådigheder gennem hvilke Du gennemtrænger alle disse verdener. (Bg 10.16)
O Krishna, O højeste mystiker, hvordan kan jeg tænke på Dig konstant, og hvordan kan jeg kende Dig? I hvilke forskellige former bør Du ihukommes, O Højeste Personlige Guddom?
(Bg 10.17)
O Janardana, beskriv venligst igen Dine herligheders mystiske kraft. Jeg kan aldrig få nok af at høre om Dig, for jo mere jeg hører, des mere ønsker jeg at smage nektaren fra Dine ord. (Bg 10.18)
Den Højeste Personlige Guddom sagde: Ja, Jeg skal fortælle dig om Mine storslåede manifestationer, men kun de, der er fremtrædende, O Arjuna, for Min overflod er ubegrænset. (Bg 10.19)
Jeg er Oversjælen, O Arjuna, der sidder i hjertet på alle levende væsener. Jeg er begyndelsen, midten og slutningen på alle væsener. (Bg 10.20)
Af Aditya’erne er Jeg Vishnu, af lys er Jeg den strålende sol, af Marut’erne er Jeg Marici, og blandt stjerner er Jeg månen. (Bg 10.21)
Af Veda’erne er Jeg Sama Veda; af halvguderne er Jeg Indra, himmelens konge; af sanserne er Jeg sindet; og i levende væsener er Jeg livskraften (bevidsthed). (Bg 10.22)
Blandt alle Rudra’erne er Jeg Herren Shiva, af Yaksha’er og Raksasha’er er Jeg Herren over velstand (Kuvera), af Vasu’erne er Jeg ildguden (Agni), og af bjerge er Jeg Meru. (Bg 10.23)
Af præster, O Arjuna, bør du vide, at Jeg er lederen, Brihaspati. Af generaler er Jeg Kartikeya og af vandreservoir’er er Jeg havet. (Bg 10.24)
Af de store vismænd er Jeg Bhrigu; af vibrationer er Jeg den transcendentale lyd om. Af ofringer er Jeg recitationen af de hellige navne (japa), og af ubevægelige ting er Jeg Himalaya. (Bg 10.25)
Af alle træer er Jeg banyan træet, og af vismænd blandt halvguderne er Jeg Narada. Af Gandharva’erne er Jeg Citraratha, og blandt de fuldkommengjorte levende væsener er Jeg vismanden Kapila. (Bg 10.26)
Af heste bør du vide, at Jeg er Uccaisrava, der fremkom, da havet blev kærnet for at frembringe nektar. Af ophøjede elefanter er Jeg Airavata, og blandt mennesker er Jeg kongen. (Bg 10.27)
Af våben er Jeg tordenkilen; blandt køer er Jeg surabhi koen. Af årsager til formering er Jeg Kandarpa, kærlighedsguden (Amor), og af slanger er Jeg Vasuki. (Bg 10.28)
Af de mangehovede Naga’er er Jeg Ananta, og blandt de, der lever i vand, er Jeg halvguden Varuna (Neptun). Af de hedengangne forfædre er Jeg Aryama, og blandt udøvere af loven er Jeg Yama, herren over dødsriget. (Bg 10.29)
Blandt Daitya’erne (dæmonerne) er Jeg den hengivne Prahlada, og blandt betvingere er Jeg tiden. Af dyr er Jeg løven, og blandt fugle er Garuda. (Bg 10.30)
Af de, der renser, er Jeg vinden, af våbenudøvere er Jeg Rama, af fisk er Jeg hajen, og blandt floder er Jeg Ganges. (Bg 10.31)
Af al skabelse er Jeg begyndelsen og enden tillige med midten, O Arjuna. Af alle videnskaber er Jeg videnskaben om selvet, og blandt logikere er Jeg den afgørende sandhed. (Bg 10.32)
Af bogstaver er Jeg A’et, og blandt sammensatte ord er Jeg tostavelsesord. Jeg er også den utrættelige tid, og blandt skabere er Jeg Brahma. (Bg 10.33)

Jeg er den altfortærende død, og Jeg er det opbyggende princip i alt, der endnu skal komme. Blandt kvinder er Jeg berømmelse, lykke, fremragende tale, hukommelse, intelligens, vedholdenhed og tålmodighed. (Bg 10.34)
Af hymnerne i Sama Veda er Jeg Brihat-sama, og af poesi er Jeg Gayatri. Af måneder er Jeg Margasirsa (november-december), og af årstiderne er Jeg det spirende forår. (Bg 10.35)
Blandt svindlere er Jeg hasard, og Jeg er det prægtige i al pragt. Jeg er sejr, Jeg er eventyr, og Jeg er styrken hos de stærke. (Bg 10.36)
Af Vrishnis efterkommere er Jeg Vasudeva, og af Padava’erne er Jeg Arjuna. Af de store seere er Jeg Vyasa, og blandt tænkere er Jeg Ushana. (Bg 10.37)
Blandt alle midler til at undertrykke lovløshed er Jeg straf, og af dem, der søger sejr, er Jeg moralitet. Af hemmelige ting er Jeg tavshed, og blandt de vise er Jeg visdom. (Bg 10.38)
Desuden er Jeg det skabende frø i alt, der eksisterer, O Arjuna. Intet væsen – bevægeligt eller ubevægeligt – kan eksistere uden Mig. (Bg 10.39)
O mægtige betvinger af fjenden, der er ingen ende på Mine guddommelige manifestationer. Hvad Jeg her har fortalt dig, er blot en lille antydning af Mine ubegrænsede overdådigheder. (Bg 10.40)
Du bør vide at alle overdådige, skønne og strålende skabelser udspringer fra blot en gnist af Min pragt. (Bg 10.41)
Men hvilket behov er der for al denne detaljeret viden? Med blot et enkelt fragment af Mig selv gennemtrænger Jeg og opretholder hele dette univers. (Bg 10.42)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.