Først: Vidste ikke lige hvor jeg skulle placere mit spørgsmål, men her kommer det til at være...
Jeg startede i gym i sommers og det er gået sådan lidt op og ned.. I fredags skulle der laves gruppearbejde og min gruppe fungerede overhovedet ikke. Ingen ville tage intiativet og når man sagde noget var det som om at man var luft for de andre😖Som person har jeg den indstilling at når man får stillet en opgave skal man selvfølgelig løse den på bedste vis og gøre en indsats.. Den mening var jeg åbentbart ene om, så jeg endte med at lave stort set alting selv. Jeg vidste at der skulle arbejdes i de samme grupper i dag og overvejede meget og pjække (det ligger normalt ikke til mig og pjække.. :S) Endte ud med at tage i skole med den indstilling at hvis jeg skulle lave det hele så gjorde jeg det!
MEN da jeg så kom i skole fik vi en masse ny viden som skulle med i rapporten - og opgaven blev pludeslig meget stor! Gruppen samlede sig om en computer og jeg startede med at være passiv,, det kunne jeg få lov til i ca. 2 sek. indtil gruppemedlemmerne begyndte på: "Hvad skal vi nu?" Hvad skal vi skrive?" osv.
Det hele endte så med at jeg gik til læreren, sagde at jeg havde det lidt skidt og ville hjem.. Meldte det selvfølglig også lige på kontoret.. Gik derefter til min gruppe og sagde at jeg kørte hjem ..😖Kunne ikke få mig selv til at sige hvorfor. Kommer meget nemt til og græde, hvilket irriterer mig lidt, så ville ikk begynde og komme med forklaringer.. Nu er jeg kommet hjem og har skrevet til min lærer :s Jeg ved ikke om det er det rigtige og gøre og er bange for at de andre nu vil se skævt til mig ...
Hvordan ville du takle problemet?
tilføjet af også duks
efter min mening: det helt rigtige
UH jeg kender det...eller husker det (nu er jeg blevet student). Men præcis det med gruppearbejde og komplet manglende initiativ fra andre gruppemedlemmer. Jeg må sige at jeg idag stadig ikke FATTER hvordan de kunne have så meget is i maven...eller også er det noget rent instinktivt..at de ser dig som den, der tager initiativ...UH det er svært at komme ud af den rolle. Og for sådan nogen som os, så er "gruppearbejde" med sådan nogle initiativløse padder SLET ikke noget værd.
Jeg er misundelig på dig - jeg ville have gjort nøjagtig det samme, men turde ikke. Jeg vil sige, det er det helt rigtige at gøre. Og du skal ikke tænke på dig selv som medansvarlig for at gruppen får lavet noget komplet juks. For den del af arbejdet har du jo stået udenfor.
Rart med et brev til din lærer, det kan være at læreren bliver opmærksom på problemet..mange lærere har det desværre med at se "en gruppe" som et hele...og så er det næsten altid den der tager initiativet, der pludselig står med hele ansvaret.
Jeg turde ikke, men det kan være du gør: sig højt og tydeligt til læreren - så alle elever kan høre det - at du kun gider gruppearbejde, hvis alle tager initiativ. Det kan nok være at der er nogen der begynder at tænke lidt over hvad de har gang i...eller rettere mangel på samme....
Jeg støtter dig - fordi jeg netop selv altid var i samme situation...men jeg turde ikke gøre noget ved det...det gør du, heldigvis...men det bedste er naturligvis at blive i skolen og få taget tyren ved hornene. Foreslå dine gruppemedlemmer (hvis du ellers kan afbryde dem i deres small-talk - at I hver hører på hinanden, hvad I har af forslag til opgaven...
tilføjet af mortensupermand
hej..jeg sys ik du skal
skrive til din lærer....er du den person som ikke akn sige det til dem, er det jo ikek nemt....men umiddelbart sys jeg det lyder som om du gør problemet stører end det er..
prøv og tag initiativet, og prøv og gør det så godt du kan, men er de andre totalt ligeglade med opgaven, bør du jo involvere din lærer, da det jo ellers går ud oper dien karakterer....
men hvis du vil uddybe det lidt, så er det nememre at svare bedre....benyt gerne min mail mortensupermand@sol.dk, så vil jeg læse det nærmere imorgen..
ellers held og lykke
tilføjet af spørgsmålstegnet
Duks??
Bliver man opfattet som duks hvis man "sladrer" til læreren ??
Forstår ikke hvorfor folk er startet på gymnasiet hvis deres indstilling er at lave så lidt som muligt. Jeg ved godt at jeg i den her omgang nok har valgt den letteste løsning og det var IKKE nemt. Er typen der overvejer det, men har ALDRIG pjækket på den måde😮Synes at det er vildt at et gruppearbejde kan gøre at jeg simpelthen bryder sammen :O
tilføjet af spørgsmålstegnet
Lige præcis...
HAR skrevet til min lærer..! Føler at jeg bliver "udnyttet" og min gruppe laver INGENTING!😖Man bør da kunne samarbejde ,,, åbentbart ikke..
tilføjet af Gruppearbejderen
Del opgaven op og ud
Hvis du er den eneste, der kan finde ud af at tage et initiativ og har en idé om, hvordan opgaven skal løses, kan det være en god idé at dele opgaven op og udelegere.
Så har hvert gruppemedlem ansvaret for at finde ud af nogle ting til opgaven og skrive noget om det (eller hvordan besvarelsen nu skal være).
Så kan du/i jo tydeligt overfor din lærer gøre opmærksom på hvem, der har ansvaret for hvilke dele. Så kan din lærer se hvem der har lavet sin del og hvor godt vedkommende har lavet det.
Det er muligvis en smule usolidarisk; men hvis de andre bare er ligeglade og du ender med at lave det hele (og derfor måske ikke helt så godt som hvis du lavede en mindre del), så kan det være din "redning" at sørge for at dele det op.
Hvis du så gerne alligevel gerne vil aflevere noget "pænt" kan du jo tilbyde at samle det.
Så kan du jo også være den der skriver en lille indledning og opgave/ansvarsfordelingen...
tilføjet af spørgsmålstegnet
God idé
Taak, er faktisk en rigtig god idé, men (bare et lille men) min gruppe ville ikk få lavet noget individuelt...😖Er vist bare verdens dårligeste gruppe jeg er kommet i...😮
Men tak for det gode råd - får jeg helt sikkert brug for i løbet af min studietid ;)
tilføjet af mig-katie
Hvor kan jeg huske det...
Hej med dig,
der er ingen tvivl om, at du skal gøre klar over for dine klassekammerater, hvad du vil finde dig i. Ellers risikere du at blive den der laver det hele i de næste 3 år!
Hvorfor vælger folk at gå i gymnasiet, når de ikke gider?
Jeg kan huske fra min tid (meeegeeet langt tid siden...), at en stor del af dem der tog gymnasiet gjorde det kun fordi de ikke havde fundet ud af, hvad de egentlige ville. Så er det jo meget nemt at bare tage gymnasiet, lidt som en 10. kl., hvor man kan bruge tiden til at finde ud af, hvad man kan lave bagefter. Men! de kommer til at fortryde det på et tidspunkt. Gymnasiet er ikke kun kammerater og fester. Det er de færreste der kan hutle sig igennem det, uden at lave noget.
Men tilbage til dit problem, så synes jeg at du har gjort det rigtige med at skrive til din lærer. Det vil også være godt, hvis du bagefter også tog dig en snak med ham/hende.
Det er velkendt at gruppearbejdet ofte lander på 1-2 personer og resten høster de andres frugter. Det er ikke rimeligt!
Snak med din lærer, det kan være at han/hun kan hjælpe dig med at fordele dele af opgaven blandt hele gruppen, evt uden at det er fordi du har brokket dig, men mere som en hjælp til gruppen.
Det kan også godt være, at efter du har talt med læreren, og det ikke hjælper, så lad det sejle! Din karakter for en enkelt opgave betyder ikke noget i længden, slet ikke med den flittig og ansvarsfuld indstilling du har til tingene.
Lad de andre om at tage sig sammen, lav selv noget, men på en måde, at det tydelig fremgår, hvad du har lavet og hvad de andre (ikke) har lavet.
Prøv at lade være med at lade dig stresse af det, eller blive dårlig over det. Lærerne skal nok finde ud af, hvem der reelt laver noget og hvem der ikke gør.
Din øvrig adfærd og flid skal nok give resultater.
Jeg ønsker dig held og lykke med det.
tilføjet af Adjunkt
Flot klaret
Du er da en formidabel problemknuser (din alder taget i betragtnig) Mange granvoksne mennesker ville ikke kunne have håndteret situationen så flot.
tilføjet af spørgsmålstegnet
Mange tak
Rigtig mange tak.. :)
-Bekræfter mig i at jeg har gjort det rigtige. Nu må jeg jo bare vente og se hvad der sker.