15tilføjet af

har du også oplevet det?

det sker med jævne mellemrum, at jeg ringer ind til forskellige telefonrådgivere, så som depressionslinjen, psykiatrifonden,livslinjen, da jeg har så massive problemer for tiden og det kan være rart, at tale med nogle udefrastående..
Langt det meste af tiden, er der god kemi mellem telefonrådgiveren og jeg og jeg får lidt/noget ud af samtalen.
Det at telefonrådgiveren ikke har den samme mening som jeg, gør ikke spor, men jeg har desværreoplevet nogle gange, at tale med en rådgiver som misforstår mit budskab/problemer og så siger jeg det også, men det er sket, at jeg faktisk har oplevet, at rådgiveren nærmest er blevet ubehagelig at tale med og jeg bagefter sidder med endnu mere frustration, end inden jeg ringede op.
Jeg er vel ikke den eneste, som har oplevet ovenstående? så hvordan tackler I andre sådan en situation?
tilføjet af

du ringer af

når du opdager at du har fået en "båtnakke" eller en "frelser" eller en "jeg-er-klogest-på-dig" person i den anden ende, må du bare ringe af. Du mærker hurtigt om du kan bruge den rådgiver til noget, eller om rådgiveren prøver at trykke noget af på dig. Så bare ring af. Som du skriver, der er jo andre 😉
tilføjet af

ja, det er et godt råd

at jeg ringer af... Jeg har ellers altid gjort det, at jeg er gåeti flint med telefonrådgiveren og sagtmin mening om vedkomne, at hun da lige må høre på min historie først, inden hun dømmer mig eller den/det jeg har et problem med og jeg siger det meget skarpt, for jeg kan ikke klare sådanne typer..Oftes har det endt med, at vedkomne er blevet sødere at tale med, men jeg stopper hurtigere samtalen end ellers og jeg siger ikke "tak for snakken"
En anden gang vil jeg blot sige" jeg føler ikke kemien er der, så farvel"
Hvordan fik du afsluttet samtalen og hvordan reagerede telefonrådgiveren?
tilføjet af

Du er garanteret deres yndlingsopringning.

Det er frivillige mennesker, der sidder i de fleste rådgivninger og det er da ved gud lige så lidt deres skyld som det er din, at kemien ikke virker. TAL ORDENTLIGT TIL FOLK DER VIL HJÆLPE DIG.
Måske oplever de også (og er opmærksomme på det) at du ringer den ene gang efter den anden, hvilket siger dem du ikke gør, som de har foreslået, eller i det hele taget ikke gør noget selv, men bruger dem, fordi du ikke har andre steder at hælde vand ud af ørerne. De sidder der for at hjælpe - primært - i en akut situation ikke for at diskutere ulemperne ved en bestemt livsstil.
Gå med hovedet lidt på skrå en tid, så kan det selv rende ud.
tilføjet af

tal dog selv ordentligt

læser du kun det mellem linjerne du synes.....
Der er skam ikke noget i vejen for, at kemien imellem telefonrådgiveren og jeg ikke er tilstede, men når telefonrådgiveren taler upænt til mig, så har jeg da vel lov til at sige fra ik! og som jeg skriver, så er det yderst sjældent, at en rådgiver ikke taler pænt, jeg har igennem årene kun oplevet 2 ud af mange forskellige rådgivere....Selvom folk har et stort hjerte for at hjælpe folk i den anden ende af røret, er det jo ikke ensbetydning med, at de har evnerne til at støtte folk og kan finde ud af at tale pænt...
jeg får ellers ofte "skylden" for, at tale meget pænt og ordentligt til folk, men jeg har også mine grænser...
Hvor er du fordømmende, du kender da overhovedet ikke til mine problemer, skæbnen har bestemt ikke være sød ved mig og hvis telefonrådgiverne ikke gad tale med mig, så havde de nok ikke opfordret mig til at ringe igen vel.
tilføjet af

ondskabsfuldt indlæg

Du giver trådstarteren skylden for den dårlige oplevelse, og det uden at kende ret meget til denne person..
Skam dig🙁
Mvh Peter76
tilføjet af

hold da din fede kæft - læser

få dog oprettet en profil istedet for at blæse dit selvfede vrøvl af til andre herinde...
tilføjet af

tak for empati peter76

jeg kan bare håbe på, at læser ikke er telefonrådgiver😉
tilføjet af

afslutte en samtale

hej igen
jeg har afsluttet på forskellige måder 😉
jeg har f.eks. bare sagt, ok, tak for samtalen, farvel.
eller bare lagt på (hvis de var helt over gevind - hvad jeg har oplevet 1 gang)
Siden du spørger, vil jeg sige:
Du er ikke forpligtet til at lave en "lukning" på samtalen, runde af.
Du har ret til at forlade samtalen lige når du har behov for det. Også midt i en sætning fra den der sidder i rådgivningen.
Det kan godt være det er mærkelig for nogle, men det er ikke noget du skal tage dig af. Vi har alle lov at gøre mærkelige ting af og til😉 og vi har i hvert fald altid muligheden at gå. Også lige midt i det hele. I en telefon bliver det til at lægge på. Også bare sådan, midt i noget. Det er helt tilladt, i orden osv.
tilføjet af

du har ikke rigtig forstået en rådgivers funktion

en rådgiver, eller frivillig der sidder på en samtale linie, har INGEN KRAV overhovedet på den der ringer ind. Hvis den der ringer ind, er helt skør i bolden eller overgrov, kan de bare ringe af. Og så har de et helt netværk til at vende oplevelsen med bagefter. Det har den der har ringet ind ikke!
Og en ting til! Der er mennesker der svarer sådanne telefonlinier, som aldrig nogen sinde skulle være sluppet løs som "rådgivere" eller "lyttere!.
Der er nogle som i den grad krænker den som ringer ind. Fortæller dem hvad de fejler! (du læste rigtigt! nogle kan sgu finde på at stille diagnoser som psykiatere bruger årevis af uddannelse og undersøgelser til at komme frem til). Eller nogle kan finde på at råde folk til at tage medicin osv.
Du har slet ikke taget højde for at det er frivilligt arbejde og dermed er der ingen garanti på de fleste af linierne for at den nødstedte får en kompetent rådgiver/samtaler i den anden ende. Man må plukke det man kan bruge, og i øvrigt leve med at det er hvad der byde i velfærdsstaten... frivillig "rådgivning"... (af meget svingende kvalitet!)
tilføjet af

TAL SELV ordentligt!

For det første, den der ringer ind, er den der har det skidt!
Når man har det skidt, taler man ikke altid pænt!
Og kan man ikke tåle det, skal man IKKE sidde i en telefonlinie for mennesker der har det svært! Så skal holde kaffeklub med sine sladdervenner!
Bliver det for slemt, kan de også bare lægge på, og bagefter få støtte fra deres andre frivillige kolleger med supervison helt sikkert! (staten og foreninger tør nemlig ikke få sagsanlæg fra frivillige der har "lidt overlast" (dvs. oftest er sluppet frem til telefonrøret uden en passende screening for om de overhovedet er egnede! Så i stedet må der samles op på dem der viser sig ikke at kunne tåle mosten eller bare ikke være egnede til "jobbet").
tilføjet af

og uden at kende til de 'rådgivere'

for det skal ikke handle om hvad den person der ringer ind kan "yde!" Det skal handle om hvad de der svarer telefonen kan byde! Og nogle af dem kan bare ikke det der kræves, og må stoppe igen.
tilføjet af

når du går i flint

vil det ofte skyldes et af to:
At du prøver at få retfærdighed og "anstændighed" fra den der opfører sig dårligt. Rådet til det: glem det. De har vist at de er båtnakker, og du lægger bare på. Find i stedet nogle venner at afreagere den dårlige oplevelse sammen med. Dvs. sig til dem, at du har brug for at skælde ud, ikke på dem, men over en dårlig telefon"passer".
Ellers kan det skyldes, at du prøver at ændre den der sidder i telefonen. Det er meget beslægtet med at prøve at få retfærdighed, bare med den forskel, at du føler trang til at opdrage dem, eller få dem til at indse, at de gør forekert, og lige skal "lære" at være ordentlige. Råd til det? 😉 Glem det! det er spildt krudt. De kan selv gå ud og betale en psykolog for at blie ordentlige! Det er ikke din opgave, og da slet ikke dit behov. Så bare læg på. Lige med det vuns 🙂 Så kan de selv sidde i den anden ende og gøre og føle hvad de nu vil og kan 😉 Det er ikke dit problem.
tilføjet af

generelt

man kan ikke få folk til at give en det man har brug for. Man kan sige hvad man gerne vil, og er man heldig får man meget, måske mere end det. Andre gange får man intet, og må bare gå med uforretet sag. Og så søge andre.
Andre gange igen får man lidt. Og sådan er det ofte i selvhjælpsdanmark, at man må stykke sin hjælp sammen bid for bid, små stykker af lidt hjælp ad gangen...
tilføjet af

Godt man ikke skal sidde og høre

på sådan nogle kegler som jer der ringer ind... for dælen da, et nedren fritids/gratis job at have..
tilføjet af

enig

Vi er enige. Jeg gad bestemt ikke bruge min fritid på at snakke med sådan nogle "kegler"
At, de der gør, kan holde det ud og så ganske gratis. Puh ha. 😕
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.