Hej jeg har købt en ældre scooter. Ælsker den - når den ellers vil som jeg vil ;!
Men den har et problem.
Hvis den fx har stået en nat, eller blot en eftermiddag, så når man starter den....
Den starter fint, men den først kilometer kører den som om man drejer nøglen på sluk, og tilbage igen - vildt irriterende - men så efter ca 1 km så kører den helt normalt?
Har prøvet småting som at skifte tændrør og lign.
Pls sig ikke jeg skal have en ny CDI ;)
tilføjet af marquien
Hvad fejler min scooter?
Kender problemet, min lavede det samme nummer,
motoren brændte sammen, skynd dig til mekanikeren.
tilføjet af fuerzzz
Hvad fejler min scooter?
Det gjorde min også.
Heldigvis havde min mekaniker en "donorknallert" - så han tog bare cylinder og stempel og satte hen på, og den kunne køre igen.
Men samme problem. Kører helt normalt, men den først kilometer er røv... Stop start som om man drejede op nøglen hele tiden...
Og har skiftet tændrør også...
Og af alle steder så skulle det seføli ske den eneste gang hvor jeg var 20 km væk hjemmefra ;)
Bekræfter mig bare i at på knallert skal man ikke køre længere væk end man til nød kan gå hjem ;)
Den har ellers kun kørt 4300 km, så den burde jo ikke være slidt op endnu...
tilføjet af marquien
Hvad fejler min scooter?
Husk køb kvalitet det betaler sig ss
tilføjet af fuerzzz
Hvad fejler min scooter?
Og verdens bedste tændrør til en ældre PGO Hot 50 Køber man hvor? Er NGK fra Thansen ikke ok?
Eller skal jeg til en særlig cykel/knalllert-pusher?
tilføjet af fruppe
Hvad fejler min scooter?
Da der kun er et par producenter af tændrør i hele verden kan der jo dårligt være noget galt der, desuden er det en simpel dims der kun kan gå i stykker så det ses tydeligt.
Og verdens bedste tændrør til en ældre PGO Hot 50 Køber man hvor? Er NGK fra Thansen ikke ok?
Eller skal jeg til en særlig cykel/knalllert-pusher?
tilføjet af fuerzzz
Hvad fejler min scooter?
Ok så er det nok ikke mit "problem...
JEg har bar altid lært at det ikke skal være "knastørt, eller snasket - men "kaffebrunt" er fint.
Og sidstnævnte er det.
Jeg kan næsten ikke engang tillade mig at sælge den, når jeg ved den kun kører fint under 100 meter og efter 1 km ;)
Gid jeg kunne finde fejlen, det er sikkert bar en eller anden lille ting. Men nu har jeg kun haft Suzuki DM50, Puch MAxi, Kreidler, og lign før, ikke noget så teknisk som en scooter ;)
Troede dog at principperne var nogenlunde de samme, men bare at finde tændrøret... skruede jeg hele sædet af hehe....
tilføjet af dduck
Hvad fejler min scooter?
fuerzzz, det er et skud i taagen, men ikke helt usandsynligt....
Proev at loesne tankdaekslet en smule, saa der kan komme luft ind den vej, og koer en tur (med loest daeksel).
Det kan godt taenkes at den udluftning der sidder i daekslet er stoppet til, og saa opstaar der vakuum i tanken efter et stykke tid, og saa vil motoren opfoere sig som du beskriver.
Hvis motoren koerer fint med loest tankdaeksel, er det blot at rense den udluftning der sidder i daekslet, saa skulle du vaere koerende igen...
tilføjet af dandegn
Hvad fejler min scooter?
Nå ! - er det et faktum eller et dogme ?? 😉
tilføjet af fuerzzz
Hvad fejler min scooter?
Gud ja!
Et kan teknisk set være forklaringen - skal prøves imorgen. Der er jo ikke en decideret benzinpumpe, man regner med at tyngdekraften får det til at løbe i slangen, hvilket et vakuum kan forhindre....
Skal prøves. Det virker faktisk som om den burde have choker den første km, men der er ikke manuel choker på sådan en scooter...
tilføjet af dduck
Hvad fejler min scooter?
Gud ja!
Et kan teknisk set være forklaringen - skal prøves imorgen. Der er jo ikke en decideret benzinpumpe, man regner med at tyngdekraften får det til at løbe i slangen, hvilket et vakuum kan forhindre....
Skal prøves. Det virker faktisk som om den burde have choker den første km, men der er ikke manuel choker på sådan en scooter...
Fuerzzz, jeg sad lige og laeste dit oplaeg igen, og jeg er kommet lidt i tvivl.
Jeg havde faaet den ide at knallerten koerte fint den foerste kilometer, og saa begyndte at brokke sig... Det ville kunne foraarsages af manglende udluftning.
Men det er jo saadan set omvendt; den foerste kilometer koerer den ad hel til, og saa begynder den at opfoere sig paent.
Nu du naevner chokeren, saa maa jeg indroemme at jeg kender ikke en snus til auto-sjokkere 😉 paa saa smaa maskiner, men det lyder faktisk mere som om det netop er fordi den mangler lidt choker indtil den er varm.
Proev at se om du kan finde ud af hvordan den egentlig fungerer omkring det med en choker, og undersoeg om der evt er et chokerspjaeld der koerer lidt stramt, og maaske ovenikoebet sidder fast i aaben stilling.
Du siger at du har faaet skiftet cylinder og stempel. Saa ved du jo at problemet ikke ligger der, karburatoren er saa naeste skridt paa vejen.
Det kan ogsaa vaere en termisk fejl i CDI'en, men den tror jeg ikke rigtig paa. For at udelukke CDI'en kunne du evt se om du kan faa lov til at laane en CDI fra en anden knallert, og se hvordan den saa koerer.
Det er sommetider den maade jeg fejlfinder paa motorcykler naar alt andet fejler.
Proev at gennemgaa alle ledninger omkring CDI'en, og der hvor de sidder med spadestik skal du traekke dem af, og saette dem paa plads igen. Det vil kunne kurere en daarlig forbindelse som er foraarsaget af korrosion.
tilføjet af dduck
Hvad fejler min scooter?
Da der kun er et par producenter af tændrør i hele verden kan der jo dårligt være noget galt der, desuden er det en simpel dims der kun kan gå i stykker så det ses tydeligt.
[quote="fuerzzz" post=2807900]Og verdens bedste tændrør til en ældre PGO Hot 50 Køber man hvor? Er NGK fra Thansen ikke ok?
Eller skal jeg til en særlig cykel/knalllert-pusher?[/quote]
I motorcykelkredse er det god latin at holde sig fra NGK.
Problemet skulle vaere at hvis et NGK-roer bliver vaadt, altsaa i en druknet motor, saa bliver det aldrig til et glad lille taendroer igen.
Jeg har ingen personlige erfaringer, jeg har undgaaet dem siden jeg hoerte de foerste historier...
Men det skal saa siges at jeg kender flere som koerer med dem uden problemer.