er en stribe vilkårlige bogstaver på hver sit stykke pap ikke en valgplakat i juridisk forstand, og derfor ulovlige at ophænge. Hverken parti eller kontaktoplysninger er påtrykt bogstavkombinationen
Uddrag fra
http://valg.oim.dk/media/113957/Captia%20Orientering%20til%20alle%20kommunalbestyrelser%20om%20nye%20regler%20for%20opstning%20af%20valgplakaterS.pdf :
Oplysninger på valgplakaterne om ophænger samt kontaktperson
Ophængte valgplakater skal være forsynet med navn, adresse og telefon-nummer på den fysiske eller juridiske person (f.eks. partiorganisation eller lign.), der har stået for ophængningen af valgplakaterne. Oplysninger om en juridisk person skal altid suppleres med oplysninger om navn, adresse og tele-fonnummer på en fysisk person (kontaktperson), der repræsenterer den på-gældende partiorganisation eller lignende, jf. lov om offentlige veje, § 103 b,
Side 3
stk. 1, og lov om private fællesveje, § 50 b, stk. 1, og § 66 b, stk. 1. Oplysnin-gerne skal anføres på en sådan måde, at de er læselige i hele ophængnings-perioden.
Formålet med angivelsen af disse oplysninger er at sikre, at vejbestyrel-sen/kommunerne kan komme i kontakt med dem, som har iværksat ophæng-ningen, hvis der opstår behov for at gøre dem opmærksom på, at deres valg-plakater er ophængt i strid med bestemmelserne m.v.
Vejbestyrelsens/kommunernes og politiets adgang til at nedtage valg-plakater
Hvis en eller flere valgplakater er ophængt i strid med de ovenfor gennemgåe-de regler for, hvor og hvornår valgplakaterne må ophænges og skal være ta-get ned igen, skal vejbestyrelsen – eller for private fællesvejes vedkommende kommunen – give vedkommende ophænger eller dennes kontaktperson på-bud om at nedtage valgplakaterne inden for 24 timer efter, at påbuddet er givet.
Vejbestyrelsen/kommunen kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget af ophængeren/kontaktpersonen inden for denne frist, og kan endvidere nedtage valgplakater, som er ophængt i strid med reglerne og ikke indeholder de kræ-vede kontaktoplysninger. Vejbestyrelsen/kommunen kan også nedtage valg-plakater, der er ophængt uden for den periode, hvor det er tilladt at ophænge valgplakater. Der henvises til lov om offentlige veje, § 103 b, stk. 2 og 3, hen-holdsvis lov om private fællesveje, § 50 b, stk. 2 og 3, og § 66 b, stk. 2 og 3.
Endelig kan vejbestyrelsen, henholdsvis kommunerne eller politiet straks ned-tage valgplakater, der er hængt op på en måde, så de udgør en umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden, jf. lov om offentlige veje, § 103 b, stk. 4, henholdsvis lov om private fællesveje, § 50 b, stk. 4, og § 66 b, stk. 4.
Vejbestyrelsen/kommunerne skal umiddelbart efter nedtagningen rette hen-vendelse til den fysiske eller juridiske person, der står bag ophængningen af de pågældende valgplakater eller den angivne kontaktperson bag på valgpla-katerne med anmodning om, at valgplakaterne afhentes. Valgplakater, der ikke er afhentet senest 6 måneder efter valgdatoen, kan destrueres, jf. lov om offentlige veje, § 103 b, stk. 5, og lov om private fællesveje, § 50 b, stk. 5, og § 66 b, stk. 5.
Vejbestyrelsens henholdsvis kommunens og politiets udgifter til nedtagning af valgplakater samt udgifter til udbedring af skader på vejtræer og indretninger betales af ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller juridiske person, der er anført på valg-plakaten, pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på den pågældendes foranled-ning. Hvis valgplakaten ikke indeholder de nævnte kontaktoplysninger, kan den fysiske eller juridiske person, der agiteres for på valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på den pågældendes foranledning. Der henvises til § 103 b, stk. 6, i lov om offentlige veje, samt § 50 b, stk. 6, og § 66 b, stk. 6, i lov om private fællesveje.