Hvem skal have de billige boliger ?
Hvem skal have de nye billige boliger ?
Inden man i København vedtager byggeriet af de lovede 5000 boliger til max.
5.000 kr, bør man måske få fordelingen på plads.
Byggeriet skal sandsynligvis have bundet rigtig mange kommunale kroner i halen i form af en urealistisk lav pris for de kommunale byggegrunde.
Der vil derfor være tale om en stor økonomisk gevinst for dem, som får en sådan lejlighed med selektiv kommunal støtte.
Derfor må reglerne for fordelingen af de kommende lejligheder være på plads, senest samtidig med man vedtager byggeriet.
Ritt Bjerregaard har stillet i udsigt at lejlighederne skulle reserveres til relativt lavtlønnede offentligt ansatte. Det er prisværdigt med at sikre at alle indkomst grupper kan bo i København.
Men hvorledes kan man sikre at det netop er sådanne grupper som får dem ?
Kan man det lovligt ?
Interessen for disse lejligheder må være ret stor - også for andre befolkningsgrupper. Med de netop nu store værdistigninger på boliger, må der være en del ejere, som kan få se en økonomisk fordel i at flytte til nyt og billigt.
Derved kan de få kapitaliseret de sidste års store stigninger. Har man et stort hus med stor friværdi - og børn der er flyttet hjemmefra, kan man få et væsentligt stort bidrag til pensionen ved at flytte i kommunallejlighed med tilskud.
Hvis byggeriet bliver godt - hvad man jo garanterer - vil byggeriet blive meget efterspurgt. Så derfor er det nødvendigt at man har vilkårene for fordelingen af lejlighederne på plads inden man har bundet sig for byggeriet.
Ellers risikerer man let almindelig kaos, når 50.000 eller 100.000 familier lægger billet ind på de 5.000 attraktive billige boliger.
Min idé med indlægget er grundlæggende, at man let risikere 5.000 glade og positive familier - men man samtidig får 95.000 sure og utilfredse.
Inden man i København vedtager byggeriet af de lovede 5000 boliger til max.
5.000 kr, bør man måske få fordelingen på plads.
Byggeriet skal sandsynligvis have bundet rigtig mange kommunale kroner i halen i form af en urealistisk lav pris for de kommunale byggegrunde.
Der vil derfor være tale om en stor økonomisk gevinst for dem, som får en sådan lejlighed med selektiv kommunal støtte.
Derfor må reglerne for fordelingen af de kommende lejligheder være på plads, senest samtidig med man vedtager byggeriet.
Ritt Bjerregaard har stillet i udsigt at lejlighederne skulle reserveres til relativt lavtlønnede offentligt ansatte. Det er prisværdigt med at sikre at alle indkomst grupper kan bo i København.
Men hvorledes kan man sikre at det netop er sådanne grupper som får dem ?
Kan man det lovligt ?
Interessen for disse lejligheder må være ret stor - også for andre befolkningsgrupper. Med de netop nu store værdistigninger på boliger, må der være en del ejere, som kan få se en økonomisk fordel i at flytte til nyt og billigt.
Derved kan de få kapitaliseret de sidste års store stigninger. Har man et stort hus med stor friværdi - og børn der er flyttet hjemmefra, kan man få et væsentligt stort bidrag til pensionen ved at flytte i kommunallejlighed med tilskud.
Hvis byggeriet bliver godt - hvad man jo garanterer - vil byggeriet blive meget efterspurgt. Så derfor er det nødvendigt at man har vilkårene for fordelingen af lejlighederne på plads inden man har bundet sig for byggeriet.
Ellers risikerer man let almindelig kaos, når 50.000 eller 100.000 familier lægger billet ind på de 5.000 attraktive billige boliger.
Min idé med indlægget er grundlæggende, at man let risikere 5.000 glade og positive familier - men man samtidig får 95.000 sure og utilfredse.