Hvornår blev Jerusalem genopbygget? Langt indlæg!
Året var 539 fvt, da noget vigtigt skete. Bibelen beskriver det kort således:
Kong Kyros' første år (år 539 fvt):
I perserkongen Kyros' første regeringsår vakte Herren perserkongen Kyros' ånd, for at Herrens ord ved Jeremias kunne opfyldes. I hele sit kongerige lod han følgende bekendtgøre både mundtligt og skriftligt: »Dette siger perserkongen Kyros: Herren, himlens Gud, har givet mig alle jordens kongeriger, og han har pålagt mig at bygge ham et hus i Jerusalem i Juda. Må Gud være med enhver iblandt jer af hele hans folk! Enhver skal drage op til Jerusalem i Juda og bygge på Herrens, Israels Guds, hus; det er den Gud, der er i Jerusalem. Overalt, hvor der er nogen tilbage, der bor som fremmede, skal stedets befolkning forsyne dem med sølv og guld, gods og kvæg tillige med frivillige gaver til Guds hus i Jerusalem.« (Ezra's Bog 1:1-4)
Det var ikke Kyros første år som perserkonge (han blev indsat i år 550 fvt), men det var hans første år som konge over det tidligere nybabylonske rige, herunder som konge over Israel.
Det nybabylonske rige han havde besejret i oktober 539 fvt. Nu forlød det at han forlangte at beboerne i Israel frivilligt skulle opgive deres ejendele og forære dem til jøderne der vendte tilbage fra det babylonske fangenskab. Den slags ordrer kræver massiv militær opbakning, men en sådan magt demonstration kunne israelitterne tydeligvis ikke selv mønstre.
Men ifølge Bibelen gik de frygtsomt i gang. Altså ikke med gigant opgaven med at genopbygge templet, men de opstillede et alter på templets gamle fundament. Selv det var naturligvis en provokation overfor de folk der nu boede i området og Bibelen beretter da også at israelitterne var bange for reaktionerne:
Da den syvende måned kom, og israelitterne havde bosat sig i byerne, samledes folket alle som én i Jerusalem. Og Jeshua, Josadaks søn, og hans brødre præsterne, og Zerubbabel, Shealtiels søn, og hans brødre tog fat på at bygge Israels Guds alter for at bringe brændofre på det som foreskrevet i gudsmanden Moses' lov. De rejste alteret på dets gamle fundamenter, skønt de var grebet af rædsel for folkene fra andre lande. (Ezra's Bog 3:1-3 årstallet er 538 fvt, for det var den første syvende måned efter Kyros slog Babylon)
I løbet af år 537 fvt beretter Ezra's bog at man fik påbegyndt grundvolden til et nyt tempel, men reaktionen fra områdets beboere kom naturligvis:
Men da Judas og Benjamins fjender hørte, at de, der havde været i landflygtighed, var ved at bygge Herren, Israels Gud, et tempel, henvendte de sig til Zerubbabel og til overhovederne for fædrenehusene og sagde til dem: »Lad os være med til at bygge, for vi dyrker jeres Gud ligesom I. Ham har vi ofret til, lige siden assyrerkongen Asarhaddon bragte os hertil.« Men Zerubbabel, Jeshua og de øvrige overhoveder for Israels fædrenehuse svarede: »Vi skal ikke i fællesskab bygge vor Gud et hus; vi alene skal bygge for Herren, Israels Gud, sådan som kong Kyros, Persiens konge, har befalet os.« Men landets folk tog modet fra judæerne og skræmte dem fra at bygge. De bestak nogle rådgivere til at kuldkaste deres planer, så længe perserkongen Kyros levede, til perserkongen Dareios' regering. (Ezra's Bog 4:1-5)
Jøderne kunne stedets beboere sagtens skræmme, men hvad med Kyros og hans mægtige hær? Ifølge bogen undlod persernes hær at gribe ind fordi beboere i landet bestak nogle rådgivere, hvilket de blev ved med lige indtil Dareios' blev konge (hvilket han blev i år 519 fvt).
Enhver historiker vil gennemskue at der er noget galt med den beretning, men det lader vi ligge. Det vigtige er, at jøderne tydeligvis ikke havde magten i området før år 519 fvt. De var der, og de påbegyndte et tempel, men stedets beboere skræmte dem og de "bestak" sig fra problemet med at gå direkte imod perserrigets mægtige magt.
Med det ordvalg er der naturligvis lagt op til, at noget utroligt vigtigt skete da Dareios' blev konge, og det havde jo nok noget med templet at gøre. Men lad os først se Ezra's beskrivelse af det brev stedets beboere sendte afsted for at forhindre jøderne i at genopbygge Jerusalem og templet:
»Til kong Artaxerxes fra dine tjenere, mændene i provinsen Hinsides Floden: Du skal vide, konge, at de judæere, som drog op til os fra dig, er kommet til Jerusalem. De er i færd med at genopbygge denne oprørske og onde by; de er ved at gøre murene færdige og har udbedret fundamenterne. Nu skal du vide, konge, at hvis byen genopbygges, og dens mure bliver gjort færdige, så vil de hverken betale skat, afgifter eller andre ydelser, og i sidste ende er det kongedømmet, der lider tab. Og da vi er i kongens tjeneste, er det ikke passende, at vi ser på, at kongen bliver vanæret. Derfor sender vi nu underretning til dig, konge, for at man kan undersøge dine forfædres annaler. Dér vil du erfare, at denne by har været en oprørsk by, som har påført kongedømmet og provinserne tab, og at den har gjort oprør fra tidernes morgen. Det var derfor, byen blev lagt i ruiner. Du skal vide, konge, at hvis denne by genopbygges, og dens mure bliver gjort færdige, så har du ikke længere nogen besiddelse i provinsen Hinsides Floden!« (Ezra's Bog 4:11-16)
Beskeden var altså, at hvis kongen tillod en genopbygning af Jerusalem og templet ville jøderne gøre oprør imod kongen, for sådan var de. Det var derfor Jerusalem blev ødelagt i sin tid. Vi kender også kongens svar, ifølge Ezra's bog:
Kongen sendte dette svar: »Til guvernøren Rekum, skriveren Shimshaj og alle deres embedsbrødre, som bor i Samaria og andre steder i provinsen Hinsides Floden. Vær hilset! Den skrivelse, I har sendt os, er blevet læst op for mig i oversættelse. Jeg har givet befaling til at undersøge det, og man har fundet frem til, at denne by fra tidernes morgen har rejst sig imod kongedømmet, og at den har gjort sig skyldig i opstand og oprør. Men stærke konger har hersket over Jerusalem og haft herredømmet over hele provinsen Hinsides Floden. Og de har modtaget skat, afgifter og andre ydelser. Giv derfor befaling til at standse disse mænd; denne by må ikke genopbygges, før der kommer befaling fra mig. Se til, at I ikke er efterladende i denne sag, så ulykken bliver større, og kongedømmet lider tab.«
Så snart afskriften af kong Artaxerxes' skrivelse var blevet læst op for Rekum, skriveren Shimshaj og deres embedsbrødre, tog de straks til Jerusalem og standsede judæerne med våbenmagt. Derpå ophørte arbejdet på Guds hus i Jerusalem, og det lå stille indtil perserkongen Dareios' andet regeringsår. (Ezra's Bog 4:17-24)
Kong Dareios' andet år (år 519 fvt)
Bibelen udelukker altså selv, at Jerusalem var genopbygget på dette tidspunkt. Arbejdet blev stoppet med våbenmagt og arbejdet på templet blev først genoptaget i Dareios' andet regeringsår. Det kan godt være jehovas vidner og ligesindede tror Jerusalem blev genopbygget i kong Kyros tredie år (i år 587 fvt) men Bibelen er uenig: Ikke før kong Dareios' andet regeringsår begyndte der at komme skred i genopbygningen.
Umiddelbart efter fortæller Ezra's bog (i kapitel 5), hvad det var der skete i Dareios' andet regeringsår. Jøderne gik i gang med at genopbygge templet (5:1-2). Der kom naturligvis en reaktion fra persernes embedsmænd i området, så de forlangte at få at vide, hvem der havde givet dem lov at genopbygge templet? Men jøderne henviste til Kong Kyros gamle befaling fra år 539 fvt om at genopbygge templet, så embedsmændene bad Dareios' embedsmænd undersøge om dette havde sin rigtighed (Ezra 5:6-17).
Og miraklet skete: Perserkongen Dareios' besluttede af den ene eller den anden grund at støtte tempelbyggeriet:
»Nu skal I, Tattenaj, statholder over provinsen Hinsides Floden, Shetar-Bozenaj og jeres embedsbrødre, embedsmændene i provinsen Hinsides Floden, holde jer borte derfra. Lad arbejdet med dette Guds hus gå sin gang, og lad judæernes statholder og deres ældste bygge dette Guds hus på dets gamle plads. Jeg udsteder hermed en befaling om, hvad I skal gøre for judæernes ældste, når de bygger dette Guds hus. Disse mænd skal have udgifterne dækket fuldt ud af de kongelige indtægter fra skatteopkrævningen i provinsen Hinsides Floden, således at arbejdet ikke går i stå. Hvad de behøver af tyre, væddere og lam til deres brændofre til himlens Gud, og af hvede, salt, vin og salvningsolie, skal udleveres til dem hver dag uden undtagelse på forlangende af præsterne i Jerusalem, så de kan bringe ofre til himlens Gud og bede for kongens og hans sønners liv.
Jeg udsteder også en befaling om, at enhver, der overtræder denne bestemmelse, som straf skal have en bjælke revet ud af sit hus; på den skal han hænges op og nagles fast, og hans hus skal lægges i grus. Måtte den Gud, der har ladet sit navn bo der, styrte enhver konge og ethvert folk, der tager skridt til at overtræde bestemmelsen og ødelægge dette Guds hus i Jerusalem. Jeg, Dareios, udsteder befalingen! Den skal udføres i alle enkeltheder.« (Ezra's Bog 6:6-12)
De 70 års faste slutter
Det var altså i år 519 fvt at kong Dareios' gav ordre om at støtte genopbygningen af templet og overdrage kontrollen over området til jøderne. Det gav følgende reaktion hos profeten Zakarias:
I den ottende måned i Dareios' andet regeringsår kom Herrens ord til profeten Zakarias, Berekjas søn, Iddos sønnesøn: Herren var vred på jeres forfædre. Du skal sige til folket: Dette siger Hærskarers Herre:
Vend om til mig!
siger Hærskarers Herre,
så vil jeg vende om til jer,
siger Hærskarers Herre.
I må ikke være som jeres forfædre. Dem forkyndte de tidligere profeter for og sagde: »Dette siger Hærskarers Herre: Vend dog om fra jeres onde færd og jeres onde gerninger!« Men de hørte ikke og lyttede ikke til mig, siger Herren. (Zakarias' Bog 1:1-4)
Optimismen lyser ud af disse linjer. Nu skulle man for alvor vende sig til Herren og tjene ham. Han havde igen givet magt til at opbygge sit tempel og Jerusalem, så nu skulle man i sandhed følge Gud. Nogle måneder senere (stadig i Dareio's andet regeringsår) havde Zakarias' et syn, hvor han blandt andet oplevede følgende:
Da sagde Herrens engel: »Hærskarers Herre, hvor længe skal det vare, før du viser barmhjertighed mod Jerusalem og Judas byer, som du nu har været vred på i halvfjerds år?« ... Derfor siger Herren:
Jeg vender tilbage til Jerusalem i barmhjertighed;
mit hus skal bygges dér,
siger Hærskarers Herre,
Jerusalem skal måles med målesnoren. (Zakarias' Bog 1:12,16)
Det var altså omkring 70 års vrede der blev spurgt til her i Dareios' andet regeringsår i år 519 fvt. 70 år uden et tempel i Jerusalem og 70 år uden Jerusalem var blevet genopbygget (symbolsk markeret med at målesnoren igen ville komme frem til genopbygningen af Jerusalem). Jerusalem må altså ifølge Bibelens eget vidnesbyrd være blevet ødelagt omkring 70 år tidligere, hvilket byen ifølge historikerne også var, nemlig i år 587 fvt.
Jehovas vidner er uenige, idet de siger byen blev ødelagt i år 607 fvt og blev genopbygget i år 537 fvt, men som vi har set er det ubibelsk tågesnak: Bibelen siger direkte, at hverken tempel eller Jerusalem påbegyndte genopbygningen før år 519 fvt, og den siger direkte dette skete omkring 70 år efter Jerusalem's og templets ødelæggelse.
Men vi skal se at Bibelen er meget mere nøjagtig end omtrent 70 år i dette tilfælde: Nøjagtigt 70 år efter sin ødelæggelse i år 587 fvt var Herrens 70-årige vrede overstået i kong Dareios' fjerde regeringsår i år 517 fvt:
I kong Dareios' fjerde regeringsår kom Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev. Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren. De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne: »Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?« Da kom Hærskarers Herres ord til mig: Sig til hele landets folk og til præsterne: Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede? Og når I spiser og drikker, er det da ikke jer selv, der spiser og drikker? Det var jo det, Herren forkyndte ved de tidligere profeter, da Jerusalem lå beboet og tryg med sine byer rundt om sig, og da Sydlandet og Lavlandet var beboet. (Zakarias' Bog 7:1-7)
Jøderne havde altså afholdt faste i den femte og den syvende måned de sidste 70 år, men nu var de 70 års faste slut. Dermed blev år 517 fvt det sidste år med denne traditionelle faste: Herrens 70-årige vrede imod Jerusalem sluttede i år 517 fvt i overensstemmelse med at Jerusalem og templet blev ødelagt i år 587 fvt.
Templet var endnu ikke færdigt (det blev det først 2 år senere) men alle kunne se at jøderne nu levede under persernes beskyttelse med tilstrækkelig selvstændighed til at de kunne genopbygge Jerusalem og templet. Gud var ikke vred mere, de 70 års tradition med faste i den femte og den syvende måned var slut.
Konklusion:
Jehovas vidner påstår de sætter Bibelen over videnskaben når de påstår Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt og at byen blev genopbygget i år 537 fvt. Sandheden er, at jehovas vidner med den påstand selv er dem der går direkte imod Bibelens ord om, at hverken byen eller templet blev påbegyndt genopbygget før kong Dareios' andet regeringsår i år 519 fvt. De går direkte imod Bibelens ord om at de 70 års faste og Herrens 70-årige vrede sluttede i år 517 fvt, ikke i år 537 fvt. De går direkte imod profetien fra kong Dareio's andet regeringsår om, at det først var nu templet skulle genopbygges og målesnoren skulle udspændes over byen Jerusalem.
Jehovas vidner har naturligvis deres egne grunde til dumstædigt at holde fast i den ubibelske lære om at Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt og genopbygget i år 537 fvt. Den lære er nemlig uløseligt knyttet sammen med deres lære angående 1914: de har været så dumme at hænge deres teologi op på et fejlagtigt årstal. Denne gigantfejl forsøger sekten at dække over med alle de tricks vi har set SK benytte i debatten om 70 års faste, men Bibelens vidnesbyrd er entydigt i overensstemmelse med forskernes påstand om, at Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt.
Bemærk: Jehovas vidner er enige i de konkrete årstal i dette indlæg. De er enige i at kong Kyros' første år var år 539 fvt, de er enige i at kong Dareios' fjerde år var år 517 fvt osv. Det eneste de ikke er enige i er, at tro på Bibelens eget budskab om, hvornår byen blev ødelagt, hvornår den blev genopbygget og hvornår de 70 års vrede varede til og fra. Deres position kan ikke forsvares sagligt.
Kong Kyros' første år (år 539 fvt):
I perserkongen Kyros' første regeringsår vakte Herren perserkongen Kyros' ånd, for at Herrens ord ved Jeremias kunne opfyldes. I hele sit kongerige lod han følgende bekendtgøre både mundtligt og skriftligt: »Dette siger perserkongen Kyros: Herren, himlens Gud, har givet mig alle jordens kongeriger, og han har pålagt mig at bygge ham et hus i Jerusalem i Juda. Må Gud være med enhver iblandt jer af hele hans folk! Enhver skal drage op til Jerusalem i Juda og bygge på Herrens, Israels Guds, hus; det er den Gud, der er i Jerusalem. Overalt, hvor der er nogen tilbage, der bor som fremmede, skal stedets befolkning forsyne dem med sølv og guld, gods og kvæg tillige med frivillige gaver til Guds hus i Jerusalem.« (Ezra's Bog 1:1-4)
Det var ikke Kyros første år som perserkonge (han blev indsat i år 550 fvt), men det var hans første år som konge over det tidligere nybabylonske rige, herunder som konge over Israel.
Det nybabylonske rige han havde besejret i oktober 539 fvt. Nu forlød det at han forlangte at beboerne i Israel frivilligt skulle opgive deres ejendele og forære dem til jøderne der vendte tilbage fra det babylonske fangenskab. Den slags ordrer kræver massiv militær opbakning, men en sådan magt demonstration kunne israelitterne tydeligvis ikke selv mønstre.
Men ifølge Bibelen gik de frygtsomt i gang. Altså ikke med gigant opgaven med at genopbygge templet, men de opstillede et alter på templets gamle fundament. Selv det var naturligvis en provokation overfor de folk der nu boede i området og Bibelen beretter da også at israelitterne var bange for reaktionerne:
Da den syvende måned kom, og israelitterne havde bosat sig i byerne, samledes folket alle som én i Jerusalem. Og Jeshua, Josadaks søn, og hans brødre præsterne, og Zerubbabel, Shealtiels søn, og hans brødre tog fat på at bygge Israels Guds alter for at bringe brændofre på det som foreskrevet i gudsmanden Moses' lov. De rejste alteret på dets gamle fundamenter, skønt de var grebet af rædsel for folkene fra andre lande. (Ezra's Bog 3:1-3 årstallet er 538 fvt, for det var den første syvende måned efter Kyros slog Babylon)
I løbet af år 537 fvt beretter Ezra's bog at man fik påbegyndt grundvolden til et nyt tempel, men reaktionen fra områdets beboere kom naturligvis:
Men da Judas og Benjamins fjender hørte, at de, der havde været i landflygtighed, var ved at bygge Herren, Israels Gud, et tempel, henvendte de sig til Zerubbabel og til overhovederne for fædrenehusene og sagde til dem: »Lad os være med til at bygge, for vi dyrker jeres Gud ligesom I. Ham har vi ofret til, lige siden assyrerkongen Asarhaddon bragte os hertil.« Men Zerubbabel, Jeshua og de øvrige overhoveder for Israels fædrenehuse svarede: »Vi skal ikke i fællesskab bygge vor Gud et hus; vi alene skal bygge for Herren, Israels Gud, sådan som kong Kyros, Persiens konge, har befalet os.« Men landets folk tog modet fra judæerne og skræmte dem fra at bygge. De bestak nogle rådgivere til at kuldkaste deres planer, så længe perserkongen Kyros levede, til perserkongen Dareios' regering. (Ezra's Bog 4:1-5)
Jøderne kunne stedets beboere sagtens skræmme, men hvad med Kyros og hans mægtige hær? Ifølge bogen undlod persernes hær at gribe ind fordi beboere i landet bestak nogle rådgivere, hvilket de blev ved med lige indtil Dareios' blev konge (hvilket han blev i år 519 fvt).
Enhver historiker vil gennemskue at der er noget galt med den beretning, men det lader vi ligge. Det vigtige er, at jøderne tydeligvis ikke havde magten i området før år 519 fvt. De var der, og de påbegyndte et tempel, men stedets beboere skræmte dem og de "bestak" sig fra problemet med at gå direkte imod perserrigets mægtige magt.
Med det ordvalg er der naturligvis lagt op til, at noget utroligt vigtigt skete da Dareios' blev konge, og det havde jo nok noget med templet at gøre. Men lad os først se Ezra's beskrivelse af det brev stedets beboere sendte afsted for at forhindre jøderne i at genopbygge Jerusalem og templet:
»Til kong Artaxerxes fra dine tjenere, mændene i provinsen Hinsides Floden: Du skal vide, konge, at de judæere, som drog op til os fra dig, er kommet til Jerusalem. De er i færd med at genopbygge denne oprørske og onde by; de er ved at gøre murene færdige og har udbedret fundamenterne. Nu skal du vide, konge, at hvis byen genopbygges, og dens mure bliver gjort færdige, så vil de hverken betale skat, afgifter eller andre ydelser, og i sidste ende er det kongedømmet, der lider tab. Og da vi er i kongens tjeneste, er det ikke passende, at vi ser på, at kongen bliver vanæret. Derfor sender vi nu underretning til dig, konge, for at man kan undersøge dine forfædres annaler. Dér vil du erfare, at denne by har været en oprørsk by, som har påført kongedømmet og provinserne tab, og at den har gjort oprør fra tidernes morgen. Det var derfor, byen blev lagt i ruiner. Du skal vide, konge, at hvis denne by genopbygges, og dens mure bliver gjort færdige, så har du ikke længere nogen besiddelse i provinsen Hinsides Floden!« (Ezra's Bog 4:11-16)
Beskeden var altså, at hvis kongen tillod en genopbygning af Jerusalem og templet ville jøderne gøre oprør imod kongen, for sådan var de. Det var derfor Jerusalem blev ødelagt i sin tid. Vi kender også kongens svar, ifølge Ezra's bog:
Kongen sendte dette svar: »Til guvernøren Rekum, skriveren Shimshaj og alle deres embedsbrødre, som bor i Samaria og andre steder i provinsen Hinsides Floden. Vær hilset! Den skrivelse, I har sendt os, er blevet læst op for mig i oversættelse. Jeg har givet befaling til at undersøge det, og man har fundet frem til, at denne by fra tidernes morgen har rejst sig imod kongedømmet, og at den har gjort sig skyldig i opstand og oprør. Men stærke konger har hersket over Jerusalem og haft herredømmet over hele provinsen Hinsides Floden. Og de har modtaget skat, afgifter og andre ydelser. Giv derfor befaling til at standse disse mænd; denne by må ikke genopbygges, før der kommer befaling fra mig. Se til, at I ikke er efterladende i denne sag, så ulykken bliver større, og kongedømmet lider tab.«
Så snart afskriften af kong Artaxerxes' skrivelse var blevet læst op for Rekum, skriveren Shimshaj og deres embedsbrødre, tog de straks til Jerusalem og standsede judæerne med våbenmagt. Derpå ophørte arbejdet på Guds hus i Jerusalem, og det lå stille indtil perserkongen Dareios' andet regeringsår. (Ezra's Bog 4:17-24)
Kong Dareios' andet år (år 519 fvt)
Bibelen udelukker altså selv, at Jerusalem var genopbygget på dette tidspunkt. Arbejdet blev stoppet med våbenmagt og arbejdet på templet blev først genoptaget i Dareios' andet regeringsår. Det kan godt være jehovas vidner og ligesindede tror Jerusalem blev genopbygget i kong Kyros tredie år (i år 587 fvt) men Bibelen er uenig: Ikke før kong Dareios' andet regeringsår begyndte der at komme skred i genopbygningen.
Umiddelbart efter fortæller Ezra's bog (i kapitel 5), hvad det var der skete i Dareios' andet regeringsår. Jøderne gik i gang med at genopbygge templet (5:1-2). Der kom naturligvis en reaktion fra persernes embedsmænd i området, så de forlangte at få at vide, hvem der havde givet dem lov at genopbygge templet? Men jøderne henviste til Kong Kyros gamle befaling fra år 539 fvt om at genopbygge templet, så embedsmændene bad Dareios' embedsmænd undersøge om dette havde sin rigtighed (Ezra 5:6-17).
Og miraklet skete: Perserkongen Dareios' besluttede af den ene eller den anden grund at støtte tempelbyggeriet:
»Nu skal I, Tattenaj, statholder over provinsen Hinsides Floden, Shetar-Bozenaj og jeres embedsbrødre, embedsmændene i provinsen Hinsides Floden, holde jer borte derfra. Lad arbejdet med dette Guds hus gå sin gang, og lad judæernes statholder og deres ældste bygge dette Guds hus på dets gamle plads. Jeg udsteder hermed en befaling om, hvad I skal gøre for judæernes ældste, når de bygger dette Guds hus. Disse mænd skal have udgifterne dækket fuldt ud af de kongelige indtægter fra skatteopkrævningen i provinsen Hinsides Floden, således at arbejdet ikke går i stå. Hvad de behøver af tyre, væddere og lam til deres brændofre til himlens Gud, og af hvede, salt, vin og salvningsolie, skal udleveres til dem hver dag uden undtagelse på forlangende af præsterne i Jerusalem, så de kan bringe ofre til himlens Gud og bede for kongens og hans sønners liv.
Jeg udsteder også en befaling om, at enhver, der overtræder denne bestemmelse, som straf skal have en bjælke revet ud af sit hus; på den skal han hænges op og nagles fast, og hans hus skal lægges i grus. Måtte den Gud, der har ladet sit navn bo der, styrte enhver konge og ethvert folk, der tager skridt til at overtræde bestemmelsen og ødelægge dette Guds hus i Jerusalem. Jeg, Dareios, udsteder befalingen! Den skal udføres i alle enkeltheder.« (Ezra's Bog 6:6-12)
De 70 års faste slutter
Det var altså i år 519 fvt at kong Dareios' gav ordre om at støtte genopbygningen af templet og overdrage kontrollen over området til jøderne. Det gav følgende reaktion hos profeten Zakarias:
I den ottende måned i Dareios' andet regeringsår kom Herrens ord til profeten Zakarias, Berekjas søn, Iddos sønnesøn: Herren var vred på jeres forfædre. Du skal sige til folket: Dette siger Hærskarers Herre:
Vend om til mig!
siger Hærskarers Herre,
så vil jeg vende om til jer,
siger Hærskarers Herre.
I må ikke være som jeres forfædre. Dem forkyndte de tidligere profeter for og sagde: »Dette siger Hærskarers Herre: Vend dog om fra jeres onde færd og jeres onde gerninger!« Men de hørte ikke og lyttede ikke til mig, siger Herren. (Zakarias' Bog 1:1-4)
Optimismen lyser ud af disse linjer. Nu skulle man for alvor vende sig til Herren og tjene ham. Han havde igen givet magt til at opbygge sit tempel og Jerusalem, så nu skulle man i sandhed følge Gud. Nogle måneder senere (stadig i Dareio's andet regeringsår) havde Zakarias' et syn, hvor han blandt andet oplevede følgende:
Da sagde Herrens engel: »Hærskarers Herre, hvor længe skal det vare, før du viser barmhjertighed mod Jerusalem og Judas byer, som du nu har været vred på i halvfjerds år?« ... Derfor siger Herren:
Jeg vender tilbage til Jerusalem i barmhjertighed;
mit hus skal bygges dér,
siger Hærskarers Herre,
Jerusalem skal måles med målesnoren. (Zakarias' Bog 1:12,16)
Det var altså omkring 70 års vrede der blev spurgt til her i Dareios' andet regeringsår i år 519 fvt. 70 år uden et tempel i Jerusalem og 70 år uden Jerusalem var blevet genopbygget (symbolsk markeret med at målesnoren igen ville komme frem til genopbygningen af Jerusalem). Jerusalem må altså ifølge Bibelens eget vidnesbyrd være blevet ødelagt omkring 70 år tidligere, hvilket byen ifølge historikerne også var, nemlig i år 587 fvt.
Jehovas vidner er uenige, idet de siger byen blev ødelagt i år 607 fvt og blev genopbygget i år 537 fvt, men som vi har set er det ubibelsk tågesnak: Bibelen siger direkte, at hverken tempel eller Jerusalem påbegyndte genopbygningen før år 519 fvt, og den siger direkte dette skete omkring 70 år efter Jerusalem's og templets ødelæggelse.
Men vi skal se at Bibelen er meget mere nøjagtig end omtrent 70 år i dette tilfælde: Nøjagtigt 70 år efter sin ødelæggelse i år 587 fvt var Herrens 70-årige vrede overstået i kong Dareios' fjerde regeringsår i år 517 fvt:
I kong Dareios' fjerde regeringsår kom Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev. Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren. De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne: »Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?« Da kom Hærskarers Herres ord til mig: Sig til hele landets folk og til præsterne: Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede? Og når I spiser og drikker, er det da ikke jer selv, der spiser og drikker? Det var jo det, Herren forkyndte ved de tidligere profeter, da Jerusalem lå beboet og tryg med sine byer rundt om sig, og da Sydlandet og Lavlandet var beboet. (Zakarias' Bog 7:1-7)
Jøderne havde altså afholdt faste i den femte og den syvende måned de sidste 70 år, men nu var de 70 års faste slut. Dermed blev år 517 fvt det sidste år med denne traditionelle faste: Herrens 70-årige vrede imod Jerusalem sluttede i år 517 fvt i overensstemmelse med at Jerusalem og templet blev ødelagt i år 587 fvt.
Templet var endnu ikke færdigt (det blev det først 2 år senere) men alle kunne se at jøderne nu levede under persernes beskyttelse med tilstrækkelig selvstændighed til at de kunne genopbygge Jerusalem og templet. Gud var ikke vred mere, de 70 års tradition med faste i den femte og den syvende måned var slut.
Konklusion:
Jehovas vidner påstår de sætter Bibelen over videnskaben når de påstår Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt og at byen blev genopbygget i år 537 fvt. Sandheden er, at jehovas vidner med den påstand selv er dem der går direkte imod Bibelens ord om, at hverken byen eller templet blev påbegyndt genopbygget før kong Dareios' andet regeringsår i år 519 fvt. De går direkte imod Bibelens ord om at de 70 års faste og Herrens 70-årige vrede sluttede i år 517 fvt, ikke i år 537 fvt. De går direkte imod profetien fra kong Dareio's andet regeringsår om, at det først var nu templet skulle genopbygges og målesnoren skulle udspændes over byen Jerusalem.
Jehovas vidner har naturligvis deres egne grunde til dumstædigt at holde fast i den ubibelske lære om at Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt og genopbygget i år 537 fvt. Den lære er nemlig uløseligt knyttet sammen med deres lære angående 1914: de har været så dumme at hænge deres teologi op på et fejlagtigt årstal. Denne gigantfejl forsøger sekten at dække over med alle de tricks vi har set SK benytte i debatten om 70 års faste, men Bibelens vidnesbyrd er entydigt i overensstemmelse med forskernes påstand om, at Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt.
Bemærk: Jehovas vidner er enige i de konkrete årstal i dette indlæg. De er enige i at kong Kyros' første år var år 539 fvt, de er enige i at kong Dareios' fjerde år var år 517 fvt osv. Det eneste de ikke er enige i er, at tro på Bibelens eget budskab om, hvornår byen blev ødelagt, hvornår den blev genopbygget og hvornår de 70 års vrede varede til og fra. Deres position kan ikke forsvares sagligt.