4tilføjet af

Inflation i 12 taller?

Er det bare mig, eller er der ikke gået inflation i den nye karakterskalas 12 taller? Jeg synes at hver gang jeg spørger folk om hvad de har fået, så har de fået 12. Der er VILDT mange der får 12 og jeg får også selv mange 12 taller. Jeg brokker mig ikke over det naturligvis, men inderst inde synes jeg ikke mine opgaver har været til et 12 tal.
Det må også være lidt svært for lærerne at skulle overføre karakterer til den nye skala, når den gamle nu stadig er så velintegreret i vores hoveder🙂

Er der andre der oplever det samme som mig, eller bor jeg bare i et område af København, hvor vi pludselig er blevet stjernekloge allesammen og har et snit på 10😃
tilføjet af

Jeps......

Jeg har den samme fornemmelse. Jeg har altid været rigtig god i skolen, så at jeg får topkarakterer skyldes hårdt arbejde og engagement. Men hvordan pjækkeren kunne gå hen og få et 12 tal i matematik - uden at have været der til en eneste time, det forstår man så ikke noget af?!
tilføjet af

Præcis

Det er sgu lidt sygt at der bare bliver delt 12 taller ud, som var det slik. Men det er jo så vi bedre kan konkurrere med udlandet, for der får de lettere høje karakterer. Det prøvede jeg da jeg læste i Spanien. De troede jeg var et geni, fordi jeg altid scorede topkarakterer, men det er bare fordi vi har en suveræn måde at læse og indlære på heroppe i norden. Jeg er ikke et geni. Ganske almindeligt begavet, som arbejder for tingene. Men det var da rart at blive set på som et geni :-D

Og lidt svært at komme tilbage til Danmark efterfølgende😉

Men nu er vi jo alle små genier🙂😃 Åbenbart😮!!!
tilføjet af

Det er et tveægget sværd.

Nu ved vi alle at Københavnerne har nogle hippielærere der er meget begejstrede for alle de meningsstærke unge mennesker. ;-)
Men til sagen:
Jeg var til eksamen i det første semester hvor skalaen blev anvendt. På mit hold havde vi iagttaget følgende: Dem der på den gamle skala meget entydigt havde stået til tocifrede karakter, havde forholdsvis nemt ved at opnå topkarakter – nemmere end før. Der var også meget færre dumpekandidater fordi kriterierne for at dumpe er nu formuleret så skrappe at man virkelig skal dumme sig for at læreren kan anvende disse formuleringen om ens præstation.
Dem der fik håret i postkassen var dem der før ville have været på kanten mellem 8-9-10, altså solide elever med gode evner, hvor udfaldet dog afhang fra en god eller dårlig dag, held med spørgsmålet og lignende. Vi oplevede her tit at når man følte at man havde nået et punkt hvor de 8-9 point (gammel skala) var snakket hjem, så begyndte de at stille ekstra spørgsmål for lige at snuse til om man var til lidt mere endnu. Og her kom det så – mange af os oplevede det som om, at de ekstra points de prøvede at kilde frem, IKKE blev behandlet som en bonus oveni dem man havde kørt hjem indtil det punkt, men at man fik dem TRUKKET FRA hvis man så ikke kom med noget mere for at få 10. Ligesom når nogen ikke opnår sin resultatløn, og de så trækker det tilsvarende beløb fra grundlønnen. Du føler Du er på 9, de vil kilde dig op på 10, Du klarer den ikke, så bliver Du ikke på 9 men ryger ned på 7-8 (alt sammen ”oversat” til gammel skala). Meget dårlig håndtering af definitionerne efter min mening.
Mit facit: Er man i det tocifrede felt, er topkarakteren meget nær. Er man dårlig, er det sværere at dumpe. Er man bare konstant middelmådig, skal den nok være hjemme. Men er man lidt halvgod eller har man en dårlig dag, så ryger man meget hurtigt ned i den nederste del af middelmådig karakter, selvom man faktisk var tæt på at kradse på de ti. Der er en del ganske pæne præstationer der bliver skrottet på den måde.
tilføjet af

Helt enig!

Jeg har fået 12-taller på stribe i samfundsfag, dansk og engelsk, og da jeg ikke har fået under 10 i disse fag i det første halvår, føler jeg virkelig, at presset er stort (selvom det er MEGET nemt at få 12-taller).
Førhen var jeg den bedste til alt. Nu er jeg bare lige med rigtig mange andre i min klasse.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.