4tilføjet af

Johannes-evangeliet

Den græske Kanon afsluttedes med de Bøger, som blev
skrevet af Apostelen Johannes, der omtales som den
Discipel, Jesus særlig elskede. (Johannes 13: 23) Johan-
nes har måske skrevet tre Breve, Aabenbaringen og det fjerde
Evangelium, og og vi gætter som sædvanlig på at de alle sammen
er skrevet i det sidste Tiaar af det første Aarhundrede efter Kristus.
Det ser ud til, at Johannes har skrevet sit Evangelium efter For-
visningen til Patmos og efter sin Tilbagekomst til Efesus,
saa at det maa være affattet omkring Aar 98 eller 99 e. Kr.
Bibelkritikerne paastaar med rette, at det »fjerde Evangelium« blev
skrevet i Aar 132 eller 150, altsaa efter Apostelen Johannes's
Død. Men Fundet af et Brudstykke af et Papyrus-Manu-
skript af Johannes-Evangeliet har ikke slaaet denne Teori til
Jorden. Denne Papyrus-Kodeks er måske skrevet i første Halvdel af
det andet Aarhundrede, det vil sige i Tiden mellem Aar
100 og 150. Den blev fundet helt nede i Egypten. Heraf
følger bilder vi os selv ind, at allerede saa tidligt var Afskrifter af Johannes's
Evangelium blevet spredt vidt og bredt og var naaet den
lange Vej fra Efesus til Egypten.
Det er et svagt Bevis for, at det originale Evangelium måske er
skrevet nogle Aar tidligere, saaledes at Tidspunktet for dets Affattelse
maa føres helt tilbage til den gamle Apostels egen Levetid.
Endnu en Gang er Bibelens påståede Paalidelighed og Sandfærdig-
hed blevet tilbagebevist ved arkæologiske Fund.
tilføjet af

Et mislykket forsøg

på at være morsom, - eller hvad synes du selv?
tilføjet af

Der kan siges meget for og imod - Men jeg tvivler på,

´

at der er ret mange der for alvor tror, at det er Apostlen Johannes (ham som Jesus elskede) der har skrevet evangeliet - Nedenstårnde vers modsiger jo den Teori fuldstændig - Hvis det er Johannes der havde skrevet det, så viser samme Johannes juvenile tendenser ved at omtale sig selv i Tredie-person!
....... Joh. 19:35 .......
"Den, der har set det, har vidnet om det, for at også I skal tro –
og hans vidnesbyrd er sandt, og han ved, at han taler sandt."
....... Joh. 21: 24 .......
"Det er den discipel, som vidner om dette,
og som har skrevet dette, og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt."

Da dem/den der har skrevet LUKAS EVG. både citerede Mathæus og Marcus, Men
ikke Johannes, er der grund til at Tro at Johannes Evg. er skrevet noget efter LUKAS. -
Vi ved at Johannes Evg. er blevet ændret formodentlig omkring 150-175,
da fundet af ældste "Johannes Evg." ikke stemmer overens med Nyere udgaver!

Det eneste "vi ved med sikkerhed" er, at Irenaeus inden formodentlig AD 170,
havde samlet og forsvarede ivrigt alle 4 evangelier som værende sande i sine skrifter !

kilde: bl.a.
http://home.hib.no/ansatte/tto/NT-bok_2000/Kap_0.html
Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Netop

Det der ligger i, at det hedder Johannes vangeliet er ikke, at det er forfattet af Johannes (endsige Apostlen Johannes), men at det er i Johannes ånd. Måske bygger det på nogle overleveringer man har ført tilbage til Johannes.
I Johannes Evangeliet er Johannes stærkt fremhævet fremfor andre af de 12 - han kaldes direkte den Jesus elskede (nogle mener der heri ligger homoseksuelle undertoner). Samtidigt er Johannes Evangeliet det klart mest gnostiske af evangelierne (dvs at det lægger vægt på vigtigheden af en dybere personlig forståelse af frelseren snarere end en masse hændelser). De tre andre evangelier kaldes ofte "de synoptiske evangelier" fordi de opfatter tingene forholdsvis ens, medens sprog og tankegang i Johannes Evangeliet er meget anderledes.
Vi ved ikke hvorfor denne gnostiske tankegang specielt kobles til Johannes - måske pga en erindring af ham som person, måske erindringer om mundtlige beretninger om den tidlige kirke? Det kan jo også tænkes at bygge på et tidligere skrift af Johannes, som så er udbygget i hans ånd.
Den tidlige kirke har sandsynligvis været præget af en række meget selvstændige menigheder som udviklede hver deres kultur. Det er næppe kirken i Jerusalem der står bag det ret gnostiske Johannes Evangelium - snarere en af de græske menigheder. Under alle omstændigheder er det interessant, at det dukker op i Egypten i første halvdel af det andet århundrede fordi det fortæller os en del om spændvidden af den tidlige kirke.
På et tidspunkt er man begyndt at samle de bøger man mente var relevante. Det var en langsommelig affære, idet de forskellige menigheder og apologeter bestemt ikke var enige om, hvilke skrivelser der var inspirerede af Gud og hvilke der ikke var. Trods alt er det rart at se, at den endelige kanon havde en ret stor bredde, som vi i dag kan nyde i bibelens bøger.
tilføjet af

MERE FART PÅ FTG !!!!

Jeg kan se du er fuld gang med at copy/paste fra Watchtower library. du er nu nået til
"Hele Skriften er inspireret af Gud og gavnlig"
Men en ting skal du vide du bliver nødt til at sætte farten op og kopiere endnu flere artikler fra CD-rommen for tiden er knap.
Ifølge pålidelige Vagttårnskilder (det styrende råd i Brooklyn) er harmagedon nu nærmere
end nogensinde før.
Nu er der sat dato på: 1 april 2009 derfor ftg: MERE FART PÅ!!!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.