7tilføjet af

Jubiiii 865 kr. i skatteletttelse

Det er jo noget der rykker på en indkomst på 130.000 - og der er da ingen grund til at undre sig over, at dem der tjener over en halv mill. skal have 5.550 ud af samme system.
Vi kan vel opretholde afstanden.
tilføjet af

Tør øjnene

Hey. Hvad fanden havde du forestillet dig !!! Du skriver at du tjener 130000 kr. Hvis du får et alm. job. så tjener du jo også mere og får en større skattelettelse.
Man kan da ikke forvente mere når man ikke tjener mere end 10000 kr. pr. md.
Jeg kan forstå det hvis du er pensionist eller en person som ikke kan arbejde mere. Men jeg godtager den altså ikke hvis du er voksen og ellers kunne arbejde på fuldtid.
Jeg selv tjener ikke voldsomt meget, men jeg har været på arbejdsmarkedet siden jeg var 13 år.
Husk på at det er i mellemindkomsten at de fleste mennesker i DK er. Derfor er det vel nok den mest retfærdige skattelettelse man kan få uden at nogen bliver overset.
tilføjet af

Afstand - Ja tak

Helt ærligt: Er det så underligt, at de højeste indtægter, der også betaler de højeste skatter, i kroner får den største lettelse? Er det ikke bare simpel matematik???
Og i øvrigt er det en rigtig god idé at give skattelettelserne i toppen. Det er jo nu engang her de bredeste skuldre findes - Os der betaler mere end 500.000 om året i skat. De rekordhøje marginalskatter jager de bedste hoveder væk - til udlandet hvor skatterne er mere menneskelige. Desuden er den store mængde sort arbejde i Danmark i høj grad en konsekvens af de høje marginalskatter. Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke benytter sort arbejdskraft eller selv foretager noget som helst sort.
Jeg synes bare det er ærgerligt at vi ikke fik fjernet topskatten. Det havde været det bedste for landet: Flere arbejdspladser, mere attraktivt for de dygtigste, højere beskæftigelse = mere velfærd til alle!
tilføjet af

Du lyder typisk!

Hvorfor ikke glæde dig over at du har fået mere til rådighed, og at det ikke istedet er gået den anden vej? Er lidt typisk dansk at sidde i en sandkasse og råbe, han fik mere end mig! Synes det er pinligt at man som et voksent individ, ikke kan forstå at en stor indtjening, ofte hænger sammen med et større ansvar, stort fagligt kendskab og ikke mindst en indsats som ikke altid står lig med selv en høj indtjening.
Ved godt det lyder flot og venligt at gøre som Robin Hood, men hvis folk med en stor indkomst endte med at have det samme på bundlinien som folk med lav indkomst - så ville vi alle ende med lav indkomst - for landet ville ganske enkelt gå fallit! - ingen gad have hverken ansvar eller et krævende job.
Forøvrigt får du samme behandling i den offentlige sektor, som dem med stor indtjening, skønt de har betalt meget mere i skat! Så klag du ikke over dine 865 kr. men glæd dig over at bo i et land som danmark.
Agenten:)
tilføjet af

Ikke SÅ dum

Hvis du har en indtægt af en størrelsesorden, så du betaler 1/2 mill. i skat, så har du overhovedet ikke brug for nogen skattelettelse. Mad, licens, forsikringer osv koster nemlig det samme, hvad enten du tjener 2 mill. eller 200.000 om året. Som du selv skriver: De bredeste skuldre må bære de tungeste byrder.
Jeg betaler gerne min skat, men kun hvis den skal bruges til at forbedre vores samfunds fælles faciliteter som infrastruktur, hospitaler, skoler osv, men ikke til at skaffe skattelettelser til borgere som har råd til at sende deres unger i privatskole eller lade sig indlægge på privathospitaler, fordi der er for lange ventetider på det hospitalsvæsen, som er blevet udsultet de sidste 5-7 år.
tilføjet af

Misundelsesdanskere

Nu har jeg jo heller ikke påstået, at jeg har brug for en skattelettelse. Som jeg skriver er det bedst for samfundsøkonomien at give lettelser i toppen. Jeg er faktisk meget enig i målet, nemlig at forbedre de offentlige sygehuse og at give bedre vilkår til samfundets svageste.
Det er bare et faktum, at dette ikke sker ved at give skattelettelser til den laveste del af indkomstgrupperne. De bruger nemlig bare skattelettelsen til forbrug, oftest af importerede varer. De rigeste køber ikke flere fladskærme pga. af en skattelettelse. Men de investerer måske lidt mere i aktier og dermed i arbejdspladser.
Dine betragtninger vedr. privatskoler og -hospitaler afslører dig som en almindelig misundelsesdansker, der har svært ved at kigge ud over egen næsetip. Du kunne jo også betragte det således, at selv om jeg betaler mere i skat end de fleste, vælger jeg alligevel ikke at belaste de offentlige skoler med mine børn. Og skulle jeg få brug for en knæoperation, betaler jeg den selv, så en anden kan få min plads i køen til det offentlige sygehus.
I Danmark hersker der desværre et sygt lighedssyndrom: Det er bedst at vi alle kører på 4. klasse, fremfor at nogle få kører på 1. klasse og resten på 2. klasse.
tilføjet af

En pensionist

har ikke 130,000 årligt.
Mine forældre der har aarbejdet hele deres liv.Fra 13-14 års alderen til de gik på efterløn som 63 årige.
Har deres folkepension på 4500 pr næse.
Altså som ægtepar 108.000
en der er alene får samme lave beløb.
tilføjet af

hmmm holder ikke

først og fremmest - jeg betaler med glæde min skat
jeg ligger i en lidt høj lønklasse, og betaler måske så også mere end så mange andre
men , og dette har intet med misundelse at gøre , der er rigtig mange i de meget høje lønklasser der ikke betaler ret meget i skat, det klarer revisoren ;0)
hvis vi alle efter indtægt betalte samme % i skat havde der været rimelighed i det
jeg er ikke kommunist så jeg mener da bestemt at der skal være en gullerod for at være i topskatten , men kan virkelig godt se fra alle synspunkter at mellemskatten er det bedste ( mest rimelige) sted at lempe
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.