3tilføjet af

Kan jeg bytte varen til noget andet

Jeg har købt en pc for 5 måneder siden. Den har været ustabil i et stykke tid og idag står der så at harddisken er defekt:"Bad disk". Snak med din forhandler om den skal udskiftes eller repareres. Og så lukkede computeren ellers bare ned.
Så vil jeg høre om en så alvorlig fejl kan jeg så ikke forlange at få varen ombyttet til en helt ny computer eller en helt anden computer da den ikke har levet op til de forventninger jeg har haft.
Har fundet lidt omkring købeloven:"
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Det må vel være muligt at få den byttet eller hvad?
tilføjet af

Aflevere den hvor den købt.

Nej,du kan ikke bare sådan få dine penge retur.
Du skal aflevere den hvor du har købt den,så sender de den vidre til reperation.
Husk at medbringe din købsbon som bevis.Hvis du har en luxus garanti på 3 år,koster det dig ikke en krone at få den ordnet.Hvis det er harddisken der er gået,koster det heller ikke noget,for en hardware er gratis.Hvis det er en virus som har smadret din harddisk,kan det godt koste dig,for så er det en en software som har ødelagt den.
Held og lykke med den.Hej.
tilføjet af

Efter købeloven

skal man sende den til reparation 2-3 gange, for at få manglen udbedret, hvis fejlen stadig består efter dette tidspunkt, får du nogle valgmuligheder, enten at bytte varen til en ny eller pengene tilbage. Sådan mener jeg, vi fik det lært :)
Det lyder meget rigtigt med formodningsreglen..
HVIS bevisbyrden er på din side, er den sikkert tung at løfte, og derfor er et godt råd, at du henvender dig til en tekniker, der kan reparere ting, så han kan vurdere det, hvorfor du så skal tage hans vurdering med.
tilføjet af

Desuden

kan jeg berolige dig med, at forbrugerkøb næsten altid er mest gunstig for forbrugeren, dvs. der skal meget til, før du bliver dårligt stillet, da det er en retsbeskyttelse over for dig, som forbruger
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.