Krokodillejægerens skæbne
Stod han ikke med sin lille søn på armen og fodrede en alligator? Viste de værste krapyl sig ikke at være venlige kæledyr, når blot en sand naturelsker som Irwin forbarmede sig over dem?
Pilrokken satte sagerne på plads. Den følte sig truet, og så stak den Irwin i brystet. Lidt ligesom den p.t. så kendte bjørn, der i Werner Herzogs dokumentarfilm om skuespilleren Timothy Treadwell æder selv samme. Treadwell var så glad for bjørne, at han satte dem højere end mennesker, men bjørnen var så sulten, at den satte Treadwell til livs.
Der er grund til respekt for naturen. Selv i det fredelige Danmark slår lynet ned, hugorme bider, diger går over deres bredder – det skorter ikke på uvenligheder fra naturens side: Bakterier og vira hærger vores legemer, storme går over landet. Den udbredte romantisering af Moder Natur næres lovlig godt af naive naturfilm og bymenneskers tryghedsbehov. Naturen er ikke altid indstillet på at leve op til romantiseringen, og vores overlevelse beror i mangt og meget på vores evne til at bekæmpe naturen.
Men en filmserie som nu afdøde Steve Irwins ’Krokodillejægeren’ er naturligvis ikke den rene naivitet. Der er også drengedrømme, fascination og det store kolde gys knyttet til en figur som Irwin. Han turde det utroligste; man kunne fra lænestolen følge med i de mest frygtindgydende ekspeditioner og næsten selv være med i farlige konfrontationer mellem menneske og dyr.
Krokodillejægerens skæbne viser bare, at farlige dyr er farlige.
Pilrokken satte sagerne på plads. Den følte sig truet, og så stak den Irwin i brystet. Lidt ligesom den p.t. så kendte bjørn, der i Werner Herzogs dokumentarfilm om skuespilleren Timothy Treadwell æder selv samme. Treadwell var så glad for bjørne, at han satte dem højere end mennesker, men bjørnen var så sulten, at den satte Treadwell til livs.
Der er grund til respekt for naturen. Selv i det fredelige Danmark slår lynet ned, hugorme bider, diger går over deres bredder – det skorter ikke på uvenligheder fra naturens side: Bakterier og vira hærger vores legemer, storme går over landet. Den udbredte romantisering af Moder Natur næres lovlig godt af naive naturfilm og bymenneskers tryghedsbehov. Naturen er ikke altid indstillet på at leve op til romantiseringen, og vores overlevelse beror i mangt og meget på vores evne til at bekæmpe naturen.
Men en filmserie som nu afdøde Steve Irwins ’Krokodillejægeren’ er naturligvis ikke den rene naivitet. Der er også drengedrømme, fascination og det store kolde gys knyttet til en figur som Irwin. Han turde det utroligste; man kunne fra lænestolen følge med i de mest frygtindgydende ekspeditioner og næsten selv være med i farlige konfrontationer mellem menneske og dyr.
Krokodillejægerens skæbne viser bare, at farlige dyr er farlige.