Kurser i borneopdragelse !
Medhat Khattab,Speciallæge
Bågøes alle 8D.
5700 Svendborg
Kurser i borneopdragelse !
For nylig har der været forslag fremme om, at forældre skal på kursus i børneopdragelse, såfremt deres børn ikke holder sig inden for normerne og lovens rammer i det danske samfund. At nogle forældre har behov for et kursus i børneopdragelse bør ikke være et tabu emne. Tværtimod skal vi bakke op omkring den positive intention bag ideen.
Der er nok ingen forældre, der bevidst bliver dårlige opdragere, Det at være i stand til at give en god børneopdragelse er ikke et naturtalent, selvom mange måske ikke stiller spørgsmålstegn ved egne evner i den retning. Det afhænger bl.a. meget af ens egen opvækst og bevidsthed generelt.
Men ved at modtage råd, støtte og vejledning kan forældrene lære værktøjer, der letter deres rolle som opdragere. Hvem ville dog ikke være interesseret i det? For det er oftest forældrene selv, der er mest kede af det, når det ikke går godt med deres børn. Når der er problemer med børnene, giver det ofte stor skyldfølelse til de ramte forældre. Derfor mener jeg, at det er konstruktivt at vejlede forældrene i at gøre noget andet end det, de ellers har gjort for på den måde at nedbryde den sociale arv.
Disse kurser vil gavne børn, forældre og sidst men ikke mindst samfundet. Det vil være en kanon investering og meget bliver forebygget. Et kursus kunne være medhjælpende til at afdække, om der er behov for ekstra støtte til familien. Gode rollemodeller eller mentorer er som bekendt guld værd i denne sammenhæng.
Man kan undre sig over, at selvom der findes et væld af kurser i bl.a. hundetræning, (opdragelse), er det vanskeligt at finde et kursus, som handler om børneopdragelse og hvor der er fokus på, hvordan vi bliver gode forældre.
Det som gør børneopdragelse vanskeligt, kan være vores forskellige meninger om, hvad der er god opdragelse. Og et facit kan være svært at finde. Det vil afhænge af hvilken baggrund vi har, socialt, økonomisk og kulturelt.
Det overordnede mål er, at børnene bliver i stand til at klare sig i vores samfund på en positiv måde. F.eks. er der mødepligt i skolen hver dag og bliver den ikke overholdt, så bør det have konsekvenser. For hvordan skal børnene og måske også deres foældre ellers lære, at det er vigtigt at vi overholder aftaler?
Børns opførsel afspejler næsten altid deres opdragelse. Den måde vores børn fungerer på til dagligt i skolen og andre steder i samfundet er ikke deres ansvar alene.
Det er sjældent, at det er samfundets skyld, at man bliver kriminel eller en dårlig borger. Vi må ind til kernen/hjemmet for at opnå et bedre resultat og derfor er det konstruktivt at samarbejde med forældrene, når noget ikke går godt.
Sanktioner over for de forældre, som ikke vil samarbejde med de sociale myndigheder kan være nødvendige. Sanktionerne skal ikke være ens. Økonomisk straf kan give god effekt hos nogle, men kan være skadeligt for andre. Der er behov for en diffentieret indsats.
Bågøes alle 8D.
5700 Svendborg
Kurser i borneopdragelse !
For nylig har der været forslag fremme om, at forældre skal på kursus i børneopdragelse, såfremt deres børn ikke holder sig inden for normerne og lovens rammer i det danske samfund. At nogle forældre har behov for et kursus i børneopdragelse bør ikke være et tabu emne. Tværtimod skal vi bakke op omkring den positive intention bag ideen.
Der er nok ingen forældre, der bevidst bliver dårlige opdragere, Det at være i stand til at give en god børneopdragelse er ikke et naturtalent, selvom mange måske ikke stiller spørgsmålstegn ved egne evner i den retning. Det afhænger bl.a. meget af ens egen opvækst og bevidsthed generelt.
Men ved at modtage råd, støtte og vejledning kan forældrene lære værktøjer, der letter deres rolle som opdragere. Hvem ville dog ikke være interesseret i det? For det er oftest forældrene selv, der er mest kede af det, når det ikke går godt med deres børn. Når der er problemer med børnene, giver det ofte stor skyldfølelse til de ramte forældre. Derfor mener jeg, at det er konstruktivt at vejlede forældrene i at gøre noget andet end det, de ellers har gjort for på den måde at nedbryde den sociale arv.
Disse kurser vil gavne børn, forældre og sidst men ikke mindst samfundet. Det vil være en kanon investering og meget bliver forebygget. Et kursus kunne være medhjælpende til at afdække, om der er behov for ekstra støtte til familien. Gode rollemodeller eller mentorer er som bekendt guld værd i denne sammenhæng.
Man kan undre sig over, at selvom der findes et væld af kurser i bl.a. hundetræning, (opdragelse), er det vanskeligt at finde et kursus, som handler om børneopdragelse og hvor der er fokus på, hvordan vi bliver gode forældre.
Det som gør børneopdragelse vanskeligt, kan være vores forskellige meninger om, hvad der er god opdragelse. Og et facit kan være svært at finde. Det vil afhænge af hvilken baggrund vi har, socialt, økonomisk og kulturelt.
Det overordnede mål er, at børnene bliver i stand til at klare sig i vores samfund på en positiv måde. F.eks. er der mødepligt i skolen hver dag og bliver den ikke overholdt, så bør det have konsekvenser. For hvordan skal børnene og måske også deres foældre ellers lære, at det er vigtigt at vi overholder aftaler?
Børns opførsel afspejler næsten altid deres opdragelse. Den måde vores børn fungerer på til dagligt i skolen og andre steder i samfundet er ikke deres ansvar alene.
Det er sjældent, at det er samfundets skyld, at man bliver kriminel eller en dårlig borger. Vi må ind til kernen/hjemmet for at opnå et bedre resultat og derfor er det konstruktivt at samarbejde med forældrene, når noget ikke går godt.
Sanktioner over for de forældre, som ikke vil samarbejde med de sociale myndigheder kan være nødvendige. Sanktionerne skal ikke være ens. Økonomisk straf kan give god effekt hos nogle, men kan være skadeligt for andre. Der er behov for en diffentieret indsats.