Kør som kvinder
- så bliver der færre trafikdræbte!
Mænd har dobbelt så stor risiko for at dræbt i trafikken som kvinder. En stor gruppe mandlige bilister tager en større risiko i trafikken end kvindelige bilister.
Dette faktum bliver slået fast i en stor undersøgelse, som Vägverket i Sverige (som svarer til Vejdirektoratet i Danmark) har gennemført.
Blandt eksemplerne på mænds risikobetonede adfærd i trafikken nævnes overhalingsulykker med dødelig udgang. Her er det som regel mænd, der fører bilen. Det samme gælder eneulykker med dødelig udgang. Det generelle billede viser, at i 8 ud af 10 bilulykker med dødelig udgang er føreren en mand.
Mænd fra Mars og kvinder fra Venus?
Mænd og kvinder har forskellige holdninger til trafiksikkerhed. Ca. 60 procent af de svenske kvinder mener, at dødsulykker i trafikken er uacceptable. Blandt mænd har kun knapt halvdelen denne indstilling.
Mænd er også mere negative overfor færdselsregler. 20 procent af mændene, mod 10 procent af kvinderne, har inden for de seneste 12 måneder ført bil efter at have drukket alkohol (uden dog dermed nødvendigvis at have overtrådt promillegrænsen).
Kvinder er også mere lovlydige, når det gælder om bruge sikkerhedssele og overholde fartbegrænsninger.
Resultaterne i undersøgelsen kan ikke forklares med, at mænd kører mere bil end kvinder. Selv når der tages højde for mænds højere kørselsfrekvens, har mandlige bilister dobbelt så stor risiko for at blive dræbt i trafikken.
Vägverket kommenterer resultaterne med, at hvis de svenske mål for trafiksikkerhed skal nås, bør kvinders indstilling og adfærd i trafikken blive normen hos Sveriges bilister.
Sådan noget pladder ...hahaha
Mænd har dobbelt så stor risiko for at dræbt i trafikken som kvinder. En stor gruppe mandlige bilister tager en større risiko i trafikken end kvindelige bilister.
Dette faktum bliver slået fast i en stor undersøgelse, som Vägverket i Sverige (som svarer til Vejdirektoratet i Danmark) har gennemført.
Blandt eksemplerne på mænds risikobetonede adfærd i trafikken nævnes overhalingsulykker med dødelig udgang. Her er det som regel mænd, der fører bilen. Det samme gælder eneulykker med dødelig udgang. Det generelle billede viser, at i 8 ud af 10 bilulykker med dødelig udgang er føreren en mand.
Mænd fra Mars og kvinder fra Venus?
Mænd og kvinder har forskellige holdninger til trafiksikkerhed. Ca. 60 procent af de svenske kvinder mener, at dødsulykker i trafikken er uacceptable. Blandt mænd har kun knapt halvdelen denne indstilling.
Mænd er også mere negative overfor færdselsregler. 20 procent af mændene, mod 10 procent af kvinderne, har inden for de seneste 12 måneder ført bil efter at have drukket alkohol (uden dog dermed nødvendigvis at have overtrådt promillegrænsen).
Kvinder er også mere lovlydige, når det gælder om bruge sikkerhedssele og overholde fartbegrænsninger.
Resultaterne i undersøgelsen kan ikke forklares med, at mænd kører mere bil end kvinder. Selv når der tages højde for mænds højere kørselsfrekvens, har mandlige bilister dobbelt så stor risiko for at blive dræbt i trafikken.
Vägverket kommenterer resultaterne med, at hvis de svenske mål for trafiksikkerhed skal nås, bør kvinders indstilling og adfærd i trafikken blive normen hos Sveriges bilister.
Sådan noget pladder ...hahaha