20tilføjet af

Køreprøve hver 3 år

Det burde gøres obligatorisk,at folk skulle op til en ny køreprøve hver 3 år.
Det mener jeg da Danskerne er nogle af de bilister i verden,som kører dårligst.
Du kan ikke køre 10 kilometer uden at der er en eller anden idiot som kører uforsvarligt.
tilføjet af

hmm..

..det er hvis lidt en tilsnigelse, at sige at vi er nogle af dem der kører dårligst i verden..
tilføjet af

Jeg kører Europa tyndt

hver år,og min erfaring er at Danskerne virkelig er nogle klovner i trafikken.
Det ser du ikke i så udpræget grad i resten af EU.
Ja,sågar polakkerne kører bedre.
tilføjet af

Du er da rigtig i hopla i aften

Er da helt spændt på, næste indlæg fra skuffen.
tilføjet af

Jo,man har jo sine lyse

øjeblikke.
Synes bare at de socialistiske debattører har brug for lidt sparring.
Socialisme er i princippet lig med undergang og lavere velfærd.
tilføjet af

Hvordan kører du selv?

Det er som regel dem der kører mest agressivt og uforsvarligt der har den slags holdninger. Det mest tragikomiske af det hele er at de selv tror at de kører godt.
tilføjet af

Ja Så....

Har Italienerne endelig lært hvilken vej de skal i en rundkørsel ?
tilføjet af

Det kender jeg fra mange

lande.
Det Danskerne er dårligst til er at følge trafikken,og kunne forudse hvad der sker om 2 minutter.
Specielt slemt bliver det når de kører med deres afbetalingslort,de såkaldte campingvogne bagefter.
tilføjet af

hvert 5 år

der er noget om ideen med at man skulle til en genopfriskelses køreprøve hvert 5 år (jeg synes det skal være hvert 5), det bliver bl.a. brugt i usa, og det virker fint. så bliver man også tvunget til at huske på regler/få opfrisket ny love.
men synes ikke vi er dem der kører dårligst, i forhold til polakkerne, som du nævner, så så jeg flere bulede biler dernede end man ser herhjemme.
mh Jacob
tilføjet af

Statistikken svarer for sig selv

har kørt bil i over 20 år uden en skade.
Danskerne er blevet lullet i søvn af socialistiske regeringer som har forbudt alt muligt.Derfor er de idag så vant til restriktioner og forbud i trafikken,at de faktisk ikke kan begå sig i resten af Europa.
tilføjet af

Det ville

nok øge trafiksikkerheden betydeligt mere end de periodiske syn af køretøjerne
tilføjet af

Hver 5 år er også bedre

end nu.
I Spanien/Portugal skal man feks. til lægetjek hver anden år.
Mht. polakkerne,så er det ikke så udbredt med kaskoforsikringer,jeg er vel i østeuropa et par måneder om året.
tilføjet af

Ja,helt sikkert

De periodiske syn er kun lavet for at få penge i statskassen.
tilføjet af

Lige en bemærkning mere

Jeg har været i Grækenland og Italien i sommers og ingen af stederne vil jeg mildest talt påstå at de kører bedre end danskerne. De kører vildt og kaotisk.
Grækenland har nok den værste trafikkultur jeg har oplevet. Det er ikke løgn hvis jeg siger at jeg var ved at blive snittet af biler de første 10-15 gange i løbet af den uge jeg var der. De har ingen fortove. Vejene er smalle og uden skilte og striber og de kører som om de deltog i et rally.
tilføjet af

Korrekt,Grækerne kører

lidt latino-agtigt.Men trods alt forstår de at læse trafikken,og det er meget begrænset hvad der sker af uheld.
Der er heller ingen fjolser som er til fare for alle andre ved kun at køre 50 km{t.
tilføjet af

OK med køreprøver

Det er helt OK med opbigatoriske køreprøver. Jeg har set flere som burde få taget pappet hvis jeg skal bestemme.
På jobbet er vi nødt til at efteruddanne os.
Det må også gælde når vi kan fare rundt i 1,5 tons metal i næsten 50 år efter vi har taget kørekortet.
Nogen har ikke bil i flere år, og her må rutinen falde væk.
Det samme gælder når man skifter øsen ud med en ny.
Hvor mange har prøvet at redde bilen fra udskridning i glat føre eller lave katastrofeopbremsniger inden for de sidste 5 år?
Dette kan med fordel øves på bane.
Selv har jeg deltaget i mindst10 køretekniske kurser på MC og i bil og man lærer noget hver gang.
Det gælder dit og mit liv, og her skal man ikke spare.
Jeg har ikke været lavet skader i 20 år ca. 600.000 km i bil og 90.000 km på MC.
Venligst Boye
tilføjet af

De virkelige fjolser er ikke dem

der kører langsomt. De kan ganske rigtigt være irriterende men det er ikke dem er skyld i ulykkerne.
Virkeligheden er den at, de som er involveret i flest uheld er:
-Unge mænd under 25 der tror de den nye Tom Kristensen, men som reelt er middelmådige og uerfarne bilister.
-Skyldes for høj. Kan ikke nå at undvige. Når ikke at reagere på hvad der måtte komme efter svinget.
-Skyldes alkohol og stoffer.
Det er de virkelige fjolser. Det er ikke gamle fru hansen der måske kører lidt for, forsigtigt. Hun er bare træls, men hun er ikke specielt farlig.
tilføjet af

for høj fart...

skulle der stå.
tilføjet af

Det er de frontale sammenstød

som koster flest menneskeliv.
De er ofte forårsaget af de fjolser som kører for langsomt.
Du har naturligvis ret i at alkohol og stoffer også er til stor fare for trafikken,og efter min mening burde straffes hårdere.
tilføjet af

Nope

Det du siger giver ingen mening.
Skylden ligger hos de fjolser der kører så vanvittigt og uforsvarligt at de ikke har en jordisk chance for at reagere når der sker noget uforudset.
Iøvrigt kører langsomtkørende bilister ikke i modsatte kørebane. En briantype som tager en venstredrejende kurve med langt over 100 km/t ender derimod ofte derovre og derfor må det være ham der er fjolset over fjolser.
Farten dræber, det siger alle der har forstand på det. Det er muligt at du ved meget bedre end trafikeksperterne. Jeg vælger så bare at være så ignorant at tro mere på trafikeksperterne end på dine hypoteser.
Jeg synes iøvrigt ikke man skulle indføre køreprøver hvert 3 år. Derimod skulle det være lettere at miste kortet hvis man kører uforsvarligt og det skulle være svære at generhverve det.
tilføjet af

- kasko

ahh se det forklarer en del ;)
men skal ikke tage sin nye bil med derned, medmindre man kan lide at få buler.
ja så kunne man lave noget lægetjek ala synshallerne, så ens egen læge ikke blev overrendt af folk der ville fortsætte med at kunne køre bil.
mh Jacob
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.