læremopning
Forældre klager forgæves til skolerne, når en lærer chikanerer et barn Nu beder lærerne om støtte og uddannelse.Nogle børn bliver kaldt "Tykke", andre bliver ignoreret, atter andre hånet foran kammeraterne.Og det er læreren, der står bag.- Lærermobning er et stort problem. Det er det, som vi får næstflest henvendelser om til forældrerådgivningen, siger Solveig Gaardsmand fra forældreorganisationen Skole og Samfund.Men det bliver ikke taget alvorligt nok på skolerne, mener såvel forældrene som Børns Vilkår.- Den typiske reaktion på skolen er, at det må være barnet, der er noget galt med. Meget ofte ender det med et skoleskift, fordi forældrene ikke bliver taget alvorligt, konstaterer Solveig Gaardsmand.Fra Børns Vilkår siger Camilla Carlsson, faglig koordinator i skoletjenesten:- Lærere og ledelser bliver nødt til at lytte og anerkende, at det finder sted.Hver tiende bliver ydmygetI maj viste en undersøgelse fra Børnerådet og Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), at hver tiende danske skoleelev har følt sig mobbet af en lærer.Dengang var Danmarks Lærerforening (DLF) skeptisk over for tallene. Og man vægrer sig stadig ved at kalde det mobning, siger Dorte Lange, formand for DLF’s skole- og uddannelsespolitiske udvalg:- Ordet bruges meget unuanceret af børn. Det kan dække over alt fra irettesættelser til dårlige lærer-elev-relationer. For mig er mobning systematisk forfølgelse, og det kan ikke forsvares. Når det begreb bliver brugt i flæng, må jeg forsvare lærerne, for sådan optræder de ikke, siger hun.Alligevel ønsker lærerne at komme problemet til livs.I slutningen af denne måned har DLF indbudt forældre-, skoleleder- og elevorganisationerne til et møde, der skal "forbedre forholdet mellem elever og lærere".Mangler uddannelseHer vil lærerne blandt andet advokere for mere støtte og uddannelse.- Mange lærere er ikke tilstrækkeligt uddannet til at tackle børn med særlige behov, mener Dorte Lange.- Specialpædagogik er først for nylig kommet på skemaet igen på læreruddannelsen, så der er et hul i rækken af lærere, der ikke har redskaberne til den rummelighed, som kræves i skolen. De kan godt føle, at de kommer til kort over for visse elever, fortsætter hun.Det kan de godt genkende på lærerværelset på Munkebjergskolen i Odense. Her skal de inden længe undervises i konflikthåndtering.- Alle kan få et problem i forholdet til nogle børn, og man er meget alene i klasseværelset. Det ville være supergodt med mere supervision, siger lærer Camilla Bennetsen