7tilføjet af

Læs lige her...

Journalistikken og samfundets udstødte
Det danske samfunds overflødige har ingen stemmer i samfundsdebatten.
Af Søren Schultz Jørgensen.

Hvordan har de det mon egentlig i underklassen? Hvad tænker de mon, alle de uuddannede indvandrere, bistandsklienterne, de tvangsaktiverede, posedamerne, mændene på herberget og beboerne i Mjølnerparken? Og hvordan mon det føles at være permanent parkeret på sidelinjen af et samfund, der kører i økonomisk overgear, slår den ene forbrugsrekord efter den anden og konstant fortæller sig selv, at det går ufattelig godt?
Vi ved det ikke, for det danske samfunds overflødige har ingen stemmer i samfundsdebatten. De har ingen politiske partier, der helhjertet kæmper deres sag. De har ingen interesseorganisation i ryggen, ingen tænketanke og ingen spindoktorer. Og de har ingen medier til at sætte dagsordenen for sig. Er man udstødt af samfundsøkonomien, er man nemlig også udstødt af journalistikken.
Grunden er ikke, at den danske journaliststand vender ryggen til samfundets svageste. Tværtimod. Journalisterne på de førende danske nyhedsmedier føler sig hver uge forpligtet til at levere adskillige spaltekilometer om samfundets rand- og bundområder. Men de gør det på en måde, som man kun kan gøre det, når man selv tilhører samfundets veluddannede, velbjærgede og friværdibegunstigede elite - og i øvrigt bor i sikker afstand af de boligghettoer, de faldefærdige skoler og de institutioner, som landets svageste borgere er spærret inde i.
Samfundets marginaliserede må derfor langt hen ad vejen finde sig i at blive behandlet med samme distancerede skrivebordsjournalistik som svineeksporten, aktiekurserne og finansloven. Det vil sige som statistiske kurver, indekstal og procentsatser, der går op eller ned. Det er magthavernes, embedsmændenes, eksperternes og de privilegeredes sprog. Og journalisternes.
Statistikker og eksperter kan sagtens være solidariske. Men de skaber sjælden store læseoplevelser eller dyb forståelse af menneskers hverdag. Nyhedsredaktionerne sender derfor med jævne mellemrum deres højt gagerede reportere ud i randområderne for ved selvsyn at studere forholdene, indsnuse stemningen og måske endda tale med nogle af de fortabte. De hedder som regel Lillian eller Mustafa. Sociale tabere har nemlig ikke efternavne i de socialjournalistiske rejsereportager. De er objekter, skildret med turistens flygtige indlevelse og hattedamens distingverede solidaritet.
Politikens forsidehistorie nytårsdag havde alle ingredienser: En seksspaltet overskrift med ordlyden 'Det går ufattelig godt, men ...', en alkoholiseret Lillian og lige så forsumpet Svend i kamp om en krykke på Nørreport Station - og en privilegeret journalist på gennemrejse. Den journalistiske intention fejlede absolut intet. Men den velmente reportage bibragte os ikke nogen dybere forståelse af de fortabte og deres vilkår. Den holdt dem snarere ud i strakt arm og stillede dem til skue: Se, en taber!
Hvad manglende forståelse af samfundets underprivilegerede grupper i sidste instans kan medføre, har de langvarige gadekampe i Frankrigs større byer netop givet et skræmmende eksempel på. Det centrale spørgsmål i den sammenhæng er ikke, hvorfor aggressionerne udviklede sig, som de gjorde, men snarere, hvorfor franskmændene blev så overraskede over det. Uligheden og vreden i de parisiske forstæder må jo have eksisteret i årtier. Hvorfor har de franske journalister ikke formået at synliggøre problemerne, før det gik galt?
En del af svaret kan måske findes hos en af den moderne journalistiks legender, den danske fotograf og reporter Jacob A. Riis, der i slutningen af 1800-tallet systematisk dokumenterede fornedrelsen, kriminaliteten og mistrøstigheden blandt de fattige i New Yorks slum. I sin bog 'How the Other Half Lives' skriver han: »Den ene halvdel af verden ved ikke, hvordan den anden halvdel lever. Den ved det ikke, fordi den ikke bekymrer sig om det«.
Politiken.
tilføjet af

Så sandt så sandt

»Den ene halvdel af verden ved ikke, hvordan den anden halvdel lever. Den ved det ikke, fordi den ikke bekymrer sig om det«.
tilføjet af

Kædereaktion....

Kan også tilslutte mig dette indlæg. Interessen for disse grupper faldt, da venstrefløjen og dermed menneskeligheden flyttede mod højre. Dette skete for at dæmme op for den yderste højrefløjs indflydelse på regeringen.
Men se hvad der sker nu. Socialdemokratiet, som tidligere var arbejdernes parti, går nu mere borgerlige veje end dem de tidligere kaldte borgerlige.
Det er en håbløs situation at sidde i, når man sidder på sidelinjen i vort samfund. Og håbet er svært at få øje på.
TTT*
tilføjet af

' Hus forbi'

Hej,
Det er et interesant synspunkt, blot mener jeg ikke kommentarerne om venstrefløjens rolle er helt rigtigt.
Efter mit synspunkt er venstrefløjen tit kun interesseret i at indtage "hjælperroller" og bekymrer sig ikke om tabernes virkelige behov.
F.eks. tale man om at få grønlænderne ud til Husum, og at lære dem dansk. De vil meget hellere drikke øl på Kultorvet.
f
tilføjet af

din påstand

Baserer du din påstand på en brugerundersøgelse eller på dine fordomme?
tilføjet af

Flere og flere er opmærksomme

på, uligheden. Så noget sker der da. Jeg selv skriver 3-4 læserbreve pr. uge og de fleste ryger i trykken.
tilføjet af

korrekt

den er godt skrevet bare uhyggeligt at en udtalelse fra 1800 tallet kan bruges som bevis for at historien gentager sig selv.
silverfoxdk
www.lonely.dk
tilføjet af

Læs lige den her

Læs lige den her, Tomas
DET ER ikke nogen specielt dansk værdi at tage sig af sin far og gøre ham til en del af husholdningen, når han er blevet for syg til at kunne klare sig selv. Men de fleste danskere vil nok alligevel beundre den familie, der, samtidig med at både mand og kone er udearbejdende, løfter den opgave. Det er, hvad Amir og Shahla Sahrai i Gl. Rye ved Silkeborg har gjort, siden Shahlas far i juni 2004 blev alene. Men dansk værdi eller ej. Dansk lovgivning er nu sådan indrettet, at Shahlas far står til udvisning og afhentning af politiet.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=429352
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.