Kære meddebatører
Jeg står overfor snart at skulle til mit livs første lønforhandling. Er der nogle herinde som har nogle gode råd til hvordan jeg skal gribe den an, hvordan det foregår og evt. hvad jeg kan forvente mig. Jeg arbejder indenfor kontorområdet.
Håber på nogle seriøse bud.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Rikke
tilføjet af strit
et lille råd
Ved lønforhandling er det vigtigt at fokusere på din markedsværdig i fremtiden. Ikke så meget på hvad du har lavet – for det har du jo allerede fået din løn for.
Hvis du kan synliggøre hvad du kan bidrage virksomheden af mer værdig, i forhold til hvad du får betalt nu, så skulle du have en chance for lidt ekstra i lønposen.
Glem alt om at sammenligne dig med andre og bruge det som argumentation, (det kan ikke bruges til noget) men fokuser KUN på dig og dit arbejde og evt. fremtidig ansvarsområder, som du evt. vil stille imod.
Held og lykke
stritt
tilføjet af Bimmer ILP
Læst i en tidligere artikel
Drop den pæne pige og forhandl som en mand
1.Skaf oplysninger
Her skal der tal på bordet: Hvad tjener jeg? Hvad tjener jeg i forhold til mine kolleger? Hvad kan jeg få hos konkurrenten? Er min løn steget lige så meget som inflationen - hvis rugbrødet er steget tre kroner det sidste år, skal din løn være steget tilsvarende. Dokumentér, at du er berettiget til en lønforhøjelse.
2. Hvad vil du have i kroner?
Beslut dig for et beløb og forlang det. Sådan tænker mænd. Det nytter ikke, at du går ind og er spændt på, hvad chefen mon synes, du skal have - han synes helt sikkert, at der ikke råd til noget.
3. Sæt ord på dine styrker
Sig noget pænt om dig selv. Øv dig i at sige det inden mødet.
4. Hold derefter mund!
Alt for mange kvinder kan ikke rose sig selv uden at føle, at de også lige skal rose kollegerne eller påpege det, de IKKE er så gode til. Det er dig og ikke de andre, der forhandler løn.
5. Udvælg nogle få, gode argumenter for
hvorfor, du fortjener en lønforhøjelse. Lad være med at komme med en lang liste med alt småt og stort.
6. Forbered dig på, hvad chefen måske vil sige og forbered et svar på det. Eksempelvis:
Chefen: "Vi har ingen penge, som du ved, går det jo ikke så godt for firmaet".
Du svarer: "Det er også kedeligt, men ikke mit ansvar. Udfra hvad jeg laver, får jeg stadig ikke nok i løn".
Fidusen er her at få samtalen tilbage på DIG. Lad være med påtage dig chefens ansvar for virksomheden.
tilføjet af Tipi
gode råd
Rigtig gode råd fra Bimmer!
Når du tager til samtalen skal du være total rolig...og ADRIG undskylde for dig selv.
Er du ikke helt sikker på hvor meget du kan 'forlange' kan du jo tjække din løn på bla. jobindex.dk, og se hvor meget du burte få.
Fortæl MEGET kort om hvorfor du skal have ekstra, sig dit beløb og VÆR HELT STILLE!!
Rigtig mange kvinder begynder at undskylde efter de har sagt beløbet. Dum ide.
Husk hele tiden på, at det jo er ret nemt at finde nyt job for tiden, hvis det skulle komme så langt, men lav være med at true med at skifte også sådan, den er aldrig go.
Held og lykke med det :o)
Rigtig go jul til dig.
Vi kan også, vi kvinder..Tipi
tilføjet af Bimmer ILP
Tak :o)
Hun kunne også læse en bog om forhandlingsteknik.
tilføjet af rikkethor
Takker
Tak for jeres indlæg, som jeg vil tage med mig når det går løs ;-)