4tilføjet af

Matematik! Hjælp hurtigt tak (;

Heej alle.
Jeg har fået en aflevering for, og der er to opgaver jeg ikke helt kan gennemskue.
Opgaverne er om papir, såsom A4 ark osv. A er det største og det mindste er A6. For hver gang tallet bliver højere er det halvdelen af det med et nummer mindre, hvis i ikke vidste det.
Den første:
Funktionsforskriften for antallet af ark A6-papir, et givet A-format kan opdeles i, er:
y= 2^6/2^x (Opløftet i)

"Forklar sammenhængen mellem funktionsforskriften og tallene i tabellen.
Tabellen:
Format: [A0][A1][A2][A3][A4][A5][A6]
Antal ark A6 papir: [62][32][16][08][04][02][01]
Den viser hvor mange A6 papir der går til de andre.

Den sidste opgave:
Vis, at forholdet mellem bredde og længde er: 1/kvadratroden af 2.

Håber i kan hjælpe, tak (:
tilføjet af

er det..

fra folkeskolens afgangsprøve 2007?
Den minder meget om de opgaver vi fik sidste år til afgangsprøve🙂?
tilføjet af

Lidt hjælp

Første opgave:
Forklaring på funktionsforskriften:
Da et ark kan deles op i det dobbelte antal ark med nummeret mindre, kan et A0-ark opdeles i 2 A1-ark, 2^2 A2-ark, 2^3 A3-ark osv.(hele tiden det dobbelte, da arkene bliver halvt så store for hvert nummer). Og således i 2^6 A6-ark.
Da et A1-ark kun er halvt så stort som et A0-ark, kan det altså kun deles i halvt så mange A6-ark. Dvs. (2^6)/2. Et A2-ark er igen halvt så stort, så det kan kun deles i (2^6)/(2^2) A6-ark osv.. Dvs. at et Ax-ark kan deles i (2^6)/(2^x) A6-ark.
Tabellen viser således, at et A0-ark består af 64 (der er vist en fejl i tabellen) A6-ark, og da hvert ark med et nummer højere er halvt så stort som det foregående, vil de, når man går et nummer op, kun bestå af halvt så mange A6-ark som det foregående.
Opgave 2:
Et ark har den egenskab, at når man folder det på midten, ændrer det ikke form (men bliver kun halvt så stort). Dvs. at forholdet imellem den korte side og den lange side forbliver den samme. Kalder vi den lange side for a og den korte for b, vil man, når man folder det på den lange led, få, at b nu er den lange side, og den korte side er a/2. Hvis forholdet mellem den korte og den lange side som sagt skal være bevaret, har vi
b/a = (a/2)/b <=>
b^2 = (a^2)/2 <=>
(b/a)^2 = 1/2 <=>
b/a = 1/kvadratroden af 2
tilføjet af

Hvad betyder

^tegnet? og hvordan skriver du rigtigt ud? Mit tegn ligner et lille misfoster...
tilføjet af

Det betyder

y^x betyder at y skal ganges med sigselv x gange. Et par eksempler: 5^3 = 5*5*5, 3^4 = 3*3*3*3, 42^2 = 42*42 osv.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.