SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Trafik & transport
13tilføjet af sendjano
Måske man skulle kalde alle der får de problemer
Med at de ikke ved hvad de skal gøre, hvis en bil ikke vil bremse eller speederen sætter sig fast, til en lille prøve, der må jo være noget de har glemt, fra de tog kørekort? : Bremsesvigt, ja så er der jo en håndbremse, virker der ikke, kan man jo gå ned i geer, man kan også slå tænding fra, dog kun når det går lige ud, det samme kan man gøre, hvis det er speederen der sætter sig fast, men først, træd koblingen ned. Hvor svært er det lige at fatte????????????????????????????????????.
Norske vejmyndigheder overvejer kørselsforbud til tusindvis af Toyota'er efter uheld
Et kørselsforbud til tusindvis af Toyota-biler kan blive konsekvensen, efter at en nordmand torsdag måtte sende sin Toyota Prius direkte i autoværnet på hovedvej E18 nær Kristiansand i det sydlige Norge.
Speederen havde låst sig fast og farten rundet 176 km/t, da manden så en kollision på langs af autoværnet som den eneste mulighed for at standse. Han slap fra uheldet med mindre skrammer.
Ulykken er den første af sin art i Norge, men en nøjagtig gentagelse af de hændelser, som den seneste tid har tvunget japanske Toyota til at tilbagekalde i omegnen af otte millioner køretøjer på verdensplan.
Biler kan tvinges i garage
Nu overvejer myndighederne i Norge at gå mere drastisk til værks.
"Hvis hændelsen med Toyota Prius'en på E18 er alvorlig nok, og risikoen er stor nok, kan vi tage det skridt, at vi pålægger de tilbagekaldte modeller at stå i ro, indtil kontrollen er foretaget," siger sektionschef Erik Aalling fra det norske Vegdirektoratet til avisen VG.
Erik Aalling vil ikke udelukke, at et kørselsforbud kan blive aktuelt, men foreløbig venter myndighederne på havarirapporten fra uheldet. En Toyota-specialist blev torsdag fløjet til Norge fra Bruxelles for at bistå udredningen.
Problem med gas og bremser
Direktøren fra Toyota i Norge, Lars-Erik Årøy, afviser, at et kørselsforbud er nødvendigt.
Toyota har indtil nu tilbagekaldt biler produceret mellem 2004 og 2009 pga. problemer med gaspedaler, der låses fast af mekanikken eller af løse gulvmåtter. 2010-modellen af hybridbilen Toyota Prius er desuden kaldt tilbage pga. fejl i bremsepedalen.
tilføjet af Anonym
Uanset hvad
så er det ikke OK at speederen sætter sig fast.
Jeg tror godt de fleste ved at hvis man kobler ud så trækker motoren ikke - den vil i stedet ødelægge sig selv. Men det er selvfølgelig at foretrække i den situation.
Men nu er det så nemt at sidde derhjemme og være bagklog og sige at folk bare skal koble ud og bremse stille og roligt mens motoren går totalt amok og begynder at spinne sig selv i stykker. Mon ikke de fleste vil gå lidt i panik hvis motoren fortsætter med at trække i bilen når foden er væk fra speederen...ikke mindst hvis det er fordi man har fjernet foden med henblik på at stoppe for f.eks. rødt lys.
tilføjet af Kørt 35år fejlfri
Sådan nogle letchokerede
Tumber burde ikke have et førerbevis, trådstarter har ret, hvor svært kan det være bare at dreje tændingen, selvfølgelig forsvinder servostyringen og bremseforstærkeren men man kan sagtens styre, det er ikke meget tungere den bliver i styrtøjet... FÆHOVEDER 😮🙁
tilføjet af kraqtus
du er ikke for snu
det hjælper intet at stoppe motoren med nøglen, så låser man jo bare rattet fast så hjulene drejer nod en af siderne, og ikke alle lande er flade som danmark, så hvis nordmanden kom kørende ned af en bjergvej med 176 km, så har han sikkert ikke haft andre muligheder.
du kan jo prøve at køre 176 km på en dansk vej inde midt i byen med chikaner og lyskryds, og så se hvad der sker.
hvis gaspedalen ikke virker som den skal, så er eneste alternativ at man kan rykke bensinslangen af kaburatoren, hvilket også kan være livsfarligt, for motoren vil stadig pumpe bensin ud, og så bliver man bare brændt ihjel i stedet for.
tilføjet af sendjano
Tænk lidt længre
Hvad med at slå tændingen fra, så skulle det være løst, det med de høje omdr. Ikke?
tilføjet af Sæternissen
Snu eller ikke ?
Men du mente måske at man må sno sig ?
Ratlåsen må ikke klikke i, så længe nøglen sidder i, så du kan roligt dreje nøglen og stoppe motoren, så længe du lader nøglen sidde 😃
Det er dog ikke helt problemløst med bremseforstærkeren, der ikke virker længere med stoppet motor. Der skal godt nok trykkes hårdt for at få nogen virkning. Det er heller ikke sjovt at skulle stoppe fra 130 kmt med håndbremsen, så det er absolut en sikkerhedsrisiko, hvis speederen sætter sig fast [:*(]
tilføjet af sendjano
sikket vrøvl du siger
Du kan koble ud, og slå tændingen fra, du kan trække håndbremsen, og da vi snakker om en ret ny bil, så skal den kunne bremse bilen ned, og da speciel i det høje geer. Desuden burde man jo ha fundet ud af hvad man skal gøre inden den når 176 km/t for det er der ingen stedder i Norge man må køre, så når man opdager at den tager til i fart, uden at man gør noget, så tråder man da koblingen ned og drejer tændingsnøglen som det første, og den begynder sku ikke at dreje til hverken den ene eller den anden side. Vrøvl.
tilføjet af sendjano
Ja ja, det siger jeg heller ikke
Selvfølig er det ikke sjovt, og er det inde i byen, så er der jo ikke meget at stille op, andet end at koble ud og dreje nøglen og bruge håndbremsen, men så skulle man jo også let kunne bringe den til stansning, da man jo ikke køre så hurtig der inde, er det på motorvejen, kan man jo samtidig med at man bremser med håndbremsen, gå ned i geer, på den måde kommer man ned i hastighed. Hvor svært kan det være?????????
tilføjet af Jensenz
Svært er det ikke - eller hvad?
Hvis det er speederen den er gal med:
- Drej nøglen på "off" men træk den for guds skyld ikke ud, det vil i de fleste biler aktivere ratlåsen så rattet ikke kan dreje.
- Gear ned og aktiver nød/håndbremsen...
- Vær opmærksom på ar bremsen som nu er uden bremseforstærker skal trykkes en del hårdere på, og at i biler med servostyring er rattet noget tungere at dreje.
- Aktivér gerne advarsels-blinke-lys så andre trafikanter bliver opmærksomme på "opbremsningen" og dermed bliver opmærksom på at bilen holder stille med "motorstop" og ikke forårsager en større ulykke.
Er BREMSEN defekt gør man vel nærmest det samme: sluk tændingen, gear ned, og håndbremse, og stop hurtigst muligt.
Men begge dele er jo farligt hvis man tilfældigvis nærmer sig et lyskryds eller andre "forhindringer", så det burde ikke forekomme, og har da heller aldrig oplevet det...
Personligt holder jeg mig så vidt muligt fra biler, de er for dyre, og alt for mange (dyre) ting kan gå i stykker.
Kun hvis jeg skal fragte "store" ting, bestikker jeg andre med bil til at køre.
tilføjet af sendjano
Kan sige med sikkerhed
At var det mig der blev kaldt ud til noget sådan, som betjent. Og det var gået galt, ville de få en skideballe, og en lektion i hvordan og hvorfor, det er noget man lære om i teori, når man tager kørekort. Det er for dårlig, og for lidt folk ved om det at handle efter hvad man nu har brug for. VH S
tilføjet af WWWC
Automatgear = Ingen kobling.
En håndbremse kan ikke holde en bil som kører med 100 og et eller andet km/t.
Drej nøglen, ja det kan sgu`da ikke være så svært.
Det er vi gode til, forresten var det nu nemt nok at sætte sådan et nødstop i bilen, det kobles bare til en magnetventil som afbryder brændstoffet.
Så faktisk en super ide, alting pynter jo i en moderne kedelig bil.
tilføjet af sendjano
Det kan og skal den kunne
Så skriver eller ringer du bare, det kan min, og det kan de fleste, men det tager da lidt tid, og så bruger du også geer til at komme ned i fart, og de tilfælle de skriver om, er det jo speederen, så kan man jo bruge bremsen.