14tilføjet af

Natan blotlægger Davids synd.

Engang ved aftenstid, da David rejste sig fra sin seng og gik omkring på taget af kongens hus, så han fra taget en kvinde bade sig, og kvinden havde et meget smukt udseende.  Da sendte David bud og forhørte sig om kvinden, og man sagde: „Er det ikke Bat′seba, E′liams datter, hetitten U′rias’ hustru?“  Derpå sendte David sendebud af sted og hentede hende. Hun kom da til ham og han lå hos hende, og hun var ved at hellige sig efter sin urenhed. Siden vendte hun tilbage til sit hus.  Kvinden blev nu gravid og sendte bud og fortalte David det og sagde: „Jeg er blevet gravid.“  David sendte da bud til Jo′ab og sagde: „Send mig hetitten U′rias!“ Så sendte Jo′ab U′rias til David.  Da U′rias kom ind til ham, spurgte David ham hvordan det gik med Jo′ab og hvordan det gik med folkene og hvordan det gik med krigen.  Derpå sagde David til U′rias: „Gå ned til dit hus og vask dine fødder.“ U′rias gik da ud af kongens hus, og kongens foræring blev bragt ud efter ham.  Men U′rias lagde sig ved indgangen til kongens hus sammen med alle sin herres tjenere og gik ikke ned til sit eget hus. Det fortalte man nu David idet man sagde: „U′rias er ikke gået ned til sit hus.“ Da sagde David til U′rias: „Er du ikke kommet hjem fra rejse? Hvorfor går du ikke ned til dit hus?“  U′rias sagde da til David: „Arken og Israel og Juda bor i hytter, og min herre Jo′ab og min herres tjenere ligger lejret på åben mark; skulle jeg så gå ind i mit hus og spise og drikke og ligge hos min hustru? Så sandt du lever, og så sandt din sjæl lever, vil jeg ikke gøre dette!“  Så sagde David til U′rias: „Bliv i dag med, og i morgen vil jeg sende dig af sted.“ U′rias blev derfor i Jerusalem den dag og dagen efter.  David indbød ham nu, og han spiste sammen med ham og drak; og han drak ham fuld. Alligevel gik han om aftenen ud og lagde sig på sin seng hos sin herres tjenere og gik ikke ned til sit hus. Om morgenen skrev David så et brev til Jo′ab og sendte det af sted ved U′rias, og i brevet skrev han: „Anbring U′rias over for de hårdeste udfald; træk jer så tilbage fra ham, så han bliver ramt og dør.“  Mens Jo′ab holdt byen bevogtet, satte han derfor U′rias på et sted hvor han vidste at der var dygtige mænd.  Og da mændene i byen rykkede ud og kæmpede mod Jo′ab, faldt nogle af folkene, af Davids tjenere, og også hetitten U′rias døde.  Derpå sendte Jo′ab bud og fortalte David om alle tildragelser i krigen,  og han gav sendebudet følgende påbud: „Så snart du er færdig med at tale til kongen om alle krigens tildragelser,  og hvis kongens forbitrelse stiger og han siger til dig: ’Hvorfor kom I så nær til byen for at kæmpe? Vidste I ikke at de ville skyde oppe fra muren?  Hvem slog Abime′lek, Jerubbe′sjets søn ihjel? Var det ikke en kvinde som oppe fra muren kastede overstenen fra en håndmølle ned på ham, så han døde ved Te′bez? Hvorfor kom I så nær til muren?’ så skal du sige: ’Også din tjener hetitten U′rias døde.’“  Da tog sendebudet af sted og kom og fortalte David alt det som Jo′ab havde sendt ham [for at sige].  Og sendebudet sagde til David: „Mændene fik overtaget over os, og de rykkede ud imod os på marken, men vi trængte dem tilbage til portindgangen.  Da skød skytterne oppe fra muren på dine tjenere, så nogle af kongens tjenere døde, og også din tjener hetitten U′rias døde.“  Da sagde David til sendebudet: „Sådan skal du sige til Jo′ab: ’Tag dig ikke dette for nær; sværdet fortærer jo den ene såvel som den anden. Forstærk din kamp mod byen og riv den ned.’ Ja, sæt mod i ham!“  Da U′rias’ hustru hørte at hendes mand U′rias var død, holdt hun klage over sin ægtemand.  Da sørgetiden var forbi, sendte David bud og hentede hende hjem til sit hus, og hun blev hans hustru. Siden fødte hun ham en søn. Men det som David havde gjort, var ondt i Jehovas øjne.
 Jehova sendte nu Natan til David. Han gik da ind til ham og sagde til ham: „Der var to mænd i samme by; den ene var rig og den anden havde det småt. Den rige havde overordentlig meget småkvæg og hornkvæg; men han der havde det småt havde ikke andet end ét lille hunlam som han havde købt; og han holdt det i live, og det voksede op hos ham sammen med hans sønner. Det plejede at spise af hans brødstykke og drikke af hans bæger og ligge i hans favn, og det var som en datter for ham. Så kom der en besøgende til den rige mand, men han nænnede ikke at tage noget af sit eget småkvæg eller sit eget hornkvæg og tilberede det til den rejsende som var kommet til ham; så han tog hunlammet som tilhørte manden der havde det småt, og tilberedte det til manden der var kommet til ham.“ Da blussede Davids vrede voldsomt op mod [denne] mand, så han sagde til Natan: „Så sandt Jehova lever: den mand som gjorde dette, fortjener at dø! Og hunlammet skal han erstatte med fire, eftersom han gjorde dette og fordi han ikke viste medfølelse.“ Da sagde Natan til David: „Du er manden! Således har Jehova, Israels Gud, sagt: ’Jeg salvede dig til konge over Israel og jeg udfriede dig af Sauls hånd, og jeg gav dig gerne din herres hus og din herres hustruer i din favn, og jeg gav dig Israels og Judas hus. Og hvis det havde været for lidt, ville jeg gerne have givet dig mere af den ene og den anden slags. Hvorfor har du ringeagtet Jehovas ord ved at gøre hvad der er ondt i hans øjne? Hetitten U′rias slog du ihjel med sværdet, og hans hustru tog du dig til hustru, og ham selv dræbte du med Am′mons sønners sværd. Så nu skal sværdet aldrig nogen sinde vige fra dit hus, eftersom du ringeagtede mig og tog hetitten U′rias’ hustru til at være din hustru!’  Således har Jehova sagt: ’Se, jeg lader ulykken rejse sig mod dig fra dit eget hus, og jeg vil tage dine hustruer for øjnene af dig og give dem til din næste, og han skal ligge hos dine hustruer for øjnene af solen dér.  Du handlede nemlig i det skjulte; jeg, derimod, vil gøre dette foran hele Israel og foran solen.’“  Da sagde David til Natan: „Jeg har syndet mod Jehova,“ hvorpå Natan sagde til David: „Så har Jehova også båret over med din synd. Du skal ikke dø. (2 Samuel 11:2-12:13)
tilføjet af

hvad er der galt med starten ziggi?

David og Batseba
v1 Året efter, ved den tid kongerne plejer at indlede felttog, sendte David Joab og sine folk af sted med hele den israelitiske hær. De hærgede blandt ammonitterne og belejrede Rabba. David blev tilbage i Jerusalem. 2 samuel 1
ah david, var en nådesløs soldat/hærføre, helt klart en mand man skal frem hæve ziggi ;)
tilføjet af

David er en mand lige efter JV'erness hoved -

´

EN SKÅNSELSLØS LEDER
TAGER NØJAGTIG DET HAN VIL HAVE og spytter resten ud!
...... ...... ...... BEGÅR VOLDTÆGT - BEDRIVER HOR OG DRÆBER KVINDENS MAND !
OG GØR NØJAGTIG DET SAMME SOM DE PÆDOFILE I JW/WTS - ANGRER HVER GANG og BLIVER TILGIVET!
Jo jo - Rigtig en ledertype JW/WTS kan beundre og forene sig med i tanke og handling!

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

ha ha hal.....

ack, det er for sandt til at grine af.
sekten historie, beviser at det du siger er sandt :(
glæder mig til at se en retsag, hvor oferet får juri'isk støtte, og det ikke er den pædofile der får det :(
men det sker jo nok aldrig, vagttårnet er jo hvad det er, den pædofile beskyttelses fond...
tilføjet af

Til Vulgær og dum.

Hej du!
Rigtig godt spørgsmål, som jeg egentlig aldrig har tænkt over i min læsning om David og Batseba. Så jeg måtte slå det op i nogle hjælpebøger jeg har. Her er hvad svaret er:
Bibelen siger ikke præcist hvilken urenhed det var Batseba rensede sig for. Det kan have været i forbindelse med hendes månedlige periode eller med udflåd eller noget andet der medførte ceremoniel urenhed. Nogle oversættere gengiver endda teksten sådan at man får det indtryk at hun rensede sig for den urenhed hun pådrog sig som følge af forholdet til David. Den reviderede danske oversættelse af 1871 lyder: „Og der hun kom til ham, da laa han hos hende; men hun rensede sig efter sin Urenhed, og hun vendte tilbage til sit Hus.“ Ifølge denne gengivelse gjorde Batseba som påbudt i loven i Tredje Mosebog 15:18: „Og når en mand har samleje med en kvinde, skal de bade sig i vand og være urene til aften.“
Men selv om den urenhed Batseba rensede sig for havde forbindelse med hendes menstruation, kunne hun godt være blevet gravid. Ifølge Tredje Mosebog 15:19, 29 var en kvinde uren i syv dage når hun havde menstruation (regnet fra den dag blødningen begyndte), og hun skulle rense sig på den ottende dag. Om en kvinde kan blive gravid på den ottende dag afhænger af hvor lang tid der går mellem hendes blødninger, hvilket varierer fra kvinde til kvinde.
Håber ikke at sproget var for 'fancy' til at forstå.
Ha´det!
tilføjet af

Jirene - Der står intet om, at hun badede sig efter

´

Efter min mening levner Bibelen ingen tvivl om, at hun badede sig efter sin menses!
....... 3. Moseb 15:19 .......
Når en kvinde har blødning, og der flyder blod fra hendes underliv, er hun under sin menstruation uren i syv dage, og enhver, der rører ved hende, er uren indtil aften.
v20
Alt, hvad hun ligger på under sin menstruation, er urent, og alt, hvad hun sidder på, er urent.
v21
Enhver, som rører ved hendes seng, skal vaske sit tøj og bade sig i vand; han er uren indtil aften.
v22
Enhver, som rører ved noget som helst, hun har siddet på, skal vaske sit tøj og bade sig i vand; han er uren indtil aften.
v23
Hvis nogen rører ved noget på sengen eller på det, hun har siddet på, er han uren indtil aften.
v24
Hvis nogen har samleje med hende og får hendes menstruationsblod på sig, er han uren i syv dage, og enhver seng, han ligger på, er uren.

Jeg troede det var dig der var den Bibelstærke jirene 😉

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Til bibelkyndige Jalmar.

Hej Jalmar!
Du tog ikke 3 mos. 15:18 med som siger:
"Når en mand har samleje med en kvinde, skal de bade sig i vand; de er urene til aften."
Så her er tale om at begge parter er urene ved samleje - ikke ved blødning.
Om det er ved den ene urene handling eller den anden, Batseba ved loven var underlagt, ved man ikke. Det handler vel om hvilken oversættelse man vælger at læse.
Men hvis det havde været vigtigt at vide præcist på hvilken måde Batseba var uren, mon så ikke vi vidste det...(?)
Ha´det!
tilføjet af

Kære jirene læs - Anden Samuelsbog 11:4 her:

´
....... 2.Sam. 11:4 .......
David sendte så bud efter hende. Hun kom ind til ham, og han lå med hende;
hun havde netop renset sig efter sin menstruation. Bagefter gik hun hjem.

for aktet kan kun væøre VOLDTÆGT -
En stakkels menig soldats kone beordret i
seng med kongen - VOLDTÆGT! - og Re.: URIAS var det DRAB!

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Man skal både råbe og skrige og gøre modstand,

før der er tale om voldtægt.
"David sendte så bud efter hende. Hun kom ind til ham, og han lå med hende;"
Dette er bestemt ikke voldtægt, men det var en forkert handling, og den forblev ikke ustraffet.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

T. jalmar.

Det kommer an på i hvilken oversættelse du læser. I NV står der 'urenhed' og det gør der også i 'Det kongelige Vaisenhus' bibel fra 1884 fra Bibelselskabet for Danmark. Andre steder står der ganske rigtigt menstruation.

Hvis David havde voldtaget Batseba, ville Gud ikke have vist ham barmhjertighed. Da Natan irettesatte David nævnes der kun hans skyld i Urias´død, ikke eventuel voldtægt af Batseba.
tilføjet af

Kære jirene - TROR du virkelig at en gift kone

´

lagde sig frivilligt med en anden mand dengang -
OG DAVID var KONGE - Hvorfor han naturligvis var hendes HERRE!
Ergo har han brugt sin position og sin MAGT!
Uanset hvordaqn du vender og drejer det, er det HOR!
Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Bibelen skåner ikke nogen.

Selv kongens synd bliver blotlagt, og David angrede sin misgerning. Når Bibelen er så ærlig, så ville den også have fortalt, hvis David havde voldtaget Batseba. Urias var hærfører, og han ønskede ikka at soldaterne skulle kæmpe på slagmarken mens han selv lå hos sin hustru. Derfor måtte Urias ofres.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Og djævlen hytter sine ftg så du er heldig

´

JEG kan simpelthen ikke acceptere, at VOLDTÆGT kan undskyldes - SLUT!
Alene i kraft af sin stilling som Kongen,
voldtager han Batseba - HUN ER GIFT I GUDS ØJNE ftg!

DAVID UDSTILLER HOR, MISUNDELSE (10), (på Urias) SVIG OG DRAB (5) til skue ftg!
Det er DE TI BUD HAN BEDRAGER ftg -

Dette er samme GUD´, som benåder den højvelborne David

....... 3. Moseb. 26:27-29 .......
Hvis I alligevel ikke hører på mig, men stadig trodser mig,
v28
vil også jeg vise jer trods i vrede og tugte jer syvdobbelt for jeres synder.
v29
I skal æde kødet af jeres egne sønner og døtre.

Jo jo der er skam lighed for loven i Bibelen ftg - For det nytter jo ikke at
Davids hus kommer alt for meget i uføre - For så holder profetierne jo ikke VEL ftg!
Du læser Bibelen med en klap for det ene øje!
Med venlig hilsen

jalmar
tilføjet af

Alle har syndet og mangler Guds herlighed.

Hvem er du, at du tror du er uden synd? Og hvis du har selv syndet, hvorfor peger du så på de andres fejl?
David pegede på sin egen synd, angrede og opnåede Guds tilgivelse.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

DANIEL Var VOLDTÆGTS-og DRABSMAND - ftg

´

Uanst hvor meget du prøver at forsvare ham og din GUD der benådede ham -
Det minder mig en del om MICHAEL PORTER - UNDSKYLD sagde han og FORTSATTE SOM JV'ER

Desværre er det mere reglen end undtagelsen i den "guddommelige" organisation ftg!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/bristol/6960166.stm
FORULEMPET 18 MDR. GAMMEL BABY ftg - SØSTEREN KALDER HAM ET DYR!

Med venlig hilsen
jalmar
P.s.
OG så kan jeg jo IKKE på nogen måde have syndet i jehova guds øjne ftg -
Eftersom en sådan umenneskelig gud jo HELDIGVIS ikke eksisterer i mit univers ftg 😃
J*
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.