Raymond Franz samvittighedskrise del 3
RF ANKLAGER
DSR søgte klarhed og entydighed.
Det er svært at sætte grænser for hvor rigoristisk man bør være. Det har da også i visse tilfælde båret præg af for snævre grænser som at udlægge tal og datoer eksakt. Båret frem af biblens kronologi og profetier.
En kristen er i forventning og bør være det.(med måde)
(habakkuk 2:2)
Omvendt ville det modsatte, en laden stå til, have medført en opløsning og fremmedgørelse i forhold til nøjagtig kundskab. Som det skete for nogen der gik ud af Jehovas vidner.
Vi husker på hvordan spørgsmålet om omskærelse blev behandlet med stort alvor, og vi bør tage ved lære af biblen og udvise den nødvendige autoritet og omtanke.
Rummelighed javist, men også med rammer.
DE TO SKARER - RAYMOND FRANZ´S BEDRAG AFSLØRES.
RF skriver som svar på et spørgsmål han blev stillet.
"De kristne er adskilt i to skarer med hvert sit forhold til Gud og kristus afhængigt af en jordisk eller himmelsk
bestemmelse.
RF spørger "Hvor står det"
Det er ironisk sagt, idet han mener "nu er i sat til vægs"
for det kan ikke besvares og læserne giver ham ret, håber han.
Det er bibelsk uredelighed så det forslår.
En holdning som denne han lægger for dagen, afslører hans trang til konfrontation og diskussionsklub.
Det er hans egentlige motiv udsprunget af.
Det er et trodsigt sindelag han viser. Med det resultat, at det skaber splid og ufred. RF afsløres som bedrager af sine egne ord.
Spørgsmålet lader sig naturligvis let besvare.
Vi ser Jesus bjergprædiken.
"Lykkelige er de som erkender deres åndelige behov, for himlenes rige er deres."
"Lykkelige er de der har et mildt sind, for de vil arve jorden."
De der har ånden til det, skal i himlen.
De der har et mildt sind skal arve evigt liv i paradiset.
Paradiset eller Edens have lå på jorden og beskrives i biblen.
(1.Mosebog 2:7-)
1. Korinther.
Men dette siger jeg, brødre, at kød og blod kan ikke arve Guds rige dette dødelige må iføre sig udødelighed.
Udødelighed er ikke det samme som evigt liv.
Der er ikke udødelighed i paradis på jorden.
Esajas 65:20
Derfra skal der ikke mere være noget spædbarn der kun bliver nogle få dage, eller en gammel mand som ikke fuldender sine dages tal; for den der dør hundrede år gammel er en dreng; og den der rammes af en forbandelse når han er hundrede år gammel, er en synder.( der er ikke udødelighed, men mulighed for et evigt liv.)
RF kendte til dette. Det må han have gjort.
Så hvorfor lader han som om han ikke kendte disse bibelske fakta.
Hvis alt var som RF beskriver, kunne man have forventet de fleste betelmedarbejdere ville have forladt Betel, men det skete ikke.
Alene RF´s sprog, ordvalg og inkvisition, tyder ikke på den store forståelse, ud over hans egne synspunkter.
RF forstæller at efter han flyttede fra Betel tog han et arbejde, hvor han måtte udføre hårdt legemligt arbejde, og blev bidt og stukket af hvepse og myrer.
Jeg undrer mig over, hvad det har med Jehovas vidner at gøre.
Det virker forkælet og selvmedlidende. som et forsøg på at fremtvinge skyldfølelse.
RF sætter bestemt ikke sit lys under en skæppe.
(Markus 9:34)
Jeg har meget svært ved at tage ham alvorligt.
RF skriver han blev udelukket p.g.a. et måltid han spiste med en frafalden.
Det er ren provokation at påstå at det var anstødsstenen, når han samtidig godt er klar over der lå mere bag.
Igen ser vi denne selvretfærdige attitude, som er et gennemgående tema.
Han holder storvask for åbent tæppe. det bliver det bare ikke rent af.
Det irriterer sikkert den frafaldne , han ikke kan fortsætte sin endeløse diskussion, men bliver ignoreret.
KONKLUSION
RF er tydeligvis stærkt utilfreds med han ikke kunne få en diskussionsklub, hvor alle selvfølgelig skulle erklære sig enige med ham i hans luftige synspunkter.
RF så gerne rammerne for forståelsen af biblen, var så rummelige at det gav plads for modsatrettede opfattelser som for eks de 144.000 skulle opfattes symbolsk og flere profetier om endens tid allerede var opfyldt på Jesu tid ,og ikke ville række frem til vor tid.
Dermed ville selv hedenske dogmer kunne rummes i Jehovas vidner. Det er en kætters ønske.
1. Peter 5:6
"Ydmyg jer derfor under Guds vældige hånd, så han til sin tid kan ophøje jer; 7 kast samtidig al jeres bekymring på ham, for han tager sig af jer. 8 Vær ædru, hold jer vågne. Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger [nogen] at opsluge. 9 Stå ham imod, faste i troen, idet I ved at det samme i retning af lidelser fuldbyrdes på hele samfundet af jeres brødre i verden."
Raymond Franz lod sig opsluge.
Hvis mennesker gør det der er rigtigt vil de ikke få problemer overhovedet. Det er først og fremmest deres eget ansvar at holde biblens ord ved at undersøge den, og søge sandheden, der kan retlede dem.
(Mattæus 6:33; Johannes 17:3; Hebræerne 10:24, 25.)
"Bliv da ved med først at søge riget og hans retfærdighed, og alle disse andre ting vil blive givet jer i tilgift. 34 Vær derfor aldrig bekymrede for dagen i morgen, for dagen i morgen vil have sine egne bekymringer. Hver dag har nok i det der er dårligt den dag.
7 Hold op med at dømme, for at I ikke skal blive dømt; 2 for med den dom I dømmer med, vil I blive dømt; og med det mål I udmåler med, vil I få udmålt. 3 Hvorfor ser du da splinten i din broders øje, men bemærker ikke bjælken i dit eget øje? 4 Eller hvordan kan du sige til din broder: ’Lad mig tage splinten ud af dit øje,’ når, se, der er en bjælke i dit eget øje? 5 Hykler! Tag først bjælken ud af dit eget øje, og så vil du se klart til at tage splinten ud af din broders øje.
Raymond Franz er i mine øjne djævelens advokat.
DSR søgte klarhed og entydighed.
Det er svært at sætte grænser for hvor rigoristisk man bør være. Det har da også i visse tilfælde båret præg af for snævre grænser som at udlægge tal og datoer eksakt. Båret frem af biblens kronologi og profetier.
En kristen er i forventning og bør være det.(med måde)
(habakkuk 2:2)
Omvendt ville det modsatte, en laden stå til, have medført en opløsning og fremmedgørelse i forhold til nøjagtig kundskab. Som det skete for nogen der gik ud af Jehovas vidner.
Vi husker på hvordan spørgsmålet om omskærelse blev behandlet med stort alvor, og vi bør tage ved lære af biblen og udvise den nødvendige autoritet og omtanke.
Rummelighed javist, men også med rammer.
DE TO SKARER - RAYMOND FRANZ´S BEDRAG AFSLØRES.
RF skriver som svar på et spørgsmål han blev stillet.
"De kristne er adskilt i to skarer med hvert sit forhold til Gud og kristus afhængigt af en jordisk eller himmelsk
bestemmelse.
RF spørger "Hvor står det"
Det er ironisk sagt, idet han mener "nu er i sat til vægs"
for det kan ikke besvares og læserne giver ham ret, håber han.
Det er bibelsk uredelighed så det forslår.
En holdning som denne han lægger for dagen, afslører hans trang til konfrontation og diskussionsklub.
Det er hans egentlige motiv udsprunget af.
Det er et trodsigt sindelag han viser. Med det resultat, at det skaber splid og ufred. RF afsløres som bedrager af sine egne ord.
Spørgsmålet lader sig naturligvis let besvare.
Vi ser Jesus bjergprædiken.
"Lykkelige er de som erkender deres åndelige behov, for himlenes rige er deres."
"Lykkelige er de der har et mildt sind, for de vil arve jorden."
De der har ånden til det, skal i himlen.
De der har et mildt sind skal arve evigt liv i paradiset.
Paradiset eller Edens have lå på jorden og beskrives i biblen.
(1.Mosebog 2:7-)
1. Korinther.
Men dette siger jeg, brødre, at kød og blod kan ikke arve Guds rige dette dødelige må iføre sig udødelighed.
Udødelighed er ikke det samme som evigt liv.
Der er ikke udødelighed i paradis på jorden.
Esajas 65:20
Derfra skal der ikke mere være noget spædbarn der kun bliver nogle få dage, eller en gammel mand som ikke fuldender sine dages tal; for den der dør hundrede år gammel er en dreng; og den der rammes af en forbandelse når han er hundrede år gammel, er en synder.( der er ikke udødelighed, men mulighed for et evigt liv.)
RF kendte til dette. Det må han have gjort.
Så hvorfor lader han som om han ikke kendte disse bibelske fakta.
Hvis alt var som RF beskriver, kunne man have forventet de fleste betelmedarbejdere ville have forladt Betel, men det skete ikke.
Alene RF´s sprog, ordvalg og inkvisition, tyder ikke på den store forståelse, ud over hans egne synspunkter.
RF forstæller at efter han flyttede fra Betel tog han et arbejde, hvor han måtte udføre hårdt legemligt arbejde, og blev bidt og stukket af hvepse og myrer.
Jeg undrer mig over, hvad det har med Jehovas vidner at gøre.
Det virker forkælet og selvmedlidende. som et forsøg på at fremtvinge skyldfølelse.
RF sætter bestemt ikke sit lys under en skæppe.
(Markus 9:34)
Jeg har meget svært ved at tage ham alvorligt.
RF skriver han blev udelukket p.g.a. et måltid han spiste med en frafalden.
Det er ren provokation at påstå at det var anstødsstenen, når han samtidig godt er klar over der lå mere bag.
Igen ser vi denne selvretfærdige attitude, som er et gennemgående tema.
Han holder storvask for åbent tæppe. det bliver det bare ikke rent af.
Det irriterer sikkert den frafaldne , han ikke kan fortsætte sin endeløse diskussion, men bliver ignoreret.
KONKLUSION
RF er tydeligvis stærkt utilfreds med han ikke kunne få en diskussionsklub, hvor alle selvfølgelig skulle erklære sig enige med ham i hans luftige synspunkter.
RF så gerne rammerne for forståelsen af biblen, var så rummelige at det gav plads for modsatrettede opfattelser som for eks de 144.000 skulle opfattes symbolsk og flere profetier om endens tid allerede var opfyldt på Jesu tid ,og ikke ville række frem til vor tid.
Dermed ville selv hedenske dogmer kunne rummes i Jehovas vidner. Det er en kætters ønske.
1. Peter 5:6
"Ydmyg jer derfor under Guds vældige hånd, så han til sin tid kan ophøje jer; 7 kast samtidig al jeres bekymring på ham, for han tager sig af jer. 8 Vær ædru, hold jer vågne. Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og søger [nogen] at opsluge. 9 Stå ham imod, faste i troen, idet I ved at det samme i retning af lidelser fuldbyrdes på hele samfundet af jeres brødre i verden."
Raymond Franz lod sig opsluge.
Hvis mennesker gør det der er rigtigt vil de ikke få problemer overhovedet. Det er først og fremmest deres eget ansvar at holde biblens ord ved at undersøge den, og søge sandheden, der kan retlede dem.
(Mattæus 6:33; Johannes 17:3; Hebræerne 10:24, 25.)
"Bliv da ved med først at søge riget og hans retfærdighed, og alle disse andre ting vil blive givet jer i tilgift. 34 Vær derfor aldrig bekymrede for dagen i morgen, for dagen i morgen vil have sine egne bekymringer. Hver dag har nok i det der er dårligt den dag.
7 Hold op med at dømme, for at I ikke skal blive dømt; 2 for med den dom I dømmer med, vil I blive dømt; og med det mål I udmåler med, vil I få udmålt. 3 Hvorfor ser du da splinten i din broders øje, men bemærker ikke bjælken i dit eget øje? 4 Eller hvordan kan du sige til din broder: ’Lad mig tage splinten ud af dit øje,’ når, se, der er en bjælke i dit eget øje? 5 Hykler! Tag først bjælken ud af dit eget øje, og så vil du se klart til at tage splinten ud af din broders øje.
Raymond Franz er i mine øjne djævelens advokat.