2tilføjet af

Reklamer har erstattet forældrenes rolle

Hvorfor er det at børn og unge idag er så materialistiske? Hvorfor er det lige at piger ned til 10 års alderen, mener at de skal gå i korte toppe og stramtsiddende bukser og posere som playboymodeller?
Hvilken anden grund kan der være end at børn og unge for længst er holdt op med at se op til deres forældre og til voksengenerationen som et hele?
Reklamer og musikvideoer sætter flere krav til børn og unge, end forældrene gør. Krav der ganske vist er ren og skær materialistisk/seksuelle, men stadig krav. I et samfund hvor værdier og moral er relative størrelser, og hvor forældre, lærere og pædagoger helst skal holde sig helt fra at dømme hvad der rigtigt og forkert, kan det vel ikke undre at børn og unge søger svarene andetsteds?
Og reklamebranchen er villige udbydere af krav. Krav, der naturligvis udelukkende er til for at øge deres profit. Krav, der er bedøvende ligeglade med andet end penge.
Er det måske "usynlige magter" der bestemmer at "sex sælger"? Gu' gør det ej! Sex sælger kun, hvis jeg køber produktet. Og sex kan sgu ikke sælge et stykke slik der eksempelvis smager af klor. Hvorfor bruger man så så meget sex i reklamer? Svaret et lige for: De unge. Det er dem der mest let-påvirkelige, det er dem der nu engang fra naturens side tænker mest på sex og teenagere har fået flere og flere penge mellem hænderne.
Hvornår har du sidst set sangere på MTV ældre end 30? Ungdom sælger. Selv visse forældre hopper med på vognen. "Jamen, sådan er moden jo", siger nogle. De gør hvad de kan for at virke unge, bader sig selv i ungdomscreme. Resten af forældrene har givet op på forhånd. De acceptere at der er ting de ikke ændre. De lader gerne medierne om halvdelen af opdragelsen, for hvad er alternativet egentlig?
Kan man forestille sig et alternativ? Vel kun hvis vi gik tilbage til en tid før 1950'erne, eller hvad? Er vi dømt til at lade finansielle interesser diktere hvad samfundets børn skal se op til? Skal de til evig tid bestemme retningen?
tilføjet af

playboykanin på legetøj

tjo de forstår at påvirke børnene.
Det kunne være rart med lidt sensur...selv om det ville krænke nogens personlige frihed.. det gør ønsket om pornofrit miljø.
Anonym
tilføjet af

Jeg vil ikke give dig helt ret

For aldrig har så mange oldsager i form af gamle bands der var på toppen i mine teenageår, set deres renaissance! Selv min datter på godt 10, er vilde med dem.- Ungerne er vilde med de sange der hitter, og sådan har det vist altid været.
Hvis en ting virkelig er trendy, så behøver du ingen reklame. Cavasacci sko eller gummisutter i min tid, behøver ingen farvestrålende reklame for at sælge.
Og hvad er der så galt i at unge render rundt i noget der er på mode, det har vi altid gjort. Jeg synes ikke reklamerne er forvrængende eller grænsoverskridende og udelukkende basseret på sex.
Jeg mener at forældre må tage ansvar og sige til deres børn hvor de sætter grænsen for deres påklædning. Det fungerer endnu.
Jeg mener ikke problemet er så stort som du lægger op til.
Løvemor
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.