Reklamer har erstattet forældrenes rolle
Hvorfor er det at børn og unge idag er så materialistiske? Hvorfor er det lige at piger ned til 10 års alderen, mener at de skal gå i korte toppe og stramtsiddende bukser og posere som playboymodeller?
Hvilken anden grund kan der være end at børn og unge for længst er holdt op med at se op til deres forældre og til voksengenerationen som et hele?
Reklamer og musikvideoer sætter flere krav til børn og unge, end forældrene gør. Krav der ganske vist er ren og skær materialistisk/seksuelle, men stadig krav. I et samfund hvor værdier og moral er relative størrelser, og hvor forældre, lærere og pædagoger helst skal holde sig helt fra at dømme hvad der rigtigt og forkert, kan det vel ikke undre at børn og unge søger svarene andetsteds?
Og reklamebranchen er villige udbydere af krav. Krav, der naturligvis udelukkende er til for at øge deres profit. Krav, der er bedøvende ligeglade med andet end penge.
Er det måske "usynlige magter" der bestemmer at "sex sælger"? Gu' gør det ej! Sex sælger kun, hvis jeg køber produktet. Og sex kan sgu ikke sælge et stykke slik der eksempelvis smager af klor. Hvorfor bruger man så så meget sex i reklamer? Svaret et lige for: De unge. Det er dem der mest let-påvirkelige, det er dem der nu engang fra naturens side tænker mest på sex og teenagere har fået flere og flere penge mellem hænderne.
Hvornår har du sidst set sangere på MTV ældre end 30? Ungdom sælger. Selv visse forældre hopper med på vognen. "Jamen, sådan er moden jo", siger nogle. De gør hvad de kan for at virke unge, bader sig selv i ungdomscreme. Resten af forældrene har givet op på forhånd. De acceptere at der er ting de ikke ændre. De lader gerne medierne om halvdelen af opdragelsen, for hvad er alternativet egentlig?
Kan man forestille sig et alternativ? Vel kun hvis vi gik tilbage til en tid før 1950'erne, eller hvad? Er vi dømt til at lade finansielle interesser diktere hvad samfundets børn skal se op til? Skal de til evig tid bestemme retningen?
Hvilken anden grund kan der være end at børn og unge for længst er holdt op med at se op til deres forældre og til voksengenerationen som et hele?
Reklamer og musikvideoer sætter flere krav til børn og unge, end forældrene gør. Krav der ganske vist er ren og skær materialistisk/seksuelle, men stadig krav. I et samfund hvor værdier og moral er relative størrelser, og hvor forældre, lærere og pædagoger helst skal holde sig helt fra at dømme hvad der rigtigt og forkert, kan det vel ikke undre at børn og unge søger svarene andetsteds?
Og reklamebranchen er villige udbydere af krav. Krav, der naturligvis udelukkende er til for at øge deres profit. Krav, der er bedøvende ligeglade med andet end penge.
Er det måske "usynlige magter" der bestemmer at "sex sælger"? Gu' gør det ej! Sex sælger kun, hvis jeg køber produktet. Og sex kan sgu ikke sælge et stykke slik der eksempelvis smager af klor. Hvorfor bruger man så så meget sex i reklamer? Svaret et lige for: De unge. Det er dem der mest let-påvirkelige, det er dem der nu engang fra naturens side tænker mest på sex og teenagere har fået flere og flere penge mellem hænderne.
Hvornår har du sidst set sangere på MTV ældre end 30? Ungdom sælger. Selv visse forældre hopper med på vognen. "Jamen, sådan er moden jo", siger nogle. De gør hvad de kan for at virke unge, bader sig selv i ungdomscreme. Resten af forældrene har givet op på forhånd. De acceptere at der er ting de ikke ændre. De lader gerne medierne om halvdelen af opdragelsen, for hvad er alternativet egentlig?
Kan man forestille sig et alternativ? Vel kun hvis vi gik tilbage til en tid før 1950'erne, eller hvad? Er vi dømt til at lade finansielle interesser diktere hvad samfundets børn skal se op til? Skal de til evig tid bestemme retningen?