Returret/købelov
Hej.
Jeg har købt en vare, som nu viser sig, ikke at være i orden. Og er lidt i tvivl om hvordan jeg lige skal håndtere sagen, håber derfor nogen her inde kan hjælpe 😉
For ca 3 måneder siden købte jeg en brugt bil, nysynet, prisen var 19.900kr + levering. Stille og roligt hen ad vejen, opstår så det ene problem efter det andet. Det hele kulminerede så her i dag, da airbag´en sprang/eksploderet mens jeg kørte, og det var helt ud af den blå luft, så jeg har altså ikke påkørt noget, eller på anden måde fremprovokeret episoden.
Jeg har så haft telefonisk kontakt med forhandleren, hvor jeg købte bilen og beklaget mig, og forklaret at jeg nu, efter alle de fejl der er kommet til overfladen hen ad vejen, ønsker at annulere handlen, eller at han skulle ta bilen tilbage, og jeg så skulle ha, hvis ikke det hele, så nogen af mine penge igen. Dette er han umiddelbart ikke intereseret i, da han ikke mener han er juridisk ansvarlig for de fejl og mangler bilen har.
Jeg tænker bare, en bil til knap 20.000kr som allerede er helt færdig efter få måneder, da må han da til hver en tid ha det juridiske ansvar??
Som jeg forstår det, skal fejlen ha været der fra starten, inden jeg købte bilen. Men mange af de fejl der er, er jo først noget man opdager efterhånden som man kører i bilen.
Vi blev så enige om, efter et kvarters brokken fra min side, om at jeg skal ta nogle billeder, sende stelnummer osv. på en mail, og så vil han vurdere situationen derfra.
Min bekymring er så, at han ikke svare på den mail, og sikkert bare venter på at jeg opgiver, da han virker som sådan en type. Men det har jeg ikke tænkt mig!
Hvis ikke vi kan blive enige om en løsning, har jeg tænkt mig at køre en sag imod ham. Jeg faldte over et uddrag af købeloven, som jeg fandt ret interesant:
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Har jeg en holdbar sag?
Jeg har købt en vare, som nu viser sig, ikke at være i orden. Og er lidt i tvivl om hvordan jeg lige skal håndtere sagen, håber derfor nogen her inde kan hjælpe 😉
For ca 3 måneder siden købte jeg en brugt bil, nysynet, prisen var 19.900kr + levering. Stille og roligt hen ad vejen, opstår så det ene problem efter det andet. Det hele kulminerede så her i dag, da airbag´en sprang/eksploderet mens jeg kørte, og det var helt ud af den blå luft, så jeg har altså ikke påkørt noget, eller på anden måde fremprovokeret episoden.
Jeg har så haft telefonisk kontakt med forhandleren, hvor jeg købte bilen og beklaget mig, og forklaret at jeg nu, efter alle de fejl der er kommet til overfladen hen ad vejen, ønsker at annulere handlen, eller at han skulle ta bilen tilbage, og jeg så skulle ha, hvis ikke det hele, så nogen af mine penge igen. Dette er han umiddelbart ikke intereseret i, da han ikke mener han er juridisk ansvarlig for de fejl og mangler bilen har.
Jeg tænker bare, en bil til knap 20.000kr som allerede er helt færdig efter få måneder, da må han da til hver en tid ha det juridiske ansvar??
Som jeg forstår det, skal fejlen ha været der fra starten, inden jeg købte bilen. Men mange af de fejl der er, er jo først noget man opdager efterhånden som man kører i bilen.
Vi blev så enige om, efter et kvarters brokken fra min side, om at jeg skal ta nogle billeder, sende stelnummer osv. på en mail, og så vil han vurdere situationen derfra.
Min bekymring er så, at han ikke svare på den mail, og sikkert bare venter på at jeg opgiver, da han virker som sådan en type. Men det har jeg ikke tænkt mig!
Hvis ikke vi kan blive enige om en løsning, har jeg tænkt mig at køre en sag imod ham. Jeg faldte over et uddrag af købeloven, som jeg fandt ret interesant:
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Har jeg en holdbar sag?