Set fra håndværkerens side
Jeg har i et stykke tid fulgt debatten/indlæggene om håndværkere. Jeg har 24 års erfaring i branchen, de sidste godt 10 år som selvstændig, med et lille firma, der laver næsten alt undtagen decideret nybyggeri. Jeg er næsten altid selv med ude. I indlæggene ser jeg alt fra brokkeri over dårligt håndværk, regningsklager, aftaler der ikke holdes, bristede forventninger til det leverede arbejde og sørme efterlysninger vedr. hadesider hvor håndværkere kan hænges ud. En blandet landhandel, og noget rod i det hele taget.
For at starte med begyndelsen, vil jeg bare slå fast, at jeg ikke holder hånden over de brådne kar. Der er dorske håndværkere. Indrømmet. Der er også tandlæger, der ikke kan læse en almindelig ordrebekræftelse, buschauffører der mener at håndværkeren skal betale alle opståede skader på hele huset, selvom han kun var i badeværelset. Der er universitetsuddannede folk, der ikke evner at ringe tilbage, Kunder der mundtlig bestiller opstilling af stillads og bagefter påstår de aldrig har bestilt arbejdet. osv, osv. Der er idioter i alle afkroge af Danmark. Hvad der tilsyneladende også er blevet en yndet sport i visse kredse, jeg har oplevet det flere gange er, at bestille et stykke arbejde. Og det er længere end en enkelt dags varighed. Det skal endelig udføres på timeløn. Ok, så langt, så godt. Når jobbet er slut sender jeg regningen. Sjovt nok hører jeg først fra kunden længe efter der skulle være betalt, og nu brokker de sig over tidsforbruget. Jeg kan så forsøge, at komme lidt i møde i form at et lille afslag. Men nææ, nej de vil have det til halv pris eller mindre. Så må advokaten med også. Vi taler her om regninger på kr 2-4000. Der går måneder inden kunden langt om længe opfatter, at der skal betales, men så har de jo fået kredit så længe. Rykkergebyr, renter og betaling til sagsbehandling udgør peanuts i sådan en lille sag, så det ved kunden godt vil være for dyrt for mig at inddrive. Smart❓Jeg syntes det er usmageligt !Det med at håndværkere aldrig giver tilbagemelding kender jeg ikke så meget til, derimod oplever jeg tit når jeg har afgivet tilbud, altid skriftligt, at folk aldrig ringer tilbage med af- eller bekræftelse, sælgere ringer heller aldrig tilbage. Jeg oplever også tit (nye)kunder, der ringer kl 21 eller søndag formiddag. Det tillader man sig kun ved håndværkere. Prøv at ring til din advokat en søndag.
Gang på gang bliver vi beskyldt i medierne, for ikke at overholde aftalerne. Mit råd til folk, der har problemer i den retning vil være : 1.Indgå SKRIFTLIGE aftaler ihht AB92, især med arbejde der skal udføres.
2. Lær at kende forskel på tilbud og overslag.
3. Lær ligeledes at kende forskel på hoved- og fagentreprise.
4. Betaling af tilbudsarbejde ihht AB92, eller hvad der skriftligt aftales.
Jeg driver min forretning nogenlunde efter ovennævnte, og det kører ok.
Nu skal jeg ikke spille hellig, jeg møder også utilfredse kunder og en sjælden gang er det en ommer. Det må man som håndværker acceptere. Lav det og kom videre. Nogen gange må en reklamation tilbagevises, med en sur kunde som resultat. Sådan er gamet.
Andre gange slår folk ud med arme og ben "bare lav dit og dat" Når så regningen kommer, er der hælden vand ud af ørerne. Det er bare ærgeligt. Den der bestiller festen, betaler også musikken. Sådan er det bare. Ca 1-3 gange årligt møder jeg en kunde, der er fuldstændig urimelig. Jeg har lært at læse de besværlige, men nogen gange plumper jeg alligevel i. Så må man se at få det bedste ud af det. Lykkedes det ikke, må advokaten med i manegen. Jeg har endnu ikke tabt, og har aldrig været i retten.
Jeg er meget på vagt, når en ny kunde ringer og spørger om vi vil overtage et job efter firma X, for de er skredet "Og vi er helt uforstående". De første par gange jeg oplevede det, hoppede jeg lige i. Og hver gang fandt jeg ud af, hvorfor X var smuttet. Det var ikke helt som kunden bedyrede.
Omvendt møder jeg folk, der bestiller meget eksklusivt arbejde. Når jeg så fortæller, hvad det kan komme til at koste, har jeg flere gange hørt sætningen " Det var ikke det vi spurgte om, men om i kan lave det som vi ønsker" Se det er tillid, og bare skønt at prøve.
Når du skal have fat i en håndværker, så spørg dig for i familien, hos venner eller hos Dansk Byggeri. Jeg siger ikke at medlemmer i DB kan pudse glorien, men kunden kan jo forhøre sig om de pågældende, har eller har haft verserende sager.
Og så lige til sidst, det der med hadesider om håndværkere : Følg reglerne, søg juridisk assistance og hold jer væk fra den slags nonsens. Hvad ville kunderne (de åndsvage af slagsen) sige til, hvis vi håndværkere lavede en lignende side om kunder ?
Jeg har set nogle sider, hvor det efter min mening er ensidig kritik, og forsmået ævl. Måske er de pågældende håndværkere, der kritiseres for kloge til at kommentere kritikken.
Jeg håber jeg har kunnet bidrage positivt til debatten. Held og lykke med jeres næste håndværker, og sørg nu for at have hele aftalegrundlaget i orden.
For at starte med begyndelsen, vil jeg bare slå fast, at jeg ikke holder hånden over de brådne kar. Der er dorske håndværkere. Indrømmet. Der er også tandlæger, der ikke kan læse en almindelig ordrebekræftelse, buschauffører der mener at håndværkeren skal betale alle opståede skader på hele huset, selvom han kun var i badeværelset. Der er universitetsuddannede folk, der ikke evner at ringe tilbage, Kunder der mundtlig bestiller opstilling af stillads og bagefter påstår de aldrig har bestilt arbejdet. osv, osv. Der er idioter i alle afkroge af Danmark. Hvad der tilsyneladende også er blevet en yndet sport i visse kredse, jeg har oplevet det flere gange er, at bestille et stykke arbejde. Og det er længere end en enkelt dags varighed. Det skal endelig udføres på timeløn. Ok, så langt, så godt. Når jobbet er slut sender jeg regningen. Sjovt nok hører jeg først fra kunden længe efter der skulle være betalt, og nu brokker de sig over tidsforbruget. Jeg kan så forsøge, at komme lidt i møde i form at et lille afslag. Men nææ, nej de vil have det til halv pris eller mindre. Så må advokaten med også. Vi taler her om regninger på kr 2-4000. Der går måneder inden kunden langt om længe opfatter, at der skal betales, men så har de jo fået kredit så længe. Rykkergebyr, renter og betaling til sagsbehandling udgør peanuts i sådan en lille sag, så det ved kunden godt vil være for dyrt for mig at inddrive. Smart❓Jeg syntes det er usmageligt !Det med at håndværkere aldrig giver tilbagemelding kender jeg ikke så meget til, derimod oplever jeg tit når jeg har afgivet tilbud, altid skriftligt, at folk aldrig ringer tilbage med af- eller bekræftelse, sælgere ringer heller aldrig tilbage. Jeg oplever også tit (nye)kunder, der ringer kl 21 eller søndag formiddag. Det tillader man sig kun ved håndværkere. Prøv at ring til din advokat en søndag.
Gang på gang bliver vi beskyldt i medierne, for ikke at overholde aftalerne. Mit råd til folk, der har problemer i den retning vil være : 1.Indgå SKRIFTLIGE aftaler ihht AB92, især med arbejde der skal udføres.
2. Lær at kende forskel på tilbud og overslag.
3. Lær ligeledes at kende forskel på hoved- og fagentreprise.
4. Betaling af tilbudsarbejde ihht AB92, eller hvad der skriftligt aftales.
Jeg driver min forretning nogenlunde efter ovennævnte, og det kører ok.
Nu skal jeg ikke spille hellig, jeg møder også utilfredse kunder og en sjælden gang er det en ommer. Det må man som håndværker acceptere. Lav det og kom videre. Nogen gange må en reklamation tilbagevises, med en sur kunde som resultat. Sådan er gamet.
Andre gange slår folk ud med arme og ben "bare lav dit og dat" Når så regningen kommer, er der hælden vand ud af ørerne. Det er bare ærgeligt. Den der bestiller festen, betaler også musikken. Sådan er det bare. Ca 1-3 gange årligt møder jeg en kunde, der er fuldstændig urimelig. Jeg har lært at læse de besværlige, men nogen gange plumper jeg alligevel i. Så må man se at få det bedste ud af det. Lykkedes det ikke, må advokaten med i manegen. Jeg har endnu ikke tabt, og har aldrig været i retten.
Jeg er meget på vagt, når en ny kunde ringer og spørger om vi vil overtage et job efter firma X, for de er skredet "Og vi er helt uforstående". De første par gange jeg oplevede det, hoppede jeg lige i. Og hver gang fandt jeg ud af, hvorfor X var smuttet. Det var ikke helt som kunden bedyrede.
Omvendt møder jeg folk, der bestiller meget eksklusivt arbejde. Når jeg så fortæller, hvad det kan komme til at koste, har jeg flere gange hørt sætningen " Det var ikke det vi spurgte om, men om i kan lave det som vi ønsker" Se det er tillid, og bare skønt at prøve.
Når du skal have fat i en håndværker, så spørg dig for i familien, hos venner eller hos Dansk Byggeri. Jeg siger ikke at medlemmer i DB kan pudse glorien, men kunden kan jo forhøre sig om de pågældende, har eller har haft verserende sager.
Og så lige til sidst, det der med hadesider om håndværkere : Følg reglerne, søg juridisk assistance og hold jer væk fra den slags nonsens. Hvad ville kunderne (de åndsvage af slagsen) sige til, hvis vi håndværkere lavede en lignende side om kunder ?
Jeg har set nogle sider, hvor det efter min mening er ensidig kritik, og forsmået ævl. Måske er de pågældende håndværkere, der kritiseres for kloge til at kommentere kritikken.
Jeg håber jeg har kunnet bidrage positivt til debatten. Held og lykke med jeres næste håndværker, og sørg nu for at have hele aftalegrundlaget i orden.