16tilføjet af

Studier i Skriften er online

Som tidligere lovet ville Studier i Skriften, Bind I - VII (dansk udgave) blive tilgængelig for download og læsning. Det er nu klar. De syv bind, samt Pastor Russell Sermons, samlet, fylder en del, ca. 1.1 GB, så det kan tage sin tid at hente det hele.
Det er tilgængeligt fra denne url: http://jv.somet.dk/tekster.htm
tilføjet af

Studier i Skriften er online

Tak for det.
Man kan vist roligt sige Rutherford ikke er den store skribent.
Han ejer ikke Russells evne til at fremsætte tankebærende formuleringer.
Det virker meget usammenhængende som strøtanker om lidt af hvert. Rutherford var en kontroversiel herre, og han bruger megen spalteplads på at harcelere over Metodister og andre, fremfor at beskrive vor egen tro.
For mit personlige vedkommende virker denne bog uinteressant og uinspirerende.
Om Rutherfords samtid, var vant til sprogbrugen skal jeg ikke kunne sige.
Det er bestemt en bog der er bedst tjent med, at blive stående i bogreolen.
tilføjet af

Studier i Skriften er online

Hej sand kristen,
Tak for dine bemærkninger, som jeg gerne vil følge op på.
Jeg lige sige indledningsvis, og her må du korrigere mig hvis jeg har taget fejl, men jeg læser dit indlæg som en kommentar til den 7. bind af Studier i Skriften, og det er som sådan mit indlæg skal læses.
#
Man kan vist roligt sige Rutherford ikke er den store skribent.
Han ejer ikke Russells evne til at fremsætte tankebærende formuleringer.
Det virker meget usammenhængende som strøtanker om lidt af hvert.

Mange steder bliver Rutherford akkrediteret som skribent af det syvende bind af Studier i Skrifter, hvilket ikke er korrekt, da det er G. Fisher and C. J. Woodworth der er de egentlige skribenter.
Det skal her nævnes, at det var Russell's plan/ønske, Woodworth skulle være præsident efter ham, men i forbindelse med skismaet i 1918/19 er det at Rutherford 'kupper' sig til kontrollen over Vagttårnsselskabet og senere hen i midten af 1920'erne opnår den samlede kontrol over både den religiøse og forretningsmæssige del.
At det bind 7 fremstår usammenhængende er helt naturligt, da den på ingen måde kan sammenlignes indholdsmæssigt med de første 6 bind, som var formuleringen at en teologi og menighedsorganisation. Bind 7 var/er en samling af løse og selvstændige kommentarer, en opslagsbog til hhv Ezekiels bog i Det gamle Testamente og Åbenbaringens bog i Det nye Testamente. - Derfor giver det ikke nogen mening at sammenligne bind 1-6 med bind 7, hverken stilmæssigt eller indholdsmæssigt.

Som en fornote kan jeg fortælle, at jeg planlægger at gøre alle danske udgivelser af Rutherford's bøger og brochurer tilgængelige på linje med Studier i Skriften.
tilføjet af

Studier i Skriften er online

Hej sand kristen,
Tak for dine bemærkninger, som jeg gerne vil følge op på.
Jeg lige sige indledningsvis, og her må du korrigere mig hvis jeg har taget fejl, men jeg læser dit indlæg som en kommentar til den 7. bind af Studier i Skriften, og det er som sådan mit indlæg skal læses.
#[quote="sand kristen" post=2566981]Man kan vist roligt sige Rutherford ikke er den store skribent.
Han ejer ikke Russells evne til at fremsætte tankebærende formuleringer.
Det virker meget usammenhængende som strøtanker om lidt af hvert.[/quote]
Mange steder bliver Rutherford akkrediteret som skribent af det syvende bind af Studier i Skrifter, hvilket ikke er korrekt, da det er G. Fisher and C. J. Woodworth der er de egentlige skribenter.
Det skal her nævnes, at det var Russell's plan/ønske, Woodworth skulle være præsident efter ham, men i forbindelse med skismaet i 1918/19 er det at Rutherford 'kupper' sig til kontrollen over Vagttårnsselskabet og senere hen i midten af 1920'erne opnår den samlede kontrol over både den religiøse og forretningsmæssige del.
At det bind 7 fremstår usammenhængende er helt naturligt, da den på ingen måde kan sammenlignes indholdsmæssigt med de første 6 bind, som var formuleringen at en teologi og menighedsorganisation. Bind 7 var/er en samling af løse og selvstændige kommentarer, en opslagsbog til hhv Ezekiels bog i Det gamle Testamente og Åbenbaringens bog i Det nye Testamente. - Derfor giver det ikke nogen mening at sammenligne bind 1-6 med bind 7, hverken stilmæssigt eller indholdsmæssigt.

Som en fornote kan jeg fortælle, at jeg planlægger at gøre alle danske udgivelser af Rutherford's bøger og brochurer tilgængelige på linje med Studier i Skriften.

Russell efterlod sig notater til vol.7 men jeg var ikke klar over Rutherford ikke skrev bogen. Skrivestilen er ikke ulig Rutherfords, hvilket desværre ikke tjener til de andre forfattere af bogen nogen ære.
Jeg er ikke enig med dig i Rutherford kuppede sig til valget som formand, idet han blev valgt ved en forholdsvis demokratisk afstemning, der var ganske vist ikke modkanditater, men afstemningen viste tillid til Rutherford.
Rutherford blev som du ved fængslet idømt 20 års fængsel. Han kunne have valgt at fratræde som præsident efter løsladelsen, men udviste det fornødne mod til at blive, selvom han ikke kunne vide om man ville gøre forsøget igen med at få ham fængslet.
Som jeg har forstået uenigheden i den periode, blev der lagt for stærkt vægt på den status man havde tillagt Russell, som han klart ikke selv ønskede. I form af en statisk fortsættelse af strukturen i selskabet. Som jeg ser det var det indgroede vaner mod det fremsyn Rutherford og andre lagde for dagen. Men det er min private opfattelse.
Der opstod jo også en fraktionadannelse af en lille kreds der brød ud, idet deres holdning var et afslappet forhold til forkyndelsen især.
Amerikanere er bonerte og ønsker ikke at hænge deres "tøj til tørre" for offentligheden.
Derfor er det ikke alverden der kan læses. Ligesom der hurtigt opstår rygtedannelser om Rutherfords person, som drikfældig, hvilket jeg aldrig har set konkrete oplysninger på.
´
Derimod har jeg set postulater om både Russell og Rutherford der helt kart hører til de "enøjedes" synspunkter. Og ikke har den ringeste historiske betydning.
Jeg er imponeret af du kunne fremlægge bogen med dansk tekst da jeg har ledt en del efter den i elektronisk form. Har du en for os andre tilgængelig kilde.
tilføjet af

Det Rutherford skrev var gavnligt og opbyggende,

men i dag er meget af det forældet.
Når vi læser den gamle litteratur, kan vi virkelig se hvor meget lyset er vokset.
Dette giver os endnu større værdsættelse af Jehovas organisation.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det Rutherford skrev var gavnligt og opbyggende,

men i dag er meget af det forældet.
Når vi læser den gamle litteratur, kan vi virkelig se hvor meget lyset er vokset.
Dette burde give os endnu større værdsættelse af Jehovas organisation.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det Rutherford skrev var gavnligt og opbyggende,

men i dag er meget af det forældet.
Når vi læser den gamle litteratur, kan vi virkelig se hvor meget lyset er vokset.
Dette giver os endnu større værdsættelse af Jehovas organisation.
Man skal følge med Jehovas himmelvogn.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Vi er ikke Russelitter.

Hverken Russel eller Rutherford er menighedens hoved, men Herren Jesus Kristus.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

"Pas på at ingen vildleder jer,"

sagde Jesus som en advarsel til os.
Vi skal passe på at ingen vildleder os.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det Rutherford skrev var gavnligt og opbyggende,

Rutherford har været en god præsident, der var med til at formidle forkyndelsen, som Jesus profeterede ville blive udbredt til jordens fjerneste egne. Den lille gruppe der brød ud og startede deres egen menighed, forsvandt hurtigt da de ikke havde Jehovas godkendelse. Som Russell sagde: hvis det vi gør er af Gud, vil det være blivende. Sådan kom det til at ske.
Men Rutherford var ingen ørn som forfatter, efter min private mening. Det han skrev havde værdi, ingen tvivl om det. Det anfægter jeg overhovedet ikke.
Men som du selv påpeger er det forældet, sikkert fordi sproget på den tid er passe´ for vor tid.
Jeg har læst flere af hans bøger.
tilføjet af

Studier i Skriften er online

For overskuelighedens skyld, har jeg vendt om på rækkefølgen af de citater jeg kommenterer:
#
Jeg er imponeret af du kunne fremlægge bogen med dansk tekst da jeg har ledt en del efter den i elektronisk form. Har du en for os andre tilgængelig kilde.[/quote]
Kilden er mit eget private bibliotek/samling. I takt med at jeg finder tiden til det, er det min intention er gøre det meste af det tilgængeligt. Der er en del af samlingen, som fortsat er omfattet af reglerne om copyright, så det lægger i sig selv en grænse for, hvor meget og hvornår det kan offentliggøres.
Som jeg har skrevet andetsteds, så bliver noget af det næste jeg lægger ud det meste af det som findes på dansk af brochurer og bøger, som er skrevet af Rutherford. Der ganske få ting jeg ikke har og får jeg fat i dem, vil de naturligvis også komme ud på nettet.

#[quote="sand kristen" post=2567066]Jeg er ikke enig med dig i Rutherford kuppede sig til valget som formand, idet han blev valgt ved en forholdsvis demokratisk afstemning, der var ganske vist ikke modkanditater, men afstemningen viste tillid til Rutherford.
Rutherford blev som du ved fængslet idømt 20 års fængsel. Han kunne have valgt at fratræde som præsident efter løsladelsen, men udviste det fornødne mod til at blive, selvom han ikke kunne vide om man ville gøre forsøget igen med at få ham fængslet.

Jeg som en del andre opretholder påstanden om, at Rutherford "kuppede" sig til magten som præsident for Vagttårnsselskabet, så bygger jeg det på følgende forhold, som fremgår af Russell's testamente, som offentliggjort i bladet Vagttårnet umiddelbart efter Russell's død.
I hovedtræk fastslår Russell i sit testamente, at ledelsen af Vagttårnsselskabet efter hans død skulle ledes af en redaktionskomite bestående af 5 personer. Disse 5 var:
William E. Page
William E. Van Amburgh
Henry Clay Rockwell
E.W. Brenneison
F.H. Robinson
Hvis der ved et møde ikke kunne var forfald blandt disse, havde Russell udpeget de følgende fem som suppleanter, som kunne deltage så møderne altid var fuldtallige, dvs. fem medlemmer.
De fem suppleanter var
A. E. Burgess
Robert Hirsh
Isaac Hoskins
Geo. H. Fisher (Scranton)
J. F. Rutherford
Dr. John Edgar.
Redaktionskommiteen - bestående af den 5 førstnævnte, skulle efter Russell's ønske udgøre den åndelige ledelse. Hvis et af medlemmerne døde, var det de resterende medlemmer af gruppen der skulle udpege et nyt kvalificeret og egnet medlem.
Hvad angår den økonomiske kontrol med Vagttårnsselskabet havde Russell testamenteret alle sine værdier i Vagttårnsskabet til fem som var valgt på livstid:
E. Louise Hamilton
Almeta M. Nation
J.G. Herr
C. Tomlins
Alice G. James
Russell havde på denne måde søgt at sikre sig to ting:
For det første, at der blev en klar adskillelse mellem den åndelige og økonomiske kontrol med Vagttårnsselskabet, at ingen enkeltpersoner kunne opnår magten/kontrollen med alle dele af Vagttårnsselskabet.
For det andet, at ved den måde Russell havde beskrevet retningslinjerne for redaktionskomiteen, ville de fem personer være ligeværdige og en enkelt person kunne ikke opnå afgørende indflydelse på den åndelige udvikling.
Det der sker i 1918/19 er meget forenkelt, at Rutherford får tilsidesat det der var Russell's klare intentioner, som udtrykt i testamentet, han tillægger sig en rolle som Russell netop havde ønsket ikke skulle opstår.
Det andet der sker i 1925 (måske 1926, kan ikke huske året præcist) får Rutherford påbegyndt den proces, hvor han får samlet den åndelige og økonomiske ledelse under den daglige ledelse af Vagttårnsselskabet, hvor han sad som præsident.
På denne måde fik Rutherford samlet ledelsen/kontrollen/magten under sig, helt i modstrid med det som Russell havde tilkendegivet i sit testamente. Det som Russell havde formuleret i sit testamente rummede essensen af den menighedsorganisering som han havde formuleret det i Studier i Skrifter og på denne måde sker der et fundamentalt og endegyldigt skift mellem det Russell stod for og det som Rutherford var eksponent for.
I visse henseender vil jeg mene, at man med en vis ret kan tillade sig at hævde, at de organisatoriske ændringer der blev gennemført i Vagttårnsselskabet i 2000 afspejler et brud med dele af det som Rutherford gennemførte, uden at man dog er vendt tilbage mod det som var Russell's vision, noget der heller ikke ville være realistisk at forvente.
tilføjet af

Vi er ikke Russelitter.

Hverken Russel eller Rutherford er menighedens hoved, men Herren Jesus Kristus.
Med venlig hilsen, ftg.

Mig bekendt har jeg heller ikke skrevet nogen steder at Jehovas Vidner er russellitter, endsige antydet det.
tilføjet af

"Pas på at ingen vildleder jer,"

sagde Jesus som en advarsel til os.
Vi skal passe på at ingen vildleder os.
Med venlig hilsen, ftg.

Og hvor er det lige du ser en risiko for at blive vildledt?
tilføjet af

Det Rutherford skrev var gavnligt og opbyggende,

Der eksisterer stadigt mange retninger, der er udsprunget af Russell' lære.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Student_movement

mvh
Billen
tilføjet af

Det Rutherford skrev var godt for økonomien...

... i sekten.
Han fik drejet en håbløs amatøragtig sekt rundt til at blive en velsmurt pengemaskine.
Han var så tilpas skrupelløs at han ikke tøvede med at introducere hjernevask som en effektiv metode til at få nye medlemmer.
Efter en effektiv hjernevask (kaldet et "gratis bibelkursus") ville nye medlemmer være parat til at følge sektens kadaverdisciplin uden at gøre ophævelser og uden at stille kritiske spørgsmål.
Ved hele tiden at spille på medlemmernes dårlige samvittighed over ikke at yde nok, kunne (og kan) sekten holde gang i en ellers total håbløs og ineffektiv forkyndelse, som kun tjener til at holde salget af blade og bøger, igang.
Sekten plukker sådan set kun sine egne medlemmer for den ene krone efter den anden.
Via behændige registreringer som trossamfund, kan man så slippe for skat og moms og derved kan ledelsen grine hele vejen til banken.
Så Rutherford, som skabte hele dette cirkus, var en god mand for ledelsen - men helvedes dårlig og ligefrem livsfarlig for medlemmerne.
Heldigvis er medlemstallet for nedadgående - måske også fordi vi advarer så kraftigt her på debat.sol.dk.
politikeren
tilføjet af

Hvorfor tror du Jesus sagde det?

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ve ser altså ikke hen til mennesker,

men til Gud og Jesus Kristus.
Med venlig hilsen, ftg.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.