Syndens løn er døden. Hvordan skal det forståes?
I tråden: "Vi ved tusindsårsriget er begyndt" citat slut, er det blevet debatteret, hvorvidt syndens løn er døden.
Sk skriver sådan i dette link:
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2699846-qvi-ved-tusindarsriget-er-begyndtq-citat-slut/2700718
1) Hvad vil det sige at være døbt til Jesus Kristus død❓Det står der, men hvad vil det sige ?
Der ser du Lyjse, du aner det ikke. Hvordan kan du så bilde dig selv ind du forstår det.
2) Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Romerne 6:23
For den løn synden betaler er døden
Romerne 6:7
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd.
Du ser hvad der står. Det forklarer sig selv, jamen så må du da tro på det.
Mennesker dør en´ gang, og derefter er de frikendt. Det er dommen. Du vil have vi skal dø flere gange for samme synd.
Det er hvad du selv har skrevet gang på gang.
Citat slut.
Jeg har tænkt en del over dette de sidste dage. Og jeg er ikke enig med sk/Jehovas vidner i ovenstående. Bl.a står der også i Bibelen, nærmere Åb. 20:5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omm. Det er den første opstandelse.
Og videre i vers 12Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne.
Vi kan altså ikke komme uden om det skrevne ord i Bibelen. Det er præcis, det der står.
Men hvordan kan det så hænge sammen med det, der står i Rom. 6:7 den, der er død, er jo frigjort fra synden og v23 For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.
Her må vi altså læse hele kap. 6 for at få en forståelse af versene.
Der står i vers v3 Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død?
Forklaringen kommer allerede i v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.
Og videre i v6 Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden;
Ingen af dem, der hørte Paulus udtale disse ord, incl. Paulus selv var blevet korsfæstet sammen med Jesus. Så det betyder altså noget andet end det sk tror det betyder. Det kan kun betyde, at når vi bliver døbt til Jesus og er døbt til Hans død, er det Jesu offer, der her får en betydning. Paulus siger jo, at legemet, der ligger under for synden skulle tilintetgøres. Altså vi skal ikke længere give synden lov til, at herske i det. Vi har aflagt vores gamle frugter ved dåben. Synden dør ved dåben.
Det ved jeg så godt er selvmodsigende fordi vi alle synder. Paulus syndede jo fortsat ved vi.
Men Paulus forklarer videre i v12 Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. v13 Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed. v14 Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Og
v18 Befriet fra synden er I blevet trælle for retfærdigheden v19 – jeg bruger et udtryk fra dagliglivet, fordi I er skrøbelige mennesker. For ligesom I lod jeres lemmer trælle for urenheden og lovløsheden, så I blev lovløse, skal I nu lade dem trælle for retfærdigheden, så I helliges. v20 Dengang I var syndens trælle, var I frie over for retfærdigheden. v21 Hvad fik I da? Frugter, som I nu skammer jer over; de ender jo med død. v22 Men nu, da I er blevet befriet fra synden og er blevet trælle for Gud, får I den frugt, at I helliges, og til sidst evigt liv.
Og så kommer det til slut:
v23 For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.
Tager lige v14 igen: Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Og sådan tror jeg det skal forstås. Hvorfor versene i Åb. pludselig også giver mening sammenholdt med Rom. kap. 6.
Man har ikke automatisk betalt for synden ved sin død. Det betyder nemlig det, der står i Rom. kap. 6.
Derfor vil det ske, at de døde bliver dømt efter bøgerne.
Sk skriver sådan i dette link:
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2699846-qvi-ved-tusindarsriget-er-begyndtq-citat-slut/2700718
1) Hvad vil det sige at være døbt til Jesus Kristus død❓Det står der, men hvad vil det sige ?
Der ser du Lyjse, du aner det ikke. Hvordan kan du så bilde dig selv ind du forstår det.
2) Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes.
Romerne 6:23
For den løn synden betaler er døden
Romerne 6:7
For den der er død er blevet frikendt fra sin synd.
Du ser hvad der står. Det forklarer sig selv, jamen så må du da tro på det.
Mennesker dør en´ gang, og derefter er de frikendt. Det er dommen. Du vil have vi skal dø flere gange for samme synd.
Det er hvad du selv har skrevet gang på gang.
Citat slut.
Jeg har tænkt en del over dette de sidste dage. Og jeg er ikke enig med sk/Jehovas vidner i ovenstående. Bl.a står der også i Bibelen, nærmere Åb. 20:5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omm. Det er den første opstandelse.
Og videre i vers 12Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne.
Vi kan altså ikke komme uden om det skrevne ord i Bibelen. Det er præcis, det der står.
Men hvordan kan det så hænge sammen med det, der står i Rom. 6:7 den, der er død, er jo frigjort fra synden og v23 For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.
Her må vi altså læse hele kap. 6 for at få en forståelse af versene.
Der står i vers v3 Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død?
Forklaringen kommer allerede i v4 Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.
Og videre i v6 Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden;
Ingen af dem, der hørte Paulus udtale disse ord, incl. Paulus selv var blevet korsfæstet sammen med Jesus. Så det betyder altså noget andet end det sk tror det betyder. Det kan kun betyde, at når vi bliver døbt til Jesus og er døbt til Hans død, er det Jesu offer, der her får en betydning. Paulus siger jo, at legemet, der ligger under for synden skulle tilintetgøres. Altså vi skal ikke længere give synden lov til, at herske i det. Vi har aflagt vores gamle frugter ved dåben. Synden dør ved dåben.
Det ved jeg så godt er selvmodsigende fordi vi alle synder. Paulus syndede jo fortsat ved vi.
Men Paulus forklarer videre i v12 Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. v13 Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed. v14 Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Og
v18 Befriet fra synden er I blevet trælle for retfærdigheden v19 – jeg bruger et udtryk fra dagliglivet, fordi I er skrøbelige mennesker. For ligesom I lod jeres lemmer trælle for urenheden og lovløsheden, så I blev lovløse, skal I nu lade dem trælle for retfærdigheden, så I helliges. v20 Dengang I var syndens trælle, var I frie over for retfærdigheden. v21 Hvad fik I da? Frugter, som I nu skammer jer over; de ender jo med død. v22 Men nu, da I er blevet befriet fra synden og er blevet trælle for Gud, får I den frugt, at I helliges, og til sidst evigt liv.
Og så kommer det til slut:
v23 For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.
Tager lige v14 igen: Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden.
Og sådan tror jeg det skal forstås. Hvorfor versene i Åb. pludselig også giver mening sammenholdt med Rom. kap. 6.
Man har ikke automatisk betalt for synden ved sin død. Det betyder nemlig det, der står i Rom. kap. 6.
Derfor vil det ske, at de døde bliver dømt efter bøgerne.