SÅ slemt
... er det. Nu er det den halverede dagpengeperiode der er løbet med overskrifterne - men kigger man det samlede forslag igennem, står det MEGET værre til. Så er det mange mange flere end de få ledige der ryger ud over kanten, det rammer. Forslaget fylder 36 sider, er med grafer, tabeller, beregninger osv. med andre ord et ret gennemarbejdet forslag - så når Hans Engell siger at det er et set-up må man være tilbøjelig til at give ham ret( http://www.bt.dk/politik/engell-var-det-hele-aftalt-spil ). Der er NO WAY man har kunne nå at strikke sådan et detalje dokument sammen på så kort tid. Læs selv hele forslaget her.: http://www.fm.dk/Publikationer/2010/~/media/Publikationer/Imported/2010/Aftale%20om%20genopretning%20af%20dansk%20oekonomi/Aftale_om_genopretning_af_dansk_oekonomi_web.ashx
Herunder har jeg klippet det ud der berører den almindelige lønmodtager eller dem under uddannelse (herudover er der hele flygtnigeområdet, ulandsbistanden mm). Det er lidt langt - men prøv lige at nærlæse overskrifterne og besparelserne ...
🙁Dagpengeperioden halveres🙁
I dag er der ret til 4 års dagpenge inden for en periode på 6 år. Fremover vil der være
ret til dagpenge i 2 år inden for 3 år.
🙁Vilkår for optjening og genoptjening af dagpengeretten harmoniseres🙁
Der er i dag forskellige krav til optjening og genoptjening af dagpengeretten. For at
harmonisere reglerne er parterne enige om, at kravet til optjening og genoptjening af
retten til dagpenge i alle situationer skal være 52 ugers fuldtidsbeskæftigelse inden for
3 år. Det tilvejebringer 35 mio. kr. i 2012 og 75 mio. kr. i 2013
🙁Ændret periode for beregning af dagpenge🙁
Dagpengenes størrelse skal afspejle den stabile indtægt over en længere periode i stedet
for arbejdsindkomst i en kort og vilkårlig periode. Beregningen af dagpenge vil
fremover ske med afsæt i indkomst de seneste 12 måneder før overgangen til ledighed.
I dag beregnes på en periode på 13 uger. Det tilvejebringer 10 mio. kr. i 2012 og
20 mio. kr. i 2013.
🙁Overenskomstforhandlinger på det offentlige område i 2011.🙁
Ved de kommende overenskomstforhandlinger
på det offentlige område i 2011 tages initiativ til at drøfte
øget arbejdstid og mulighederne for mere fleksibel arbejdstilrettelæggelse.
🙁Beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge🙁
For at sikre en bedre balance mellem optjeningskrav, ydelsesstørrelse og periode på
tværs af blandt andet dagpenge, kontanthjælp og sygedagpenge øges beskæftigelseskravet
for, hvornår en person er berettiget til sygedagpenge fra 13 uger til 26 uger.
Det tilvejebringer ca. 35 mio. kr. i 2012 og 70 mio. kr. i 2013.
🙁Harmonisering af regler om sygedagpenge på søgnehelligdage🙁
Der udbetales ikke sygedagpenge på søgnehelligdage i de tre første uger af fraværsperioden.
Reglerne harmoniseres, så dette videreføres i hele fraværsperioden. Det tilvejebringer
65 mio. kr. i 2012 og 215 mio. kr. i 2013.
🙁Afskaffelse af feriedagpenge til dimittender🙁
Nyuddannede medlemmer af en a-kasse har ret til feriedagpenge i op til 30 dage
uden forudgående optjening. Dimittender ligestilles med andre, der er nye på arbejdsmarkedet,
og som ikke har optjent ret til ferie hos en arbejdsgiver. For at harmonisere
reglerne for optjening af feriedagpenge afskaffes retten til feriedagpenge
for dimittender. Det medfører et provenu på 25 mio. kr. i 2011, 75 mio. kr. i 2012 og
100 mio. kr. i 2013.
🙁Feriedagpenge ved voksen- og efteruddannelse🙁
Deltagere i voksen- og efteruddannelse med Statens VoksenUddannelsesstøtte
(SVU) eller VEU-godtgørelse optjener ret til feriedagpenge, mens det ikke er tilfældet
for SU-modtagere. Reglerne harmoniseres, så optjeningen af feriedagpenge ved voksen-
og efteruddannelse afskaffes. Det tilvejebringer 5 mio. kr. i 2012 og 8 mio. kr. i
2013.
🙁Det statslige tilskud til frivillig indbetaling af ATP-bidrag for modtagere af efterløn og fleksydelse🙁
Staten yder tilskud på 50 pct. af ATP-bidraget til personer på tilbagetrækningsordninger.
For førtidspensionister, efterløns- og fleksydelsesmodtagere er det frivilligt at
indbetale ATP-bidrag. Det statslige tilskud til indbetaling til ATP for efterløns- og
fleksydelsesmodtagere efter tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet afvikles. Det tilvejebringer
et provenu på 90 mio. kr. årligt i 2012-2013.
🙁Ændret revalideringsydelse for personer under 30 år🙁
For at undgå, at det er økonomisk fordelagtigt at søge revalidering frem for at studere
på ordinære vilkår (SU), er parterne enige om, at revalidender under 30 år, der
overgår fra kontanthjælp eller SU, fremover får ret til en ydelse på kontanthjælpsniveau
i stedet for den nuværende revalideringsydelse. Den ændrede revalideringsydelse
for personer under 30 år medfører et provenu på 23 mio. kr. i 2011, 46 mio. kr. i
2012 og 70 mio. kr. i 2013.
🙁Ensretning af regler for tabt arbejdsfortjeneste🙁
Med henblik på i højere grad at ensrette vilkårene for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste
indføres et loft over kompensation til forældre, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse (servicelovens § 42). Loftet fastsættes,
så det svarer til orlovsydelsen ved pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom (servicelovens § 118). Ordningen omfatter alle nye ansøgninger, der indgives
efter 1. januar 2011. Det skønnes at tilvejebringe 72 mio. kr. i 2011, 167 mio. kr. i
2012 og 201 mio. kr. i 2013, når der tages højde for tilbageførsel til satspuljen.
🙁Tilskud til høreapparater🙁
Det offentlige tilskud er i de senere år vokset hurtigere end priserne på høreapparater.
Derfor nedsættes tilskuddet til privat indkøbte høreapparater med 10 pct. Endvidere
fastfryses tilskuddet frem til 2013. Borgere, der er visiteret til et høreapparat, vil
uforandret have mulighed for at få et høreapparat udleveret gratis i offentligt regi.
Det tilvejebringer 45 mio. kr. i 2011, 53 mio. kr. i 2012 og 60 mio. kr. i 2013.
🙁Deltagerbetaling på almen voksen- og efteruddannelse🙁
Der er en meget lille betaling ved deltagelse i almen voksen- og efteruddannelse. Frafaldet
på en række af uddannelserne er stort, og en stor andel af kursisterne vælger
ikke at gå til eksamen. For at kvalificere efterspørgslen og øge gennemførelsesprocenten
hæves deltagerbetalingen på en række almene voksen- og efteruddannelseskurser.
Det skønnes at medføre et provenu på 85 mio. kr. årligt i 2011-2013. På kernefag
som fx dansk og matematik fastholdes en lav deltagerbetaling.
🙁Deltagerbetaling for personer med videregående uddannelser🙁
Der anvendes væsentlige ressourcer i efteruddannelsessystemet til personer, som i
forvejen har et højere uddannelsesniveau end kurset er udviklet til, fx hfenkeltfagskurser.
For at øge målretningen af midler til voksen- og efteruddannelse
mod de kortuddannede øges deltagerbetalingen for personer med videregående uddannelse
ved deltagelse i uddannelser på almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Det indebærer et provenu på 247 mio. kr. i 2011, 244 mio. kr. i 2012 og
241 mio. kr. i 2013.
🙁Satserne for VEU-godtgørelse🙁
De statslige udgifter til godtgørelse i forbindelse med voksen- og efteruddannelse er
steget med 0,8 mia. kr. siden 2007. Satserne for godtgørelse svarer til højeste dagpengesats
og udbetales ofte til virksomhederne som løntabsgodtgørelse. Dermed reduceres
virksomhedernes omkostninger ved at sende medarbejdere på efteruddannelse.
Satserne for godtgørelse reduceres med 20 pct. Det tilvejebringer 446 mio. kr. årligt i
2012-2013.
🙁Støtteperioden for Statens VoksenUddannelsesstøtte (SVU)🙁
Udgifterne til SVU er vokset med en tredjedel siden 2007. Samtidig er den gennemsnitlige
periode, hvor der modtages SVU, blevet længere. Det er vigtigt, at uddannelse
gennemføres hurtigt og er målrettet de kompetencer, der efterspørges af arbejdsgiverne.
Støtteperioden for SVU reduceres fra 80 til 40 uger på almen voksen- og efteruddannelse
og fra 52 til 40 uger på videregående voksen- og efteruddannelse. Det
tilvejebringer 82 mio. kr. i 2011 og 89 mio. kr. årligt i 2012 og 2013.
🙁Forenkling af tilskud til kost, logi og befordring🙁
Parterne er enige om at forenkle tilskudsordningerne til kost, logi og befordring på
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. De forskellige typer tilskud til kost og logi
afskaffes, og der ydes i stedet et tilskud til den enkelte kursist på ca. 450 kr. pr. dag.
Uddannelsesstederne skal i stedet udbyde kost og logi som indtægtsdækket virksom30
hed i konkurrence med andre udbydere, fx hoteller. Tilskuddet til befordring harmoniseres,
så det svarer til Skatterådets satser for 2010. Det indebærer et samlet provenu
på 77 mio. kr. årligt i 2011-2013.
P🙁ris- og lønregulering af AER-bidraget til VEU-godtgørelse🙁
På det erhvervsrettede område bidrager arbejdsgiverne til finansieringen af VEUgodtgørelsen
i form af AER-bidraget (Arbejdsgivernes Elevrefusion). AER-bidraget
er en fast sats på 530 kr. pr. fuldtidsansat, som ikke er reguleret siden 2001. Fremadrettet
pris- og lønreguleres AER-bidraget til VEU-godtgørelse på samme måde som
AER-bidraget til lønrefusion for elever på erhvervsuddannelserne. Det medfører et
provenu på 23 mio. kr. i 2011, 47 mio. kr. i 2012 og 70 mio. kr. i 2013.
tjah - der er meget mere som kan læses i forslaget jeg linker til længere oppe
tak for kaffe
1-2-3
Herunder har jeg klippet det ud der berører den almindelige lønmodtager eller dem under uddannelse (herudover er der hele flygtnigeområdet, ulandsbistanden mm). Det er lidt langt - men prøv lige at nærlæse overskrifterne og besparelserne ...
🙁Dagpengeperioden halveres🙁
I dag er der ret til 4 års dagpenge inden for en periode på 6 år. Fremover vil der være
ret til dagpenge i 2 år inden for 3 år.
🙁Vilkår for optjening og genoptjening af dagpengeretten harmoniseres🙁
Der er i dag forskellige krav til optjening og genoptjening af dagpengeretten. For at
harmonisere reglerne er parterne enige om, at kravet til optjening og genoptjening af
retten til dagpenge i alle situationer skal være 52 ugers fuldtidsbeskæftigelse inden for
3 år. Det tilvejebringer 35 mio. kr. i 2012 og 75 mio. kr. i 2013
🙁Ændret periode for beregning af dagpenge🙁
Dagpengenes størrelse skal afspejle den stabile indtægt over en længere periode i stedet
for arbejdsindkomst i en kort og vilkårlig periode. Beregningen af dagpenge vil
fremover ske med afsæt i indkomst de seneste 12 måneder før overgangen til ledighed.
I dag beregnes på en periode på 13 uger. Det tilvejebringer 10 mio. kr. i 2012 og
20 mio. kr. i 2013.
🙁Overenskomstforhandlinger på det offentlige område i 2011.🙁
Ved de kommende overenskomstforhandlinger
på det offentlige område i 2011 tages initiativ til at drøfte
øget arbejdstid og mulighederne for mere fleksibel arbejdstilrettelæggelse.
🙁Beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge🙁
For at sikre en bedre balance mellem optjeningskrav, ydelsesstørrelse og periode på
tværs af blandt andet dagpenge, kontanthjælp og sygedagpenge øges beskæftigelseskravet
for, hvornår en person er berettiget til sygedagpenge fra 13 uger til 26 uger.
Det tilvejebringer ca. 35 mio. kr. i 2012 og 70 mio. kr. i 2013.
🙁Harmonisering af regler om sygedagpenge på søgnehelligdage🙁
Der udbetales ikke sygedagpenge på søgnehelligdage i de tre første uger af fraværsperioden.
Reglerne harmoniseres, så dette videreføres i hele fraværsperioden. Det tilvejebringer
65 mio. kr. i 2012 og 215 mio. kr. i 2013.
🙁Afskaffelse af feriedagpenge til dimittender🙁
Nyuddannede medlemmer af en a-kasse har ret til feriedagpenge i op til 30 dage
uden forudgående optjening. Dimittender ligestilles med andre, der er nye på arbejdsmarkedet,
og som ikke har optjent ret til ferie hos en arbejdsgiver. For at harmonisere
reglerne for optjening af feriedagpenge afskaffes retten til feriedagpenge
for dimittender. Det medfører et provenu på 25 mio. kr. i 2011, 75 mio. kr. i 2012 og
100 mio. kr. i 2013.
🙁Feriedagpenge ved voksen- og efteruddannelse🙁
Deltagere i voksen- og efteruddannelse med Statens VoksenUddannelsesstøtte
(SVU) eller VEU-godtgørelse optjener ret til feriedagpenge, mens det ikke er tilfældet
for SU-modtagere. Reglerne harmoniseres, så optjeningen af feriedagpenge ved voksen-
og efteruddannelse afskaffes. Det tilvejebringer 5 mio. kr. i 2012 og 8 mio. kr. i
2013.
🙁Det statslige tilskud til frivillig indbetaling af ATP-bidrag for modtagere af efterløn og fleksydelse🙁
Staten yder tilskud på 50 pct. af ATP-bidraget til personer på tilbagetrækningsordninger.
For førtidspensionister, efterløns- og fleksydelsesmodtagere er det frivilligt at
indbetale ATP-bidrag. Det statslige tilskud til indbetaling til ATP for efterløns- og
fleksydelsesmodtagere efter tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet afvikles. Det tilvejebringer
et provenu på 90 mio. kr. årligt i 2012-2013.
🙁Ændret revalideringsydelse for personer under 30 år🙁
For at undgå, at det er økonomisk fordelagtigt at søge revalidering frem for at studere
på ordinære vilkår (SU), er parterne enige om, at revalidender under 30 år, der
overgår fra kontanthjælp eller SU, fremover får ret til en ydelse på kontanthjælpsniveau
i stedet for den nuværende revalideringsydelse. Den ændrede revalideringsydelse
for personer under 30 år medfører et provenu på 23 mio. kr. i 2011, 46 mio. kr. i
2012 og 70 mio. kr. i 2013.
🙁Ensretning af regler for tabt arbejdsfortjeneste🙁
Med henblik på i højere grad at ensrette vilkårene for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste
indføres et loft over kompensation til forældre, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse (servicelovens § 42). Loftet fastsættes,
så det svarer til orlovsydelsen ved pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig
sygdom (servicelovens § 118). Ordningen omfatter alle nye ansøgninger, der indgives
efter 1. januar 2011. Det skønnes at tilvejebringe 72 mio. kr. i 2011, 167 mio. kr. i
2012 og 201 mio. kr. i 2013, når der tages højde for tilbageførsel til satspuljen.
🙁Tilskud til høreapparater🙁
Det offentlige tilskud er i de senere år vokset hurtigere end priserne på høreapparater.
Derfor nedsættes tilskuddet til privat indkøbte høreapparater med 10 pct. Endvidere
fastfryses tilskuddet frem til 2013. Borgere, der er visiteret til et høreapparat, vil
uforandret have mulighed for at få et høreapparat udleveret gratis i offentligt regi.
Det tilvejebringer 45 mio. kr. i 2011, 53 mio. kr. i 2012 og 60 mio. kr. i 2013.
🙁Deltagerbetaling på almen voksen- og efteruddannelse🙁
Der er en meget lille betaling ved deltagelse i almen voksen- og efteruddannelse. Frafaldet
på en række af uddannelserne er stort, og en stor andel af kursisterne vælger
ikke at gå til eksamen. For at kvalificere efterspørgslen og øge gennemførelsesprocenten
hæves deltagerbetalingen på en række almene voksen- og efteruddannelseskurser.
Det skønnes at medføre et provenu på 85 mio. kr. årligt i 2011-2013. På kernefag
som fx dansk og matematik fastholdes en lav deltagerbetaling.
🙁Deltagerbetaling for personer med videregående uddannelser🙁
Der anvendes væsentlige ressourcer i efteruddannelsessystemet til personer, som i
forvejen har et højere uddannelsesniveau end kurset er udviklet til, fx hfenkeltfagskurser.
For at øge målretningen af midler til voksen- og efteruddannelse
mod de kortuddannede øges deltagerbetalingen for personer med videregående uddannelse
ved deltagelse i uddannelser på almen og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Det indebærer et provenu på 247 mio. kr. i 2011, 244 mio. kr. i 2012 og
241 mio. kr. i 2013.
🙁Satserne for VEU-godtgørelse🙁
De statslige udgifter til godtgørelse i forbindelse med voksen- og efteruddannelse er
steget med 0,8 mia. kr. siden 2007. Satserne for godtgørelse svarer til højeste dagpengesats
og udbetales ofte til virksomhederne som løntabsgodtgørelse. Dermed reduceres
virksomhedernes omkostninger ved at sende medarbejdere på efteruddannelse.
Satserne for godtgørelse reduceres med 20 pct. Det tilvejebringer 446 mio. kr. årligt i
2012-2013.
🙁Støtteperioden for Statens VoksenUddannelsesstøtte (SVU)🙁
Udgifterne til SVU er vokset med en tredjedel siden 2007. Samtidig er den gennemsnitlige
periode, hvor der modtages SVU, blevet længere. Det er vigtigt, at uddannelse
gennemføres hurtigt og er målrettet de kompetencer, der efterspørges af arbejdsgiverne.
Støtteperioden for SVU reduceres fra 80 til 40 uger på almen voksen- og efteruddannelse
og fra 52 til 40 uger på videregående voksen- og efteruddannelse. Det
tilvejebringer 82 mio. kr. i 2011 og 89 mio. kr. årligt i 2012 og 2013.
🙁Forenkling af tilskud til kost, logi og befordring🙁
Parterne er enige om at forenkle tilskudsordningerne til kost, logi og befordring på
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. De forskellige typer tilskud til kost og logi
afskaffes, og der ydes i stedet et tilskud til den enkelte kursist på ca. 450 kr. pr. dag.
Uddannelsesstederne skal i stedet udbyde kost og logi som indtægtsdækket virksom30
hed i konkurrence med andre udbydere, fx hoteller. Tilskuddet til befordring harmoniseres,
så det svarer til Skatterådets satser for 2010. Det indebærer et samlet provenu
på 77 mio. kr. årligt i 2011-2013.
P🙁ris- og lønregulering af AER-bidraget til VEU-godtgørelse🙁
På det erhvervsrettede område bidrager arbejdsgiverne til finansieringen af VEUgodtgørelsen
i form af AER-bidraget (Arbejdsgivernes Elevrefusion). AER-bidraget
er en fast sats på 530 kr. pr. fuldtidsansat, som ikke er reguleret siden 2001. Fremadrettet
pris- og lønreguleres AER-bidraget til VEU-godtgørelse på samme måde som
AER-bidraget til lønrefusion for elever på erhvervsuddannelserne. Det medfører et
provenu på 23 mio. kr. i 2011, 47 mio. kr. i 2012 og 70 mio. kr. i 2013.
tjah - der er meget mere som kan læses i forslaget jeg linker til længere oppe
tak for kaffe
1-2-3