Sådan for vi forbedret den kollektive trafik !
Sådan for vi forbedret den kollektive trafik !
Hvis man ønsker at få en større del af trafikanterne over i den kollektive trafik, bør billetsystemet ændres.
Et godt forslag kunne være, at man gjorde månedskortene for alle zoner i hele området meget billigere end i dag.
Langt billigere.
Det kan ske ved at forhøje enkeltbilletprisen og klippekortene en hel del, samt bruge en del af infrastrukturmidlerne til nedsættelsen.
Et månedskort til alle zoner bør være så billigt, at alle som i dag bruger den kollektive trafik bare et par gange om måneden, vil opleve en besparelse.
Derved vil det for de fleste medfører, at de hver måned fornyer et månedskort til alle zoner.
Alle vil derfor være daglige potentielle kunder.
Ved alle transporter vil man sætte brugerne i et dilemma, når turen skal foretages:
Skal man tage bilen som vanligt. Med benzinprisen, slidtagen på bilen og parkeringsafgiften❓
Eller skal man tage den kollektive trafik, med måske længere køretider, men til gengæld gratis i situationen.
Mon ikke dette vil forslag vil bringe flere over i den kollektive trafik, med bedre og smidigere trafikafvikling for alle – også private biler og lastbiler.
Men det kræver, at et af Verdens rigeste lande investerer i en velfungerende kollektiv bustrafik.
Så det har måske lange udsigter.
Fordelene vil være mange.
Bedre arbejdsbetingelser for ansatte i busselskaberne.
Hurtigere og smidigere trafik gennem byerne.
Mindre spildtid pga. trafikpropper.
Morten Dreyer
Folketingskandidat for Dansk Folkeparti, Østjyllands Storkreds
Hvis man ønsker at få en større del af trafikanterne over i den kollektive trafik, bør billetsystemet ændres.
Et godt forslag kunne være, at man gjorde månedskortene for alle zoner i hele området meget billigere end i dag.
Langt billigere.
Det kan ske ved at forhøje enkeltbilletprisen og klippekortene en hel del, samt bruge en del af infrastrukturmidlerne til nedsættelsen.
Et månedskort til alle zoner bør være så billigt, at alle som i dag bruger den kollektive trafik bare et par gange om måneden, vil opleve en besparelse.
Derved vil det for de fleste medfører, at de hver måned fornyer et månedskort til alle zoner.
Alle vil derfor være daglige potentielle kunder.
Ved alle transporter vil man sætte brugerne i et dilemma, når turen skal foretages:
Skal man tage bilen som vanligt. Med benzinprisen, slidtagen på bilen og parkeringsafgiften❓
Eller skal man tage den kollektive trafik, med måske længere køretider, men til gengæld gratis i situationen.
Mon ikke dette vil forslag vil bringe flere over i den kollektive trafik, med bedre og smidigere trafikafvikling for alle – også private biler og lastbiler.
Men det kræver, at et af Verdens rigeste lande investerer i en velfungerende kollektiv bustrafik.
Så det har måske lange udsigter.
Fordelene vil være mange.
Bedre arbejdsbetingelser for ansatte i busselskaberne.
Hurtigere og smidigere trafik gennem byerne.
Mindre spildtid pga. trafikpropper.
Morten Dreyer
Folketingskandidat for Dansk Folkeparti, Østjyllands Storkreds