Jeg vil nu fortælle dig Kristendommens historie fra Jesu Kristi liv og død indtil i dag (alle dem Herren vil kalde på).
anno 29
Kristendommens Grundlægger: Jesus fra Nazaret
Luk.19,41-44: ”Da han kom nærmere og så byen, græd han over den og sagde: ´Vidste blot også du på denne dag, hvad der tjener til din fred! Men nu er det skjult for dine øjne. For dage skal komme over dig, da dine fjender skal kaste en vold op omkring dig og indeslutte dig og trænge dig fra alle sider; og de skal jævne dig med jorden og dine børn i dig og ikke lade sten på sten tilbage i dig, fordi du ikke agtede på din besøgelsestid.´”
Disse forfærdelige ord blev sagt af Jesus, da han kiggede ud over Jerusalem. Han havde flittigt talt på Tempelpladsen og rundt om i byen for at bringe de gode nyheder fra sin himmelske far. Desværre oplevede han en lunkenhed og ligegyldighed blandt folk, når han kom med sine budskaber. Kun få tog imod det forløsende budskab. Han vidste, hvad der ville ske med de mennesker, der ikke brød sig om budskabet. Det ville blive overladt til tilfældighedernes spil
Det er en historisk kendsgerning, at det gik som Jesus havde forudsagt. Jerusalem blev smadret år 70 af kejsersønnen Titus. Det skortede ellers ikke på advarsler. Indbyggerne havde gang på gang hørt evangeliet og vidste, hvad det drejede sig om, men de ville ikke bøje sig. Stoltheden og egenviljen stod i vejen. Og sådan noget får følger.
--------------------------------------------------------------------------------------
anno 48
Mødet omtales i Apostlenes Gerninger kap 15,1 – 30 og Galaterbrevet kap 2, 1- 10 og fandt sted cirka år 48.
---------------------------------------------------------------------------------------------
anno 70
Der er indbyggere som lytter til Jesus og hans advarsler. Samtidig får han sagt, at man skal flygte op i bjergene, når man bliver omringet af hære. Det lyder modsigende, for man kan jo ikke flygte, når en hær har omringet byen. Men indbyggerne fik en chance. Af uforklarlige grunde ophævede en feltherre ved navn Cestius Gajus belejringen år 66, så nu blev der mulighed for at flygte.
Nogle af indbyggerne huskede Jesu budskab og gjorde som han havde sagt - flygtede op i bjergene til en lille by ved navn Pella. Men de fleste blev i byen. De lyttede ikke til Jesu advarsel og fortsatte med den daglige dont som de altid havde gjort. Men år 70 er det uigenkaldeligt slut med at flygte, for da ankommer Titus og omringer hele byen. Han belejrede den i 5 måneder og gik først til angreb, da han hørte, at indbyggerne på grund af manglende mad ikke var i stand til at yde tilstrækkelig modstand.
De kostbare ting i Templet blev stjålet, bl.a. den syvarmede lysestage, bordet til skuebrødet og sølvbasunerne. Senere jævnede Titus hele byen med jorden og den totale ødelæggelse blev årsag til, at vi i dag som talemåde bruger udtrykket ”Jerusalems ødelæggelse”. En forfærdelig katastrofe, hvor tusinder blev dræbt, og tusinder blev taget til fange og ført til Rom.
---------------------------------------------------------------------------
anno 81
Triumfbuen i Rom blev i år 81 rejst for at hædre Titus.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
anno 325
Fra den 4. til 8. århundrede nærmede kristendommen sig skridt for skridt til Nordens grænser. Blandt de sydlige germanske stammer udførtes et stort missionsværk.
De omvendte folk blev efterhånden optaget som led i romerkirkens stærke organisation. Herved forenedes syd og vest Europas folk i en fælles kirkelig kultur.
-------------------------------------------------------------------------------------------
anno 337
I begyndelsen var kristendommen ikke bare ugleset, men endda forbudt, både indenfor landets grænser, men også i Romerriget.
Men allerede omkring år 400, under og efter Konstantin d. Store ( ca. 280-337) bliver kristendommen statsreligion i hele den romerske verden.
Den kristne kirke som institution er nu født, den er en enhedskirke, kendt som den katolske kirke.
Som tiden går, vokser kirken, men også kampen om magten.
---------------------------------------------------------------------------------------
anno 391
bestemte kejser Theodosius, at kristendommen skulle være statens religion. Alle andre religioner blev forbudt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
anno 380
Goterne (på vandring under tålt ophold i Romerriget):
………………inden krigen sluttede havde goterne nået at dræbe en romersk kejser, ødelagt en romersk armé og lagt store områder af det romerske Balkan øde, Store dele af dette område kom sig ikke igen. Romerriget havde for første gang i sin historie indgået en fredsaftale med en autonom barbarstamme indenfor rigets grænser, en situation der en generation tidligere ville have været utænkelig.
Erfaringerne gik ikke tabt for andre stammer og for goterne selv, som ikke ville forblive fredelige længe. Inden der var gået et hundrede år kollapsede det vestlige rige, bl.a. under presset af fortsatte invasioner, og de territorier blev derefter delt op i en række barbariske kongedømmer. En økonomisk og demografisk krise regnes i dag som hovedårsagen til rigets kollaps, som de invaderende nabostammer forstod at udnytte.
-----------------------------------------------------------------------------------------
anno 389
Vulfila ”katolsk” biskob omvender Goterne.
The Wulfila Bible (or Gothic Bible) is a translation of parts of the Bible into the Gothic language. It was done by a Christian Bishop, called Wulfila, in the 3rd century. It contains mainly a translation of the New Testament. The basis for the translation was a Greek version of the Bible. Up till then, the Goths had used runes to write. This was impractical, though. For this reason Wulfila also invented the Gothic alphabet. The Gothic alphabet is based on the Greek one.
Many copies of parts of the text still exist today. Most of them are from the 6th to 8th century. The Wulfila bible is the oldest written text of a Germanic language. It is very important for research.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
anno 500
Frankerne omvendtes o. år 500,
anno 600
angelsakserne i det 7. århundrede
------------------------------------------------------------
disse 2 folkeslag og rigerne er meget interessante for os i hele den sammenhæng med vort Kongehus og Kristendommens indpact i Europa og Norden.
http://www.dci.dk/index.php?view=article&catid=99%3Adnd99&id=1264%3Ada-vinci-mysteriet-afsloret&tmpl=component&print=1&page=&option=com_content&Itemid=34
Oehlenschlägers digt, Rosen, fra 1803. Disse linier kan virke usmagelige og morbide i dag; men i begyndelsen af forrige århundrede var de udtryk for mange menneskers opfattelse af døden. Døden opfattedes nærmest som udødelighed - hvilket logisk set tværtimod burde være det modsatte af død - fordi man skelnede mellem legemets og sjælens død.
Ved legemets død fløj sjælen udødelig til Himmels, befriet for sit tyngende, jordiske hylster. Derfor var der ingen grund til at frygte døden; den var tværtimod noget, man burde glæde sig til. Som det hedder i tidens autoriserede salmebog:
Min Dødsdag, denne store Dag,
Fro gaar jeg den imøde!
Gid, at jeg efter Guds Behag
Alt saae dens Morgenrøde.
Dette positive syn på døden var et resultat af den i ”samtiden herskende monistiske Gudsforståelse”, hvorefter ”Gud opfattedes som den ene store, universelle kraft”, hvoraf alting er runden.
En monistisk Gudsopfattelse levner ingen plads til Guds antagonist, Djævelen, og den udelukker også tanken om Himmerigets antipode, Helvede. Døden blev derfor enten betragtet som en slags ‘mellemtæppe’ ved overgangen fra Jorderig til Himmerig, eller slet og ret som synonym med selve det himmelske liv.
Denne skarptoptrukne dualistiske tilværelsesopfattelse, hvorefter de to modsætninger ikke betragtes som yderpunkter på en skala, men derimod som absolut uforligelige antagonister, var ikke Grundtvigs egen ‘opfindelse.’
Den genfindes f.eks. i GT og i den nordiske mytologi, hvilket Grundtvig var opmærksom på.
Den findes også i den angelsaxiske poesi, som er stærkt præget af modsætninger som ondt/godt, mod/svig, styrke/svaghed, fællesskab/ensomhed og indenfor/udenfor.
Muligheden for at stille sig midt mellem to yderpunkter eksisterede ikke for angelsaxerne. Ethvert menneske befandt sig mellem disse modsætninger og var nødt til at vælge side og kæmpe for det ene imod det andet. Derfor er der i den angelsaxiske litteratur en forkærlighed for kamp- og krigshistorier, hvilket mængden af tekster med titler, der begynder med ordene The Battle of…, vidner om. Denne artikel behandler nogle af de mange angelsaxiske kampmotiver, mens artiklen Havet og hallen fokuserer på modsætningen mellem natur og kultur og mellem ensomhed og fællesskab.
---------------------------------------------------------------------------------
anno 826
I Danmark var den allerede kendt gennem handelsforbindelser med England og den frisiske by Dorestad, og i 826 drog Ansgar til Danmark.
-----------------------------------------------------------------------------------
anno 919
Tyskland eksisterede ganske simpelt ikke før 919, hvor Tysklands første konge, Henrik Fuglefanger, valgtes.
Han valgtes ganske vist som østfrankisk konge, men det var reelt et kongevalg der permanent delte Frankerriget, og skabte Frankrig og Tyskland.
De kilder der er angivet til danske konger før 887 er frankiske, og den første af dem er Gregor af Tours fra 500-tallet; Tours lå i Gallien, nutidens Frankrig.
Frankrigs første konge var Hugo Capet, der blev konge 987. Hermed var karolingernes historie ført til ende, og dermed de sidste rester af Frankerriget var blevet til Frankrig.
Gregor er den vigtigste samtidige kilde til vores viden om ”Merovingernes” historie.
Gregor var barn af en familie, som tilhørte de allerøverste lag af det gamle gallo-romerske aristokrati. På både den mødrene og den fædrene side var han i familie med folk, som havde været senatorer i Clermont i Auvergne.
Desuden var han beslægtet med de fleste af de biskopper, der havde været i Tours op til hans egen indsættelse.
Han tilbragte det meste af sin tid i Tours og nåede kun på én af sine rejser til Paris. Hans tid stod i opbruddets tegn: Perioden med forfinet, romersk kultur var slut, og det nye, middelalderlige Europa var først ved at opstå.
Som centrum for dyrkelsen af St. Martin med besøg af mange pilgrimme havde Tours et hospital, og byen blev et tilflugtssted for politisk forfulgte ledere under de mange stridigheder i merovingernes rige.
Det gav Gregor kontakter med fire af de frankiske konger, Sigebert 1., Chilperik 1., Gunthchramn 1. og Childebert 1. og et personligt kendskab til alle de ledende frankere, men hans situation var besværlig under de skiftende magtforhold.
Frankerkrøniken (Historia Francorum) består af 10 bind. Bind 1–4 beretter om Verdens historie fra skabelsen frem til kristningen af Gallien, frankernes omvendelse og Chlodovech 1.s erobring af Gallien. Derefter fortælles der mere detaljeret om de frankiske konger til og med Sigeberts død i 575, hvor Gregor havde været biskop af Tours i to år.
-----------------------------------------------------------------------------------------
anno 1054
revner kirken i to dele – Østkirken, eller den ortodokse kirke, som får hovedsæde i Konstantinopel (det nuværende Istanbul) hvor paven sidder, og Vestkirken, den katolske kirke, som stadig har hovedsæde og pave siddende i Rom.
-----------------------------------------------------------------------------------
anno 1170 Valdeserkirken
Den største protestantiske kirke i Italien er Valdeserkirken med ca. 30.000 medlemmer i hele Italien.
Valdeserbevægelsen startede i 1170’erne med en købmand i Lyon, som efter at have hørt evangeliet i
kirken, solgte sine egendele og begyndte at prædike på baggrund af tekster fra bibelen, som han fik
oversat til sit eget sprog og memorerede. På mange måder danner valdesernes insisteren på skriftens
autoritet imod traditionens grundlag for den protestantiske reformations succes.
Gennem århundrederne blev valdesermenighederne i Norditalien, Sicilien og Frankrig fordømt, forfulgt og næsten udryddet af Romerkirken. I dag er de i midlertid anerkendt af den italienske stat og har et velfungerende menighedsliv i alle dele af Italien. Teologisk hører de formelt set, siden reformationen, til den reformerte (Calvinistiske) gren, men er i mindst lige så høj grad influeret af den lutherske teologi, dengang som nu.
Det Valdesiske Teologiske Fakultet har eksisteret i 150 år, ligesom valdesernes trykkeri Claudiana i
Torino. Fakultetet ligger i Rom på bagsiden af den valdesiske kirke, som har fronten mod Piazza
Cavour. Også fakultetets kollegium og den romerske afdeling af boghandlen Claudiana ligger her.
……..et stort bibliotek, placeret tæt på Peterskirken og Roms centrum. Der undervises indenfor de fem teologiske discipliner ; Det Gamle Testamente, Det Nye Testamente, Kristendomshistorie, Systematisk Teologi og Praktisk Teologi. Det er Italiens eneste protestantiske, teologiske fakultet, og derfor er der studerende fra flere denominationer : valdesere, baptister, metodister, adventister og lutheranere (de sidste mest udlandske studerende).
--------------------------------------------------------
anno 1209
………mødte ca. 10.000 korsriddere i Lyon, Frankrig. Den militæriske ledelse blev ført af Simon IV. af Montfort.
Korstoget starter den 22. juli 1209 ved indtagelse af byen Béziers. Byen blev sat i brand og nedbrændte totalt. Hele befolkningen ca. 20.000 personer blev dræbt af korsfarerne. Korsriderne spurgte hvordan de skulle kende forskel på kætterne og de kristne, og fik af den pavelige udsending Abt. Arnaud-Amoury følgende svar:
Dræb dem alle! - Gud kender sine "børn". Caedite eos! Novit enim Dominus qui sunt eius. I byen blev både "kættere" samt katolikker - fra børn til kvinder og voksne slagtet i Pavens navn. Historien om den voldsomme masakre i Bézir spredte sig som en steppebrand og spredte panik og angst overalt.
1.august 1209 var turen på korstoget kommet til den sydfranske by Carcassone - en prægtig middelalderby med store forsvarsmure.
Byen var fyldt med flygtninge - der blev jaget af korsriderne. Efter 2 ugers belejring overgav byen sig. Men inden da var størstedelen af indbyggerne og flygtningene via underjordiske tunneller flygtet ud af byen til skovene omkring.
Kun 500 syge mennesker var tilbage. Pavens udsendinge Abt. Arnaud-Amoury gav 100 mennesker lov til at flygte - helt nøgne ud af byen. De øvrige 400 personer blev hængt eller brændt som kættere. Disse nedslagtninger af mennesker fortsatte uden pause, den ene by efter den anden blev indtaget og indbyggerne dræbt. På et tidspunkt blev der blandt de adelige fra området så megen utilfredshed mod pavens korstog - at de gjorde oprør - med det resultat at byerne igen blev angrebet og folk slagtet. Abt. Armoud-Armoury overtog kontrollen af de områder han indtog.
Men der blev efterhånden så stor en modstand fra befolkningen - at de gjorde oprør. I 1224 forlod han området - men havde dog solgt sine jordbesidelser til den franske regent. I de næste 20 år fortsatte krigen om sydfrankrig, der til sidst endte med at den franske konge overtog komandoen over området - der nu blev fransk område.
------------------------------------------------------------------------------------
anno 1415 Brødremenigheden i Christiansfeld,
er en religiøs bevægelse med rødder i middelalderen. Brødremenigheden, der er ældre end den lutherske reformation, rækker i sin oprindelse tilbage til 1415, da evangelisk troende i Böhmen-Mähren, efter Johan Hus's martyrdød på bålet i Konstanz, dannede et samfund, hvis medlemmer kaldte sig brødre og søstre.
----------------------------------------------------------------------------------
anno 1457
I året 1457 finder vi dem bosiddende i byen Kunwald i Böhmen. Sammen med ligesindede brødre og søstre kaldte de sig UNITAS FRATRUM (= brødresamfund), d.v.s. brødre, som i kærlighed har forenet sig til en kirke. Herfra stammer navnet Brødremenigheden.
--------------------------------------------------------------------------
anno 1522
Luthers oversættelse af Bibelen til tysk i året 1522, fik stor indflydelse på oversættelser til mange andre sprog.
I England blev Tyndale ophavsmand til en engelsk oversættelse af NT i 1526, men han nåede ikke at gøre Gamle Testamente færdig, da han blev brændt på bålet for kætteri.
I året 1527 tiltvinger Viborgs borgere sig adgang til Gråbrødre Klosterets store kirke, hvorefter Hans Tausen prædiker her.
Hans Tausen prædikede i de katolske kirker i VIborg på dansk til danskerne, det vakte meget stor begejstring som ikke havde en jordisk chanche for at forstå hvad præsten sagde i sine prædikener.
-----------------------------------------------------------------------
anno 1550
Den første oversættelse af hele Bibelen på dansk var Christian III's Bibel fra 1550.
----------------------------------------------------------------------------------------
anno 1639
Both Roger Williams and his compatriot Dr. John Clarke, are variously credited as founding the earliest Baptist church in America in 1639,
----------------------------------------------------
anno 1661-73
nedrive halvdelen af calvinisternes kirker.
----------------------------------------------------------------------------------
anno 1683
Menonitter 1683 Pensylvania USA
----------------------------------------------------------------------------------------
anno 1700 tallet Brødremenigheden.
oplevede den et vældig opsving under ledelse af den tyske Grev Zinsendorf.
----------------------------------------------------------------------------------------
anno 1773
Christiansfeld blev grundlagt i 1773 af Brødremenigheden som en reformatorisk kirkeretning, der opstod i 1400-tallets Bøhmen som et oprør med den katolske kirke. I 1700-tallet blev Brødrekirken "genoplivet" og grundlagde den første brødremenigheds by Herrnhut i Tyskland.
-------------------------------------------------
anno 1825
Josef Smith fik sin åbenbarelse, 1825 - 1830
----------------------------------------------------------------------------------------
anno 1840
Although raised as a Methodist, Ellen Harmon was influenced by the "adventist" movement of New England in the 1840s.
------------------------------------------------------------------
anno 1844
Led by William Miller, a Baptist preacher, adventists believed that Jesus would return to earth in either 1843 or 1844 (some pinned it down to 22 October 1844).
In 1846 Harmon married a minister, James White, and together they devoted themselves to preaching religious principles based on visions she believed to be revelations from God. White was a prolific writer (accused of plagiarism by her critics) and considered a prophet of the S.D.A. church. Her book Steps to Christ has sold over 20 million copies worldwide.
----------------------------------------------------------------------------
anno 1863
Ellen G. White, one of the founders of the Seventh-day Adventist Church, which was officially organized in 1863.
---------------------------------------------------------------------------
anno 1873
Charles Taze Russell blev inspireret af disse, 1873
---------------------------------------------------------------------------------
anno 1880
Methodist minister William Booth and his wife Catherine /Salvation Army, 1865 London / 1880 USA
-----------------------------------------------------------------------------------------
anno 1906
og endelig! William J. Seymour søn af en AfroAmerikansk slave. 1906; Azusa & Church of God In Christ History by Dr.Henry Phillips
http://www.youtube.com/watch?v=MlkXt5YTrWA
------------------------------------------------------------------------------
anno 1918
Dom over ”de Kristne af ” Russell 1918: Guds ild fra himlen vil falde på kristenheden”.
----------------------------------------------------------------------------------------
anno 2009
I dag er denne ”Ild fra himmelen” verdenskendt og har sat ild i mere end 600 millioner mennesker. Løskøbte, ja.
Sådan er vi:
http://www.youtube.com/watch?v=Xipq208iNHg
--------------------------------------------------------------------------------------
For at forstå dette forløb må vi også forstå den Kristne Kirkes fødsel og ungdom og ”forældre”.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden