Det er efterhånden ved at være temmelig træls (ordvalget for jeg tror at det mest er i Jylland at det forkommer).
Det der er træls er at nogle er af den opfattelse at de skal blinke til venstre når de skal fortage en overhaling !
Det er et problem fordi den bagvedkørende faktisk ikke kan vide at han ikke har tænkt sig at dreje, men blot overhale.
Når bilisterne har vænnet sig til at der blinkes ved overhaling, kan det ret nemt gå galt når den forankørende blinker og (korrekt) faktisk skal dreje til venstre, for det næste som sker er at han bremser - Bang !!!!!, ja ja jeg ved godt at man skal holde den nødvendige afstand (§ 3) - men det sker sjældent, så
Hold op med at blinke hvis du ikke skal dreje til venstre; for hvorfor skal den bagvedkørende vide at du skal overhale, det har kun den der overhales brug for, til denne manøvre findes i alle biler og mc´er et overhalingsblink, brug det !
tilføjet af fruppe
Overhalingsblink
Det er nu en fordel at bruge det på motorvejene, men bør selvfølgelig undlades alle andre steder.
tilføjet af Blondinen
Ikke forstået?
Overhalingsblink?
Hvad er det lige?
Min bil kan blinke, til begge sider, og jeg kan få langt og kort lys på, ja også parkeringslys, og katastofeblink. Men overhalingsblink, aner jeg ikke. hvor er.
Svar mig venligst.
tilføjet af RiggWelter
Tysker-blinklys er ok
Nu kører jeg i en superhurtig italiensk fuldblodssportsvogn, så jeg er glad for at folk blinker ved overhaling.
Jeg overhaler ofte en hel række af langsomtkørende standard familiecontainere.
Så er det rart, at jeg kan se om en af de andre biler lægger an til overhaling.
Så jeg er ikke enig i at den bagvedkørende ikee har behov for at vide om de forankørende har tænkt sig at overhale
Brug af blinklys før overhaling er lovlig, ja nogle gange ligefrem påbudt.
Blinklys skal benyttes ved vognbaneskift på motorvejen
Reglen, der er til fordel for trafiksikkerheden på motorvejene, trådte i kraft 1. september 2003.
Det har stor betydning for trafiksikkerheden på motorvejene, at bilisterne overholder reglen.
Reglen lyder sådan:
•Før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej, skal blinklyset i gang
•På andre veje end motorveje skal kørende give blink ved vognbaneskift, når det er nødvendigt for at advare den øvrige trafik
•Samtidig med at denne ændring af færdselsloven trådte i kraft blev der også indført en ny bekendtgørelse om at benytte havariblink ved uventet kødannelse på motorvejen.
Den nye lov om vognbaneskift står i færdselslovens § 32, stk. 2.
tilføjet af RiggWelter
Ikke en knap
Overhalingsblink= du blinker lige 2 gange med det lange lys
tilføjet af ogsovidere
Kære ven
Måske skulle du lige læse materialet igennem, du ved den slags man skal ved når man kører på en vej, eller flere.
Når du skifter banehalvdel .""Skal du angive dette med blinklys eller armsignalet"""""
Ha en godt weekend
Klaus
tilføjet af dandegn
Ja - gerne
Det sidder i den "pind" du bruger til dit blinklys; et let træk mod dig selv og det lage lys tændes meden du holder pinden mod dig selv ! Go tur 🙂
tilføjet af dandegn
Min gode mand/kvinde
En overhaling er ikke et vognbaneskift !
tilføjet af dandegn
Jammen dog.
Tja du har vel indirekte indrømmet at du ikke mener at de gældende hasighedhedsbegrænsning gælder for dig 🙂
Men men en overhaling er ikke et vognbaneskift 😉
tilføjet af RiggWelter
Det tror jeg nu nok det er
Altså et vognbane skift.
Klippet fra teoribog.
Man foretager Vognbaneskift i mange forskellige situationer i
trafikken. Det er selvfølgeligt et vognbaneskift når man på en vej med
flere vognbaner skifter fra den ene til den anden f.eks. for at forberede
sig på et venstresving længere fremme. Men også når man overhaler
eller blot kører uden om en parkeret bil som tvinger os ud over midten
af vejen foretager vi vognbaneskift. En vognbane er defineret som den
plads som kan rumme en række 4 hjulede køretøjer, og de fleste veje
har derfor som regel 2 vognbaner som man kan skifte mellem.
Vognbaneskift skal ske uden at vi er til unødig ulempe for andre
trafikanter og kræver derfor at vi orienterer os grundigt både fremefter
og bagud i spejlene og over skulderen før selve skiftet. Tegngivning
skal, som tidligere nævnt, gives hvis dette er nødvendigt for at vejlede
de andre når vi ændre vores placering til siden, men er ikke altid smart
ved vognbaneskift hvis f.eks. biler på sideveje længere fremme får den
opfattelse at vi blinker fordi vi skal svinge og derfor kører ud foran os.
tilføjet af ogsovidere
Jeg kan godt forstå hvorfor Tyskere
ikke bryder sig om udlændinger på deres motorvejer.
🙂
Klaus
tilføjet af Anonym
Det er måske forbigået din opmærksomhed,
at færdselsloven er ændret derhen, at det rent faktisk er lovkrav at gøre som du beskriver...??????????😕😕😕
tilføjet af mrcash unlogged
Ville være glad
Hvis bilister gjorde andre en tjeneste,bare at bruge blinklyset
når de skal dreje.
Jeg er sgu da ikke tankelæser,det er da rart at vide.
Især for cyklister.
Ved vognbaneskift, synes jeg det er en ulempe, brug dog spejlene.
tilføjet af Anonym
k.k
Desuden er der utrolig mange, der ikke gider at vise tegn, når de skal dreje i en rundkørsel. Heller ikke inden de skifter vognbane, når de f.eks skal dreje længere fremme, men de gør det først, når de drejer.Men ved udfletning til f.eks. motortrafikvej, kan nogen finde på at blinke i al den tid de holder stille, for at afvente fri bane bagfra, og ikke først når de kører ud.
Mange tror at i lyskryds kan de bare køre ud, så længe der er grønt,uden at tage sig i agt for, at der holder mange derude i forvejen, og som følge deraf ikke kan nå at komme væk inden der bliver skiftet til grønt for den tværgående trafik. Resultat= krydset er blokeret for alle.
tilføjet af ogsovidere
Ikke enig
Men det kan godt være fordi jeg ikke er Dansker.
Altid og altid når du skifter spor/vognbane skal du bruge blinklyset.
Min bror findes, og man skal være påpasseligt 🙂
Klaus
tilføjet af LarsiCA
Sådan er loven faktisk
Før i tiden blev det anbefalet, at man brugte sit blinklys, når man trækker ud til overhaling og når man trækker ind igen. Men nu er det en del af færdelsloven! Så du bør faktisk selv komme igang med at gøre det.
tilføjet af Radikal
Ja, det burde give bøde at blinke som en tysker
Ser også grimt ud.
tilføjet af Bilisten
Netop!
Det er ulovligt IKKE at blinke når man overhaler. Så lærete han det!
tilføjet af Kloge Åge
Det har jeg aldrig tænkt over som et problem
Blinket gør at modkørende på lang afstand har tænkt sig at overhale og den forankørende kan se at man kører op i røven på ham for at overhale ham og ikke for at genere ham.
Situationen og hvis der ikke er nogle sideveje gør at man let kan se om det er et venstresvingsblink eller et overhalingsblink. Jeg har aldrig oplevet at være i tvivl.
Angående afstand, så er da langt mere problematisk med folk der kører for tæt. Så det kan de bare holde på med. Hvis ikke man lægger sig an til overhaling, så hold da for S.... afstand! Hvis ikke man kan finde ud af det, er man en spasser.
tilføjet af dandegn
Nej
Det er den ikke !
tilføjet af dandegn
Næ næ
Det er kun på motorvej (her er der heller ikke mulighed for at tro at der lægges an til venstresving 😉)
Lovkravet er at der blinkes med blinklys ved vognbaneskift ! En overhaling er ikke et vognbaneskift. Så nej og hold venligst op med den uvane [f]
tilføjet af the-nax
tjaa
Jeg syntes selv det med at folk blinker med det lange lys er irriterende når de overhaler på motorvejen.
Desuden siger loven man skal blinke (med det gule / orange blinklys :P)kort når man overhaler på motorvejen. Blev indført sidste år mener jeg.
tilføjet af the-nax
altså
Når du overhaler, kører du så ikke over i den anden vejbane? eller du tager den måske hen over cykelstien / nødsporet?😉
En overhaling ER et vognbaneskift🙂
tilføjet af dandegn
jammen dog
Hvis man læser færdselsloven, synes jeg at det er ret tydeligt at der er tale om vognbaneskift mellem vognbaner i samme retning ! 🙂